• Lyckorus

Hur väljer man sätt att gifta sig på?

Hej allihopa!
    Jag och min pojkvän pratade förra sommaren om att gifta oss, och vid årsskiftet beslutade vi oss för att det skulle bli av i augusti i år. Vi har dock inga höga inkomster men vi har aldrig känt att vi vill lägga mycket pengar på vårt bröllop heller. Så vi kan inte köpa bostad eller skaffa barn i nuläget ändå, då kan vi passa på att gifta oss nu istället innan allt sådant.

Vi funerade noga på hur VI ville ha det, inte tänka på andra i första hand och inte tänka helt traditionsenligt för så vill vi inte ha bröllopet. Vi kom fram till att det som vi allra mest kände för var att gifta oss utan gäster, bara vara vi två. För vi känner att ett giftemål är faktiskt mellan två personer och är inte i första hand en släktträff.

Men så började vi tänka på våra familjer, kanske skulle dom bli besvikna av att inte få komma så vi började tänka om. Så kom vi fram till att vi skulle bjuda våra föräldrar, syskon med respektive och barn. Vi bokade restaurang och hotellrum till oss alla och knåpade ihop inbjudningarna, det kändes toppenbra! Men så fick jag höra att släktningar som inte vi tänkt bjuda troligtvis skulle bli besvikna så då kändes det inte heller bra.  Vi hade även börjat fundera kring det här om mina syskonbarn skulle få komma, och när jag rådfrågade mamma om det så trodde hon att mina systrar skulle bli besvikna.
    Vi skickade aldrig ut några inbjudningar för det kändes så dumt, jag vill verkligen inte att något annat ska få "styra" hur vårt bröllop ska bli. Om det är så här i början kan jag bara förestalla mig hur den fortsatta planeringen av bröllopet skulle gå, bara anpassa sig hela tiden. (Nu kan vi inte VETA hur omgivningen skulle reagera av att inte bli bjudna, det kanske inte skulle blli några reaktioner alls. Men det vet vi ju först när vi skickat inbjudningarna, och då äkänns det lite sent att ångra sig).

Nej, vi känner fortfarande att det bästa är att gifta oss själva, filma och fota våran dag så att alla får se det sen. Vi vill lägga pengar på en resa, och i övrigt bara njuta av vår bröllopsdag. Inom en snar framtid kommer vi säkert köpa hus, och vi känner hellre för att bjuda in alla till en inflyttningsfest istället.

Nu är jag nyfiken på hur ni tänker kring det här. Tycker ni att vi ska...
    - gifta oss utan gäster?
    - bjuda bara familjen och stå emot besvikna miner och kommentarer?
    - vänta tills vi har möjlighet att bjuda alla?
    - Annat förslag?

• Svar på tråden Hur väljer man sätt att gifta sig på?
  • Guanaca

Ni ska absolut göra det som känns rätt i era hjärtan! Om ni bjuder in alla släktingar så kanske de blir nöjda, men blir ni det?!!

Vi gör allt i hemlighet så ingen kommer få veta något förräns efteråt när vi visar dem fotona Flört

Sen är det ju lätt att bli påverkad av andra, om man läser om ett stort bröllop tex, eller ser foton eller jämför med något bröllop man varit på... Då kan jag börja tvivla och känna att jag också vill ha kyrkklockor som ringer och att "alla" ska se oss denna stora dag... MEN det är för mycket pengar för vår del, för mycket stress och ståhej och fokus på något helt annat än vår kärlek. Så det blir vara vi två på en strand Hjärta

• MrsSilfverblad2b

Åh, jag blir så trött på alla dessa släktingar och vänner som ska tycka och tänka hela tiden!

Vill ni gifta er själva och utan gäster så ska ni absolut, absolut göra det! Det kommer säkert komma frågor och besvikna miner så fundera ut ett standardsvar som ni kan dra inför alla. Säg ungefär vad du har skrivit här.

