• Lyckorus

Hur väljer man sätt att gifta sig på?

Hej allihopa!
    Jag och min pojkvän pratade förra sommaren om att gifta oss, och vid årsskiftet beslutade vi oss för att det skulle bli av i augusti i år. Vi har dock inga höga inkomster men vi har aldrig känt att vi vill lägga mycket pengar på vårt bröllop heller. Så vi kan inte köpa bostad eller skaffa barn i nuläget ändå, då kan vi passa på att gifta oss nu istället innan allt sådant.

Vi funerade noga på hur VI ville ha det, inte tänka på andra i första hand och inte tänka helt traditionsenligt för så vill vi inte ha bröllopet. Vi kom fram till att det som vi allra mest kände för var att gifta oss utan gäster, bara vara vi två. För vi känner att ett giftemål är faktiskt mellan två personer och är inte i första hand en släktträff.

Men så började vi tänka på våra familjer, kanske skulle dom bli besvikna av att inte få komma så vi började tänka om. Så kom vi fram till att vi skulle bjuda våra föräldrar, syskon med respektive och barn. Vi bokade restaurang och hotellrum till oss alla och knåpade ihop inbjudningarna, det kändes toppenbra! Men så fick jag höra att släktningar som inte vi tänkt bjuda troligtvis skulle bli besvikna så då kändes det inte heller bra.  Vi hade även börjat fundera kring det här om mina syskonbarn skulle få komma, och när jag rådfrågade mamma om det så trodde hon att mina systrar skulle bli besvikna.
    Vi skickade aldrig ut några inbjudningar för det kändes så dumt, jag vill verkligen inte att något annat ska få "styra" hur vårt bröllop ska bli. Om det är så här i början kan jag bara förestalla mig hur den fortsatta planeringen av bröllopet skulle gå, bara anpassa sig hela tiden. (Nu kan vi inte VETA hur omgivningen skulle reagera av att inte bli bjudna, det kanske inte skulle blli några reaktioner alls. Men det vet vi ju först när vi skickat inbjudningarna, och då äkänns det lite sent att ångra sig).

Nej, vi känner fortfarande att det bästa är att gifta oss själva, filma och fota våran dag så att alla får se det sen. Vi vill lägga pengar på en resa, och i övrigt bara njuta av vår bröllopsdag. Inom en snar framtid kommer vi säkert köpa hus, och vi känner hellre för att bjuda in alla till en inflyttningsfest istället.

Nu är jag nyfiken på hur ni tänker kring det här. Tycker ni att vi ska...
    - gifta oss utan gäster?
    - bjuda bara familjen och stå emot besvikna miner och kommentarer?
    - vänta tills vi har möjlighet att bjuda alla?
    - Annat förslag?

• Svar på tråden Hur väljer man sätt att gifta sig på?
  • Ekna

Åk iväg på resa och gift er bara ni två utomlands :) Ni får dagen ni vill ha och ingen Ann säga något om att dom inte var bjudna. Om ni vill gifta er här hemma så boka tid på morgonen innan ni flyger i väg och berätta det ej för någon och åk iväg på eran resa :) lycka till

• W2BE

Vi gifter oss i ekotemplet i hagaparken i stockholm. Det är gratis. Där kommer våra familjer med respektive närvara och bästa vänner. Vi blir 16 pers ca. Efteråt har vi bett de vara med oss på Grand hotell för middag som de bekostar själva (har vi önskat istället för bröllopspresent)

Bröllopsfesten har vi en vecka senare för vänner och ytterst lite släkt. men man kan ju välja att ha den ännu senare om man vill om man vill hinna spara lite pengar till den.

• ElinFalk85

När man gifter sig finns det bara några få måsten:
    vigselbevis
    hindersprövning
    vigselförättare
    två vittnen

sen får man göra precis som man vill, fiffigt va =). förstår dock att man kan bli påverkad av en släkt och vänner men det är ER dag och det är NI som bestämmer.
    för mig och T blev det att han vann haha, jag ville ha ett litet bröllop i typ thaliand bara han och jag, men han ville ha med våra familjer och att det skulle vara här hemma. okej då tänkte jag, det viktigaste är ju att jag får min prins.
    såhär i efterhand är jag glad att jag valde att ha så många som fick vara med och dela vår dag. det kom ytterligare folk till vigseln.
    DET ÄR ER DAG OCH NI BESTÄMMER!

