• Anonym (Orolig brud)

Måste jag bjuda svägerskas fästman?

Hej
    Min m2b (och hans syster och mamma) tycker inte vi behöver bjuda deras halvsysters(samma pappa) fästman.
    Vi bjuder deras halvbror och familj men allvarligt talat så kan inte denna människa bete sig bland folk! Systern måste man ju bjuda men hennes fästman (förlovade men tänker inte gifta sig)  kan INTE bete sig. Vet inte vad jag skulle sätta honom för jag är rädd för vad folk ska tycka eller vad han kommer säga. Kommer vara nervös på min dag över vad han  ska ställa till det med. 

Han är omständig och bökig, klumpig och egoistiskt, skiter i allt utan min m2b's syster men SUCK ! 

(Vill vara anonym då hon också hänger här)

• Svar på tråden Måste jag bjuda svägerskas fästman?
  • AnnLi

Måste och måste... Vi har inte bjudit alla i "närmaste familjen", är det någon vi aldrig umgås med annars så varför ska vi göra det på vårt bröllop? Å andra sidan ogillar jag att dela på par, så i de fall vi bjudit någon som har en partner är den välkommen även om vi inte känner den. Men då är det folk som verkar kunna bete sig!

• malli716

Enligt vett och etikett brukar man väl inte separera förlovade par har jag för mig. Något som Margareta Ribbing har mumlat om någon gång har jag för mig =)

• daniiel
    Anonym (Orolig brud) skrev 2012-06-01 11:15:23 följande:
    Tack för alla råd och åsikter.  Får prata med min m2b, känner det är hans beslut. Jag ska framföra vad ni sagt så kanske det hjälper honom lite :)
    Hoppas att ni ska kunna komma fram till en lösning som känns bra för er :)
    malli716 skrev 2012-06-01 15:20:49 följande:
    Enligt vett och etikett brukar man väl inte separera förlovade par har jag för mig. Något som Margareta Ribbing har mumlat om någon gång har jag för mig =)
    Magdalena Ribbing, och även om det är bra att känna till vett och etikett, så är ju varken det eller Ribbings ord något måste eller någon lag som alltid ska följas ;P
  • malli716
    daniiel skrev 2012-06-01 16:02:48 följande:
    Hoppas att ni ska kunna komma fram till en lösning som känns bra för er :)
    malli716 skrev 2012-06-01 15:20:49 följande:
    Magdalena Ribbing, och även om det är bra att känna till vett och etikett, så är ju varken det eller Ribbings ord något måste eller någon lag som alltid ska följas ;P
    Haha, ja så heter hon ju! Tack! Och som du säkert förstår är jag inte heller säkert insatt och personligen brukar strunta i det mesta vad det gäller vett och etikett =)
  • Anonym (Orolig brud)

Ja, blir så trött på¨honom ! de gångerna han faktiskt hör av sig är det för att be om något ! suck. Får avvakta och se hur vi känner när inbjudningarna ska ut. :)

• knyttan
    Anonym skrev 2012-06-01 11:07:11 följande:
    Vi har valt att inte bjuda en nära släktings fästman (de är också förlovade men tänker inte gifta sig) just för att han inte kan hantera alkohol och bete sig som folk. Han kan utan vidare ställa sig och skrika jävla hora till släktingen och nån sån vill jag inte vara i närheten av. Självklart är det ett starkt ställningstagande att inte bjuda honom men det står jag till 100% för. Släktingen skulle heller inte vilja ha med honom just för att han är som han är. Nu är nog mitt fall lite extremt, hade personen i fråga "bara" varit lite klumpig och plump hade jag budit med honom men nånstans går gränsen för vilket beteende som är ok och inte.
    Oftast så ska man ju alltid bjuda med respektive, men jag kan tycka att det är ett berättigat undantag om man råkar ha en sådan person i släkten.

Som sagt ovan så måste man inte, men man bör bjuda respektive. Om det nu är så att det är en person som verkligen inte kan uppföra sig i offentligheten så tycker jag ni ska ringa till den personen som (har oturen) är gift med hen och lägga korten på borden. Om Hen är gift med en så otrevlig person så kommer det nog inte som en överraskning?
  • Anneli256
    Anonym (Orolig brud) skrev 2012-06-01 17:34:52 följande:
    Ja, blir så trött på¨honom ! de gångerna han faktiskt hör av sig är det för att be om något ! suck. Får avvakta och se hur vi känner när inbjudningarna ska ut. :)
    jag håller med dom flesta. Det är ett svårt ställningstagande, och man vill ju att gästerna ska ha en underbar dag.Och definitivt inte själv behöva vara orolig för hur han ska bete sig. Det som jag känner är det största problemet är om ni väljer att bjuda henne utan att han är välkommen.. Om ni tar det steget så hade jag nog varit noga med att prata med henne innan så att ni har en dialog och att det inte skapar en massa problem mellan er. Om ni tror att det blir ett problem så hade jag nog valt att inte bjuda någon av dom. Lycka till
  • Anonym (Din dag)

Jag har inte läst hela tråden ska jag säga innan jag svarar.

