• Pagnie

    Hur gick min lilla förlovning till detta?

    hur gick min lilla förlovningsfest med bara min och min blivandes familj till att bli ett litet bröllop. Svärmor gick först med på något litet för vi berättade det för henne för några dagar sen och nu har hon ångrat sig och vill ha stort. Ja litet bröllop helt enkelt. 30-40 gäster, tårta, klädkod osv. Ja ni fattar poängen.
    Visst det ska bli jättekul men nu blev det lite stressigt då festen är 9 juni. bara att köra igång med planeringen. Nu måste jag helt enkelt hitta en klänning då. Som passar klädkoden så klart.

    Hur firade ni er förlovning?

  • Svar på tråden Hur gick min lilla förlovning till detta?
  • Pagnie
    Daludd skrev 2012-04-25 22:16:11 följande:
    Champagne, levande ljus och massa sex. 

    Svärmor ville ha middag och grejer, men vi körde mer på vår grej ;) 
    haha det lät ju verkligen som en bra idé. Vi får köra på det under själva frieriet vilket jag inte vet när det blir men ja innan 9:e juni så då kör vi på den idén. lät mindre smärsamt
  • Pagnie
    lilja01 skrev 2012-04-26 07:24:46 följande:
    Ska ni gifta er 9 juni istället för 13 juli nästa år? Då förstår jag att det blir stressigt :)
    Nej det är förlovningsfest men det känns som att svärmor gjorde om det till ett litet bröllop istället för en vanlig fest. lite mer så jag menade. Blev klädkod, tårta, inbjudningkort, gästlista och presenter. Men fortfarande 13 juli som gäller.
  • Pagnie
    Juni 2012 skrev 2012-04-26 07:33:37 följande:
    Jag tror inte att jag hänger med här... Vem är det som ska gifta sig? Du och din partner? Svärmor och hennes partner? Eller ska ni ha dubbelbröllop?
    Det är vi som ska gifta oss så jag vet att vi bestämmer. Inte så att jag är emot stor förlovningsfest men det hände lite plötsligt. Vi tänkte ju ha en liten för att vi skulle spara pengarna till bröllopet istället men nu gick dom in och sa att vi absolut inte får betala något alls. Så då blev det stort istället.
    sabz skrev 2012-04-26 09:29:50 följande:
    Hänger inte heller med riktigt. Ska ni gifta er eller är det "bara" en förlovningsfest?
    Nej det är "bara" en förlovningsfest men det känns som sagt som ett litet bröllop för det blev så allvarligt.
  • Pagnie

    Jag har aldrig sagt att jag inte ville ha det. Jag bara menar att det gick från det lilla till det stora rätt fort. Jag har bestämt att jag vill ha med svärmor som en stor del utav all planering då vi har mycket lika smak och jag behöver henne för att planera detta mångkulturella bröllop. Grejen är den att festen är i deras hus så därför har hon en del att säga till om. Sen är det för att fester vid förlovning är mer deras kultur än vår svenska. Men son sagt jag tycker det är jätte kul att få en stor fest bara det att det hände så fort och blev så stort så det blev lite stressigt. Hoppas ni förstår hur det ligger till nu.

  • Pagnie
    purpleflower skrev 2012-04-26 15:31:04 följande:
    Men vadå, är ni förlovade eller ska ni förlova er? Har ni en förlovningsfest inplanerad innan ni har förlovat er? Och om ni redan har förlovat er, vad är det då för mening med ett frieri? Det är ju samma sak, fast på ett annat sätt.. Menar inget illa med detta inlägg, blir bara så förvirrad av hur alla går tillväga när det gäller förlovning.. Tungan ute
    Håller även med tidigare inlägg om att det verkar som att svärmor vill bestämma lite väl mycket. Gör precis som ni känner för, det är ju eran fest och er förlovning som ska firas, inte hennes!
    nej då svärmor bestämmet så mycket som jag låter henne bestämma och som jag tycker är okej. Vill hon bestämma något som jag inte går med på så säger jag ifrån och hon accepterar det.

