Inlägg från: Anonym (masken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (masken)

    Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...

    Jag blir galen.... Är 26 år gammal och ändå ser jag ut som en tonåring i hyn...


     


    Mitt största problem är pormaskar, får även finnar. Inte många men ändå.


    Har ätit tetraysal innan, det blev bättre men kom tillbaka. Har smörjt med tusen (känns det som) krämer som bara retar huden.


    Well, i höst ska jag gifta mig och börjar få lite panik... vill fan inte se ut så här när jag ska gifta mig..


    Funderar på att gå till en salong och göra portömning några gånger innan.


    Någon som har några förslag? Jag har provat allt men inget fungerar.


    (Kanske ska nämna att vi ska börja försöka göra barn, så läkemedel är inget alternativ)

  • Svar på tråden Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...
  • Anonym (masken)

    Idag känns det värre än någonsin, är jättedeppig över detta.


    Har iaf bokat tid hos en hudterapeut om två veckor.


    Min hud känns verkligen som kaos nu, kanske beror det på att jag ska få mens snart. Har flera pormaskar som utvecklats till små finnar. :(


     


    Jag känner mig inte positiv inför bröllopet. Det är ju inte så här det ska vara! Jag tycker vanligtvis inte om att stå i centrum, helst ville jag att vi skulle gifta oss i hemlighet. Men man är ju två som gifter sig, så jag fick kompromissa så det blir ett litet bröllop. Känndes helt ok fram till nu när jag inser att huden antagligen kommer se hemsk ut!


    Vill bara gråta!

  • Anonym (masken)

    Hej och tack för alla svar och tips jag får!


     


    Det känns lite bättre idag, huden är inte bättre men min inställning är det.


    Idag har jag bokat tid hos frisören, har inte klippt mig på 1 ½ år, hade tänkt vänta tills några veckor innan bröllopet. Men så tänkte jag att jag fixar till håret redan nu så är jag snygg där iaf.


    När jag kom hem från jobbet idag så kastade jag allt smink jag hade och tvättade sminkväskan. Nu hänger den och torkar i väntan på lite nya kompisar. Ska beställa lite nytt smink sen, har inte köpt smink på evigheter, sommaren 2010 tror jag var sist. En ny mascara, ögonskugga och kanske något läppstift till att börja med.


    Även fast hyn är dålig så kan jag ju piffa till mig lite.


     


    Ser fram emot besöket hos hudterapeuten, även fast det känns jobbigt att någon ska sitta och granska min hy med stora, starka lampan.


    Salongen använder exuviance, jag va där för några år sedan och då köpte jag exuviance, huden blev fin. Inte perfekt men bättre. Fick fortfarande finnar, men huden var mycket lugnare. Och dagkrämen var väldigt bra, för jag som annars är jättekänslig brände mig inte lika lätt i solen. Får se hur hudterapeutens dom lyder, min hud har ändrat sig sen sist jag var där. Då hade jag inte lika mycket pormaskar som nu.


    Jag är försiktig i solen, solar aldrig, försöker unvika att vara ute länge när solen är som starkast och i år har jag köpt mig en stråhatt.


     


    På ett sätt känns det väldigt skönt att jag inte är den enda bruden med dålig hy. Å andra sidan så känns det hemskt att det finns fler som har det så jobbigt som jag. För mig är det jättejobbigt psykiskt och jag känner mig ful. Jag får för mig att alla andra tycker att jag är ful pga finnarna och att någon ska säga något. Vet inte varför jag tänker så, för jag tycker ju inte andra som har finnar är fula.


     


    Mina problem med min dåliga hy beror antagligen på hormoner. Problemen uppkom efter en p-stav, efter några år lugnade det ner sig. Men sen gick jag på niten att prova p-piller och nu är jag här igen. Den här gången är huden sämre än förra. Hudläkaren jag har varit hos säger att man vet inte varför acnen hänger kvar efter att man slutar med preventivmedlet. Hon sa att det är jättesvårt att bli av med. Kanske borde de skriva det i bladet man får med? Att biverkningen acne kan hänga kvar i evighet.


     


     

  • Anonym (masken)
    Anonym (får också finnar) skrev 2012-05-09 19:05:02 följande:
    Jag får också finnar, och pormaskar. Jag är 26 år och det har inte gått över änsålänge så jag har inget hopp om att det ska gå över tills vi gifter oss heller. Min syster har samma problem och min pappa som är runt 60 får också finnar.. Jag har testat olika krämer och just nu kör jag med ansiktsskrubb och lite annat som håller det nere men det är inte fritt från finnar ändå. Jag får även på ryggen och har massor med ärr efter dem (som jag upplever som stort problem, andra kanske inte uppmärksammar det lika mycket som jag).

