• Brudiframtiden

Färgtema....Hjälp!

Nästa år giftervi oss, ett enkelt bröllop med buffé (catering) (italiensk eventuellt om ingen annan har förslag???) och tårta, ingen förrätt eller dessert.Vi ska vara i en festlokal som ligger i skogen och jag vill gärna ha lite vintagestil på det hela...Harköpt klänning och halsband redan...bifogar bilder...samt bilder på två buketter jag gillar...Känns bara som alltspretar...vilket färgtema kan ni tycka passarmed allt detta som bakgrund???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-03 18:57
    tre buketter menade jag! Sorry att texten är så konstig...mellanslagstangenten verkar streja emellanåt...

• Svar på tråden Färgtema....Hjälp!
  • Brudiframtiden
    Tin skrev 2012-06-03 20:42:59 följande:
    Vilken fin klänning! Hittade dessa bilder på "lyckliga frun" från ett turkos rosa vintage bröllop. Kanske något år det hållet du tänkt dig? :)

Är det en blogg alltså? Ska genast kika...

Chicita...exakt...

• Tin

Precis! Här är länken till första sidan. Mycket fin inspiration! http://lyckligafrun.blogspot.se/

Brudiframtiden skrev 2012-06-03 20:47:38 följande:

Är det en blogg alltså? Ska genast kika...

Chicita...exakt...

• Sebastiána

Jag tycker inte att ni behöver ha ett färgtema alls. Ni har ju redan ett vintagetema. Låt det styra val av färg och form.

• Sebastiána

Förresten, Dansshopen färgar skor också om man skickar ett färgprov - så om man vill kan man få gammelrosa skor

• pulmonate

Detta är vår färgtema. Vi har  "vintage, eco, romantisk" tema. Huvudfärgen är champange, för tärnornas klänningar (olika), dekorationer, mm. Vi har även en massa naturinspirerade element som: terracotta krukor med nummer på. I krukorna växer långt gräs. Mjölkflaskor och glasburkar med ljus juteväv runt och naturfärgad spetts. Spettsen har jag använt lite överallt i dekorationerna: ringkudden, gurter (?), flowergirls hårband, mm. Det används även pärlor som smycke, och liknande bukett som den du visade.
  • Malino

Jag skulle nog säga som hon ovan med eca, romantiskt etc. För det går ju att ha flera färger så länge det blir ett flyt i det hela. Annars skulle jag nog välja champagne, gammelrosa som skorna på bilden Och vill man även ha en till färg som bryter av det hela så det inte blir för Gulligt med bara rosa skulle det vara snyggt med den isblå som var på bladen I buketterna. Men att de bara är små detaljer, så champagne och rosa är Primär-färgerna och isblå är sekundär. Tror det skulle bli grymt snyggt och Stilfullt!

• passionsblomman

Jag är helt på linje med Sebastiána, Pulmonate och Malino.

Du behöver inte tänka dig blå över just ett färgtema när du egentligen redan har ett tema som är tydligt. (Jag upplever ibland att man istället för att välja teman som ett sätt att få hjälp att bygga helhet och harmoni, stressar upp sig över ytterligare ett måste helt i onödan)

Om du tittar på exemplet ovan med skylten, så finns där hela åtta olika färger (skylten inräknad) och då kan man inte längre tala om färgtema i egntlig bemärkelse. MEN färgerna är en oerhört tydlig del av temat och de hänger ihop för att de alla är milda och pudriga.
    Som florist lystrar jag direkt när du säger om skorna "jag bara älskar den här färgen"
    Dåså! Plocka in den färgen och följ efter med övrigt så du får en sammanhållen känsla just för att skalan totalt sett hänger ihop. Både i vintagestilen och mer skogig känsla passar mjuka, jordnära färger bra in. Någon lite klarare färg kommer att bli en underbar kontrast ifall du vill ha något utropstecken-som i din bukett tex. Kom ihåh att allt inte måste matchas sönder och samman!

Kontraster mellan material som

grova                skira/mjuka/blanka

juteväv             spets       
    stenar              organza
    grenar              fjädrar
    tjärsnöre          blommor
    rep                   metall
    kottar               glas

etc

är effektfullt och om du tänker efter så gör sig en hel del av detta självt med tanke på glas, bestick etc. Fundera och välj bland dina favoritidéer så att du tar några-inte alla.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Brudiframtiden

Tusen tack för kloka inlägg!!!

• pulmonate
    passionsblomman skrev 2012-06-06 10:01:02 följande:
    Kontraster mellan material som

grova                skira/mjuka/blanka

juteväv             spets       
    stenar              organza
    grenar              fjädrar
    tjärsnöre          blommor
    rep                   metall
    kottar               glas
    Det här gillade jag som tips! 
    Vi har själva många dekorationer med kombinationer. Som Arkitekt gillar jag också MATERIAL-kombinationer som och kontraster, som du nämner övan.
    Vi har många dekorationer där just kombinationen Juteväv - spets spelar en stor roll. 
    Kolla gärna på min blog om du (och andra) vill ha lite DIY idèer.
    http://pulmonate.blogspot.it/2012/05/wedding-inspiration-diy-decorations.html
  • Brudiframtiden
    pulmonate skrev 2012-06-07 11:35:30 följande:
    Det här gillade jag som tips!
    Vi har själva många dekorationer med kombinationer. Som Arkitekt gillar jag också MATERIAL-kombinationer som och kontraster, som du nämner övan.
    Vi har många dekorationer där just kombinationen Juteväv - spets spelar en stor roll.
    Kolla gärna på min blog om du (och andra) vill ha lite DIY idèer.
    pulmonate.blogspot.it/2012/05/wedding-inspira...
    Där ska jag kika in!!!
Svar på tråden Färgtema....Hjälp!