Sen kan jag också tänka mig att din mamma säkert vill se sin dotter stå brud så ett annat alternativ är ju att bjuda era föräldrar och syskon som ni tänkt men skippa övriga släktingar! Visst, de kanske blir besvikna men låt de bli det då. Det är er dag och det är för er egen skull som ni gifter er.

Gör det som känns bäst i magen på er själva och försök att inte lyssna på de som tycker annorlunda. Oavsett vad ni väljer att ha för typ och storlek på ert bröllop så kommer det alltid vara någon som har något att tycka. Det är omöjligt att göra alla nöjda eller att bjuda "alla".

12-05-12
  • solfrid

Vi har valt en medelväg som passar oss. Till vårt kombinerade dop och bröllop har vi bjudit familj och vänner (dock inga långväga bortsett från mannens familj). Efter ceremonin i kyrkan kommer vi att bjuda på kaffe och tårta i församlingsgården. På kvällen äter vi middag på restaurang med enbart föräldrar och syskon (samt våra egna barn. Syskonbarn får vara hos barnvakt.)

Jag tänker att ni kan göra ngt liknande. Typ bjuda familj och släkt på fika direkt efter vigseln men tillbringa kvällen med enbart varandra.

Alternativt, som ni ju redan är inne på, fira bröllopsdagen på tu man hand, men bjuda till fest vid senare tillfälle. Kanske mer i still med en helt vanlig fest än en traditionell bröllopsfest.

• moonlightgirl

Jag tänker o tycker så här. Det är erat stora dag, ni måste få forma eran bröllopsdag så som ni vill ha den inte så som alla andra vill ha den. Det kommer alltid komma folk som tycker att ni ska bjuda juste dem men man kan inte bjuda alla som vill gå på en gratis fest. Det har kommit folk till oss o tyckt att det är klart att just de ska bli bjudna, men va fasen vi umgås ju inte med dem. Vi bjöd de vi ville ha med på våran stora dag och resten bjöd vi inte, sen får de tycka och tänka vad de vill det orkar jag inte bry mig om, då skulle vi kunnat ha hur många gäster som hellst.
    Nej man kan inte göra alla till lags så är det bara. Jag tycker att det är viktigt att ni gör eran dag så som ni vill ha det.  Lycka till o lyssna på era egna hjärtan.

• Lyckorus

Tack så mycket för era svar! Ja, det är ju så att även om man bjuder alla så kommer det alltid finnas något att ha en åsikt om.. speciellt när vi inte vill gå helt efter det "klassiska" sättet att gifta sig på. Och då känns det ju absolut inte kul om man dessutom lagt ut pengar på det hela.

Vi skulle kunnat bjuda alla till själva vigseln men sedan vara själva. Problemet är bara att vi bor cirka 45 mil från alla nära och kära, så det skulle kännas dumt att låta dom åka så långt för att bara vara med i någon timme.

Usch, det är så svårt.. jag som verkligen bara ville njuta och se fram emot att gifta mig, nu har vi tappat energin båda två. :( Vi skulle kunna lägga det på is ett tag, men jag tror att vi alltid kommer känna så här när vi börjar gräva i bröllopsträsket igen.
    Vi har varit tillsammans i 10 år i mars nästa år, så vi skulle kunna vänta. Fast vi vill ändå ha en somrig bröllopsdag så det lutar nog åt att antingen gifta oss efter 9½ år tillsammans eller 10½ år tillsammans. :)

• brollopscoach

Lyssna in varandra och försök skilja på vad som är er önskan är och vad som är tankar på vad ni tror att andra vill. Oavsett hur ni gör så kommer folk alltid att ha åsikter, det går aldrig att tillfredställa alla.

Vilka är egentligen viktigast att tillfredställa på er bröllopsdag? Er. Gör därför precis som ni vill. Jag vet att det är svårt att bortse från vänner och familjs önskemål och åsikter, men när allt kommer ikring är det er dag.