    Så min plan är att jobba omkring problemet, nedsläppt frisyr som täcker ryggen, ev. bolero eller jacket och smink som täcker bra. Har en concealer kräm från Yves Rocher som täcker rätt bra för mig. Det som hjälper mest för min hy (jag har dock inte gått till hudterapeut men min syster har och det hjälpte inte) är rengöring morgon och kväll och en bra kräm för min hud så att huden inte torkar ut och producerar ännu mer finnar i ren panik. Slarvar jag med att tvätta bort smink ordentligt någon kväll så är där extra många finnar sen. Så inför bröllopet är det nogrannhet som gäller helt enkelt :)

    Sen är ju allas hy olika, men jag tänkte att jag för göra det bästa av vad jag har. Nu använder jag mest Yves Rochers produkter för tillfället av diverse anledningar, men jag pratade med dem i affären för att få rätt produkter till min hy. Det hjälper lite iaf om än inte helt och hållet.

    Så prata med en butik som säljer hudprodukter/någon som är kunnig kring hud om vad som skulle passa din hudtyp. Det är mitt tips.
    En bolero tycker jag låter bra. Det har jag tänkt köpa till mig själv. Vårt bröllop kommer vara väldigt enkelt, har tänkt mig en kort vit klänning och en färgad bolero till. Jag har inte så mycket finnar på ryggen men tycker inte om att vara baraxlad. Men säkert kommer jag ha en eller två stora finnar på ryggen när vi gifter oss. Bara för att eller nått... Så boleron kommer nog vara väldigt välkommen!
  • Anonym (masken)

    Ett tag sen jag skrev sist..


    Huden har varit ganska fin de senaste dagarna, har bara haft några röda märken efter gamla finnar. Har varit jätteskönt och jag har känt mig jätteglad. Men så imorse möttes jag av tre nya finnar varav en JÄTTEfinne. *suck*


     


    Jag tycker ändå att huden är bätte, pormaskarna på näsan har minskat och i pannan är de nästan helt borta. Huden är ganska lugn, inte röd, inte torr eller fet.


     


    På tisadag är det dags för ansiktsbehandligen, lite nervös är jag. Har funderat på att avboka tiden för jag skäms över min dåliga hy, men JAG SKA GÅ! Ska bli skönt att ge pormaskarna en omgång och förhoppningsvis blir huden bättre.


    Vet inte om jag ska köpa någon ny hudvård eller om jag ska fortsätta med den jag använder nu.


    Försöker acceptera min dåliga hy, försöker också sänka mina krav. Känns som att det är omöjligt att bli av med finnarna innan bröllopet, 3 ½ månad kvar.


     


    Hoppas att allt är bra med er andra och att era finnar har flytt sin kos!

  • Anonym (masken)
    Jane skrev 2012-05-22 06:41:54 följande:
    Hej. Jag är i samma ålder som dig och har samma problem. Jag hade finnar men bara några få och hade faktiskt en rätt så bra hy i tonåren. Men nu det senaste året har det blivit en total katastrof. Det ser ut som att jag har en krigszon i ansiktet....inte så kul. Jag gjorde samma sak och försökte godta att jag kommer ha finnar och pormaskar hela livet, men för någon månad sedan började t.o.m min man att klaga. " Gå till en läkare du ser förjävlig ut". Så jag gjorde det och fick Tetralysal och en salva som heter Epiduo. Till en början så torkade huden och det känndes som att det hände saker, men nu sisådär efter halva kuren så har jag fortfarande lika mycket finnar och pormaskar...om inte mer. Undrar om man måste vänta ut hela kuren tills man ser resultat?

    Jag kan iallafall tipsa dig om att använda hudvårdsprodukter från apoteket. De blåa Aco flaskorna är skitbra tycker jag. Sen så finns det som en liten tub med en pensel i samma serie som är mot finnar och pormaskar , den funkade verkligen för mig, jag hann dock inte använda den så länge innan jag fick Tetralysal.

    Testa även Garnier Exfoaliating brush (finns en blå och en vit tub). Det är en scrub med en inbygd borste och den rengör verkligen på djupet.

    Ett tips med sminknigen är att det finns olika sorters concealer som man kan köpa. Om man tänker efter egentligen så funkar inte den hudfärgade concealern alls. Det man behöver på röda områden och rodnader är en GRÖN concealer som brukar vara i puderform. Det kommer inte se grönt ut i ansiktet utan det smälter bra in i hudens nyans. Samma sak med mörka ringar under ögonen, där ska man använda en ljusrosa concealer.