    Vi är inte förlovade än. Vi har börjat planerat bröllopet sedan i höstas eftersom vi har mycket långväga gäster från hela världen och det blir ett stort bröllop så vi kände att vi behövde tiden. Anledningen till att vi inte är förlovade än är att jag vill hålla på traditionerna då jag tycker att var och varannan människa springer iväg och förlovar sig alldeles för tidigt i sitt förhållande och sedan är dom förlovade i flera år innan det blir tal om något bröllop och det ens blir tal om det innan man gör slut. Så jag vill inte vara förlovad mer än ett år då. Okej vi kommer vara förlovade 1 år och max 2 månader så det är okej. Men sen har jag valt ut min egen ring för jag och sambon är av den åsikten att jag ska ha den resten av livet och då ska jag vara nöjd med den. Så jag fick välja den själv. Han vill fortfarande ha kvar traditonerna han också så ringen är i hans ägo och han kommer att fria. Jag vet inte exakt när men det kommer ske innan förlovningsfesten den 9 juni. Så när han friar kommer han och jag fira vår förlovning tillsammans. Bara vi två. Sedan har vi ju som sagt den här förlovningsfesten för att det är vanligt att man gör så inom hans kultur.
    Hoppas du fick lite svar på dina frågor nu.
  • Pagnie
    CoG skrev 2012-04-26 15:46:18 följande:

    Som svar på din fråga så firades vår förlovning av oss två.
    Jag tycker inte att någon annan har med förlovningen att göra....annat än det två som förlovar sig.
    Jag har inte så stort intresse av att fira andras förlovningar och förstår inte riktigt varför man gör det?
    Ok att komma då ett par gifter sig, det är ju något stort.
    Men själva förlovningen....nja....

    Det var ingen i vår familj som visste om att vi förlovat oss förrän ett par veckor senare då dom kom och
    hälsade på oss och vår lille nyanlända.
    Då såg dom ringarna och undrade om det hänt något mer sen sist :)

    Men vi firade vår förlovning med att äta god middag på stan och strosade omkring för oss själva i sommarvärmen.

    Jag var höggravid och vi har en tös sedan tidigare så egentid är inget självlart,
    därför var det väldigt mysigt att spendera en helkväll bara vi två tillsammans.


    Nej vi kommer att fira vår förlovning tillsammans bara han och jag. Han kommer att fria innan förlovningsfesten och då kommer vi att fira det tillsammans han och jag lite smått så där.Men eftersom vi anser att man inte ska ha barn innan man är gift så det där med egentid något vi har massor utav så vi lägger mer krut på vår förlovningsfest. Förlovningsfesten är något som är vanligt i hans kultur och därför har vi en sådan. Och jag tycker personligen att det är jätte roligt att vi får möjligheten att ha en fest då förlovning faktiskt är något stort egentligen eller var det från början i alla fall innan alla som förlovade sig utan att gifta sig förstörde det. Alla i min familj, trots att dom är svenskar ser jätte mycket fram emot att fira vår förlovning. Så det ska bli riktigt kul. Jag är glad att jag har en sådan förstånde familj som är villiga att ta till sig en ny kultur på det sättet som dom gör och följer alla traditioner och tycker det är roligt.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-26 21:23:25 följande:
    Vi firade inte vår förlovning alls. Jag vet inte riktigt vad det är att fira, speciellt inte tillsammans med andra. Ingen jag känner har firat sin förlovning, med andra alltså. Vad de gjort på tu man han vet jag ju inte. När man träffar någon sedan, så kanske de säger "Men vad roligt för er, grattis!", men inte mer än så.
    nej som sagt nu vet inte jag om du är svensk eller så men svenskar brukar ju inte ha för vana att fira förlovningar men i hans kultur så är det en väldigt stor sak att förlova sig då ingen eller i alla fall nästan ingen förlovar sig utan att det blir ett bröllop senast nästa år.
    Och jag vill ha det bästa från båda kulturerna i både bröllopet och förlovningen så jag tycker att det roligaste är att ha en stor fest. eller ja halvstor när man förlovar sig. Alltid kul att ha en ursäkt för att ha fest och eftersom det här är traditon i hans kultur så kör vi. Precis som att vi kommer att ha två vigselceremonier.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-26 21:33:17 följande:
    Jag tycker väl det är helt okej att ha en fest om man nu vill ha det, oavsett kultur. Kan dock förstå det ännu mer om det är vanligt i hans kultur :) Ingen är ju tvingad att dyka upp heller, om de nu inte skulle vilja (nu menar jag inte att jag inte tror att era gäster vill vara med och fira). Det jag dock kan tycka är extremt konstigt och bakvänt är att börja planera både bröllop och förlovningsfest innan man ens är förlovad. Jag vet väl inte om det är så traditionsenligt, eftersom du nu pratar om tradition. Kanske är vanligt där din blivande kommer ifrån iofs, det vet jag ju inte. Samt att ha en förlovningsfest med klädkod och presenter. Det blir verkligen kaka på kaka kan jag tycka. Att gästerna förväntans klä upp sig och komma med presenter två gånger.

