• mirre01

    hjälp med trötthet pga av sjukdom :( behöver massa tips

    för ca 6 år sedan startade mina problem med min sjukdom, jag har har åtskilliga större problem och sjukhusbesök och alla har hävdat att inget är fel på mig,


     


    för ca 3 månader sedan fick jag kastat i ansiktet på mig att jag har en allvarlig reumatisk sjukdom (psoriasis artrit )


    som kräver broms medicin för att göra mitt liv bra,


     


    nu till mitt problem sjukdommen gör att jag har ständig värk, och är ohyggligt trött hela tiden, medicinerna gör mig även tröttare, jag har alltid varit en aktiv tjej som gått promenader och tränat träna får jag inte längre på gym, har ingen hobby alls,


    jag brukar alltid sminka mig på morgonen innan alla måsten men sista tiden sover ja de minuterna jag brukar lägga på smink för ja helt enkelt inte kommer upp annars,


     


    någon som vet ett tips på hur ja ska lyckas komma tillbaka till mitt smink iaf :( lite extra pigghet ?


    tom inte orka ta tag i allt bröllops styrsel


     

  • Svar på tråden hjälp med trötthet pga av sjukdom :( behöver massa tips
  • knyttan

    Jag lider verkligen med dig, jag har psoriasis atrit i familjen och har själv varit under utredning för detta hela hösten pga att jag har haft vissa symptom + anlag, men nu visade det sig i slutändan att jag är frisk (än så länge... Obestämd) vilket såklart var en lättnad, jag vet precis hur jävligt det kan vara... Har tyvärr inga konkreta tips att bidra med, men för min mamma tex så går det mycket i skov, så hon kan vara jättetrött med mycket värk vissa perioder och sedan blir det bättre. Kanske kan det hjälpa med varma bad eller bastu? Solsemester till ställen med varm och torr luft är en grej som jag vet hjälper men det kanske inte är praktiskt möjligt så där mitt i vardagen... Över lag tror jag det kan vara bra att du försöker hålla dig varm så mycket som möjligt, sov med strumpyxor och vantar osv... vet inte om det funkar för alla men kanske kan funka, åtminstone mot inflamationen och om den går ner så kanske du blir lite piggare också? Hang in there {#emotions_dlg.flower}

  • Zendrene

    Hej!
    Jag hade mycket problem med muskelvärk för några år sedan, vissa dagar var så illa att man grät, och jag kunde lätt sova i 14 timmar, förstod ingenting. Det som hjälpte mig var att utesluta nästan all sk inflammerande mat, som vitt mjöl, socker och mjölk, tog dessutom vitamin/mineral tillskott. men i dagsläget räcker det fortfarande att jag äter socker i mer än några dagar så kommer värken tillbaka... Finns en del att läsa om det på internet, men för mig gjorde det undervärk. Framför allt magnesiumbrist kan orsaka muskelvärk, och när man äter socker urholkar man magnesiumet. Magnesiumet hjälper en också att sova bättre, kan vara bra att tänka på :) Jag har iaf gått tillbaka till att sova 7-8 timmar, glömmer aldrig morgonen jag vaknade pigg för första gången på 10 år, var UNDERBART. Vet inte om det skulle hjälpa dig men värt att kolla upp :) Hoppas det blir bättre snart <3

  • BlåAugustibröllop

    Det där med moment 22 blir det ju även för att du inte orkar sminka dig. Det finns lite skrönor/artiklar här och där som säger att man behöver de där 5-15 min på morgonen för att piffa till sig för att bli gladare och piggare under hela dagen.

    Annar så skulle jag säga - prata med läkaren och se om ni kan justera din medicinering, men ge sig själv en chans att vänja sig vid den medicineringen du har nu. (vet inte hur länge du har haft den)

  • englatuss

    Har du träffat någon arbetsterapeut och fått tips om ledskonande arbetstekniker och energibesparande strategier i vardagen? Nu blir mitt tips lite större än just sminkningen mer förhoppningsvis något som kan hjälpa mer i vardagen.


    Det är kanske en liten del i det stora hela men det finns ju många småhjälpmedel som förenklar grepp te.x om man har svårt att öppna burkar/skruvkorkar os.v som kan. Även special saxar/knivar os.v. som avlastar lederna mer och gör det mer energibesparande. Googla på ledskonande hjälpmedel så kan du säkert läsa lite mer.