    Jag åt tetralysal i lite mer än tre månader, 100 dagar. Det tog 8 veckor innan jag såg resultat, och helt fri från finnar var jag någon vecka innan kuren slutade.


    Min hud blev mycket värre under de 2 månaderna, massa finnar plus att jag var röd och torr/fet.


    Mina problem kom tillbaka efter ca 1 månad.


     


    Jag tycker att min hy är ganska ok nu, om man bortser från min gigantiska ägglossnings-finne och dennes medelstore polare.


    Idag är det dags för ansiktbehandlingen och jag har världens ångest! Men det finns ingen återvändo, tur att man är snål. Vägrar betala massa pengar för något jag inte fått.

  • Anonym (masken)
    Anonym (får också finnar) skrev 2012-05-22 11:49:32 följande:
    Jag hoppas det går bra på ansiktsbehandlingen! Glad Meddela gärna om hur du tyckte behandlingen var. Själv har jag fått presentkort på spa där de har bl.a. behandling med AHA syror för rygg... Jag funderar på om jag vågar testa Glad Jag rapporterar om hur det gick i så fall! :)
    Jag har nu köpt en fin bröllopssjal som täcker ryggen bra som jag kan ha till min klänning ifall det inte blir bollero för min del.

     


    Nu har det gått några dagar sen ansiktbehandlingen. Jag vet inte om huden är så mycket bättre, lite mindre pormaskar kanske. Svårt att säga om jag fick mer finnar efter, har haft ungefär lika många som vanligt.


    Tjejen som gjorde behandlingen gick ganska hårt åt huden, speciellt befintliga finnar. Innan när jag varit på behnadling har de bara låtit de finnar jag haft varit. Hon sa att min hy är fet/känslig och väldigt yttorr. Jag vet inte om jag ska gå på några fler behandlingar, kände mig lite besviken, för de andra gånger jag varit på behandling så har hyn blivit jättefin efter. Hon rekomenderade exuviance, men jag blev lite snål, alla produkter hon tipsade om skulle gå på över 1700 tillsammans. plus behandlingen för 750...


     


    Huden är iaf ganska bra nu. Så som det var förra helgen, det går upp och ner hela tiden känns det som. Jag får några dagar med ok hy och sen kommer det finnar.


     


    Jag tycker att du kan ju iaf prova. Så får du se hur det känns! :)

  • Anonym (masken)
    Grodprinsens brud skrev 2012-05-23 20:29:44 följande:
    Har du gått igenom kosten? Kaffe, godis (främst choklad), fet mat, socker etc kan ju öka på finnar... I alla fall på mig märks det jättetydligt när jag slarvar med maten :(
    Jag tror inte kosten gör så stor skillnad i mitt fall, min dåliga hy beror nog på hormoner.
  • Anonym (masken)
    Anonym (jjjjjjj) skrev 2012-05-24 07:05:11 följande:
    Hur går en portömning till och vart kan man göra det? I alla spa-ställen eller? Hur mycket kostar det?

    Nu är jag ju ingen hudterapeut, men jag kan försöka svara.


    Först så rengjorde hudterapeuten huden och kanske la hon någon mask.


    Iaf sen så fick jag ligga en stund med ånga mot ansiktet, det ska öppna upp porerna. Sen började helvetet tjejen klämde ur alla pormaskar ur huden, vet inte hur, det såg jag inte. Det är fruktansvärt smärtsamt, speciellt på mig efter som huden är yttorr och pormaskarna svåra att få ut.


    Jag gjorde en "ansiktbehandling klassik", stället jag gick till har många olika behandlingar, portömmning ingick inte i alla, men jag tror nog de flesta ställen har en behandling med portömmning.


    Min kostade 750, har sett ett annat ställe där motsvarande behandling kostade 825 kr. Behandlingen va 75 minuter lång.

  • Anonym (masken)
    J2012 skrev 2012-05-26 13:22:35 följande:
    För mig har excuviance varit jättebra! Om du har råd så tycker jag att du ska ge det en chans. Det blir lite dyrt, men kom ihåg att du inte behöver alla extra småtuber och masker, börja med att se om du gillar basprodukterna innan du köper på dig allt. Jag fick purifying cleansing gel som är väldigt rengörande och för att "väga upp den" så valde min hudterapeut soothing toning lotion, ett väldigt fuktgivande ansiktsvatten. Sedan har jag multi-protective dag creme och evening restorative complex som natt creme. Och så en liten tub blemish treatment gel. Jag är supernöjd! Dessutom gick jag på en ansiktsbehandling som inte innebar klämmande, utan tjejen gjorde en aha-syrabehandling som var jättebra och irriterade inte huden på samma sätt. Värt att testa!