    Men.. ni gör absolut som ni vill och så länge ni är nöjda med ert val, ja, så är det bra :)
    nej gud presenter förväntar vi oss inte alls. vi vill bara att dom ska komma och ha det trevligt med oss. Och klädkoden är också lite för deras kultur. dom gör en väldigt big deal av sådana här fester så därför det är lite speciellt.
    Anledningen till att vi planerar detta så långt innan är som jag skrev i tidigare inlägg på grund av att vi behöver mer än ett år för att få ihop allt då vi har gäster från: iran, sverige, norge, england, australien, kanada och USA.
    Vi behöver fixa med väldigt mycket praktiskt och så. Så vi har planerat sen i höstas.
    Och då den andra anledningen var att jag vägrade vara förlovad mer än ett år. och som sagt det blir ju max 1 år och 2 månader nu så jag tummar ytterst lite på det. Så det har inget med hans kultur och göra att vi inte förlovat oss än utan det är på grund av att jag håller väldigt hårt på sådana här saker då jag anser att alldeles för många förlovar sig utan ett bröllop planerat nästa år. Jag kanske är gammalmodig eller rent av knäpp men det är så jag känner. Och förlovningsfesten började vi planera tidigare då det är samma sak där. En del saker som ska klaffa och så. nästan ingen bor i samma stad som vi så det måste planeras lite före det med. inte lika som bröllopet men ja du förstår.
  • Pagnie
    Annamolly skrev 2012-04-27 12:27:07 följande:
    Min fastman friade pa min fodelsedag (en overraskning). Sedan akte vi till en spa den helgen och stannade pa hotell. 

    Arligt talat... Om det ar din svarmor som har bestamt att hon vill fixa en forlovningsfest till er... Da kan val hon planera den, tycker du inte det? Hon verkar ju vara den typen som gillar sant. Och da slipper du! :) 
    nej förlovningsfesten planerade vi att vi skulle ha men hon ville bara ha den lite större eftersom det är en mycket större grej för dom i deras kultur än vad det är för mig som är svensk. Jag har ju aldrig haft någon sådan tidigare och som jag sagt tidigare har jag en jätte bra relation med min svärmor och jag vill ha med henne i nästan alla delar vad det gäller planeringen så jag har inget emot om hon bestämmer en del saker för jag vet att jag kan säga ifrån. Det har jag gjort några gånger.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-27 14:10:00 följande:
    Precis vad jag tycker och tänker också. När man börjar planera bröllop, så är man definitivt förlovad. Egentligen från det ögonblick man gemensamt bestämmer sig för att gifta sig, även om man inte börjar planera redan då. Inte från när man får en ring på fingret. Ringen är bara en symbol för förlovningen som man kan använda sig av om man vill.

