• Anonym

Svärföräldrar och sambons bror bor hos oss natten innan bröllopet! Vad skulle du tycka om det?

Fick precis veta att sambons föräldrar och bror kommer att bo hos oss natten innan bröllopet. De bor långt från oss och kommer ner dagen innan för att hjälpa oss.

på själva bröllopsnatten bor de som alla andra gäster på området för våra gäster och flyttar då alltså från vårt boende till det andra.

Vi bor i en liten lägenhet och bror får inte ens plats i eget rum utan får sova i vardagsrummet eller nåt.

Jag hade nog tänkt mig att vara själv med sambon kvällen innan och bara ta det lugnt, inte behöva tänka på att laga mat till våra gäster osv.

Vi vill dock att de kommer dagen innan för att hjälpa os men de kunde ju kanske bo i samma boende som andra natten?

Överreagerar jag och hur säger man på fint sätt att de inte får sova hos oss? Sambon kommer tycka att jag är larvig.

kan även hända att de stannar på söndag natt.........

• Svar på tråden Svärföräldrar och sambons bror bor hos oss natten innan bröllopet! Vad skulle du tycka om det?
  • Havsglimt

klart de får sova hos oss. Har flera som ska bo hos oss natten innan

• Syrinx

Det verkar vara väldigt olika hur folk tänker kring det! Hade vi gift oss "hemma" och inte där jag är sommaruppvuxen hade vi absolut inte velat husera gäster här natten före bröllopet. Den natten vill vi ha tillsammans, bara vi. Ha möjlighet till ett glas vin och att sitta och småprata i lugn och ro, njuta av att bröllopsdagen är "imorgon" och ladda upp inför det. Det hade inte känts kul att behöva ta hand om gäster och sova sämre för att det är mycket folk och mycket ljud.

Men TS, som du ser är det väldigt olika. Helt säkert vill inte svärfamiljen komma och störa, framför allt inte om ni har en bra relation, utan tänker att det är självklart och roligt och mysigt för alla. Om du/ni inte känner er bekväm/a med det, så får du väl säga till på ett trevligt men bestämt sätt att det hade varit trevligt vilken annan gång som helst, men just natten före bröllopet behöver ni för er själva. Kanske kan du erbjuda dig att hjälpa till att hitta ett bra hotell på orten, om inte du och din blivande vill bo på hotell själva? 

• Aniara4

Ja, folk är verkligen olika! Bröllopsnatten är en sak, men natten innan...?

Vi hade svärfar och hans fru här dagen innan, de sov sedan kvar i gästrummet även natten efter, medan mina föräldrar tog vårt sovrum, själva tillbringade vi bröllopsnatten på hotell. De var en ovärderlig hjälp med allt som behövde fixas i sista minuten! Efter att ha kört omkring med bilen hela dagen och t.ex. hjälpt oss transportera drycken och tårtan till festlokalen ägnade de kvällen åt att vika festprogram och göra placeringskort.  Det var massor av saker som vi kom på i sista minuten och där det var jätteskönt att ha fyra extra händer till hjälp.

• knyttan

Ja gud ja... Vi kommer inte gifta oss "hemma" utan i min barndomsstad vilket innebär att vi redan nu håller på att tappa håret båda två av all logistik som måste lösas! Bröllopsnatten har vi bokat på hotell, men vi kommer upp redan på måndagen för att börja med förberedelser (gifter oss lördag) och då har vi med oss svärföräldrarna som kommer hela vägen från Argentina (de kommer f.ö bo hos oss i ca en månad i våran tvåa, så att ha nattgäster EN natt i en liten lägenhet låter som lyxproblem i mina öron, sorry to say men så är det). Plus min syster, med son, hund och sambo som säkert också kommer upp under veckan... Mina föräldrar har en pyttetrea så vi får ju såklart inte plats alla där, så jag vet inte alls vart vi ska göra av alla männskor! Vi håller på att kolla upp om vi kan ta in på vandrarhem hela veckan. I sådana här stunder önskar jag att mina föräldrar inte hade sålt villan (mitt barndomshem) med 10 rum och tre badrum... ack ja.