Vi hade jättesvårt att bestämma oss för hur vi ville ha det. Jag ville ha en strand med våra två bästa vänner och  min man ville ha hela tjocka släkten på plats, kyrka och en fantastisk fest. Det blev det senare alternativet och det blev fantastiskt bra, men det var ingen lätt resa. Det blev flera konflikter, med hans familj, med folk som inte  kunde respektera att barn inte fick vara med på fest osv. Att planera bröllop är ingen lätt sak, just på grund av att det helt plötsligt är så många som skall tycka.

All lycka till er!

• brud 201208

Vi gifter oss till sommaren med våra föräldrar och syskon som gäster.
    Det är så många som tycker hela tiden,Ska du verkligen ha en bröllopsklänning till en sådan enkel tillställning m.m.
    Det är inget enkelt med våran bröllopsdag, litet och på vårat sätt,det är ju sant.
    Vi ska ha festen hemma och sedan bor vi på hotell på natten.Det har oxå ifrågasats varför ska ni bo på hotell.
    Jag blir så trött.
    Det är kompisar runt om som tjatar dom kan väl inte förstå att man vill ha ett litet bröllop men ändå ett bröllop.
    Gör som ni vill, som vi, men tjatet runt omkring får man leva med.

• eragylf

Jag har också funderat mycket fram och tillbaka.

Jag och min kille kände inte att vi ville lägga alla våra pengar på ett bröllop, men samtidigt ville vi att familj/vänner skulle vara med. I slutändan så vill vi ha ett äktenskap - inte ett bröllop! Men Vi vet ju att vår familj och vänner vill dela den dagen med oss. Vi bestämde oss för ett tidigt bröllop med efterföljande brunch, sen åker vi till hotellet och spenderar kväll/natt/morgon/ ensamma. Vårt egna lilla firande.

Inga släktingar är bjudna, och dom får tycka vad dom vill. Dom flesta har jag ingen kontakt med i vardagen, så varför ska jag dela den här dagen med dom? Jag vill bara ha personer med som verkligen bryr sig om oss!

• aviman

Vi gifter oss och bjuder familj, nära & kära till vigseln och sedan till middagen så har vi sagt att familjen gärna får följa med och äta med oss - men det får betala sin middag själva. Vår dag handlar främst om oss och vår kärlek - och inte vår förmåga att förse hela släkten med mat och dryck. Så vi har valt att erbjuda familjen en plats vid bordet, och tar de den inte så kommer vi vara lyckliga med att vara vi två.

På kvällen har vi lyckats hitta en lokal som vi får hyra gratis och där baren kommer vara öppen med lokalens eget sortiment av alkohol och gästerna får köpa alkohol precis som om de skulle gå ut och dricka på en pub eller liknande. Till festen bjuder vi vänner som vi känner att vi vill fira med, även familjen om de vill närvara.

På så vis kommer vi att lägga pengar endast på oss och vi känner att vi inte slösar en endaste krona för den dagen. Solig 

• Principisessan

det är ju ändå lite märkligt det där.. det är ju knappast så att släkten skulle sura om man aldrig gifte sig utan valde att vara sambo resten av livet. Men bara för att man vill gifta sig så måste man per automatik bjuda alla och ha ett sånt bröllop som DE tycker är kul att gå på. Känns ju rätt fånigt egentligen. Självklart förstår jag ju föräldrar som vill se barnen gifta sig men det är ju ingen rättighet. 

Nu är det väl lättare för mig som redan varit gift en gång, men när jag gifter mig gång nr 2 kommer det vara hemligt. drömmer om bröllop utomlands, men skulle det visa sig att vi faktiskt inte gifter oss utomlands utan i vår hemstad, så kommer vi ändå göra det själva. Jag tror nog att släkten överlever utan att prompt få vara med.  

Svar på tråden Hur väljer man sätt att gifta sig på?