• Jönköpingsflikka

Nyttigt godis?

Hej på er!
    Jag undrar om det är någon som vet något vanligt godis som är lite "nyttigare"? Är ett riktigt godismonster nämligen och skulle vilja ha lite tips på vad jag kan äta istället för lite onyttigare varianter. Äter inte choklad och försöker att ta en frukt när jag blir sugen. Men dom gånger man unnar sig..? Tack och hej!

• Svar på tråden Nyttigt godis?
  • Nyfiken gul , nu fru

Efter att ha läst noga på om chipsen det tipsas om så kan jag meddela att det nog beror på att chipsen legat för länge i ugnen på alldeles för hög värme.

Allt beror på vilken effekt på micron man har och hur länge man hade chipsen inne.

En skruttig budget-micro kanske inte har mer effekt än 600w och då kan man behöva 5 minuter. Men en ny och lite påkostad micro kan ha effekt upp till dryga 1000w och då gäller det att passa chipsen noga!! Då räcker det med högst någon minut!

Var inte rädd för att prova, kör en minut åt gången och se sen hur chipsen ser ut. Avbryt när de verkar klara!

• Zetiina

Ok, jag kanske vågar testa i alla fall!!
    Vet ni vilken effekt som är mest lagom då? Det går ju att ställa in på de flesta mikrovågsugnar...

Jag kanske bara är väldigt oallmänbildad, men vad är oljespray? Finns det i vanliga mataffärer? Eller blir chipsen bra utan?

• Jennie med ie

Jadå, de blir bra utan olja också.
    Oljespray.... dels så kan man använda vanlig olja på sprayflaska och dels kan man använda s.k Fry Easy som finns i de flesta större affärer, antingen med solrosolja eller olivolja. Den oljan är blandad med vatten och 1 spray ger ca 1 kcal och 0,1 g fett.

Oavsett vilken microvågsugn jag använt har jag kört på full effekt, men tiden varierar såklart. Jag provar mig fram helt enkelt, när de är ksirpiga är de klara....
    Men har man en ugn med stor effekt så vist kan man sätta den på en lägre nivå om man vill det, men det viktigaste är ändå att anpassa tiden. Ju fler potatisskivor desto längre tid, ju större effekt desto kortare tid, ju tunnare skivor desto kortare tid osv.

• Signatur

Jag är ingen dietexpert. Men jag älskar popcorn. Inte micropopcorn utan vanliga. *mums*

• Jennie med ie

Jag har "lärt mig" gilla popcorn sedan jag började vara mer noga med vad jag äter. Popcorn är inte supernyttigt liksom, men betydligt bättre än chips för att stilla saltsuget ;) Och man får äta en hel del popcorn för att komma upp i samma kcal-mängd som en "lagom" portion chips, för att inte tala om att fetthalten är lägre. Så jag äter ibland popcorn på helgen, ca varannan helg. Dock äter jag micropopcorn, de från Americas Best (6% fett, 2½ g fett i en halv påse). Och inte jättestora mängder eftersom det trots allt i princip enbart är kolhydrater och inte jättemycket näring...

• Maria A

Håller man på att DÖÖÖÖ efter choklad är chokladpudding, gjord på lättmjölk, vara ett ok alternativ.

• Ei saa peitää

Ett tips är att om man är sugen på godis så kan man trycka i sig en bit banan. Efter det har godissuget försvunnit garanterat plus att man blivit rätt så mätt.

Sen tycker jag Cola light fungerar bra för det är också rätt sött.

• Jennie med ie

Apropå banan: När bananerna börjar bli bruna och jag inser att vi inte hinner käka upp dem innan de är FÖR bruna så fryser jag in dem. Antingen delade på två och svepta i plastfolie eller i mindre bitar. Det låter skumt *s* men är gott att ta fram då man vill ha nåt lite sött och friskt och kallt.... särskilt på sommaren.

• Jönköpingsflikka

TACK alla för dessqa goda tips! jennie, har inte provat dina chips än men ska göra det till helgen. provade dock bananerna med kakao idag. UNDERBART gott. är verkligen kakao inte onyttigt? för mig som älskar bananchoklad är det perfekt nämligen. MUMS säger jag bara! tack

• Jönköpingsflikka

jag har också ett bra tips. ta ett äpple och strö kanel över. det är jättegott!

• Fagas fästmö

Man kan strö både kanel och Canderel lättströ över äpplena, mums! Popcorn är inte sååå farligt, men mättar rätt bra tycker jag. Dietorelles mörka choklad stillar värsta godissuget och man vill inte äta så mycket eftersom den är rätt "besk" ändå. Dietorelles godis är gott att tugga på också. Sockerfria tuggummin.. Då känns det friskt i munnen och man vill inte stoppa in söta och onyttiga saker. Sist sockerfri läsk. Det hjälper vid värsta godissuget tycker jag.

Lycka till! Ekorren.

• Jönköpingsflikka

om man tänker på vanligt godis har jag fått för mig att ahlgrens bilar och typ geléhallon och salt laktrits inte är så fett...? någon som vet vilka "vanliga" godispåsar som är minst fett i?

• Jennie med ie

Fettet är ju inte det enda att bry sig om... Gelegodis, lakrits och hårda karameller är det oftast i princip inget fett i. Men istället en herrans massa socker, ca 360 kcal per hg varav i princip alla kommer från socker. Så det är långt ifrån bra att äta bara för att det är fettfritt. Dessotom gör allt socker att dit blodsocker skjuter i höjden vilket gör dig ännu mer sugen och det är svårt att hålla godisintaget på en hyfsad nivå.

Svar på tråden Nyttigt godis?