    Vi var då förlovade utan ringar, så om förlovningen hänger på ringen, så var vi väl inte förlovad alls.
    då säger jag så här. vi började planera tidigt på grund av orsaker jag tagit upp tidigare och jag vill som sagt inte förlova mig mer än ett år innan. Jag anser att man är förlovad från det att ens man har ja i mina ögon i alla fall gått ner på knä och friat och oftast får man då även en ring i samma veva.
    Så jag ser inte mig själv som förlovad bara för att vi planerar bröllop.
  • Pagnie
    purpleflower skrev 2012-04-27 16:09:22 följande:
    Håller helt med angående det där med att folk springer och förlovar sig alldeles för tidigt, efter nån månad tillsammans eller så.. Och dessutom ser ut som ett frågetecken när man undrar när bröllopet kommer att vara. Förstår inte tanken med att förlova sig då, det är ju det en förlovning betyder = att man lovar att gifta sig med den personen.

    Min sambo ville egentligen inte heller vara förlovad mer än ett år, men nu blir det också 1 år och 2 månader för oss. Förstår hur ni tänker angående ringen, vi är av samma åsikt. Men min sambo ville överraska mig med ett frieri med en ring, så då köpte han en enklare ring och gav mig som en present i samband med frieriet. Sen när vi kom hem från semestern så gick vi och köpte likadana ringar, som jag fick vara med och bestämma. Och vi ser oss som förlovade från och med då han friade till mig och jag svarade ja, inte när vi tog på oss likadana ringar. För jag anser att man är förlovad från och med då man tar ett gemensamt beslut om att man ska gifta sig.

    Och för att svara på din fråga om hur vi firade så var det bara vi två, lite champagne och gott att äta på altanen utanför lägenheten som vi bodde i på semestern i Rom. Ett par dagar senare firade vi lite grann med sambons familj när vi kom till dem i Kroatien. Inte så stort som en fest men lagom för mig Glad 
    Lycka till med planeringen och hoppas att det blir en rolig fest!
    Tack, så skönt att höra att andra är av samma åsikt som mig. Så man inte tror att man är galen. haha. Jag tycker det låter som ni hade ett helt optimalt firande. Och vi kommer tyvärr inte ha någon utlandsvistelse innan för det hade ju varit jätte mysigt men jag tror att han kommer göra det i samband med min examen i början av juni. Men jag kan ju faktiskt ha fel. Det vet man aldrig.

    Har ni gift er redan eller när gifter ni er annars?
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-27 16:21:43 följande:
    TS - Jag förstår, du resonerar så, men rent tekniskt sett är ni ju redan förlovade. Ni har gett varandra ett löfte om att ni ska gifta er, annars hade ni ju inte planerat ett bröllop alls. Om man bara skulle vara förlovad efter mannen (eller kvinnan) gått ner på ett knä och frågat, så skulle nästan ingen vara förlovad, då det inte är många som gör så. Sedan kan jag hålla med om att en förlovning absolut ska innebära att man faktiskt ska gifta sig och att man inte ska förlova sig innan man är överens om den saken. Det innebär ju dock inte att man bara "får" vara förlovad ett år innan bröllopet, för annars är det inte seriöst. Inget är säkert här i livet. Det händer saker som man inte kan förutse eller rå över.
    jo absolut jag förstår exakt vad du menar och jag vet att jag kan vara lite gammalmodig och ja rent ut sagt konstig i mina tankar. Jag vet faktiskt inte vart jag fått detta ifrån men det är bara så jag känner. Jag vill ha allt det där med att gå ner på knä och så vidare och det är det jag ser som förlovning. Har man ingen ring är man inte förlovad. Om någon skulle komma fram till mig och säga att ja jag är förlovad men jag har ingen ring så skulle jag nog tycka att den personen var dum i huvudet ärligt talat. Men som sagt det är så som jag tycker. Ring = förlovning   ingen ring = bara bröllopsplaner och inte förlovad.
  • Pagnie
    purpleflower skrev 2012-04-27 22:13:06 följande:
    Nej då, tycker inte att det är nåt fel med att försöka hålla på det där med att inte vara förlovad alltför länge innan bröllopet. Däremot förstår jag inte poängen med att fråga dig om du vill göra en sak som ni redan håller på att planera. Meeen det är ju en annan femma, alla gör vi olika och ni gör precis som ni vill såklart..!