    Ibland kan det ju också vara aktuellt med olika varianter av stödjande eller vilo/avlastande ortoser mot smärtan. Antingen kan man ringa en distriktarbetsterapeut direkt eller ev. gå via sin husläkare tror jag för att få hjälp med detta. Hoppas du hittar något som underlättar för dig.

  • Louise

    Jag tänker lite att få beskedet reumatism kan inte alls varit lätt att ta till sej. Ibland när man får tuffa besked kan man drabbas av en enorm trötthet av den orsaken att man blir deprimerad. Beskedet gör en olycklig.
    Jag vet ju såklart inte om du blivit det eller inte...
    Mitt bästa tips är att först bli vän med tröttheten, låta sej vara trött och det får vara okej att inte orka ett tag. Hur du tar ej vidare kommer till dej med tiden när du lyssnat in din kropp.

    Jag hoppas du blir pigg igen

  • Millan1984

    Jag förstår dig. jag har också en reumatisk sjukdom, Takayasus Arterit, som drabbar stora till medelstora artärer ner mot hjärtat. Får alltså inflammationer i blodkärl som täpper till och får både muskelvärk och ledvärk när det inte behandlas. Fick doagnosen 2009, och idag mår jag bra och jag äter bara små doser medicin idagens läge. Men det var tufft i början, jag var också trött, hade jättelåga järnvärden under en lång tid, men det känns bättre nu!

  • jeth

    Hej!

    Min blivande man har oxå psoriasis artrit så jag förstår vad du går igenom. Han fick diagnosen för ca 1 år sedan och lever med ständig värk i rygg, fotleder, fingrar och knän! I början fick han salazopyrin och smärtstillande när det inte fungerade fick han cellgifter vilka han blev dålig av illamående, diareer och nästan deprimerad! Han gick ner 7 kilo i vikt och blev fortfarande inte bra i värken.

    Nu har han fått  den biologiska medicinen Enbrel som man tar i sprutform. Denna medicin ska vara jättebra för lederna och bromsa sjukdomen samt att man blir helt smärtfri :) men biverkningarna är att ca 50 % utvecklar nån form av cancer efter 10-20 år med medicinen :(

    Vi funderar ännu på om han skall börja med den och det känns som vi ska välja  mellan pest eller kolera!  För som han mår nu är det ohållbart och det verkar inte finnas nån alternativ medicin som funkar bra!

    Vi har pratat med en läkare som arbetar enbart med smärtlindring han heter Hatem Kalawy här är en länk till hans hemsida:

    http://www.kalawy.se/system/visa.asp?HID=1435&FID=1202&HSID=26882

    Han kan bota viss reumatism säger han men inte all!

    Jag vet att denna sjukdom är hemsk att leva med både för dej och dina kära så jag hoppas verkligen att du hittar lindring och en vardag som fungerar!

    Ps. När det gäller sminkning så kanske färga och permanenta ögonfransarna vore nåt?! Det finns oxå forum på nätet för reumatiker, dom har säkert jättebra tips om att underlätta vardagen :)

  • jeth

    Hej igen......Ser att vissa rekomenderar naturläkemedel kolla alltid med din läkare innan du blandar dina mediciner med dessa! :)

  • Celnns

    Jag har en annan form av reumatism och min trötthet berodde på att jag hade otroligt höga inflamationsvärden i kroppen som läkarna missade då det kollade allt med rumatismen. Vet inte hur din sjukdom är, men ville bara säga det att om du har en hög sänka så borde läkarna få bukt med den OCKSÅ för det var det som sänkte mig TOTALT
    Numera får jag mediciner och mår kanon.

  • Millan1984

    Som sjukast hade jag 228 i sänka, och gick runt med en sänka på 70 jättelänge. Hade hb på 90, har 85-90/60 i blodtryck i vänster arm, levervärdet var uppe i 14 (ska ju vara kring 0.5 om jag minns rätt), så under en lång tid gick man runt som en zombie och sov 30-60 min varje dag efter man ätit mat.

  • ElinFalk85

    Av det du skriver så verkar det som att du är utmattad och utbränd pga beskedet om din obotliga sjukdom, och med all rätt!!! (missförstå mig inte där!) jag tror du behöver l'gga tiden på att vila upp dig, klysigt jag vet. när jag var sjkskriven för utmattning så sov jag ca 20 h per dygn i en månad, sen började det bli bättre, så lyssna på kroppen, är du trött så sov! men grotta inte ned dig för länge heller, men nån månad tycker jag du kan ge kroppen vad den vill ha, i ditt fall mest sömn verkar det som.

Svar på tråden hjälp med trötthet pga av sjukdom :( behöver massa tips