• Jönköpingsflikka

Nyttigt godis?

Hej på er!
    Jag undrar om det är någon som vet något vanligt godis som är lite "nyttigare"? Är ett riktigt godismonster nämligen och skulle vilja ha lite tips på vad jag kan äta istället för lite onyttigare varianter. Äter inte choklad och försöker att ta en frukt när jag blir sugen. Men dom gånger man unnar sig..? Tack och hej!

• Svar på tråden Nyttigt godis?
  • CyberPet

Godis är väl aldrig nyttigt? Allt socker man trycker i sig *mums!*. Själv är jag en sån som varierar mig, ibland blir det yoghurtgodis och andra gånger polly och annat snask. Fast nog är fruktcocktail otroligt smarrigt, eller bara konserverade persikor (också sockrigt).

Läste i nån kvällsblaska att man kunde vara "sockeroholic" och bli lika grinig och tjurig som en alkoholist som inte får alkohol. Det är ju lite skrämmande nästan. Man kanske måste lägga in sig på behandling för att inte äta något socker alls.

Petra

• Nyfiken gul , nu fru

Det finns nåt som heter Dietorelle som kan ibland vara riktigt gott, framförallt det som är lakrits.
    Det är som vingummin ungefär. Lite dyrt, men vill man tänka lite på vad man äter så kan det vara bra.

Sen är det väl så att lördagsgodis är inte farligt, så länge du stannar vid just lördagsgodis och inte fyller ut hela veckan med smågodis. DET är farligt däremot.
    Så mitt tips är att ät frukt under veckorna och köp dig en påse lösgodis till lördagsfilmen!

• Jennie med ie

Är det salt man är ute efter kan man göra egna chips. Skiva potatis tunt tunt, t ex med osthyvel. Lägg, ej omlott, på bakplåtspapper och krydda med t ex salt eller grillkrydda. Kör i micron på full effekt tills de blivit krispiga, mellan 5 och 8 minuter tar det i de flesta ugnar. Om man vill kan man spruta lite oljespray på potatisen innan man kryddar, kryddorna fastnar bättre då...

• Johanna = en lat kock

riktigt mörk choklad... innehåller en massa mineraler och tydligen en del ämnen som fungerar som afrodisiaka....
    det klarar man inte av att äta så mycket heller...

• moonshadows

"Jennie med ie"

Provade dina chips. Microvågsugnen började brinna.

• Jema

moonshadows
    Är det sant?

Jema

• moonshadows

Jema

Jao det är sant. Dom som klarade sig undan elden blev goda dock..

• Jennie med ie

moonshadows. Oj då, vad hittade du då på??

Svar på tråden Nyttigt godis?