• Anonym (Orolig brud)

Måste jag bjuda svägerskas fästman?

Hej
    Min m2b (och hans syster och mamma) tycker inte vi behöver bjuda deras halvsysters(samma pappa) fästman.
    Vi bjuder deras halvbror och familj men allvarligt talat så kan inte denna människa bete sig bland folk! Systern måste man ju bjuda men hennes fästman (förlovade men tänker inte gifta sig)  kan INTE bete sig. Vet inte vad jag skulle sätta honom för jag är rädd för vad folk ska tycka eller vad han kommer säga. Kommer vara nervös på min dag över vad han  ska ställa till det med. 

Han är omständig och bökig, klumpig och egoistiskt, skiter i allt utan min m2b's syster men SUCK ! 

(Vill vara anonym då hon också hänger här)

• Svar på tråden Måste jag bjuda svägerskas fästman?
  • viralina
    öö han är ju en i familjen !!!!!!!!!!
  • Anonym (Orolig brud)
    viralina skrev 2012-06-01 10:35:19 följande:
    njaaa..  jo om man ser utifrån men vi umgås inte med dem. Vi träffar dem 1 gång om året och då BJUDER VI dem..  kommer man till dem blir man inte ens insläppt innan för dörren :/ han hälsar knappt om man träffar honom..  Vi kommer säkerligen bjuda dem men skulle inte förvåna mig om han kommer fram till mig och be mig servera honom typ..  usch
  • Chicita

Att inte bjuda honom är ett stort offentligt ställningstagande där ni annonserar för hela släkten och alla vänner att ni inte gillar honom.

Jag skulle ha försökt placera honom på kanten av ett bord. Eller tja alltså inte "barnplatsen" på kortändan. Utan sista platsen innan kortändan. Och så kanske hans sambo bredvid (förlovade par ska man ju egentligen inte dela på och då kan hon fungera lite som "sköld" mot resten av gästerna.
    Sätt sen några som vet hur han är mitt emot dom, eller några som kanske har gemensamma intressen med honom (eller några som helt enkelt inte bryr sig, du kanske har några shyssta vänner som du kan förklara läget för).

• Jenny 03

Ni bestämmer och ni bjuder... Har jag folk i min närvaro som inte kan uppföra sig så får dom stanna hemma.. Sen om det är familj eller om dom är fastsydda i varandra, det struntar jag i.. Vägrar att någon med uselt sinne ska förstöra min stora dag..

• daniiel

Nej, ni måste inte bjuda honom, men precis som Chicita skriver, så visar ni väldigt tydligt och offentligt att ni inte tycker om eller accepterar honom och det är något ni bör ha i åtanke när ni tar ert beslut.

Om ni väljer att inte bjuda honom, så tycker jag att ni bör ta upp detta med din blivandes halvsyster innan. Ni måste ju räkna med att hon kan bli sårad av det och väljer att stanna hemma. Om hon däremot är okej med det, så är det ju lättare för er att inte bjuda honom.

Annars tycker jag Chicitas förslag om att placera honom så långt som möjligt från andra gäster, placera halvsystern breve honom och tex någon annan som känner honom sedan tidigare mitt emot. Då har de ju lite "koll" på honom under middagen och ni behöver inte tänka på det.

• Anonym (Orolig brud)

Ja mitt samvete säger "bjud honom med självklart"..  skulle kunna tänka på bordsplaceringen.. usch ja.. måste bjuda släkt jag vet..  men jag, min m2b, min "helsvägerska" och min "halvsvåger" kommer gå på nålar så han inte förstör något eller skä'mmer ut någon.. 

• daniiel
    viralina skrev 2012-06-01 10:35:19 följande:
    Bara för att någon räknas som en i familjen, så betyder det ju inte att man automatiskt måste tycka om och acceptera den personen och därmed bjuda in personen till tex bröllop. Jag tycker inte att man måste stå ut med människor som absolut inte kan uppföra sig, bara för att de är "en i familjen". Självklart, som Chicita skrev och jag håller med om, så bör man ju dock vara medveten om vad det sänder för signaler utåt om man väljer att inte bjuda in någon som man bör bjuda in egentligen, men så länge man är medveten om det, så är ju valet helt fritt.
  • Anonym

Vi har valt att inte bjuda en nära släktings fästman (de är också förlovade men tänker inte gifta sig) just för att han inte kan hantera alkohol och bete sig som folk. Han kan utan vidare ställa sig och skrika jävla hora till släktingen och nån sån vill jag inte vara i närheten av. Självklart är det ett starkt ställningstagande att inte bjuda honom men det står jag till 100% för. Släktingen skulle heller inte vilja ha med honom just för att han är som han är. Nu är nog mitt fall lite extremt, hade personen i fråga "bara" varit lite klumpig och plump hade jag budit med honom men nånstans går gränsen för vilket beteende som är ok och inte.

• Chicita

Vad säger halvsystern själv? 
    Inser hon hur illa han beter sig och att hennes sambo faktiskt egentligen inte är önskvärd och välkommen på större offentligare sammankomster?
    Om hon gör det så är hon säkert själv orolig för hur det ska gå, och kanske förstår varför ni inte vill ha honom där.

Det mest rakryggade skulle vara att prata med henne (och gärna honom) och berätta hur ni känner det och tala om att ni faktiskt inte vill ha honom där pga hur han har betett sig tidigare. Men att om han kan lova att lugna sig lite så får dom gärna komma båda två.
    Å andra sidan kan det totalt motsatt effekt. Istället för att lugna sig och ta ett steg tillbaka, så kan han lika gärna ta tillfället i akt och passa på och berätta hur elaka ni är när alla är samlade sen.

Det är ett svårt beslut.
    Jag håller med daniiel om att ni inte måste bjuda honom. Ni ska inte behöva känna oro under er dag.
    Men samtidigt måste ni överväga om en dags lugn och ro kan uppväga kanske flera års bråk i efterhand...

Lycka till hur ni än gör  

• Anonym (Orolig brud)

Tack för alla råd och åsikter.  Får prata med min m2b, känner det är hans beslut. Jag ska framföra vad ni sagt så kanske det hjälper honom lite :)

Svar på tråden Måste jag bjuda svägerskas fästman?