• mirre0­1
    Äldre 9 May 21:12
    12473 visningar
    20 svar
    20
    12473

    HJÄLP, skild ekonomi försörjningsplikt PANIK

    är det någon juridisk kunnig som vet om man kan in äktenskapsförorden skriva att man har skild ekonomi men gemensama hushålls utgifter så som hyra osv allt jag hitta i lagen är bara att man har försörjningsplikt och att man ska dela lika osv står i panik nu :( pga av min sjukdom vill jag inte att min blivande man ska behöva betala för mig för att jag är utklassad av fkassan just nu


    Måste jag ställa in vårat bröllop :(?

  • Svar på tråden HJÄLP, skild ekonomi försörjningsplikt PANIK
  • Äldre 9 May 21:17
    #1

    Hur menar du?
    Det spelar ingen roll vad ni skriver i äktenskapsförordet där om jag förstod rätt i vad du menade. Om ni är gifta (eller till och med sambos tror jag räknas här) så räknas er totala inkomst in när det gäller bidrag och sånt.
    Så om du inte kan betala din del av hyra, mat osv men din makes / sambos inkomst räcker för att försörja er båda så får han snällt ta alla kostnader.

    Varför skulle du ställa in bröllopet för det för? 

  • mirre0­1
    Äldre 9 May 21:22
    #2

    ja precis och om vi nu gifter oss nu kommer mitt social bidrag som jag tyvärr har nu tas från mig och han kommer bli skyldig att betala allt för mig och jag ska bara sitta som en pank uteliggare och ta hans pengar och inte bidrag till nåt,


    och jag kan och vill inte känna den känslan av att han tar allt och jobbar o sliter och jag sitter hemma och pillar naveln :(


    jag är nu sjukskriven minst ett år till och utförsäkrad och får soc, vi står ej skrivna tillsammans ännu


    Chicita skrev 2012-05-09 21:17:47 följande:
    Hur menar du?
    Det spelar ingen roll vad ni skriver i äktenskapsförordet där om jag förstod rätt i vad du menade. Om ni är gifta (eller till och med sambos tror jag räknas här) så räknas er totala inkomst in när det gäller bidrag och sånt.
    Så om du inte kan betala din del av hyra, mat osv men din makes / sambos inkomst räcker för att försörja er båda så får han snällt ta alla kostnader.

    Varför skulle du ställa in bröllopet för det för?
  • Äldre 9 May 21:23
    #3

    Jag tror inte riktigt jag förstår problemet. Förtydliga gärna.


    Ni kan ju skriva ett äktenskapsförord där det tydliggörs vilka som är era enskilda tillgångar för en ev. skiljsmässa men ett äktenskap innebär ju att man hjälps åt och du menar väl inte att du ska svälta trots att han har jobb?


    Även om ni dkulle ställa in bröllopet (vilket jag inte tycker ni ska) så finns det ju inga garantier för framtiden. Säg att ni gifter er om 2 år och om 5 år så har du jobb men han blir utan inkomst, skulle du då inte kunna tänka dig att "försörja" honom ett tag?


    Är det inte detta ett äktenskap i viss mån handlar om? Att man är ett team och hjälps åt?


    Ett äktenskap innebär ju ett partnerskap där man stödjer i vått och torrt.


     

  • Äldre 9 May 21:25
    #4
    mirre01 skrev 2012-05-09 21:22:39 följande:

    ja precis och om vi nu gifter oss nu kommer mitt social bidrag som jag tyvärr har nu tas från mig och han kommer bli skyldig att betala allt för mig och jag ska bara sitta som en pank uteliggare och ta hans pengar och inte bidrag till nåt,


    och jag kan och vill inte känna den känslan av att han tar allt och jobbar o sliter och jag sitter hemma och pillar naveln :(


    jag är nu sjukskriven minst ett år till och utförsäkrad och får soc, vi står ej skrivna tillsammans ännu


    Fast rent tekniskt är detta olagligt om ni är sambos, som chicita skrev så ska bådas inkomster räknas in när en av er söker bidrag, vare sig det är soc eller bostadsbidrag etc.


     

  • FruSSE
    Äldre 9 May 21:25
    #5

    Precis som ovanstående talare påpekar så gäller samma regler även när ni är sambos. 
    Och nu vet ju inte riktigt jag vad syftet är för er med att gifta er, men visst är man ett team? Visst hade du ställt upp för din partner om det var omvänt? Sådär är det ju, man ger och man tar. Ett äktenskap går man ju ändå in i med förhoppningen att det ska vara för alltid..? 

  • Äldre 9 May 21:28
    #6

    Enda chansen för dig att behålla socialbidraget är att inte gifta dig och flytta ifrån din blivandes, som ju då ändå står med hela hyran, mm mm så det är inget ni direkt tjänar på i slutänden.