    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, är lite sugen på att köpa produkterna men det är mkt pengar.


    har använt exuviande för några år sedan, tyckte de va ok men gjorde inga under. Fast då hade jag inte samma problem som jag har idag. Har för mig att produkterna räckte i ett halvår för mig, så de är ju dryga.


     


    Jag blev rekommenderad samma produkter som du använder, om jag kom ihåg rätt.


     


    Hur går det för dig i solen?


    Jag är ofta ute i solen på dagarna, försöker alltid skydda mig med min fina lilla ståhatt.

  • Anonym (masken)

    Idag känner jag mig jättenere, imorse kände jag mig ganska nöjd med huden, några småfinnar, men det gör inget.


    Så när jag kom hem från jobbet och såg mig i speglen så har jag fått en helt enorm finne! Ursäkta men vart kom du ifrån och VARFÖR??


     


    Detta har verkligen blivit min gnälltråd. Å ena sidan känner jag mig skitdum som gnäller över några finnar när det finns de som har massa. Å andra sidan så är jag så jävla less på att se ut så här. Känns som att jag börjar ge upp helt... har inte ens lust att prova något nytt sätt att bli av med finnarna för det känns som att jag kommer aldrig bli av med dem.


     


    Det jag är mest orolig för inför bröllopet är alla foton som kommer tas. Jag vill inte ha bildbevis på min kassa hy. Det ska ju bli fina bilder på vår dag. Ibland önskar jag att jag levde på 50-talet, då hade jag kunnat gifta mig i lugn och ro och inte behöva oroa mig för bilder på mina finnar.


     


    Nu har jag gnällt av mig lite...

  • Anonym (masken)
    nagu skrev 2012-06-07 15:35:45 följande:
    Hur går det för dig med dina hudproblem? Har du varit på behandling?
    Skrev det tidigare men måste faktiskt slå ett slag för det igen att testa oil cleansing metoden. Jag har en vännina som problem med stora porer och ibland finnar (som blir riktigt rejäla), dessutom är hennes hy jätte fet på vissa stället och super torr på andra.

    Hon har kört nu i två veckor och det är redan superstor skillnad på hennes hy. Jag har också kört lite en period nu inför bröllopet och märker också skillnad, även om jag inte riktigt har samma problem.
    Men hyn blir jämnare och får mer lyster.

    Kör med ricinolja och vanlig olivolja. Masserar in detta länge i huden och tvättar sedan bort med en handduk som jag doppar i ångande vatten.

    När jag vill köra en skrubb blandar jag olivolja och ca 1-2 kryddmått askorbinsyra (japp, vanlig som finns i kryddhyllan i mataffären för 10 kronor) och masserar in.
    Tvättar sedan av med ångande vatten och smörjer in med min dag kräm.

    Jag lovar det ÄR värt att testa

    Hej!


     


    Ja du, det går så där. Jag var på ansiktsbehandlingen men den gjorde inga under. snarare tvärtom, jag fick mer pormaskar en vecka efter. Men det är nog inte ansiktsbehandlingens fel utan bara så min hy är.


    Min hy har varit fin i 1 ½ vecka nu, beror antagligen på att jag hade mens för en vecka sen, inte en massa hormoner som ställer till det för min hy.


    Nu börjar finnarna komma igång igen, tror jag har ägglossning på fredag.


     


    Jag funderar på att prova OCM. Känner mig ganska nöjd med min ansiktrengöring men den gör inga under.


     


    Tror du att jag kan kombinera OCM med min vanliga rengöring. Eller ska jag sluta helt med den?


     

  • Anonym (masken)

    Min hy har totalt spårat ur. Jag har kanske 10 utbrott, de flesta av dem är stora, ÖMMA och sitter på/runt hakan.


    Jag undrar (hoppas) om det är så att jag blivit gravid?!


    Googlade lite och läste att det kan vara ett tidigt graviditetstecken. Isf är det verkligen ett jättetidigt tecken för jag ska inte ha mens förän vid månadsskiftet.


    Kanske är det bara jag som inbillar mig, men så här illa har inte huden varit sedan jag började med tetralysal. Då fick jag världens uppblossning.


     


    har köpt oljor till OCM, får se om jag ska testa den. Känns lite nervöst att bråka med huden nu när den är så fruktansvärt dålig...

