• augustesen

    Vilken drink skulle du dricka på bröllopsfesten?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-06 21:52
    Vilken drink skulle du välja att dricka på bröllopsfesten?
    Vi tänkte ha ca 4 alternativ och vill se vilka som är populära :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken drink skulle du dricka på bröllopsfesten?
  • augustesen
    darkHorse skrev 2012-06-07 21:24:24 följande:
    Köper ni från Tyskland eller från Systembolaget? Köper man från Systembolget får man ju lämna tillbaks allt som är oöppnat så det kanske känns säkrare att ha flera sorter då. Fem sorters sprit resulterar ju som mest i fem öppnade flaskor (om man har duktig barpersonal som gör slut på en flaska innan de öppnar en annan).
    Tyskland :) Men det som blir över ska mina föräldrar ta över så ingenting går till spill så att säga :p Men man vill ju inte lägga ut massa pengar på sprit som inte används ändå.

    Personalen är baren jobbar som bartenders så räknar med att dom har koll på läget. För övrigt ska vi köpa BiB till gin och vodka...tråkigt att rom inte finns som BiB :p
    chrpe skrev 2012-06-07 21:41:44 följande:
    Mojito är såå god, men det är ju mer jobb med den drinken. Annars tycker jag ettan är toppen. :)
    Jo det är ju det..var tveksam på den just därför. Men med 2 i baren hoppas jag dom hinner med att lägga ner lite tid på nån drink iaf, men skulle inte vilja ha fler "komplicerade" drinkar :)
  • Cosy
    chrpe skrev 2012-06-07 21:41:44 följande:
    Mojito är såå god, men det är ju mer jobb med den drinken. Annars tycker jag ettan är toppen. :)
    Hur är mojito mer jobb? Is lime mynta rom sockerdricka (man kan byta ut sockerlag och soda mot sockerdricka blir ungefär samma effekt)
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • AnnL

    Vi kommer ha GT och en egen variant av äpplemojito som finns både med och utan alkohol :)

  • AnnL
    Chicita skrev 2012-06-06 23:32:04 följande:
    Jag kan ju lägga till förresten apropå det där med att det inte är "fint nog" att jag känner en grupp människor som tycker att hemkört och cola är i finaste laget. Man ska inte spä ut spriten Tungan ute och en "vanlig j-a öl (deras ord) duger för vem som helst"...
    Så man ska nog tänka mer på vilka personer som kommer. Hur man själv är och vilken typ av fest man vill ha - än på att det faktiskt är ett bröllop och då måste det vara "fint"... 
    HAHA! Fyyy fa äckligt men känner igen det där 'man ska inte spä ut spriten* Tungan ute
  • chrpe

    Cosy: det är inte bara att hälla i vodka och juice som vissa drinkar. En riktig Mojito ska först ha ca 2-3 limebitar i ett glas som ska mortlas med brun farinsocker och mynta. Sen ska hela glaset fyllas med krossad is, sen ca 4-5 cl ljus rom och lite sprite att fylla upp med samt lite mer krossad is. Jag tycker det är mer jobb ivf.

  • niriel
    chrpe skrev 2012-06-08 08:46:07 följande:
    Cosy: det är inte bara att hälla i vodka och juice som vissa drinkar. En riktig Mojito ska först ha ca 2-3 limebitar i ett glas som ska mortlas med brun farinsocker och mynta. Sen ska hela glaset fyllas med krossad is, sen ca 4-5 cl ljus rom och lite sprite att fylla upp med samt lite mer krossad is. Jag tycker det är mer jobb ivf.
    Mm, sant. En mojito som inte har muddlats ordentligt är ju inte så himla spännande. Tycker jag åtminstone..
  • Cosy
    chrpe skrev 2012-06-08 08:46:07 följande:
    Cosy: det är inte bara att hälla i vodka och juice som vissa drinkar. En riktig Mojito ska först ha ca 2-3 limebitar i ett glas som ska mortlas med brun farinsocker och mynta. Sen ska hela glaset fyllas med krossad is, sen ca 4-5 cl ljus rom och lite sprite att fylla upp med samt lite mer krossad is. Jag tycker det är mer jobb ivf.
    ot: 

    Oh vad du kittlade min nerv, ogillar ordet riktig eller så här ska dett vara. det finns ett grundrecept men också varianter av det mesta. Köttfärsås har en miljon recept men de mesta kommer överns om att så länge den innehåller köttfärs och är i sås form så är det köttfärsås  de flesta recept jag har sett av dena drink sammantaget av dessa är lime i bitar valfri form vanligast klyftor allt från en och till att glaset består av hälften lime och is, sen kan myntan läggas i hackad delad mortla, pressad riven hela, med farin socker utan farin socker. Med soda occh sockerlag (vanligast) eller den lata varianten sprite eller sockerdricka. När det handlar om exakt recept för en drink så tycker jag det är bättre att hitta en balanc i drinken än att följa ett recept. Bara för att visa dig att det finns flera orginal recept så kommer jag vissa följande sajter;

    ojito originalrecept


    Ingredienser


    - 5 cl Havana Club Añejo 3 Años
    - 3 cl limejuice
    - 2 cl sockerlag
    - 6-8 myntablad
    -Sodavatten 
    -Rikligt med isbitar 


    Gör så här;


    Tillsätt mynta och sockerlag i ett högt glas. Stöt myntan lätt med mortel. Pressa färsk lime i glaset. Tillsätt Havana Club. Fyll upp med isbitar. Toppa med soda och rör om
    Från : 


    http://www.original-mojito.se/#

    wikipedia säger följande
    Mojito är en drink. Drinken består av rom och sodavattensockerlag (helst från sockerrör), lime och myntablad.