  • Skövde­Sophie
    Äldre 9 May 21:31
    #7

    Om ni bor ihop men inte är skrivna ihop så begår ni ett allvarligt brott. Det är båda parters inkomst som räknas när man söker bidrag. Ni kan ju inte hålla på och bidragsfuska!
    (Om ni nu bor ihop, jag tolkade det så när du skrev att ni inte står skrivna ihop. Om ni har separat bostad så gäller såklart inte ovanstående)
    Dessutom är det ju så att man hjälper varandra i ett äktenskap. 

  • mirre0­1
    Äldre 9 May 21:38
    #8

    vi var sambos innan men han studerar i en annan stad och bor där i övernattningslägenhet till studierna är klara så nej detta är fullt lagligt inte en bluff, dock har vi bott åratal innan ihopp men då har jag jobbat och haft bidrag och dem har vetat om min sambo,


    Sara 120707 skrev 2012-05-09 21:25:35 följande:

    Fast rent tekniskt är detta olagligt om ni är sambos, som chicita skrev så ska bådas inkomster räknas in när en av er söker bidrag, vare sig det är soc eller bostadsbidrag etc.


     


  • mirre0­1
    Äldre 9 May 21:40
    #9

    han är utföyttad pga av studer i annan ord och nej vi bidragsfuskar inte läs kommentaren högre upp


    SkövdeSophie skrev 2012-05-09 21:31:45 följande:
    Om ni bor ihop men inte är skrivna ihop så begår ni ett allvarligt brott. Det är båda parters inkomst som räknas när man söker bidrag. Ni kan ju inte hålla på och bidragsfuska!
    (Om ni nu bor ihop, jag tolkade det så när du skrev att ni inte står skrivna ihop. Om ni har separat bostad så gäller såklart inte ovanstående)
    Dessutom är det ju så att man hjälper varandra i ett äktenskap.
  • Äldre 9 May 21:42
    #10
    mirre01 skrev 2012-05-09 21:38:38 följande:
    vi var sambos innan men han studerar i en annan stad och bor där i övernattningslägenhet till studierna är klara så nej detta är fullt lagligt inte en bluff, dock har vi bott åratal innan ihopp men då har jag jobbat och haft bidrag och dem har vetat om min sambo,

    Fast du kan ju dubbelkolla med soc.


    Tänker ni flytta ihop när ni gift er?


    Lever din sambo på studielån+bidrag?


    Vilket bidrag du har rätt till beror ju på vilken inkomst din sambo har, om han bara har studielån så är det inte alls omöjligt att du ändå kan få en del bidrag tex bostads el. soc.

  • Äldre 9 May 21:51
    #11

    Hur som helst, svaret på frågan är att det spelar ingen roll om ni skriver ett äktenskapsförord.
    Han har fortfarande försörjningsplikt för dig.
    Men eftersom ni bor på varsitt håll så kan det hända att du ändå får bidrag för ditt boende. Det kan nog bara de som sysslar med understödsberäkningar i din kommun svara på hur dom räknar. Så prata med dom 

  • mirre0­1
    Äldre 9 May 22:39
    #12

    tack för era svar, har lyckats hitta lagen efter många timmars läsande,


    tyvärr blir det inget bröllop utan jag avblåser detta då han kommer få pynta alls för mej och mitt tidigare barn och jag har en allvarlig sjukdom och vet inte alls hur framtiden ser ut, men jag vet att jag inte kan jobba nu eller fulltid i framtiden,


    men tack för alla svar

  • Pertin­ax
    Äldre 9 May 23:08
    #13

    Jag har försörjt min sambo sedan vi blev tillsammans och kommer få fortsätta med det när vi gift oss. Är det inte det "in sickness and in health, for richer or poorer" betyder...?

  • Anonym
    Äldre 9 May 23:09
    #14
    mirre01 skrev 2012-05-09 22:39:15 följande:

    tack för era svar, har lyckats hitta lagen efter många timmars läsande,


    tyvärr blir det inget bröllop utan jag avblåser detta då han kommer få pynta alls för mej och mitt tidigare barn och jag har en allvarlig sjukdom och vet inte alls hur framtiden ser ut, men jag vet att jag inte kan jobba nu eller fulltid i framtiden,


    men tack för alla svar


    Men, om ni är gifta eller ej spelar det ju ingen roll om ni bor tillsammans? Är han inte skriven på det ställe där han bor så är det bidragsfusk. Eller är ni särbos och tänkte fortsätta vara det även efter det bröllop som nu inte blir av? 
  • Anonym (Utför­säkrad­)
    Äldre 9 May 23:09
    #15

    Jag förstår verkligen ditt dilemma! När jag träffade min man hade jag sjukersättning på deltid, bostadstillägg och hemtjänst pga min kroniska sjukdom. När han flyttade in försvann bostadstillägget och hemtjänsten, och en tid senare blev jag utförsäkrad. (FK ifrågasätter inte min sjukdom eller nedsättningen av arbetsförmågan, men jag uppfyller ändå inte villkoren för någon ersättning.)  Jag kan arbeta lite grann, men har en mycket låg inkomst.