  • Anonym (masken)
    Anonym (får också finnar) skrev 2012-06-23 01:22:18 följande:
    Min syster som har samma problem som jag rekommenderar p-pillert Yasmin. Enligt henne fungerade det även mot fett hår. Jag har extremt fett hår, måste tvätta håret varje dag om jag ska visa mig för någon fast jag ser till att ha hemmadagar när jag inte går ut så håret får vila. Min syster har provat diverse produkter och receptbelagda produkter också men inget har direkt fungerat, men de här p-pillerna hjälper henne tydligen. Så jag får väl boka in mig någonstans där de kan skriva ut såna för att testa... Frågan är om jag vågar innan bröllopet =S

    Jag har provat p-pillret diane som är strået vassare än yasmin (om jag kommer ihåg rätt). Åt dem i 6 månader, blev ingen förbättring. Det är efter jag slutade med dem som min hud blivit ännu sämre, innan hade jag inga problem med pormaskar utan fick "bara" finnar vid ägglossning och mens och då kanske 1, 2 st.


    Jag vill inte äta hormoner mer dels pga att min pappa haft en blodpropp, vissa läkare säger att jag kan äta piller ändå medans andra inte tycker det. Sen fick jag läskiga biverkningar av diane. Och sen försöker vi få barn nu. :)


     


    Om du ändå äter p-piller så kan du ju prova. Men jag hade varit försiktig om jag var du.

  • Anonym (masken)

    Idag har jag testa OCM för första gången. Spännande även fast jag är ganska pessimistisk.


    Jag blev ändå positivt överraskad. Trodde att huden skulle bli irriterad och röd av OCM, men den är som vanligt.


    När jag masserade huden så fick jag den där "grusiga" känslan, som man tydligen så få av smutsen som kommer ur porerna. Stod och granskade huden i spegeln en lång stund efter, som om jag kunde se förbättring så fort! :D


    Återkommer med uppdatering.

  • Anonym (masken)

    Jag använde ricinolja och solrosolja. 20 % ricinolja och 80 % solrosolja, dvs 1 tsk ricin och 4 tsk solros.

  • Anonym (masken)

    Jag har nog blivit galen.


     


    Jag gör OCM en gång om dagen nu, tänkte göra det i ca 1 vecka, "rensa ur huden".


    Det känns ganska bra, får den där "grusiga" känslan varje gång. Tycker att pormaskarna i pannan och vid tinningarna har minskat. De på näsan har nog också minskat lite, eller inbillar jag mig?


     


    Egentligen har nog inte min hud blivit värre, mina problem går ju upp och ner. Nu har jag iaf fått flera stora finnar vid hakan och vid sidan om hakan. HATA! Jag blir helt förtvivlad. Vet inte om det beror på OCM eller på hormoner. Känns som jag kommer få mens snart, eller är jag gravid?


     


    Så jäkla jobbigt är det iaf, känner mig så himla ledsen. Det känns som att det bara blir värre (fast egentligen blir det inte det.) Ibland har jag sådan ångest, två månader kvar till bröllopet och jag ser hemsk ut. Helt förtvivlad. JAG VILL INTE MER!


    Ballade ur för en stund sedan och klämde två stora jobbiga finnar. ÅNGEST igen för nu ser jag ännu värre ut.


    *skämms*

  • Anonym (masken)

    I måndags fick vi ett fint plus på stickan, om allt går bra så blir vi föräldrar nästa år.


    Min hy är fortfarande hemsk, sen senaste ägglossning har min finnar blivit fler och de har ändrat sig. I stället för att komma, mogna, försvinna så kommer de, mognar och är sen kvar i form av en knöl.


    Antar att det är hormnoner, har också blivit väldigt torr i hyn. Så jag vet inte hur det blir med sminket, hade tänkt sminka mig själv men hur sminkar man en torr hy?


     


    Försöker tänka posivit men ändå skämms jag. Ser inte fram emot bröllopet, känns som om alla kommer granska mig och min enormt kassa hy. Känner mig jätteledsen.


     


    Någon som vill ge lite pepp inför bröllop i helgen? Hur ska jag kunna njuta av vår dag när jag ser hemsk ut??

  • Anonym (masken)
    eml33h skrev 2012-08-30 07:38:30 följande:
    Va kul med tillökning, STORT GRATTIS! : )
    tack! :)
  • Anonym (masken)

    Idag har jag varit och köpt en foundation. Jag lär ju inte bli kvitt finnarna innan lördag så då får jag dölja dem.


    Känns bra, kommer nog känna mig väldigt sminkad ( sminkar mig ju aldrig annars) men om jag måste välja mellan mina hemska röda hy eller se sminkad ut så väljer jag det senare.


     


    Nu ser jag fram emot bröllopet.


     


     

Svar på tråden Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...