Inlägg från: Anneli256 |Visa alla inlägg
  • Anneli256

    Vi får inte för prästen....

    Tyvärr så är det upp till prästen. Kanske ni kan försöka byta präst? Finns kanske någon annan i församlingen..eller någon barndomspräst eller liknande som är villig att tjänstgöra. I värsta fall kanske ni får byta kyrka om det är så viktigt för dig. Tråkigt när man har en bild av hur man vill ha det och att det inte går att förverkliga. Lycka till.

  • Anneli256

    Flera här i tråden har skrivit att man ska respektera Svenska kyrkans regler och seder samt att prästen har ett ansvar inför hela församlingen. Men då ställer jag mig frågan hur det kan vara att vissa präster tillåter denna sk "kvinnoförnedrande" ritual.. eller har inte dom församlingarna äldre personer som kanske tar illa vid sig om dom råkar uppleva detta.. Nej detta handlar om en personlig uppfattning som just den präsen inte kan stå för eller vill ha i sina gudstjänster..Vilket jag kan respektera och förstå..Jag gör inte heller saker som jag upplever som obehagliga i mitt yrke. Men uppenbarligen så är det INTE en regel i Svenska kyrkan eftersom en hel del präster tillåter både det och musik som avviker från dom vanliga.


    Enligt min uppfattning så är det stor skillnad på en persolig åsikt och en REGEL.. bara en liten reflektion

  • Anneli256

    Sara der har du helt rätt i regler var fel ord att använda ber om ursäkt för det..läste lite slarvigt. Jag lägger inga värderingar i det här med överlämning eller ej.. Det jag menar är att bara för att man vill ha sk brudöverlämning eller annan musik eller annat som bryter mot gängse traditioner så innebär det inte att man behöver välja en borgerlig vigsel..utan det är bara att leta upp en präst som inte tycker eller känner att det strider mot deras personliga uppfattning.. det är den enskilda prästens åsikt i frågan som avgör.. varken regler eller traditioner..

  • Anneli256

    ´Håller med Kjell präst.. om det hade funnits gemensamma riktlinjer för alla vigslar så hade diskussionen aldrig behövt uppkomma.. Då hade alla vetat vad som gällt. Prästerna hade inte behövt ta samtalet med besvikna brudpar som har sina drömvisioner hur dom vill ha det. Men eftersom det är olika beroende på vilken präst man har så är det inte konstigt att folk blir besvikna. Vill inte gå in i någon större diskussion angående överlämning eller ej.. men min uppfattning är att dom flesta i dagens läge SOM SJÄLV ÖNSKAR BLI ÖVERLÄMNADE inte ser det som något kvinnoförnedrande utan det är romantiska fina tankar kanske påverkade från media osv.Den ursprungliga betydelsen tror jag har hos många försvunnit.


    Persoligen så kommer jag att gå själv. Bakom mig kommer mina tre tärnor, bredvid dom kommer mina tre söner. Min m2b kommer att stå där framme med sin son (bestman)


    Vi kommer att ha solosång när vi går in.. Sonja Alden "Du är allt jag någonsin önskat" (m2b vet ej vilken sång jag valt) väl framme vid altaret så kommer mina söner att pussa mig på kinden, skaka hand med m2b och sedan gå och sätta sig.


    Betydelsen av detta är för oss är väldigt stark.. förresten så var det mina söner som sa att dom ville överlämna mig.. inte för att jag är deras ägodel.. utan för att dom är så glada för min och m2b skull.. dom spec den äldsta hade en väldigt jobbig period när jag och deras pappa separerade.. Men det är några år sedan.. Dom är helt enkelt väldigt glada för vår skull och vill visa detta såhär..Märk väl mina söner är inga personer som vanligtvis väljer att stå i centrum. Men detta är deras önskemål vilket jag är väldigt glad över.

  • Anneli256
    Aniara4 skrev 2012-05-21 20:59:06 följande:
    Jag tror inte att de kommentarerna är riktade specifikt till dig, utan till alla brud(p)ar som deltagit i den här diskussionen tidigare (det har som sagt varit VÄLDIGT många trådar i ämnet) och som inte har din inställning att det är ett önskemål och inget annat. Det finns alltför många bridezillas som på allvar tror att det är deras rätt att styra och ställa över prästen och kyrkan precis som de vill för det är minsann DERAS dag.

