• daniiel

Hur valde ni stil och ztema på ert bröllop?

I augusti är det ett år sedan vi gifte oss och jag har nu, när jag kikar tillbaka på bilder och vi pratar minnen om dagen, insett att jag vet inte riktigt om vi hade någon direkt "stil" på vårt bröllop. Det var väl ganska traditionellt visserligen med kyrklig vigsel och 3-rätters efteråt. Jag kan känna mig lite besviken (inte helt rätt ord) ibland över att vi inte hade något tydligare tema, då vi alltid har det annars på allt vi gör. Jag tror mycket berodde på att vi inte kunde enas om något. Vi hade ju ett färgtema, som så många andra har, men vi hade inte någon annan specifik stil eller tema på bröllopet. Vissa har ju lantlig stil, andra har tex marint tema, picknickbröllop osv.

Vad har ni för stil/tema på ert bröllop och hur valde ni just det? Hur kom ni fram till vad som var rätt för er och var ni överens, eller var/är den ena av er mer drivande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 20:29
    Haha "ztema"? Tema ska det ju självklart vara ;)
  • Svar på tråden Hur valde ni stil och ztema på ert bröllop?
  • Pyttsan

Vårt bröllop kommer nog också att vara väldigt traditionellt. Men vi gillar det! De färgerna vi valt är våra favoritfärger: gult, grön och orange. Jag ville ha med fuchia också, för att få en mer spännande kombination, men vi gillar egentligen inte rosa, så det har liksom fallit bort helt i misstag. Istället blir det flere olika nyanser av orange och gult. 

Som återkommande material har vi gamla spetsar, knappar och 2 olika tapeter som återkommer i inbjudningar, servettringar, bordsplaceringskort mm.

Vårt övergripande tema är hållbarhet. Vi köper inget nytt, förutom några få saker, som vi sen kommer att använda många gånger. T.ex. mannen får en ny kostym, men han går i kostym dagligen, så han behöver en ny i höst. Och jag får nya skor, men då ett par som jag kan använda många gånger, inte vita "brudskor".

Vi serverar närproducerat och tänker på detta i precis ALLT. Det är jätteviktigt för mig i synnerhet, men det är inget tema som vi skriker ut. Det räcker att vi vet och förhoppningsvis kanske någon annan blir inspirerad av någon detalj. Glad 

Vi gör lite olika saker. Jag ringer mer och ber offerter, han har valt präst, färger, näbbklänningar..ja, han är bättre på att fatta beslut. Men han har bra smak, så det är skönt att han bara kollar på mina förslag och bestämmer och jag får verkställa. 

• daniiel
    Pyttsan - Det låter som att ni verkligen tänkt igenom hur ni vill ha det och det låter också som att ni är väldigt överens och har en bra "arbetsfördelning". Vad skönt för er :) Har ni hela tiden vetat att det är sådär ni vill ha ert bröllop eller spånade ni på flera olika idéer först?
  • Chicita

Tja vi hade ju verkligen tema Tungan ute

Varför medeltid då?
    Det började ju med en första dejt till Sagan om Ringen - första filmen.
    Så när vi förlovade oss så valde vi ju "the one ring" som inspiration.

Vi pratade väldigt löst om bröllop väldigt länge, och varenda gång så halkade vi in på "vore det inte kul att ha ett medeltidstema?" men det var alltid med ironi för vi förväntade oss att ingen i släkten eller bekantskapskretsen skulle vara intresserad av att gå på något sånt.
    Vid vissa tillfällen (om vi exempelvis var på ett gästabud på medeltidsveckan eller liknande) så kunde vi säga "kan du tänka dig XX min om vi skulle annonsera att vi skulle ha ett medeltidsbröllop?" och så skrattade vi...

När vi fyllde 35 så bjöd vi in brorsan och brorsdottern, makens bröder med respektive och några vänner till en medeltidsmiddag på uteplatsen i vårt bostadsområde. Det slutade med brorsan och brorsdottern + makens mellanbror och sambo som hade sin förstfödda med sig. Och vi åt gott och lyssnade på medeltidsmusik, sen blev brorsan intresserad och började följa oss på marknader härikring, även makens mellanbror och sambo blev lite nyfikna...
    Så vi började prata lite mer seriöst... Tänk om... Drömmer Det fanns ju uppenbarligen några som tyckte att det var intressant...
    Och när vi bestämde oss så sa vi att jo det måste bli medeltidstema. Och vi tänkte oss något enkelt hemsnickrat kanske med hjälp av en kock från hotellet som är medeltidsintresserad också men som inte brukar laga sån mat... Och sen föll bitarna på plats. Pengar fanns helt plötsligt så vi kunde anlita en cateringfirma med expertkompetens, vi fick kontakt med Oniq här på BT och fick ovärderliga tips och möjlighet att låna rekvisita osv...
    Och eftersom vi visste att flera av våra vänner är såna som står i hörnen och viskar och jämför bröllop så ville vi att dom inte skulle ha något att jämföra med, speciellt när vi var i samma lokal som många vänner före oss hade haft sina middagar i. Det var den stora anledningen till att vi valde ett tema.
    Men det hade lika gärna kunnat bli Sci-Fi eller annat tema.
    Det här var alltså en tanke som mognade under flera år. Typ 8 år eller något. Tungan ute 
    Och vi ratade tanken själva flera gånger för "ingen skulle väl vilja komma på ett sånt bröllop?" 

