• Anonym

Svärföräldrar och sambons bror bor hos oss natten innan bröllopet! Vad skulle du tycka om det?

Fick precis veta att sambons föräldrar och bror kommer att bo hos oss natten innan bröllopet. De bor långt från oss och kommer ner dagen innan för att hjälpa oss.

på själva bröllopsnatten bor de som alla andra gäster på området för våra gäster och flyttar då alltså från vårt boende till det andra.

Vi bor i en liten lägenhet och bror får inte ens plats i eget rum utan får sova i vardagsrummet eller nåt.

Jag hade nog tänkt mig att vara själv med sambon kvällen innan och bara ta det lugnt, inte behöva tänka på att laga mat till våra gäster osv.

Vi vill dock att de kommer dagen innan för att hjälpa os men de kunde ju kanske bo i samma boende som andra natten?

Överreagerar jag och hur säger man på fint sätt att de inte får sova hos oss? Sambon kommer tycka att jag är larvig.

kan även hända att de stannar på söndag natt.........

• Svar på tråden Svärföräldrar och sambons bror bor hos oss natten innan bröllopet! Vad skulle du tycka om det?
  • Anonym

Hm, där sa du något, vi kan ju ta in på hotell och mysa.... fast då återstår problemet med vårt lila barn som borde vara nära sina föräldrar tycker jag. och helst vill jag slippa packandet och tänkandet på även en hotellnattt.

• sofiasmamma

Oj, det är ju olika för alla men jag skulle verkligen inte vilja ha nattgäster i samband med mitt bröllop.

Detta var jag väldigt tydlig med väldigt tidigt för min blivandes familj kommer resande och jag vill absolut inte vakna till min bröllopsdag och möta svärmor i hallen. Inte för att jag har ngt emot dem, men det skulle kännas fruktansvärt oromantiskt!!!

Vi ska sova hemma på bröllopsnatten så då är det inte heller aktuellt med gäster. :)

Hoppas det löser sig för er!

• Strawberry

Jag vet ju inte hur gammalt ert barn är eller hur han/hons nattsömn pch sånt fungerar men jag hade nog valt att bo alla tre på hotell, kan vara extra mysigt om ni nu ska ha barnvakt natten efter.

• Anneli256

Min äldsta son kommer att bo här med sin flickvän och eventuellt son nummer två också. Jag har inte ens tänkt tanken på att dom inte skulle göra det. Dessutom så har jag inte bestämt mig för om jag ska sova hos en väninna kvällen innan för att träffa min m2b vid altaret.

Hur gammal är eran son? känner han farmor och farfar bra? Barnet mår säkerligen inte dåligt av att vara i sin hemmiljö och sova i sin egen säng med dom som barnvakt, det är nog snarare föräldrarna som tycker att det är jobbigt. Vet själv hur det kändes att lämna dom små med en barnvakt. Då kan det nog vara värre att få barnet att sova lugnt på ett hotell där det är en ny miljö. Men ni känner ju vad som är bäst för er.

Däremot hade jag blivit vansinnig om det hade varit bröllopsnatten.. en väninnas svåger med dam hade inte bokat ett annat boende, trots god framförhållning från brudparet. Min väninna ordnade boende hos en vän till dom (detta fixade hon på sin bröllopsdag) men där ville dom inte bo pga dom inte kände honom så väl. Detta resulterade i att brudparet bråkade på bröllopsnatten.. höjden av egoism att inte respektera att dom ville vara själv den natten tycker jag iaf. Själv så har vi bokat bröllopssviten på ett hotell.

Men om ni känner så starkt för detta så prata med din m2b om han kan ta upp diskussionen med svärföräldrarna.. eller ordna något själv till dom.. Kanske dom kan bo på samma ställe som dom gör på bröllopsnatten, med motivering att dom slipper flytta packning osv? Eller gör som någon föreslog.. ta själv in på hotell, med eller utan ert lilla barn.

Lycka till.

• Anonym (tröttsamt)

Bara läst TS.

Det låter som min blivandes familj. Förslaget har faktiskt redan kommit från svärmor som meddelade att hon tänkte komma dagen innan och sova över i vårt vardagsrum. Vi bor trångt och har barn. 
    Jag sa nej utan fortsättning till sambon och han fick meddela sin mamma att hon får sova hemma hos sig, även om de har långt att åka. Vi kan inte husera alla släktingar som har långt att åka. Tyvärr.
    (Sen vet jag att om vi hade gett henne tillåtelse så hade vi fått husera hans bror med). 

• Anonym

Jag hade aldrig någonsin tillåtit att mina svärgföräldrar, eller brodern heller, sov hos oss natten innan. Men det beror väl delvis på att vi inte alls fungerar ihop. Men jag tycker också att man behöver sista kvällen/natten/morgonen i lugn och ro utan familjemedlemar springandes :)

• Pyttsan
    Anonym skrev 2012-04-30 23:02:53 följande:
    Hm, där sa du något, vi kan ju ta in på hotell och mysa.... fast då återstår problemet med vårt lila barn som borde vara nära sina föräldrar tycker jag. och helst vill jag slippa packandet och tänkandet på även en hotellnattt.
    Vårt barn kommer att vara 1½år och vi tar med henne första natten, men andra natten sover hon hos mormor. Det är planen nu, 5mån innan. Men om hon sovit många nätter hos mormor i sommar, tänker jag att hon kan sova 2nätter där, hon träffar sin mormor många gånger i veckan så det är en trygg person för henne.

Jag tycker också att barnplaceringen varit det klurigaste med hela bröllopet. Tack och lov erbjöd sig min mammas goda väninna att ta henne alldeles självmant under bröllopsfesten. Det var verkligen en sten som föll!  
  • nrkpgbrud

Vi ska ha bestman,2 marskalkar och en gäst hos oss natten innan och vi bor i en 2a. Dessutom kommer vi ha just bestman hela veckan innan då han kommer från norge till svensexan/möhippan som är helgen innan och det blir för dyrt att åka hem igen. I stället för attt se det som jobbigt så ser vi det som en del av det hela och man slipper bli uppstressad i sina egna tankar runt bröllopet för att man har andra saker att fokusera på ;) Sen har vi ju resten av våra liv ihop och ligga och bubbla hela nätterna ;)

• synanceia

Vi kommer också ha 3 övernattningsgäster i vår lilla 2:a! Både natten innan och på själva bröllopsnatten. Och det finns inte ens utrymme eller tid/ork att ta in på hotell. Men jag tänker att jag kommer ändå inte hinna mysa med min blivande eftersom jag kommer att vara nervös innan och troligen inte jätterolig att vara med. Det får gå. Vi åker bort helgen efter på en mini-weekend och tar igen mys osv. då! :)

• annapanna88

Vi ska inte gifta oss "hemma" utan i trakterna där fästmannens släkt bor. Vi kommer ca 1 vecka innan bröllopet bo i sommarstugan fästmannens familj har där, svärföräldrarna, vi och hans bror :) Ser inte det alls som ett problem! Bröllopsnatten skulle jag dock ha svårt för det, så då ska vi bo på hotell :)

Men över till ditt problem TS. Som jag ser det har du tre val: be svärföräldrarna bo någon annan stans, själva bo någon annan stans - med eller utan barn, eller acceptera att de bor hos er....

Svar på tråden Svärföräldrar och sambons bror bor hos oss natten innan bröllopet! Vad skulle du tycka om det?