    Ja jag tycker att både frieriet och firandet var optimalt, precis som jag hade drömt om, utan att jag ens var med och planerade nånting allsFlört
    Nej vi gifter oss i september. Han friade i juli förra året och ville egentligen gifta sig inom ett år men vi kom fram till att dels vill vi inte gifta oss mitt i sommaren pga olika anledningar och dels så skulle vi inte hinna spara ihop tillräckligt med pengar för att gifta oss på våren. Så det fick bli hösten, 1 år och 2 mån senare Glad
    Ja det kan man förstå att det verkar lite konstigt. Men han vill göra det, han vill gå ner på knä och göra en stor grej utav det och vara romantisk och jag är också väldigt kär i hela grejen så jag tycker att då gör man som man vill och löser det på ett sådant sätt som vi gjort. Det funkar för oss liksom. Han har ju inte riktigt hela frågat mig heller utan det har bara kommit med tiden. Så han vill liksom säga de där orden: Vill du gifta dig med mig?
  • Pagnie
    TheD skrev 2012-04-28 00:00:31 följande:
    Min make ville ha en sån förlovningsfest men det blev aldrig av. det är ju inget konstigt egentligen. Mina föräldrar bjöd oss på middag med champagne och resten av MIN släkt skickade blommor, presentkort och gav oss presenter... han sida gjorde ingenting, vilket jag tycker är konstigt men med tanke på vad det är för folk så ska man inte förvänta sig något uppförande eller vettigt hyfs what so freaking ever!

    Men...jag trodde det var du och din partner som förlovade sig, inte svärmor. släng henne i en pool.
    det är vi som förlovar oss också. Men som jag sagt tidigare jag älskar mig svärmor och vi har världens bästa relation. Jag har MEDVETET inkluderat henne i allt vad det gäller bröllopet. Jag vill ha hennes åsikter och ideer och vill hon något som inte jag vill så säger jag ifrån. Har funkat på allt än så länge för hon respekterar mina åsikter och är väldigt noga med att inte trampa mig på tårna eller köra över. Med andra ord världens mest perfekta svärmor. Kunde inte ha någon bättre
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-28 12:43:34 följande:,
    Ptja, då var väl jag och maken bara ett par dumhuvuden som aldrig var förlovade då... trots att vi hade lovat varandra före vi gifte oss att vi skulle gifta oss = för lovad = förlovad.
    Det där var det du som sa och inte jag. Men du var ju i dina ögon förlovad innan du fick en ring och jag är enligt mig själv inte förlovad förän jag har en ring. Jag känner inte att jag borde ha andras godkännande för vad dom tycker utan jag tycker så och då är det så för mig. Inget mer med det och jag ändrar mig ju inte för att andra säger på ett annat sätt. Alla får ju tycka vad dom vill helt enkelt. Alla har olika teorier om allt. Finns ju ingen lag för det så det är ju bra för då kan alla tycka som dom vill. Alla har rätt med andra ord.
    Men som jag sa tidigare jag är väldigt fast i mina principer och mitt sätt att tro på. Svårt att ändra på det. Men det är nog många som stör sig på det också. Och så kommer det ju alltid vara. Men jag tror helt enkelt på att man är förlovad när man har en ring, man bör gifta sig senast kommande år, man bör inte skaffa barn innan man är gift och har utb eller fast jobb, man bör gifta sig i vit klänning. Man bör inte gå och förlova sig när man vart tillsammans mindre än ett år, man bör en massa saker men som jag sa tidigare. Det är mina åsikter och det jag lever efter. Hur alla andra gör kan inte röra mig mindre.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-28 15:36:30 följande:
    "Om någon skulle komma fram till mig och säga att ja jag är förlovad men jag har ingen ring så skulle jag nog tycka att den personen var dum i huvudet ärligt talat"
    som sagt du får tycka hur du vill. Jag menar bara att för mig kvittar det. Jag bryr mig inte om vem som anser vad i den frågan. Men om någon skulle komma fram till mig å säga det så skulle jag nog tycka att den personen var lite konstig.. hej jag är förlovad men jag har ingen ring. Det låter konstigt. Och jag står för att jag tycker det. Jag tycker att det låter konstigt och jag skulle nog kolla lite snett om någon utav mina kompisar sa så. Men jag startade inte den här tråden för att folk skulle hacka på något. Och det är tråkigt att det ska behöva bli så. Mitt inlägg skulle inte starta någon tråkig diskussion men ofta verkar det tyvärr bli så här på BT. Det handlade om hur andra hade firat och inte något annat. Så jag hoppas att det är den diskussionen som kan fortsätta och inte bara käftande fram och tillbaka.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-28 15:53:47 följande:
    Precis, du frågade hur andra firade sin förlovning och jag svarade. Sedan var det många här i tråden, inklusive jag, som funderade kring det där med att ni planerar bröllop, planerar förlovningsfest, men inte är förlovade, för att det måste gå till på ett visst sätt och inkludera en ring. Då utveklades diskussionen, det är ingen som har käftat. Du har berättat din syn på det hela och jag har berättat min. Jag drog det dock inte så långt som att börja kalla folk dumma i huvudet för att de valde att göra på sitt sätt och inte mitt sätt. Ja, du har en helt annan syn på saker och ting än vad jag har och som jag skrivit tidigare, så är det okej. Jag ville bara dela med mig av min syn på förlovning och vad det betyder för mig, nämligen ett löfte om giftemål, inte en sådan materiell sak som en ring.
    okej men då är vi överens. Vi tänker olika helt enkelt.
  • Pagnie
    CoG skrev 2012-04-28 19:43:46 följande:
    Du skrev att du är väldigt principfast och att allt ska ske i en viss ordning.
    Att förlovning kommer före giftemål, det är jag med på.
    Att vissa tycker att man ska gifta sig inom ett år efter att dom förlovat sig, det vet jag att det händer.
    Och sen att man ska förlova sig, gifta sig, ha utbildnng och jobb innan barn...ja det har jag också hört vissa som tycker.