Tänkte bara på detta att "de inte tänker på er" - det är ju just det de gör! De kommer dit och hjälper till dagen innan och vill vara snälla, de hade ju lika gärna kunnat komma samma dag och bara satt sig ner vid dukat bord s.a.s... Jag förstå absolut hur du känner att det kommer bli trångt mm men det är ju för att de vill vara snälla mot er och hjälpa till! Då tycker jag att det kan vara lite ogint att kräva att de ska ta in på hotell den natten... men om ni vill vara ifred så kanske ni ska boka hotell isf och ta med sonen också om ni inte vill vara ifrån honom, det skulle ju kunna bli jättemysigt!

• Moster Stina

Vi hade våra svärisar, mannens lillasyster med kille och deras treåring boende hos oss. Själva tog vi in på BILLIGT hotell två nätter för att inte vara i vägen och för att få sova utan att bli störda.

Det var SUPERbra att sova borta för då kunde man ju faktiskt inte jobba ihjäl sig, utan var tvungen att vara klar med allt i tid och så innan man kom i säng.

Detta kan verkligen rekommenderas!

Och visst kan det kännas jobbigt att packa, men gör det långt i förväg med noga skriven lista så är det ju inga problem faktiskt. Det är att behöva tänka på allt hela tiden som är jobbigt.

Lycka till!

• AnnLi

Vi kommer ha flera kompisar boende hos oss på bröllopsnatten och det känns helt ok! Det är ju varken första eller sista natten tillsammans med mannen och man lär säkert ändå vara för trött för privata aktiviteter ;)

• polkapinne

Nu kommer vi gifta oss i min hemstad men om vi gift oss i den stad vi bor i så hade jag inte velat ha gäster någon natt i samband med bröllopet. Känns helt fel att vakna upp på sin bröllopsdag och ha massa gäster att tänka på på toppen av allt annat som ska klaffa den dagen.

Nu kommer vi att bo på hotell både natten före och själva bröllopsnatten eftersom jag inte heller vill vakna upp hos mina föräldrar på bröllopsdagen. Nej, jag vill njuta av en god hotellfrukost i stillhet med sambon innan det är dags att göra sig klar för dagen.

• lilly7

Vi har mina föräldrar boendes hos oss både natten innan och på bröllopsnatten. Jag och mannen tycker bara att det är trevligt men så är vi väldigt sociala av oss också. :)

• MalinLarsson

Jag kommer att sova ensam på herrgården natten innan bröllopet. Där bor även en stor del av min släkt och vänner då så jag blir inte ensam. Min sambo bor då i lägenheten och hans bestman sover även över hos oss då för att stödja honom. På själva bröllopsnatten så stannar båda två på herrgården tillsammans med våra vänner. Känns spännande att vara ifrån varandra natten innan bröllopet tycker jag. Det kanske vore en ide för dig?

• tweety

Hejsan!

Vi kommer ha bådas föräldrar hos oss i en vecka inna bröllopet och natten innan och efter bröllopet en av mina bröder i soffan oxå. Tycker inte alls det är konstigt alla våra gäste kommer lånt i från både i Sverige och utomlands, så alla måste övernatta 1-2 nätter.

• liminka

Eftersom jag avskyr mina svärföräldrar hade helvetet fusit till is innan de fick bo hos oss om jag skulle vara där samtidigt. Vuxna människor kan ta in på hotell eller vandrarhem när det behövs, särskilt i anslutning till bröllopsarrangemagn!

• mjeanettek

Vi gifter oss hemma hos mina föräldrar och vi skall ha hela huset fullt med min Amerikanska familj (5 personer), pluss mina föräldrar (som bor där) och våra 2 barn. Resten av släkten bor på ortens hotell, som nu är fullbokat av släkten... Vi skall också ha min svägerska med familj i gästhuset. Så så mycket bröllopsnatt ensamma blir det inte ;) Det tar vi igen på bröllopsresan nästa år :)

Det som är positivt är att i USA är det vanligt att släkten kommer och hjälper till att duka, pynta osv så vi kommer att ha mycket hjälp! :)

Men som sagt, jag tycker om att ha folk runt mig. Jag älskar min släkt, vi har det otroligt fint tillsammans. Det hade varit helt annorlunda om jag inte tyckte om de som skulle bo där. Då hade jag bokat in dom på hotell.

• FelizLane

Du sa att ni hade pengar att sova på hotell för. Varför kan inte du och gubben samt din son sova på hotell då? Kan ju vara ganska skönt de å :)

Svar på tråden Svärföräldrar och sambons bror bor hos oss natten innan bröllopet! Vad skulle du tycka om det?