    Mojito's drinkrecept


    4 - 6 cl Ljus rom
    2 cl Limejuice (ca en halv limefrukt)
    2 tsk Strösocker (eller ett par msk sockerlag)
    Ett par kvistar Färsk mynta
    Sodavatten


    Vad som skall göras


    Häll limejuicen i ett högt glas, tillsätt sockret och rör om tills det löser sig. Lägg därefter i den färska myntan, och krossa alltsammans med en muddler. Häll på romen, tillsätt iskuber och fyll upp med sodavaten - rör slutligen om och garnera med någon myntakvist.


    recept från denna sida
    http://www.dricka.se/drinkar/mojito/

    http://www.cocktailguiden.com/drink/mojito-highball säger följande

    Mojito Highball


    6 cl ljus rom
    1-2 msk sockerlag
    1/2 limefrukt
    1 knippe färsk mynta
    sodavatten
    is

    Häll sockerlag och pressad limejuice i ett highball-glas.
    Mortla myntan i limeblandningen.
    Fyll på med ljus rom is och toppa med sodavatten.
    Garnera rikligt med mynta.
    sen finns det mer... googlade orginal mojito inget av dem var det receptert som du gav... Men vad vet jag du kanske har en bartender utbildning eller en kanditat examen i drinkar. Har du inte det rätta inte någon om du inte har hundra procent rätt eftersom det kan komma som en spade i ansiktet tillbaka. Jag har ingen utbildning men du har rätt det är många drinkar som är svårare än vad som är brukligt att göra.

    Ps. hitta inga recept med farin socker inte ens i högen av alla drinkböcker som ligger hemma som jag lånat för att hitta lämpliga drinkar till mitt bröllop
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • chrpe

    Ja självklart finns många varianter. När man beställer i baren så smakar alltid samma sorts drink olika beroende på vem som gör den (någon enstaka gång kan det också bero på hur mkt man druckit innan också ). Mitt syfte med mitt inlägg var att påpeka att det INTE bara är att hälla från två flaskor utan det är faktiskt mer jobb. Sen hur man tolkar mer jobb är väldigt olika hos människor. Skulle du och jag ställa oss och blanda en GT och en Mojito så kommer GT'n vara klar först. Jag förstår inte vart du vill komma med dina inlägg. Känns bara som onödiga kommentarer. TS jag tycker du ska välja de drinkar du tycker är godast, vill ni ha t.ex. Mojito så kan man ju förbereda med krossad is och skuren lime. Hoppas ni kommer på vad som känns rätt.

  • chrpe

    Anledningen till att man ofta använder farinsocker i barerna är för att man då slipper koka upp sockerlag. Man vill helst spara det till vissa andra drinkar och det tar snabbt slut. Att koka upp nytt är inte svårt, men sen ska det hinna kylas ner också.

  • Cosy
    chrpe skrev 2012-06-08 15:27:33 följande:
    Ja självklart finns många varianter. När man beställer i baren så smakar alltid samma sorts drink olika beroende på vem som gör den (någon enstaka gång kan det också bero på hur mkt man druckit innan också ). Mitt syfte med mitt inlägg var att påpeka att det INTE bara är att hälla från två flaskor utan det är faktiskt mer jobb. Sen hur man tolkar mer jobb är väldigt olika hos människor. Skulle du och jag ställa oss och blanda en GT och en Mojito så kommer GT'n vara klar först. Jag förstår inte vart du vill komma med dina inlägg. Känns bara som onödiga kommentarer. TS jag tycker du ska välja de drinkar du tycker är godast, vill ni ha t.ex. Mojito så kan man ju förbereda med krossad is och skuren lime. Hoppas ni kommer på vad som känns rätt.
    det jag ville säga vad att man inte behöver föra det krångrngligt när man kan göra det enkelt.
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • chrpe
    Cosy skrev 2012-06-08 18:46:42 följande:
    det jag ville säga vad att man inte behöver föra det krångrngligt när man kan göra det enkelt.
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Ok, då missuppfattade jag ditt inlägg och ber om ursäkt.
  • augustesen
    mjeanettek skrev 2012-06-09 19:13:05 följande:
    Bara tänk på att det är flest tjejer på BT, du hade kanske fått ett helt annat svar på ett mansdominerat forum :) mina favoriter är www.oppskrift.com/strawberry-daiquiri.html och en enkel GT :)
    Jo det såklart, dock är majoriteten på festen tjejer och jag räknar med att killarna dricker GT eller öl..det är mer deras personlighet :p

    Daiquiri är ju mums mums men det blir för mycket av projekt :)
  • Cosy
    mjeanettek skrev 2012-06-09 19:13:05 följande:
    Bara tänk på att det är flest tjejer på BT, du hade kanske fått ett helt annat svar på ett mansdominerat forum :) mina favoriter är www.oppskrift.com/strawberry-daiquiri.html och en enkel GT :)
    I mitt kompis gäng som består av 100% män/killar borsett från mig då så är det drinckar som gäller inegn av dem gillar öl följande kombinationer ar favoriterna jack and coke (cola och jd) mojito, cuba libre withe russian. Men ts känner sina gäster bäst själv ville bara komentera att alla killar gillar inte öl^^
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • TheD

    La min röst på Sex on the beach men varianten utan tranjuicen. Fanns ingen annan som lockade...

  • chrpe

    I mitt killgäng dricks det mest öl, annars är det alltid captain morgan och cola som gäller. =)

  • Nightrod
    NathalieGIgen skrev 2015-02-09 11:42:12 följande:

    @Cosy, enig! Så är det i mina kretsar också, vissa killar dricker öl, andra inte.


    snart tre år gammal tråd och i och med att deras namn är svarta och oklickbara så är de ej medlemmar längre på BT
    Live free, ride free
Svar på tråden Vilken drink skulle du dricka på bröllopsfesten?