    Det är nog därför flera känner ett behov av att påpeka vad en kyrklig vigsel är, och att man får lov att acceptera kyrkans regler och värderingar om man vill gifta sig i den.

    Det är som tidigare skrivits ett önskemål.. Inför vår vigsel så hade vi ett samtal med prästen.. vilket jag förutsätter att alla har. Där vi pratade om allt möjligt..från hur vi en gång träffades till själva vigselakten. Prästen frågade vad vi önskade för psalmer, in och utgångsmusik, dikt, solosång etc. Vi har även en solist som kommer att kompa själv på sin keyboard..vilket var helt ok.. vi pratade om fotografering osv i kyrkan. Vår präst hade många bra tips och synpunkter..vi framförde våra ÖNSKEMÅL vilka han tyckte om.. I det fall han inte hade tyckt det var ok..så givetvis hade vi accepterat det. Jag är ingen obstinat bridezilla som måste ha saker och ting på mitt sätt.. utan det är bara önskemål och visioner... Klart vissa blir besvikna när det inte blir som man tänkt eller drömt.. och ska jag vara ärlig så var jag faktiskt inte fullt insatt i den ursprungliga betydelsen av brudöverlämning innan jag började planera inför vårt bröllop.. hade inte tänkt på det helt enkelt.. Jag funderade faktiskt över hur vår pastor skulle ställa sig till detta.. Det jag vill säga är att bara för att vissa ibland har drömmar eller önskemål så är det just drömmar det är.. precis som TS skriver..det har varit en dröm sedan hon var liten... Vilken liten flicka tänker på symboliken i något sådant? Nu vet hon den ursprungliga meningen..hon vet vad just den prästen som dom ska ha anser i frågan.. hon har fått veta vad många här på BT tycker i frågan.. Men det är ju fritt fram för henne och andra att få ha sina drömmar ändå..


    Jag håller med Josefine HA att man borde ta hänsyn till att alla människor är olika och tycker olika.. däremot så tycker jag att prästen inte ska tvingas göra något som han /hon inte känner sig bekväm med..


    Jag är även för att homosexuella ska få vigas i kyrkan.. deras kärlek är inte mindre värd än heterosexuella pars.. deras kärlek borde även den kunna välsignas av Gud. Även i den frågan är det upp till varje enskild präst.. Inte hör jag någon skrika välj borgerlig vigsel..om du inte kan rätta dig efter vad prästen tycker ellet gamla seder.. Dom kan välja en präst som är positivt inställd till att viga dom. Eller en annan kyrka. Vilket jag tycker är väldigt bra. Dom är inte mindre vetande..eller obstinata för att dom inte följer det traditionella tänket...


    Samma med kvinnliga präster.. det är många som var emot att kvinnor skulle prästvigas.. en gammal tradition som ändrats.. vilket jag också tycker är bra.. men det finns fortfrarande motståndare till detta.


    Tyvärr så förstår jag inte varför inte då synen på överlämning inte kan ändras.. Alla har rätt till sin egen åsikt i frågan..utan att för den skull behöva framstå som okunniga eller respektlösa, bara för att man inte tycker som dom.. oavsett vad Albert Einstein sa en gång i tiden ;)


    Kan bara konstatera att i denna fråga kommer man aldrig att uppnå konsensus..och därför är jag glad att det finns möjligheter för oss som kanske har lite "nytänkande" genom att tex byta kyrka eller präst.. För givetvis så anser jag att prästens åsikt i frågan ska respekteras. Att vara otraditionell eller inte behöver inte betyda respektlös eller bridezilla.. Personligen har vi väldigt stor respekt för kyrkan och dess traditioner.. men i vissa fall tänker vi lite annorlunda.