• daniiel
    Chicita - Ja, ni hade ju verkligen ett tema och vad roligt att få veta bakgrunden till det. Hur ni kom fram till det temat :) Kul att ni kunde genomföra det och att det blev så bra, speciellt med tanke på att det var något ni hade funderat (mer eller mindre seriöst) på under en längre tid :) Jag hade tyckt att det skulle vara jättespännande och roligt att bli inbjuden på något liknande! Även om jag själv inte är direkt intresserad av medeltiden på det sättet. Alltid roligt att få pröva på nya saker dock :) Var det många av era gäster som klädde ut sig? Jag vill minnas att jag läst att det var fler än ni hade förväntat er åtminstone?
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-04-27 19:59:32 följande:
    Chicita - Ja, ni hade ju verkligen ett tema och vad roligt att få veta bakgrunden till det. Hur ni kom fram till det temat :) Kul att ni kunde genomföra det och att det blev så bra, speciellt med tanke på att det var något ni hade funderat (mer eller mindre seriöst) på under en längre tid :) Jag hade tyckt att det skulle vara jättespännande och roligt att bli inbjuden på något liknande! Även om jag själv inte är direkt intresserad av medeltiden på det sättet. Alltid roligt att få pröva på nya saker dock :) Var det många av era gäster som klädde ut sig? Jag vill minnas att jag läst att det var fler än ni hade förväntat er åtminstone?
    Av 64 personer så var det bara 6 som inte hade medeltidskläder Glad
    Vi kanske hade räknat med att någon av makens mostrar och barn skulle komma i medeltidskläder (vi stöter på dom på marknaderna ibland), och min bror. Sen föräldrar och bröllopsfölje och toastmastern....
    Men i princip inga gäster.
    Men så blev det ju inte och det var ju jättekul Skrattande 

Vi har hört att vissa gäster fortfarande pratar om bröllopet och maten, så det är ju också kul att höra. Då var det ju minnesvärt för fler än oss också Solig

Sen tror jag inte att man måste ha ett temabröllop för att vara minnesvärda. 
    Jag tror att det är dom där små sakerna som gör det minnesvärt.
    Den stackare som fick ont i magen för att han åt för mycket är evigt tacksam för att vi hade både Samarin och Novalucol i dom där toakorgarna som det var sånt bråk om här på BT för ett tag sen (anledningen var visst att man curlade sina gäster och idiotförklarade dom)...

• Green

Chicita: Du (ni) slår ju allt! Så himla häftigt med medeltidstema och du var ju sjukt vacker med din speciella brudklänning och egendesignade pannsmycke. Jag älskar det Solig 

Jag är splittrad till tusen. Ska ha bröllop hemma och är en liten lantlolla och hästtjej så hade jag bara fått bestämma själv så....Nu är det ju så att jag har en sambo som också tycker till. Vill ha det lite mer stilrent och uppstyrt.
    Vi får väl se?!

Vitt och rosa/fuchsia lär det bli iaf.
    Nu blir det partytält med fuchsiafärgade rislampor i olika storlekar, vita linnedukar och glasdekorationer.
    Utomhus ska jag nog vara lite busigare och köra lite lantstil med dekorationer i mitt stackars ensamma träd och lite sittplatser till barnen.
    Det blir lite "man tager vad man haver" och kan låna och hitta billigt på loppis eller e-bayGlad

• Chicita
    Green skrev 2012-04-27 20:16:23 följande:

Chicita: Du (ni) slår ju allt! Så himla häftigt med medeltidstema och du var ju sjukt vacker med din speciella brudklänning och egendesignade pannsmycke. Jag älskar det Solig 

Jag är splittrad till tusen. Ska ha bröllop hemma och är en liten lantlolla och hästtjej så hade jag bara fått bestämma själv så....Nu är det ju så att jag har en sambo som också tycker till. Vill ha det lite mer stilrent och uppstyrt.
    Vi får väl se?!

Nu blir det partytält med fuchsiafärgade rislampor i olika storlekar, vita linnedukar och glasdekorationer.
    Utomhus ska jag nog vara lite busigare och köra lite lantstil med dekorationer i mitt stackars ensamma träd och lite sittplatser till barnen.
    Det blir lite "man tager vad man haver" och kan låna och hitta billigt på loppis eller e-bayGlad

Tack Glad
    Men så unikt var det ju egentligen inte... Flört
    Vi kanske möjligtvis la lite mer tid och engagemang i allt runtomkring (enligt cateringfirman i alla fall) än vad många andra med samma tema har gjort.

Någons bröllop jag hade önskat vara med på är ju Oniq, med speltema (typ Dungeons and Dragons)...