    I samband med utförsäkringen pressade jag handläggarna om vad jag skulle göra nu, och de tvingades medge att jag inte kunde få någon ersättning, och inte ens socialbidrag eftersom min sambo har en hygglig inkomst.  Han var alltså försörjningsskyldig trots att vi inte ens var gifta.

    Ingen av oss tycker väl det är en optimal situation, jag är inte förtjust i att leva på honom, men det är så det ser ut om vi ska leva tillsammans vilket vi ju vill. Jag jobbar också på olika sätt att öka min inkomst från den lilla arbetsförmåga jag har, och det kommer att bli lite bättre i framtiden.

    Men jag förstår verkligen att man tvekar inför att ge sig in i et sånt arrangemang. Tyvärr är det precis så illa som du fruktar, och värre eftersom inkomsterna alltså räknas ihop redan när man blir sambo.  Jag rekommenderar verkligen inte att man ljuger om att man bor tillsammans (nu menar jag om och när ni bor på samma ställe igen), men jag kan verkligen förstå att tanken föresvävar en. Den fladdrade förbi för mig också, men jag insåg att jag inte ville bli kriminell.

    Många förstår inte vilken katastrof sjukförsäkringen har blivit. Det är ingen stor inkomst (jag fick ungefär 4000 före skatt,och skatten är högre än på lön), men det känns ändå bättre att kunna bidra med något litet till hushållsekonomin. Såna här bekymmer är det sista man behöver när man är sjuk! 

    Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, både att din hälsa blir bättre och att du kan leva med din man.

  • mirre0­1
    Äldre 9 May 23:36
    #16

    mjo


    Pertinax skrev 2012-05-09 23:08:35 följande:
    Jag har försörjt min sambo sedan vi blev tillsammans och kommer få fortsätta med det när vi gift oss. Är det inte det "in sickness and in health, for richer or poorer" betyder...?
  • mirre0­1
    Äldre 10 May 00:15
    #17

    TACK äntligen, en som faktiskt förstår mig och är varit i samma sitts som mig <3


     


    Anonym (Utförsäkrad) skrev 2012-05-09 23:09:55 följande:
    Jag förstår verkligen ditt dilemma! När jag träffade min man hade jag sjukersättning på deltid, bostadstillägg och hemtjänst pga min kroniska sjukdom. När han flyttade in försvann bostadstillägget och hemtjänsten, och en tid senare blev jag utförsäkrad. (FK ifrågasätter inte min sjukdom eller nedsättningen av arbetsförmågan, men jag uppfyller ändå inte villkoren för någon ersättning.) Jag kan arbeta lite grann, men har en mycket låg inkomst.

    I samband med utförsäkringen pressade jag handläggarna om vad jag skulle göra nu, och de tvingades medge att jag inte kunde få någon ersättning, och inte ens socialbidrag eftersom min sambo har en hygglig inkomst. Han var alltså försörjningsskyldig trots att vi inte ens var gifta.

    Ingen av oss tycker väl det är en optimal situation, jag är inte förtjust i att leva på honom, men det är så det ser ut om vi ska leva tillsammans vilket vi ju vill. Jag jobbar också på olika sätt att öka min inkomst från den lilla arbetsförmåga jag har, och det kommer att bli lite bättre i framtiden.

    Men jag förstår verkligen att man tvekar inför att ge sig in i et sånt arrangemang. Tyvärr är det precis så illa som du fruktar, och värre eftersom inkomsterna alltså räknas ihop redan när man blir sambo. Jag rekommenderar verkligen inte att man ljuger om att man bor tillsammans (nu menar jag om och när ni bor på samma ställe igen), men jag kan verkligen förstå att tanken föresvävar en. Den fladdrade förbi för mig också, men jag insåg att jag inte ville bli kriminell.

    Många förstår inte vilken katastrof sjukförsäkringen har blivit. Det är ingen stor inkomst (jag fick ungefär 4000 före skatt,och skatten är högre än på lön), men det känns ändå bättre att kunna bidra med något litet till hushållsekonomin. Såna här bekymmer är det sista man behöver när man är sjuk!

    Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, både att din hälsa blir bättre och att du kan leva med din man.
  • Anonym (X)
    Äldre 10 May 08:52
    #18

    Jag tycker det är tråkigt att ni tvekar inför att gifta er, och det är säkert fler som tvekar pga att man ska försörja varandra och mister sitt bistånd. Och personligen tycker jag det är väldigt synd att människor inte kan få pengar från Försäkringskassan när man uppenbarligen inte kan jobba. Det blir ändå extra jobb att  söka ekonomiskt bistånd, spara alla kvitton, lämna sin ansökan i tid fast att man kanske mår jätte dåligt just då osv.