  • Anneli256
    aniara skrev 2012-05-22 08:47:02 följande:
    Josefin och Annelie - kan ni verkligen inte ta till er att det inte handlar om att bevara gamla traditioner utan om jämställdhet och jämlikhet? Jag tycker det är obehagligt med kvinnor som så aktivt propagerar mot sin egen jämställdhet och myndighet.
    men Aniara.. för mig handlar det inte om jämställdhet.. Jag är en egen tänkande kvinna med åsikter.. och synpunkter det är ingen man som trycker ner mig eller äger mig.. jag har högskoleutbildning...egen lön..bra arbete.. Jag behöver inte propagera för att vara jämställd.. jag behöver inte jobba för det.. Jag vet att det i samhället försikommer många kvinnoförnedrande saker.. som tex Hedersmord..En av mina elever blev nyligen mördad...¨Sådana saker tar jag gärna strid för.. Där man ser ett kvinnorförtryck tydligt .. Det är enligt min åsikt inte ok.. Lika lön för lika arbete osv såna saker tar jag aktivt ställning emot. Däremot så anser inte jag att detta "trots ursprunglig" betydelse är kvinnoförnedrande... En åsikt jag har.. och det innebär inte att jag propagerar mot jämställdhet och myndighet.. Nu tycker jag du är lite ute och reser faktiskt. Det handlar om att man har olika åsikter om olika saker.. Detta för mig är inte en så stor sak som det är för dig tydligen..
  • Anneli256

    Ganska roligt att människor som pratar om jämnställdhet dömer folk för att dom inte har samma uppfattning som dom själv om något. Alla människor har olika bagage med sig..


    Passionsblomma: vad jag menar med att "jag inte behöver jobba för det" innebär inte att jag inte tar ställning i frågan.. just denna fråga anser inte jag ha så stor betydelse för jämnställdhet som vissa här på BT har.. ni har rätt till er uppfattning och jag har rätt till min... Tro mig jag har sett och hört en hel del som vissa antagligen inte skulle tro existerade i Sverige eller världen för den delen 2012.. där tycker jag det är av oerhörd vikt att lägga ner arbete.


    .Eftersom jag upplever att du nu hoppar på mig och min åsikt så måste jag säga.. att som kvinna så känner jag mig inte kränkt av brudöverlämning. Jag förutsätter att dom brudar här på BT som vill ha brudöverlämning önskar det av egen fri vilja.. och för mig är det viktigt. Den fria viljan.. Vilket även prästen har, en fri vilja om han/hon går med på detta...Personligen så respekterar jag prästens önskemål och om dom säger nej så är det något enligt mig som måste respekteras.som jag skrev i början av inläggen det är upp till TS att fråga sig hur viktigt hon tycker att det är och i så fall byta präst eller kyrka.. Jag anser samtidigt att man måste respektera att andra har en annan åsikt än vad man själv har... Det finns tom präster som inte har något emot brudöverlämning.. Är dom då mot jämnställdhet????? förstör dom då vad feminister i århundraden har kämpat för???? Om det är så.. så kanske ni som är emot detta ska tacka nej eller väja en annan präst om just eran inte har något emot det.. Dom har ju en avvikande uppfattning som inte stämmer överens med eran. Kanske ni inte ska vigas i svenska kyrkan just för att dom inte förbjudit brudöverlämning.. ???Man måste ju markera sin ståndpunkt..eller???


    Jag har sett unga kvinnor som faktiskt blivit bortgifta.. som fakitiskt inte får ha vilka kläder på sig som dom vill.. som faktiskt inte får ha vilket umgänge dom önskar..eller vilken pojkvän dom önskar.. O nu säger du säkert.. ja men att vara för brudöverlämning är ju att kränka dom.. jag tycker inte det.. Är jag en sämre människa bara för att jag har en annan uppfattning än du.. Tror inte det.. faktiskt. Jag anser att i dagens samhälle så finns det oerhört mycket som behöver arbetas med..o det spelar ingen roll om jag slutar raka mig under armarna eller bränner bhn.. jag lägger min energi där jag känner att det är av vikt. Skillnaden mellan dig och mig är uppenbarligen att jag respekterar att andra kan ha en avvikande åsikt utan att för den skull anse att dom personerna inte gör vad dom borde..eller att dom måste vara mindre vetande på något sätt.. Jag klankar inte dig..eller retar mig på dig.. för att du inte tycker som jag.


