• Äldre 22 May 10:04
    4349 visningar
    6 svar
    6
    4349

    Efternamnskrångel

    Hejsan!
    Jag och min pojkvän kan inte bestämma hos för hur vi ska göra med efternamn när vi gifter oss. Han heter ett son-namn och jag heter inte så vanligt men inte så ovanligt heller.

    Vi båda vill ha ett gemensamt efternamn, det skulle kännas bäst helt enkelt när vi skaffar barn också. Han vill så gärna att jag tar hans efternamn och jag tycker mitt, men allra helst skulle jag vilja att vi tar min mormors flicknamn. Det klingar så fint och det är endast ett femtiotal personer som heter så i Sverige. Men min pojkvän känner sig inte helt bekväm med det, tror det har med ovana att göra.

    Vi har även pusslat ihop våra befintliga efternamn till ett helt nytt som låter bra, men vi båda heter mycket hellre något som är knutet till någon av våra släkter, för eventuell framtida släktforskning till exempel.

    Jag har funderat på om jag ändå ska ta hans efternamn, mina morföräldrar heter samma sak och mamma hette så som flicka, så det skulle ju bli en koppling till min släkt också. Men det tar emot, jag bär dessutom Sveriges typ vanligaste förnamn också. :P

    Jag vet att det är vi i slutändan som ska välja så klart, men jag är intresserad av att höra era tankar kring det här med ovanliga/vanliga efternamn, och om det ens är viktigt att man har samma?
    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Efternamnskrångel
  • skarab­org201­2
    Äldre 22 May 10:28
    #1

    Det är ju verkligen något som måste kännas rätt i magen för er båda. Men det är ganska svårt att byta efternamn, vi har haft svårt att bestämma oss själva, men pga att vi båda har ovanliga efternamn.
    Det är en så stark personlig identifiering förknippat med sitt namn.

    Din mormors flicknamn låter det som du hellst vill ha? Tolkar jag dig rätt? Passar det ihop med båda era namn?
    Personligen tycker jag det är roligare med ett släktnamn är ett ihopa pusslat namn. Det känns fint att ha en anknytning till fler än att det bara är ni två, tycker jag.

    Men prova skriva ut namnen båda två, och se hur det ser ut och känns! Lycka till!

  • Äldre 22 May 10:37
    #2

    Tack för din åsikt, skaraborg2012! Jag tycker min mormors flicknamn passar jättebra ihop med båda våra förnamn och personligheter! Det lilla problemet är bara att min pojkvän inte tycker det. ;) Han tycker inte det låter som han, men det tror jag beror på att det är ovant bara. Det vore ju konstigt om man inte skulle känna så. Vi har skojat om att låtsas att vi heter så i en vecka för att testa hur det känns, haha!
    Jag håller med dig, det känns bättre att ha ett släktnamn än ett nyskapat.

  • Äldre 22 May 10:43
    #3

    Jag skrev hur jag tänker kring det här i en annan tråd nyss men jag kan ju skriva här med. Det är alltid kul att prata om sig själv :P


     


    Jag har ett efternamn som är ett av Sveriges vanligaste. Det ligger på topp 5 så det är inte bara jag som inbillar mig utan det är ett av de vanligaste. Ändå vill jag itne byta bort det för att det är så starkt förknippat med MIG och vem JAG är. En del av min identitet liksom. Så jag bestämde mig redan som tonåring att jag inte skulle byta mitt namn när jag gifte mig utan behålla mitt eget som det är utan mellannamn, och att helt enkelt komma överens med min make om vilket namn framtida barn skulle ha. Jag tycker inte det spelar någon roll vad man heter för att man ska vara en familj.


     


    Sen träffade jag min nuvarande sambo och planen sprack direkt. Han har nämligen två efternamn och att sammanlagt ha tre efternamn på dörren känns lite.. Jag vet inte vad jag ska kalla det. Jag kunde tänka mig två olika men tre är för mycket ;) Så nu lutar det åt att ta ett av hans efternamn som är ganska ovanligt. Hans andra namn är också med på topp 5-listan så det vägrar jag byta till.


     


    Hur ni ska göra däremot vet jag inte. Det kan nog bara ni bestämma :)

  • Äldre 22 May 11:21
    #4

    Vi är en sån familj med mina, dina och våra barn. Så när vi är ute och reser så blir det M.K.S, M.O.E, M.J.K, K.O.E... Som ni ser så är det 3 olika efternamn hehe


    Nu när vi skall gifta oss så har vi samma diskusion... Han vill inte ta mitt, och jag känner att jag vill behålla mitt på grund av min äldsta dotter som idag endast heter sin fars namn så att hon kan ta mitt... Hennes far kommer aldrig att godkänna min nya mans namn, något som jag förstår.


    Så nu blir det nog att vi fortfarande heter 3 efternamn också efter bröllopet... hehe


    Tänk vad enkelt det är att gifta sig utan barn, då kan man ta ett gemensamt namn utan problem ;) Lycka till TS!

  • Äldre 22 May 11:36
    #5

    Jag har alltid varit orolig för att det ska bli ett problem den dagen jag gifter mig. Det är faktiskt bara jag i hela Sverige som heter som jag gör. De finns bara en av mig hehe Glad Sen är det bara min släkt som heter så i efternamn så för mig att byta bort de är otänkbart!

    Jag har träffat en kille som heter Andersson i efternamn och han är otroligt lycklig över att få byta namn. Han fullkomligt älskar mitt efternamn och längtar efter att få byta. Så jag är super duper glad att det löste sig smidigt för mig!

    Men jag förstår verkligen dilemmat. Jag vill också att hela familjen ska heta likadant och om båda vill behålla sina namn är det inte enkelt att kompromissa. Jag hoppas det löser sig för er på bästa sätt.
    I er situation hade jag nog velat att vi hittade på ett nytt alldeles eget efternamn!

  • Äldre 22 May 11:46
    #6

    snowstars -  Hehe, det blir aldrig som man tänkt sig. ;) Tack för din åsikt!

    mjeanettek - Oj, tre efternamn! Man får se det som att DET är ovanligt då om inte annat, hihi. Ja, man kan ju tycka att det ska vara jättelätt att bestämma efternamn innan man skaffar barn. Tyvärr så har vi märkt att det inte är så lätt... det är fortfarande två starka viljor. :)

    jimmyojennifer - Åh, vad underbart det låter! Att båda vill samma sak. Grattis till er!

    Jag trodde inte att jag skulle bry mig så mycket om det här med efternamn, men det gör jag uppenbarligen. Det känns lite löjligt, huvudsaken är väl ändå att vi älskar varandra, inte vad vi heter. Men när jag tänker på den enklaste lösningen, att vi båda behåller våra befintliga efternamn, så känns det så tråkigt.

    Svårt...

Svar på tråden Efternamnskrångel