    Om man vill kan man på Socialstyrelsens hemsida göra en sk. provberäkning som ger en fingervisning om det kan tänkas att man har rätt till bistånd eller inte utifrån vad man har i inkomster och utgifter, där finns även information om ekonomiskt bistånd bl.a.
    Men tänk på att bara för att man ligger under normen på Socialstyrelsens beräkning så betyder det inte med automatik att man får bidrag från sin kommun. Man måste om man kan stå till arbetsmarknadens förfogande, eller ha giltigt sjukskrivningsintyg, det kan vara andra utgifter som godkänns t.ex. hyresgästförening eller inte godkänns om t.ex. hyran är oskäligt hög, hög elförbrukning och andra faktorer som spelar in. Allra bäst är att vända sig till sin kommun och ansöka eller ställa frågor.  Men om ni är nyfikna så finns provberäkningen här: 
    http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/socialbidrag/provberakning 

    Socialstyrelsen har massor med information om ekonomiskt bistånd om man vill läsa på. 

     

  • Äldre 10 May 18:47
    #19
    Pertinax skrev 2012-05-09 23:08:35 följande:
    Jag har försörjt min sambo sedan vi blev tillsammans och kommer få fortsätta med det när vi gift oss. Är det inte det "in sickness and in health, for richer or poorer" betyder...?
    så är det för oss också och det har vi vetat hela tiden. Min sambo studerar på vuxenutbildningen för att kunna tillgodoräkna sig sina utländska universitetsstudier och han är inte berättigad till varken soc, CSN, a-kassa, bostadsbidrag, eller något annat !%%#@*** bidrag, på grund av att han hamnar mellan stolarna, eftersom han inte snällt vill sitta och ta emot bidragspengar för att gå någon meningslös praktik via arbetsförmedlingen, utan har valt att läsa svenska efter SFI-nivå så att han kan arbeta med det han är utbildad till i framtiden istället för att arbeta resten av sitt liv som städare.  Vi klarar oss alldeles fint ändå på en lön. Det gör de flesta om de bara vill. Jag har inte ens en speciellt hög lön utan är lågavlönad enligt SCB - trots högskoleexamen (och vidhängande studieskulder)!

    Precis som flera andra har skrivit så kvittar det totalt lika om ni gifter er eller inte om ni ändå har tänkt flytta i hop, för försörjningskravet finns även i sambolagstiftningen så i så fall så får ni väl fortsätta att bo på var sitt håll så länge som du är sjukskriven, men det låter för mig inte som ett alternativ öht. Skulle jag då kicka ut min sambo och be honom sitta i nån lägenhet nånstans så att han skulle kunna snyta ut lite soc-pengar istället för att vi bor tillsammans och delar glädje och sorg med varandra? Jag är hellre "fattig" tillsammans i så fall.
  • Sofiii­z
    Äldre 1 Oct 09:46
    #20
    knyttan skrev 2012-05-10 18:47:51 följande:
    så är det för oss också och det har vi vetat hela tiden. Min sambo studerar på vuxenutbildningen för att kunna tillgodoräkna sig sina utländska universitetsstudier och han är inte berättigad till varken soc, CSN, a-kassa, bostadsbidrag, eller något annat !%%#@*** bidrag, på grund av att han hamnar mellan stolarna, eftersom han inte snällt vill sitta och ta emot bidragspengar för att gå någon meningslös praktik via arbetsförmedlingen, utan har valt att läsa svenska efter SFI-nivå så att han kan arbeta med det han är utbildad till i framtiden istället för att arbeta resten av sitt liv som städare.  Vi klarar oss alldeles fint ändå på en lön. Det gör de flesta om de bara vill. Jag har inte ens en speciellt hög lön utan är lågavlönad enligt SCB - trots högskoleexamen (och vidhängande studieskulder)!

    Precis som flera andra har skrivit så kvittar det totalt lika om ni gifter er eller inte om ni ändå har tänkt flytta i hop, för försörjningskravet finns även i sambolagstiftningen så i så fall så får ni väl fortsätta att bo på var sitt håll så länge som du är sjukskriven, men det låter för mig inte som ett alternativ öht. Skulle jag då kicka ut min sambo och be honom sitta i nån lägenhet nånstans så att han skulle kunna snyta ut lite soc-pengar istället för att vi bor tillsammans och delar glädje och sorg med varandra? Jag är hellre "fattig" tillsammans i så fall.
Svar på tråden HJÄLP, skild ekonomi försörjningsplikt PANIK