Hur väljer man sätt att gifta sig på?
Hej allihopa!
Jag och min pojkvän pratade förra sommaren om att gifta oss, och vid årsskiftet beslutade vi oss för att det skulle bli av i augusti i år. Vi har dock inga höga inkomster men vi har aldrig känt att vi vill lägga mycket pengar på vårt bröllop heller. Så vi kan inte köpa bostad eller skaffa barn i nuläget ändå, då kan vi passa på att gifta oss nu istället innan allt sådant.
Vi funerade noga på hur VI ville ha det, inte tänka på andra i första hand och inte tänka helt traditionsenligt för så vill vi inte ha bröllopet. Vi kom fram till att det som vi allra mest kände för var att gifta oss utan gäster, bara vara vi två. För vi känner att ett giftemål är faktiskt mellan två personer och är inte i första hand en släktträff.
Men så började vi tänka på våra familjer, kanske skulle dom bli besvikna av att inte få komma så vi började tänka om. Så kom vi fram till att vi skulle bjuda våra föräldrar, syskon med respektive och barn. Vi bokade restaurang och hotellrum till oss alla och knåpade ihop inbjudningarna, det kändes toppenbra! Men så fick jag höra att släktningar som inte vi tänkt bjuda troligtvis skulle bli besvikna så då kändes det inte heller bra. Vi hade även börjat fundera kring det här om mina syskonbarn skulle få komma, och när jag rådfrågade mamma om det så trodde hon att mina systrar skulle bli besvikna.
Vi skickade aldrig ut några inbjudningar för det kändes så dumt, jag vill verkligen inte att något annat ska få "styra" hur vårt bröllop ska bli. Om det är så här i början kan jag bara förestalla mig hur den fortsatta planeringen av bröllopet skulle gå, bara anpassa sig hela tiden. (Nu kan vi inte VETA hur omgivningen skulle reagera av att inte bli bjudna, det kanske inte skulle blli några reaktioner alls. Men det vet vi ju först när vi skickat inbjudningarna, och då äkänns det lite sent att ångra sig).
Nej, vi känner fortfarande att det bästa är att gifta oss själva, filma och fota våran dag så att alla får se det sen. Vi vill lägga pengar på en resa, och i övrigt bara njuta av vår bröllopsdag. Inom en snar framtid kommer vi säkert köpa hus, och vi känner hellre för att bjuda in alla till en inflyttningsfest istället.
Nu är jag nyfiken på hur ni tänker kring det här. Tycker ni att vi ska...
- gifta oss utan gäster?
- bjuda bara familjen och stå emot besvikna miner och kommentarer?
- vänta tills vi har möjlighet att bjuda alla?
- Annat förslag?