Varför inte göra "bänkar" i trädgården av halmbalar som ni lägger trasmattor ovanpå (om det inte regnar då) så får ni in lite lanttema - men ändå styr upp i raka linjer osv (om du förstår hur jag tänker).
    Ni kan göra det stilrent - men använda "lantliga material" till dukningen...
  • Willow
    Green skrev 2012-04-27 20:16:23 följande:

Vi får väl se?!

Forlat att jag ar lite 'off topic' nu... Eftersom du ar hasttjej (jag likasa, inte nu langre tyvarr, men hastarna har alltid mitt hjarta) och vill ha lite lantstil, varfor inte fixa en soffa/sittplats av hobalar utomhus och lagg gamla rutiga pladar over, eller tyg i fargerna fran ert tema och slang in lite hastskor har och dar  
  • Willow

Vart tema, om man nu kan saga sa, ar lantiligt, rustikt, vintage, gor det sjalv. Vigseln ar i kyrkan, festen pa en gammal hologe pa en gammal bondgard. Vita linnedukar med lopare sydda i jutevav och spets detaljer, aven runt linneservetterna, blommorna gor vi sjalva fran mammas tradgard och blandas med vilda blommor, som satts i olika vintage vaser, gamla flaskor i olika hojd/strl (lanade och kopta pa loppis), ljuslyktor gjorda av gamla glasburkar i olika storlekar alternerat dekorerade med spets, jutevav och lila jutesnore. Ska sy massor av vimplar att hanga mellan takstolarna over borden, oljelampor som hangs i fonstren och det enda eventuella elektriska ljus kommer vara fran sma ljusslingor. Till minglet har vi tagit inspiration fran England, eftersom fastmannen ar Engelsk, sa det blir afternoon tea style finger sandwiches och istallet for bubbel blir det Pimms and Lemonade och nar vi anlander blir det bubbel till brudskalen. Middagen ar inspirerad av Norrland, lax, alg, ren, farskpotatis, lingon, hjortron i tartan. Mat och smaker som bada tva alskar.  Till tarta och kaffet blir det typ ett uppdukat bord i still med kafferep eller ett English Tea Party, med massa olika gammalt vintage porslin, 7 sorters kakor (om vi orkar baka sa mycket, det blir kanske bara 2 sorter hehe...) tarta och lite annat smatt och gott, for vi har namligen skippat desserten. For oss var det viktigt att maten representerar oss och vart jag kommer ifran, da majoriteten av gasterna ar utlandska sa vill vi att dem ska fa en riktig upplevelse och kanna att det var 'vart att resa sa langt' for ett brollop. Sen blir det dans hela natten lang med massor av gammal musik och det basta av 70, 80, 90 talet. Alla har fatt chansen att onska sin favoritlat att dansa till, sa att alla ska fa dansa och ha roligt! For det ar ju anda viktigast av allt!  
    Hur vi bestamde oss... tror att jag visade lite bilder for min blivande och han sa att det var precis sa han hade tankt sig ocksa. Vi har alltid gillat vintage, second hand affarer, det lite mer slitna istallet for nytt och blankt typ, sa det kandes bara ratt helt enkelt. Vi vill att det ska kannas mysigt, avslappnat och hemtrevligt och att folk tanker: det har ar verkligen sa 'Anna & Bert' (inte vara namn )
    Han har hjalpt till ganska mycket for att vara man hittills, vi slavade over vara inbjudningar tillsammans, satt pa golvet i timtal och klippte och klistrade, han ar inte lika besatt som mig i att leta inspirationsbilder pa natet som mig, men lite tittar han ocksa, fast mest i smyg  

• Pyttsan

Jag skulle väldigt gärna upplevt ert bröllop chicita! Glad Min sambo föreslog faktiskt att vi skulle ha ett tema, typ medeltid eller vikingabröllop, men det kändes aldrig om oss. Vi har ingen sån anknytning eller större intresse, så det får bli nån födelsedagsfest eller annan fest nån annan gång istället. 

Daniiiiel: Vi hade nog inte så många andra idéer, vi började bara lista och kryssa av saker i tur och ordning och sen växte det fram. Det sista föll på plats när våra vänner erbjöd sin gamla ladugård till festplats och vi åkte dit och tittade. Det kändes helt rätt och jag hade smygdrömt om nåt mer rustikt än ungdomsföreningens nerslitna lokal, men vi hade inte råd med nåt annat, så jag hade liksom vant mig vid tanken redan.  

Jag är loppisfantast och vi var överens om att vi ville bjuda alla våra vänner och ordna en stor härlig fest. Om man ska ha 120 gäster och lever på en lön är det väldigt bra att liksom ha överfullt med gamla tapeter, spetsar, knappar, 30st udda mässingsljustakar mm.Oskyldig 

Mest nöjd är jag över några slaktade kristallkronor jag fyndat, nu ska jag göra mobiler att hänga i taket med äkta kristaller! Skrattande 

Arbetsfördelningen trodde jag var given, jag är skitbra på att ordna fester och har arrangerat många bröllop. Men sambon är jätteengagerad, vilket gör planeringen jätterolig. Det känns nästan som om man lär känna varandra på nytt litegrann och nu är det klart han ska vara med och bestämma! 

Svar på tråden Hur valde ni stil och ztema på ert bröllop?