• 2012

Brudgummens mor tänker bära diadem.

Hej,

Min kära mor meddelade stolt att  hon minsan också kommer att bära diadem på vår dag.  Min blivande fru kommer också att ha ett relativt litet och diskret.

Spontant känns det väldigt fel att morsan ska ha  diadem, lite som att hon försöker stjäla showen.

Vad är er reaktion på detta?

• Svar på tråden Brudgummens mor tänker bära diadem.
  • Dannedo

Alla har hittills svarat att hon får göra precis hur hon vill, och ja, det är ju knappast så att polisen kommer och tar henne för att hon är felaktigt klädd meeeen... Tiara har man väl inte såvida inte klädkoden är högtidsdräkt, eller? Har aldrig sett någon i tiara annars, förutom småflickor, folk i prideparaden, kändisar på röda mattan och kanske någon väldigt partypiffad tjej som har det som en kul detalj. Jag skulle tycka det var väldigt märkligt om en vuxen kvinna kom med tiara på en tillställning med klädkod kavaj eller mörk kostym. Man är ju fri att klä sig precis hur man vill, men jag tycker TS har rätt i att ställa sig lite frågande till sin mors val :) 

• Dannedo

Oj,jag hade ju läst helt fel! Fattar inte hur jag fick diadem till tiara! Såvida diademet är just det, ett diadem, och inte något superpråligt spektakel som ser ut som en tiara så är det knappast något fel att ha diadem. Om det däremot är ett är ett diadem med massor med fjädrar och jox (kommer inte ihåg vad det heter, men sånt man ser på engelska kungligheter) så ska man inte ha det på sig under middagen för då klassas det som en typ av hatt (jag är ute på djupt vatten här, men har för mig att jag läst om detta)....

• Jeram

Problemet tycks ju inte handla om oro för brott av eventuella klädkoder, utan om att morsan upplevelsevis "stjäl showen" från brudparet.

• Sara 120707

Det beror ju på en massa faktorer som vi inte har någon information om men säg att bruden kommer i en knälång klänning med endast ett enkelt pärldiadem och svärmor kommer i hellång galaklänning och tiara. Då blir det ju tveklöst lite underligt.

Grundregeln är ju att man aldrig ska konkurrera med bruden

• Anneli256

Om du med diadem menar tiara så är det främst vid högtisddräkt eller gala dräkt som man som kvinnlig gäst kan bära tiara och handskar. Jag tror att det bara är att din mor är så glad för er skull och att hon verkligen vill vara så fin hon bara kan.. Överglänsa din brud tror jag inte hon klarar .. Att en brud glänser är ju inte bara relaterat till smycken och kläder.. utan även glädjen att få den man hon älskar.

Om det är ett stort problem för dig och din blivande fru så försök prata med henne. Annars så tycker jag inte ni ska lägga energi på det. Att det kanske bryter mot eran klädkod är egentligen hennes problem..om hon nu är "överklädd" men vissa människor tycker ju om att vara extra fina.

• Allmylove

Det är väl underbart att din mor vill vara fin!
    Hoppas verkligen att du tillåter din mor att vara hur fin som helst!!!!

• 2012

Hej, och tack för alla era svar.

För er som funderarat på kön så kan jag meddela att jag är man, trots att jag funderar på sånhär saker. Glad

Och kanske just pga att jag är man så kanske jag har fel benämning på vad det är diadem/tiara/krona. Det är iaf ca  4mm brett med "diamanter".  Det är främst jag som reagerat på detta men jag tror inte att morsan menar ngt illa utan bara vill vara fin hon åxå. Hon kan vara ganska  klumpig så jag är inte överraskad,  men jag tycker det är opassande att hon ska ha ett diadem.

Blivande frun tycker  väl inte heller att det är ok, hennes  reaktion var att det är på "finare"/kungliga bröllop som gäster kan bära diadem  eller dyl.  Ingen av oss har nånsin drömt eller planerat att gifta sig men nu efter barn,hus och 15 årtillsammans tänkte vi att det kan vara dags att göra det officiellt. Så vi är inte så insatta i vad som är normen.

Tror nog ja tar upp saken med morsan, eftersom vi båda reagerat på saken så är det fel. Oberoende av vad klädkoden säger.

• Chicita

Det finns jättefina diadem på Glitter exempelvis med lite bling på, men som inte är en tiara.
    Som passar brudgummens mor mycket bättre än just en tiara.

Ta upp det med henne, berätta att ni uppskattar att hon vill vara fin på bröllopet, men att ni känner det lite som att hon konkurrerar med bruden om uppmärksamheten då och att ett fint hårsmycke eller diadem skulle passa betydligt bättre för henne. 

• 2012

så va är då skillnaden på tiara och diadem?

• Chicita

En tiara bärs uppepå huvudet, som en krona ungefär, den står alltså upp från huvudet.
    Ett diadem är som ett hårband, men i metall, plast eller liknande. Det är mer avsett för att hålla håret borta från ansiktet - än att vara bara till prydnad som tiaran är.

Tiara:

Diadem:

• TheD

Diadem och tiara har samma namn mer eller mindre....

Men hittade detta:

Egentligen så är det ingen skillnad mellan en tiara och ett diadem; båda orden används för att beskriva de juvelprydda huvudsmycken som de kungliga damerna bär. Om man vill vara ”helt korrekt”, så är det designen som skiljer dessa båda åt.

Ordet ”Diadem” härrör från både grekiskan/ latinet och betyder ”tvärsöver”, ”att binda omkring” eller ”krona” . Ett diadem ska – likt en krona – vara skapad så att den går runt om hela huvudet.

En ”Tiara” är ”halvcirkulär” och går alltså inte hela vägen runt huvudet; många gånger är den också kanske förhöjd eller spetsigare framtill.

• misscat

Låt din mamma ha sitt diadem och få känna sig fin! 

INGEN kommer att stjäla uppmärsamheten från din blivande fru och dig.  Ni är ju huvudpersonerna och om din mamma använder diademet som ett diadem så är det ingen som kommer att reagera heller skulle jag tro arrangerar hon det däremot "stående" som en tiara kanske någon höjer lite på ögonbrynet men som sagt NI kommer att få all uppmärksamhet.Solig

Vänd på det: Ni går som gäster på ett bröllop och någon kommer med ett diadem. Skulle ni tro att den kvinnan var bruden eller tycka att hon stjäl uppmärksamheten från brudparet? 

• lmcl

Det beror helt på klädkoden. Är det högtidsdräkt är det bara att ösa på med allt lull-lull man har, men är klädkoden kavaj kommer det ju att se lite löjligt ut. Men låt henne se löjlig ut då.

• Lady Namárië

Spontant kan jag väl känna att det är stor skillnad på ett diadem av den här typen

www.brollopstorget.se/uimg/gallery/anonymous/116165/phphdlvjx.jpg

och en tiara i klass med den här

farm4.static.flickr.com/3629/3356477790_143a46210b.jpg

Men dyker man upp på ett kavajbröllop iförd den senare är det ju liksom man själv som får skämmas.

Å andra sidan kanske det kan vara värt att rycka på axlarna och unna mamma att känna sig extra fin? Hon gör det ju säkert för att fira er stora dag.

Har ni kollat med henne vad det är för typ av hårsmycke hon tänkt sig mer exakt? Jag hade själv en liten "minitiara" runt en ballerinaknut högt uppe på huvudet på ett bröllop för ett tag sedan. Visst stod det "tiara" på kvittot när jag köpte den, men den var ju mer som ett hårspänne med lite bling på.

Svar på tråden Brudgummens mor tänker bära diadem.