• izredam

Vi har samma diskussion här hemma. Vi är studenter båda två, så inkomsterna är inte så jättehöga. Han tränar ett gäng tjejer i fotboll vid sidan av, men det ger bara en tusenlapp i månaden ungefär...

Vi förlovade oss i juli förra året, sa att vi skulle gifta oss i september i år. Sen gjorde Kimi Räikkönen F1-comeback. Så vi bestämde att vi åker och tittar på honom istället. Men nu igår bestämde vi oss för att inte åka på F1 i alla fall. MEN, nu har vi ju inte sparat pengar till att gifta oss...

Ett tag funderade vi på det här med kuvertavgift, men min mor tyckte att det var det värsta vi kunde hitta på, så nej - inte det. Det var tydligen bättre att vi bad morfar om pengar, vilket jag ALDRIG skulle göra frivilligt... Jag föreslog att vi skulle gifta oss i själva och bara skita i alla krav och måsten, men då kändes det tydligen inte så på riktigt, så inte det. Vi funderade också på att skita i alla vänner och bara bjuda släkten (i mitt fall mina föräldrar med familjer och farmor och morfar, i sambos fall är det föräldrar, 2 mostrar med familjer, faster med familj och farmor, farfar och mormor) - men vi är lite rädda att vännerna ska ta illa upp. Så för tillfället väntar vi, mest på att vi ska komma på hur vi vill göra :P

• Lyckorus

För några dagar sedan fick vi en tänkbar lösning på vårt problem:
    Att vi gifter oss och låter släkt och vänner få veta plats och datum innan. Så om man vill/har möjlighet får man gärna komma och kolla på vigseln. Efteråt tänkte vi gå på restaurang/ha picknick i en park, och då är man även välkommen att följa med, men betala för sig själv. Sedan några dagar efter bröllopsdagen åker vi på en resasom vi länge drömt om.

På det här sättet får vi "det enkla" bröllopet utan att behöva planera och känna stress och press och vi kommer ha pengar att åka på resan. Sedan får alla som vi känner chansen att få dela dagen med oss, och inte behöva känna sig "uteslutna".

Vad tror ni om det?

• moonlightgirl
    Lyckorus skrev 2012-05-20 13:26:59 följande:
    Att vi gifter oss och låter släkt och vänner få veta plats och datum innan. Så om man vill/har möjlighet får man gärna komma och kolla på vigseln. Efteråt tänkte vi gå på restaurang/ha picknick i en park, och då är man även välkommen att följa med, men betala för sig själv. Sedan några dagar efter bröllopsdagen åker vi på en resasom vi länge drömt om.

På det här sättet får vi "det enkla" bröllopet utan att behöva planera och känna stress och press och vi kommer ha pengar att åka på resan. Sedan får alla som vi känner chansen att få dela dagen med oss, och inte behöva känna sig "uteslutna".

Vad tror ni om det?
    Det låter toppen bra. Bästa är att följa sitt hjärta och göra som man vill.  =)
  • BlomAnna
    Lyckorus skrev 2012-05-20 13:26:59 följande:

Vad tror ni om det?
    Tycker det låter som en väldigt bra upplägg. Om ni skall äta på restaurang efteråt kan det dock vara bra att veta hur många som kommer så ni kan boka bord. Hoppas ni får dagen ni önskar er!!
  • Lyckorus

Nu har vi ÄNTLIGEN kommit fram till ett beslut! Vi har från starten av bröllopsplanerandet viljat fira vår bröllopsdag på samma sätt, men vi har blivit så påverkade av vad våra släktingar och vänner skulle tycka, samt hur ett bröllop "ska" vara. Men vi måste ju verkligen sätta våra viljor i första hand. Så,det blir en bröllopsdag som vi spenderar bara vi två och åker på en resa vi länge drömt om! Vet inga detaljer än så länge (om vi ska gifta oss i Sverige och vart i sådana fall,eller på resan), men att ha kommit så här långt känns helt fantastiskt!! Och det viktigaste av allt,der känns som helt rätt beslut i våra hjärtan. :)

