• Anonym (dumma mig?)

Fira någon annans bröllopsdag?

Hur viktigt tycker ni det är att fira någon annans (föräldrarnas) (jubileums)bröllopsdag?

Och framför allt: hur viktigt är det att det sker på exakt rätt datum?

Anledningen till min fråga:

Vi ska vara bortresta precis på min blivandes föräldrars 30-årsdag. Ingen av oss hade koll på datumet när resan bokades.

Vi SKA fira dem, men helgen innan ("rätt" dag är en vardag så eg. skulle vi ha jobbat och sen behövt åka 2 timmar).

Iaf. blev min svärmor ledsen över detta (och riktade det direkt till mig) och jag tog lite illa vid mig för det var ju inte meningen att såra henne och jag tycker inte det är min plikt att hålla rätt på datumet för deras bröllopsdag.

Jag kan ju tycka att en bröllopsdag är någonting mellan makarna och om sen familjen vill fira så är det väl inte hela världen om det blir en annan dag i anslutning till den?

• Svar på tråden Fira någon annans bröllopsdag?
  • Anonym (gjort är gjort)

Underligt att din svärmor riktar det mot dig och inte mot sitt barn? Var du med, då för 30 år sen när de gifte sig så du kan förväntas komma ihåg datumet?

Och varför reagerade inte din partner innan ni bokade resan? Vet man inte vilket datum ens föräldrar firar 30årig bröllopsdag så man kan kolla innan man bokar resa om de hade tänkt sig något "jippo"?

Nu är det ju som det är, resan är redan bokad. Tungan ute

• Dejli

Om det inte är så att ni blivit inbjudna till en fest eller dylikt och sedan efter det bokat resan tycker jag inte ni har någon anledning att skämmas... om det är en vardag hade ju festen lika gärna kunnat vara helgen innan som efter, och det är ju mig veterligen inte en jättegrej för de flesta där de gifta förväntar sig spontana uppvaktningar, utan då bjuder man in till något om man vill fira det...

• Anonym (dumma mig?)

Grejen är att de tänkt sig att vi ska ta ut dem på middag. That's it. Och det gör vi tre dagar innan...

Och precis, det är mot sin son hon borde rikta besvikelsen (han håller med mig). Det känns faktiskt jättekonstigt att hon sa det till mig, väldigt onödigt faktiskt.

Han hade inte koll på exakt datum, han bryr sig inte så mkt så, men grejen är att han frågade dem tom. (på min begäran) om de ville följa med på resan och de sa inget då!

Anonym (gjort är gjort) skrev 2012-05-15 17:23:05 följande:
    Underligt att din svärmor riktar det mot dig och inte mot sitt barn? Var du med, då för 30 år sen när de gifte sig så du kan förväntas komma ihåg datumet?

Och varför reagerade inte din partner innan ni bokade resan? Vet man inte vilket datum ens föräldrar firar 30årig bröllopsdag så man kan kolla innan man bokar resa om de hade tänkt sig något "jippo"?
  • Anonym (dumma mig?)
    Dejli skrev 2012-05-15 17:28:13 följande:
    Om det inte är så att ni blivit inbjudna till en fest eller dylikt och sedan efter det bokat resan tycker jag inte ni har någon anledning att skämmas... om det är en vardag hade ju festen lika gärna kunnat vara helgen innan som efter, och det är ju mig veterligen inte en jättegrej för de flesta där de gifta förväntar sig spontana uppvaktningar, utan då bjuder man in till något om man vill fira det...

Nej, det är ingen fest alls, de ska inte bjuda oss, utan vi ska bjuda dem... Och eftersom den rätta dagen är en vardag hade det ju blivit ganska jobbigt för oss att åka direkt efter jobbet för en middag och sen hem igen, 4 timmars total restid.

Jag känner att jag blir lite ledsen jag med att få den där kommentaren, den sårade mig faktiskt.

Stackars min man, känslig mamma och känslig fru... :)

• daniiel

Vi har aldrig firat någons bröllopsdag, inte mina föräldrars eller makens föräldrars, för de firar inte själva ens. Våra vänner är ännu inte gifta, så därför kan vi ju inte fira deras heller. Vår första bröllopsdag är i augusti, mitt i veckan, så vi kommer ha en fest för våra vänner helgen före eller efter. För de som vill och kan komma, det är ju helt frivilligt. Vi kommer också bjuda våra föräldrar på fika, för att vi vill göra det. Om de inte kan just den dagen vi tänkt oss, så kan vi säkerligen byta dag.

Jag tycker det är roligt att fira saker och firar gärna allt för alla, men jag brukar inte vara så jättenoga med vad man gör och när. Det behöver absolut inte vara på rätt dag. Förutom dotterns födelsedag, då firar vi ju såklart alltid bara vi familjen på hennes riktiga födelsedag. I övrigt kan det variera. En dag nära som passar.

Därför tycker jag att det är väldigt snällt av er och roligt att ni vill fira dina svärföräldrars bröllopsdag, men jag tycker inte att det ska behöva ske på precis rätt dag. Huvudsaken är väl att det är en dag i närheten av rätt datum då ni alla har tid och möjlighet.

Väldigt tråkigt att din svärmor inte kan se det så, men åk ni på er resa och njut och ha kul :)

Svar på tråden Fira någon annans bröllopsdag?