    Aniara o Knyttan: jag tycker det är ganska kränkande av er att uttrycka er på det sätt ni gör att säga att jag "bara tänker på mig själv" Ni vet inget om mig.. eller vad jag gör..vad jag gått igenom i mitt liv Det enda ni vet egentligen är att jag inte anser att brudöverlämning är av den betydelsen som ni uppenbarligen gör.. Ja, jag har det bra just nu.. men det har jag inte alltid haft.. jag har verkligen fått kämpa för att få den utbildning och det jobb jag har.. jag har periodvis haft det väldigt jobbigt med ekonomin tex fått leva på socialbidrag osv har ingen orsak att gå in på allt.. o jag tror inte ni vill veta..Jag vet hur det är att ha det jobbigt.. och stöter även på detta dagligen.. Knyttan, vad vet du om vilken ekonomisk situation jag hade när jag gick hemma med mina barn..?? Fattar inte hur ni som säger att ni arbetar för jämnställdhet kan vara så trångsynta att ni dömer en människa bara för att dom inte delar er uppfattning i en sak.. Vadå gå i en manifestation.. som jag berörs väldigt lite av..Tycker inte du man ska ställning i den frågan?? Du vet väll inte vad jag möter och gör i mitt arbete eller??? Lite skrattretande att du som anser att brudöverlämning är kvinnoförnedrande.. inte anser att ett stor manifestation kan påverka politiker etc att stifta lagar för att skydda våra unga kvinnor..Men om man avstår från brudöverlämning, då kan man skydda och bevara dom kvinnliga rättigheterna..påverka politiker att ändra eller skapa nya lagar.. hmmmmmm ??? Ni pratar om prioriterangar.. och att om man inte gör det lilla.. Uppenbarligen Knyttan så anser inte du att det stora hjälper.. Nej enligt mig så är det stora protester och stora manifestationer som framför folkets åsikter..O lilla Maria vars liv fick ett tragiskt slut..Min önskan är bara att hennes död får en mening, att kanske andra flickor i hennes situation slipper samma eller liknande grymma öde. Har ni någonsin suttit och pratat med personer som inte får lov att gå ut.. inte får lov att klä sig hur dom vill..? Någon tog upp det där med slöja.."många kvinnor bär slöja av egen fri vilja" Det finns säkert dom som gör det.. Men det finns också dom som tvingas att ta på slöjan långt före dom egentligen ska.( vanligtvis när dom får sin mens) som jag sagt tidigare.. Jag tycker precis som med brudöverlämning..om det är något som görs av egen fri vilja tycker jag det är ok.. men inte annars.Annars kan man ju säga att dom kvinnor som väjer att bära slöja inte arbetar för jämnställdhet.. Och vad ni kanske inte tänker på.. så innefattar det här med jämnställdhet inte bara kvinnor/ flickor. Utan det är många pojkar/ unga män som också drabbas på olika sätt.. Pojkar/män som inte får lov att träffa vilka kompisar dom vill.. inte får lov att välja sina flickvänner.. eller vem dom ska gifta sig med. Männskliga rättigheter så enkelt är det för mig.. jag tycker det är mer jämnställt.. det handlar inte om manligt eller kvinnligt..


    Enligt mig så har även alla rätt till sin egen åsikt.. så länge den inte kränker någon annan.. o min åsikt är att om man önskar brudöverlämning..och prästen tycker det är ok.. Så tycker jag att man ska få lov att ha det... och som jag skrev tidigare.. Så har kyrkan också uppenbarligen den åsikten att det är en överenskommelse mellan brudparet och prästen.. eftersom dom inte förbjudit det hela...Eller???

  • Anneli256

    Vilket mandat har du då att peka finger och säga ett en individ inte jobbar för det.. bara för att dom inte delar just din uppfattning i en specifik fråga..

  • Anneli256

    som du själv sa.... så länge det inte bryter mot svenska kyrkans regler och policies.. uppenbarligen så gör inte brudöverlämning det.


    Jag tror dock att mycket är vunnet genom lagar och förbud..och kännbara straff då brått mot dessa lagar begås. Vilket är ganska tydligt genom media i nuläget när hedersmord är på tapeten.. där strängare annorlunda straff föreslås..Vilket en stor del av befolkningen i Sverige önskar, även dom som själv har utländsk härkomst. Hur menar du att man ska ändra attityd på personer som genom sitt ursprung och sina traditioner tycker att det är ok..(som i många fall tycker att det är ok att stena kvinnor som är orena, att dom stöts ut från gemneskapen.. att dom kallas horor och mördas om dom inte följer dom regler som gäller enligt deras tro/uppfattning...) om man inte ändrar lagar.. och sätter förbud..?? Hur ska man kunna förhindra könsstympning av små flickor.. om inte svenska staten markerar att just dom här sakerna som är lagliga/vedertagna i vissa andra kulturer inte är det här i Sverige.. Snälla du..Tror du att det hjälper att vi sätter oss ner och förklarar för dessa människor att det dom tänker är fel.. att det inte är ok??? Förklara för mig hur du vill ändra deras attityd?