Jag säger såhär:
    Det är ditt och din blivande mans bröllop. DU/NI bjuder in vilka NI vill.
    Jag har också problemet med min systers man, jag gillar inte honom och vet att han inte kan föra sig på sådana tillställningar, min blivande man gillar heller inte honom. Därför har VI valt att INTE bjuda honom.
    Tråkigt är det och det gjorde ont när min syster blev ledsen, vi förklarade varför vi inte vill samt att vi fortfarande ville att hon skulle komma. Hon har valt att inte komma pga detta, jag är jätte ledsen för det MEN det är hennes val och inte vårt.

Se till att din och din blivande får en så bra dag som det bara gå, hela dagen handlar om ER och ni ska trivas med allt.

Hoppas det löser sig för dig/er.

• knyttan
    Anonym (Din dag) skrev 2012-06-01 21:30:21 följande:
    Jag har inte läst hela tråden ska jag säga innan jag svarar.

Jag säger såhär:
    Det är ditt och din blivande mans bröllop. DU/NI bjuder in vilka NI vill.
    Jag har också problemet med min systers man, jag gillar inte honom och vet att han inte kan föra sig på sådana tillställningar, min blivande man gillar heller inte honom. Därför har VI valt att INTE bjuda honom.
    Tråkigt är det och det gjorde ont när min syster blev ledsen, vi förklarade varför vi inte vill samt att vi fortfarande ville att hon skulle komma. Hon har valt att inte komma pga detta, jag är jätte ledsen för det MEN det är hennes val och inte vårt.

Se till att din och din blivande får en så bra dag som det bara gå, hela dagen handlar om ER och ni ska trivas med allt.

Hoppas det löser sig för dig/er.
    Fast där undrar jag lite... jag skulle inte tycka att det var värt att göra mig osams/ göra min syster ledsen för att hennes man inte ska komma på mitt bröllop. Man har många gäster, man måste inte ens prata med alla om man inte vill och jag skulle värdera min syster högre än "MIN DAG". En syster har man hela livet, ett bröllop bara en dag. Det kan vara värt att tänka på. Att hon inte kommer om ni inte bjuder hennes man tycker jag är rätt självklart...
  • Mette81
    Anonym (Orolig brud) skrev 2012-06-01 10:40:24 följande:
    njaaa.. jo om man ser utifrån men vi umgås inte med dem. Vi träffar dem 1 gång om året och då BJUDER VI dem.. kommer man till dem blir man inte ens insläppt innan för dörren :/ han hälsar knappt om man träffar honom.. Vi kommer säkerligen bjuda dem men skulle inte förvåna mig om han kommer fram till mig och be mig servera honom typ.. usch

Nämen fyyyyy vilken i**ot. Honom skulle inte jag heller bjuda!!! Skriv bara inbjudan till halvsyrran. Men kanske prata med henne först om VARFÖR ni väljer att INTE bjuda honom...

Trotts allt så är det ju ni som bestämmer på ER stora dag!!

Önskar er all lycka till!!

• Anonym (Din dag)
    knyttan skrev 2012-06-01 22:07:14 följande:
    Fast där undrar jag lite... jag skulle inte tycka att det var värt att göra mig osams/ göra min syster ledsen för att hennes man inte ska komma på mitt bröllop. Man har många gäster, man måste inte ens prata med alla om man inte vill och jag skulle värdera min syster högre än "MIN DAG". En syster har man hela livet, ett bröllop bara en dag. Det kan vara värt att tänka på. Att hon inte kommer om ni inte bjuder hennes man tycker jag är rätt självklart...
    svar på din undran.. Min systers man är heronis och har vart det sedan 13 års ålder (nu är han 27) han har skadat både min syster och min systers barn osv. rehab är han på nu för ca 150 gången (skämt å sido många gånger har det blivit) därför vill VI inte ha honom där.
  • Anonym (Orolig brud)

Får se hur vi gör. Vi sa det att det är tråkigt som ni säger om vi förstör relationen till syster, men å andra sidan har vi knappt någon relation nu heller :/  aja, tack så mycket för alla råd ! :)

• knyttan
    Anonym (Din dag) skrev 2012-06-02 01:10:34 följande:
    svar på din undran.. Min systers man är heronis och har vart det sedan 13 års ålder (nu är han 27) han har skadat både min syster och min systers barn osv. rehab är han på nu för ca 150 gången (skämt å sido många gånger har det blivit) därför vill VI inte ha honom där.
    Ok jag förstår. Tråkigt ändå att det ska komma emellan familjen!
  • Anonym (Din dag)
    knyttan skrev 2012-06-02 12:04:43 följande:
    Ok jag förstår. Tråkigt ändå att det ska komma emellan familjen!
    absolut, men hon vet att hon och barnen är bjudna, och barnen kommer komma även om hon inte kommer, viktigt för mig att dom är med då vi står varann väldigt nära. 
  • Daludd

Att inte bjuda honom är en enoooorm förolämpning och ett slap in the face, så att säga. Så bara ni är medvetna om det budskapet som ni skickar så är det väl upp till er?

Svar på tråden Måste jag bjuda svägerskas fästman?