• daniiel

"Mordmysterium" till fest?

Vi firar som sagt vår första bröllopsdag i augusti och vill ha en fest med våra vänner. Vi har funderat fram och tillbaka på teman och från början var vi inne på 20-tal, vilket vi nu är tillbaka på. Maken tycker också det skulle vara roligt med någon form av mordmysterium under festen. Jag skulle tippa på att han sett det på tv. Är det någon som vet mer om hur man kan göra sådant? Vart man kan eventuellt kan hitta manus osv? Ja, verkligen alla tips och idéer är varmt välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-01 23:49
    Tar gärna emot tips om andra aktiviteter/lekar man kan ha också!
  • Svar på tråden "Mordmysterium" till fest?
  • SkövdeSophie

De verkar ju ha för 15-60 pers, vilken rolig ide! Även jag tackar för tipset!

• daniiel

Vi blir nog kring 30 personer. Såg att de hade, men jag vill helst hitta någon där jag får läsa mysteriet innan jag betalar flera hundra för det :P Få veta lite mer hur det faktiskt går till osv.

• Kramarina

Vi körde ett mysterium på ett kundevent. Jösses vad långdraget det vart... Man fick inte tid att bara umgås. Så ni får räkna med att tiden går år till just det och inte så mycket annat. Kolla med arrangören hur avancerat det är först så ni inte ledsnar..

• Lebendig

Jag håller inte med om att det var långdraget, det blir lite vad man gör det till. Jag som var ansvarig för det på vår fest såg till att det flöt. Vill höll på i ungefär två timmar, medan vi åt. Och jag tycker inte att det var långdraget. Men huvudkaraktärerna hos oss är riktiga dramaqueens och gjorde en enorm insats. 

daniiel: Inboxa mig din mejladress ska du få en liten överraskning i din mejl...

• daniiel

Jag (och maken antar jag, räknar jag med) tänkte ju själv vara ansvarig för det, inte anlita någon annan som håller i det. Det ska ju som vara på "hobbynivå" så att säga. Våra vänner brukar tycka att sånt här kan vara riktigt kul och spännande och majoriteten av dom brukar kunna bjuda ordentligt på sig, så jag är absolut inte orolig över att det skulle bli långdraget och tråkigt på så sätt, men det är också lite därför jag vill ha lite mer kött på benen innan jag köper ett mysterium :) Jag tänker att det kan variera en hel del hur långdraget det blir beroende på just vilken typ av mysterium man har.

• niriel

Ooh, jag har varit på en sådan fest, men då var det skådespelare som höll i det. Mer som en underhållning medan det dukades undan/dukades fram, mellan rätterna. Fantastiskt skoj!

• Lebendig
    daniiel skrev 2012-05-02 10:25:38 följande:
    Jag (och maken antar jag, räknar jag med) tänkte ju själv vara ansvarig för det, inte anlita någon annan som håller i det. Det ska ju som vara på "hobbynivå" så att säga. Våra vänner brukar tycka att sånt här kan vara riktigt kul och spännande och majoriteten av dom brukar kunna bjuda ordentligt på sig, så jag är absolut inte orolig över att det skulle bli långdraget och tråkigt på så sätt, men det är också lite därför jag vill ha lite mer kött på benen innan jag köper ett mysterium :) Jag tänker att det kan variera en hel del hur långdraget det blir beroende på just vilken typ av mysterium man har.
    Har man några som bjuder till ordentligt så lyfter det hela tillställningen! Och då vågar de flesta också delta. Dessutom så är det hela lite mystiskt och spännande då de får ett mycket kryptiskt brev hem med förberedelser inför festen! Jag tycker att festen när vi körde Mordet på slottet är en av de roligaste jag någonsin varit på. Blev så glad att alla gick all in i klädsel och inlevelse. Några mer än andra. Det var en helt fantastisk upplevelse, men såväl för arrangör som deltagare är det en del att sätta sig in i. 
Svar på tråden "Mordmysterium" till fest?