    Och det gäller inte bara kvinnliga rättigheter utan enligt min uppfattning så kan strängare straff och regler ha en avsräckande effekt. Många ungdomar idag efterlyser faktiskt regler och ordning.. dom vill ha struktur och riktlinjer. Jag håller med om att attityder kan ändra mycket.. men jag tror på konsekvenser av sitt handlande. Många som hamnat snett i sitt liv berättar att det är inte förrän deras handlingar har fått konsekvenser som dom faktiskt tagit sig i kragen om kommit tillbaka till ett nytt liv.


    Men det är tydligen ytterliggare en fråga som vi inte är helt överens i.. och jag ska inte övertala dig.. du har rätt till din uppfattning. Men det skulle vara ganska intressant att höra hur du skulle gå till väga..

  • Anneli256

    Det jag har sagt ända från början är.. att inte alla uppfattar brudöverlämning som kvinnoförnedrande.. fakta..


    Jag tycker att om brudparet önskar detta och det är ok med prästen så har just detta inte den betydelsen för mig att jag anser att jag vill lägga någon energi på att motarbeta detta.. jag lägger inga värderingar i det....


    Argument kan jag ta.. inga problem.. har skrivit vid flera tillfällen om ni läser..att detta är en fråga som vi inte kommer att bli överens i.. inte ens prästerna är överens inom kyrkan .. det finns inget konsensus.


    jag har försökt ta fram andra saker som kyrkan varit emot tidare som numera tillåts.. fakta!


    folk som har glidit snett har faktiskt vid flera tillfällen framfört att struktur riktlinjer..konsekvens efte handlingar många gånger kan hjälpa att komma tillbaka..


    Vet inte exakt vem som skrivit vad.. just nu har jag en dag kvar till mitt bröllop..så jag har varken tid eller lust att läsa igenom allt igen..Men om man citerar mig och skriver bla.. att man bara tänker på sig själv.. att man inte bryr sig .. mm så anser inte jag att det är sakargument.. utan då är det personliga påhopp.. av männsikor som inte vet ett dugg om mig..eller vad jag varit med om eller gör. Eller när man skriver.. Skrämmande att en sådan person med den åsikten jobbar inom skolan.. hmmmmm Att jag inte tycker att just brudöverlämning är kvinnoförnedrande.. eftersom jag förutsätter att dom som önskar det här i Sverige att dom gör det av egen fri vilja..precis som med huckle.. det finns dom som bär det av egen fri vilja.. men andra som tvingas till det. Det är min åsikt att dom som vill ha det.. varför inte? men jag tycker inte att någon ska tvingas till det.. . Om man ska argumentera så kan det vara bra att hålla sig till saken inte kritisera personer för att dom inte tycker samma...Vart har jag skrivit att jag är den viktigaste av alla på världskartan.. eller det var inte heller menat till mig??? Bara för att jag inte delar eran uppfattning.. Sen undrar ni varför jag tycker att ni inte håller er till saken.. utan jag framhäver mig själv???? Ganska tråkigt tycker jag och även kränkande.


    Vart någon stans har jag sagt att jag är den enda som arbetar med människor som lever i förtryck..??? Det är din tolkning. Det finns många som gör det.. Jag har inte framställt mitt arbete som unikt på något sätt..Däremot har jag sagt att jag är en av dom som stöter på problem dagligen i mitt arbete. Vet ej om ni gör de.. inte att jag är unik på något sätt..Även här är det inte en sakfråga utan ett personligt påhopp.. där vederbörande vill ha det till att jag framhäver mig själv och mitt arbete.. vilket är totalt felaktigt.