• Lyckorus

Okej,ett tillägg vi kommit fram till idag,vi kommer nog berätta för familj,släkt och vänner datum, plats och tid som vi kommer gifta oss på så är dom välkomna att delta under vigseln,se oss finklädda och gratulera oss. Vi tänkte även bjuda på en liten fika efter vigseln,men sen åker vi iväg och spenderar resten av bröllopsdagen själva. Vi vet inte i dagsläget vad vi ska göra,men en mysig middag någonstans alla fall,kanske sova hemifrån också. Vad tror ni om det? Min fasa är bara om man får höra kommentarer som att vi inte har något mer,eftersom samtliga gäster får åka ganska långt för att "bara" delta under vår vigsel och fika. Men eftersom vi mycket väl skulle kunna bara vara vi två så är det ju det här mest en lösning för de som verkligen skulle vilja se och träffa oss på vår bröllopsdag. Gör vi på detta sätt kommer dom som verkligen vill komma och som tycker det är viktigt. Inte dom som är ute efter en gratisfest. Vi har tänkt att berätta för alla om bara ett veckor,så kan dom planera in att kombinera vår vigsel med att åka och se något mer också,eftersom ingen av våra gäster inte är i våra hemtrakten i vanliga fall. Tänker mig att dom kanske kommer gilla vår plan att sysselsätta sig själva på e.m/kvällen av just den anledningen också. Har någon något bra tips på vad jag och min blivande man kan göra själva under den andra halvan av vår bröllopsdag? :)

• Guanaca

Mitt tips är, om er budget tillåter det, boka rum med jacuzzi på ett herrgårdshotell! Det brukar finnas "paket" med tre rätters middag etc

• Lyckorus

Usch, nu är det ändrade planer. IGEN. Jag vill bara att vi ska ta ett slutgiltigt beslut NU. Jag och min sambo velar fortfarande fram och tillbaka. Det bästa vore kanske att bara lägga allt på is, men det känns samtidigt dumt när vi har kläder helt klara och är inställda på det...

Vi har så många faktorer som gör att det talar mot ett bröllop:
    -  Då vi vill gifta oss (slutet av sommaren) vet jag att min kusin ska ha barn, därav kommer han och hans familj tacka nej till inbjudan, och sen kommer det vara det som är "the big thing" känns det som. Tror inte vårt bröllop kommer få uppmärksamhet. Men ändå känns det "dumt" att behöva anpassa sig till alla andra när det gälelr ens eget bröllop.

- Vi bor på annan ort, flera mil från båda våra släkter och familjer. Tror folk kommer känna att det blir jobbigt och kostsamt att ta sig till vårt bröllop. Sedan kanske vi flyttar snart också, och då känns det lite dumt att ha bröllop på den plats vi bor på idag.

- Vi är inte hemma över sommaren och därför är det lite svårare att planera.

Varje gång vi försöker planera så landar vi jämt i att vi vill spendera vår bröllopsdag helt själva. Det senaste vi pratat om är att ha vigseln vid ett vackert ställe och sedan ha en mysig picknick. Och att vi fortfarande lägger pengar och mest krut på resan som vi vill göra strax efter bröllopsdagen. Det vore underbart... Jag vill inte att det ska ses som tråkigt att göra på det här sättet, utan romantiskt så som jag verkligen tycker att det är.

Jag vet att min mamma stöttar mig i det här att gifta sig utan gäster, men jag vill verkligen inte att övriga folk i min närhet ska tycka att man var dum som inte bjöd. Fast vissa dagar känner jag bara att jag struntar blankt i vad andra ska tycka, det är ju VÅRT bröllop. Inte deras.

Har någon några tankar eller tips när ni läser det här? Kanske någon känner igen sig?

• Vingabrud

Hej Lyckorus !

Jag förstår dina kval och tankar . Vi planerar oxo att gifta oss helt utan gäster, jag gifter mig ifs för andra gången men min blivande för första. Vi har valt att gifta oss ute på Vinga helt själva för att sedan åka in till stan och äta bröllopsmiddag och sen spendera bröllopsnatten i en fin svit. Dagen efter så åker vi hem till vårt hus , har bröllopskläderna på och bjuder barnen och närmsta familjen på bröllopstårta och champange.

På så sätt får dom möjlighet att uppvakta och "se" brudparet även om dom missar själva vigseln. Vi har valt att göra så här lite för att ha möjlighet att åka på vår drömresa istället för att ha fest. Visst har det kommit en del åsikter och pikar men vi har bestämt att stå på oss och göra vår bröllopsdag som VI vill ha den.

Kanske du kan få lite inspiration från detta ! ? :)

Lycka till !

Svar på tråden Hur väljer man sätt att gifta sig på?