    Jag tycker som jag tidigare skrivit att det är viktigt att arbeta med att ändra attityder.. Men däremot tycker jag det är ännu viktigare att lagstifta för att visa att det faktiskt inte är lagligt här i sverige. Det ena utesluter inte det andra. Det enda jag vill säga är att mångårig tradition kan vara svåra att ändra på .. därmed anser jag inta att man ska sluta försöka. Traditioner som tex.. könsstympning, tvångsgifte, månggifte, barngifte, osv..inte julgranar och moskeer eller annat som vissa kanske lägger vikt vid.


    För att avsluta .. nu ska jag fokusera på mitt kommande bröllop..


    Jag anser att jag blivit påhoppad .. att vissa (orkar som sagt var inte gå tillbaka och referera till exakt vem) skrivit att jag inte gör vad jag borde för att arbeta för jämnställdhet.. Nä kanske inte.. kanske jag borde prioritera vissa saker.. Men hur jag än vrider och vänder på just den här frågan..Så kan jag inte trots era argument .. få denna fråga till att ha samma betydelse som ni tycker. Är det så fel??


    Varför jag tog upp mitt dagliga arbete var inte att framhäva mig själv som någon så snällt säger...som bäst i världen..hmmmmmm.. sakfråga..eller hur?? .utan bara att visa på att jag faktiskt träffar människor dagligen som upplever förtryck av något slag. Och då pratar jag inte bara kvinnligt utan männskliga rättigheter. Det finns faktiskt personer som inte har en aning om vad som händer i dagens samhälle.. ( o märk väl jag påstår inte att ni är en av dom) men ibland när man berättar om saker som man hört talas om..eller upplevt..då tror vissa männikskor inte att det är sant.


    Om man blir utpekad för att vara egoist... vilket är det sista dom som känner mig skulle säga..(tyvärr kan det skrivna språker tolkas på många sätt , se bara på biblen eller koranen :) o nu försöker jag lätta upp stämningen ..precis som med mitt uttalande om att bränna bhn och sluta raka sig under armarna...så snälla börja inte om det oxå..då går jag i försvar.. För en del uttalande uppfattas faktiskt av mig som direkta personangrepp.. Men det kanske inte är menat så.. Det innebär inte att saken blir bättre för det... eller?? är det inte sååååååå... ni som arbetar med människor..att det handlar om hur mottagaren uppfattar situationen....?? Hade ni bara skrivit.. tex.. jag håller inte med.. på vad grundar du dina argument osv.. då hade jag kunnat köpa det.. men tyvärr så uttrycker en del personer här sig som jag upplever på ett nedvärderande sätt.


    När jag skriver att jag inte behöver kämpa.. menar jag att jag personligen inte känner mig förtryckt..(det finns dom som verkligen brinner för den här frågan och går igång på minsta lilla.. inte sagt att ni gör det..) Däremot menar jag inte att jag inte arbetar för jämställdhet eller männskliga rättigheter.. bara inte just i den här frågan.. vilket jag förklarat med att om det görs av egen fri vilja.. både från prästens håll o brudparets.. (kanske fel inställning enligt er) men som sagt var... den fria viljan tycker jag är viktigast oavsett vad frågan gäller..


    Och förresten ..nu arbetar jag inte bara i Landskrona.. men vadå skulle problematiken med förtryck vara större i Malmö bara för att där är högre antal invandrare?? Tror inte det. Den blir Mer Påtaglig kanske.. men problematiken kan vara stor oavsett antalet personer.. invandrare eller ej. Varför vi hamnade i den frågan var att jag tog upp arbetet kring den tragiska händelsen i Landskrona.


    Men det är klart.. alla dom här sakerna som ni sagt..där ni refererat till mig..egoist osv.. om det tillhör sakfrågan.. om det är ett konstruktivt sätt att säga.." jag håller inte med dig"..ja då får väll jag be om ursäkt..Men jag upplever det faktiskt inte så. Jag respekterar att ni har en annan åsikt.. ni kan även tycka att jag är helt ute och reser. Men det är inte ok att säga att det är skrämmande att en person med mina åsikter arbetar inom skolans värld..att jag är egoist osv..( även om det formuleras på så sätt att det är egistiskt att skriva på det viset ) Inte ok någon stans faktiskt. som jag sagt tidigare vad vet ni om mig egentligen.. inte ett jota... Kom med konstruktiv kritik istället för personangrepp.. för det är så jag upplever det. Inte att ni bara har en annan uppfattning än vad jag har.

Svar på tråden Vi får inte för prästen....