    Men det är första gången jag hört att en kille friar efter att man bestämt datum för förlovningsfesten, efter att man bestämt när/ var/ hur man ska gifta sig.

    Borde inte själva frieriet komma innan man börjar planera bröllop?

    Fast, för vissa är det kanske precis det där som är rätt ordning, än fast det ser lite bakvänt ut?
    Det är som jag skrivit tidigare ett x antal gånger vi MÅSTE börja planera bröllopet bra mycket tidigare då vi har många gäster från hela världen och har mycket smådetaljer som ska gå ihop plus att det är ett stort bröllop där allt måste gå ihop. Och då går det inte att vara förlovad då eftersom att jag inte vill vara förlovad mer än ja ett år men nu blev det som jag sagt tidigare MAX 1 år och 2 månader. Vi planerar förlovningsfesten innan vi är förlovade eftersom vi vet att det kommer ske. Förlovningsfesten är en sed från hans kultur och något som man har helt enkelt. Och den kräver ungefär lika mycket planering som ett litet bröllop. Att han ska gå ner på knä och göra en stor grej utav det är det han som vill. Absolut vill jag också det men det är absolut inte nädvändigt.

    Jag kan faktiskt inte för mitt liv förstå varför alla bryr sig så himla mycket om hur vi gör saker? Det verkar som att det är många som stör sig på hur vi gör saker och ting. Ser inget konstigt alls i det faktiskt.
    Han vill gå ner på knä
    Jag vill inte vara förlovad för länge
    VI vill ha en förlovningsfest (tar en del tid att planera. vi har planerat den i några månader)
    Vi har ett stort bröllop och gäster över hela världen (mycket planering och detaljer)
    Allt går ihop liksom. Det hade inte funnits något annat sätt att göra detta på för oss.

    Och som sagt det roliga är att jag inte ens förstår varför ni ens ifrågasätter vårt sätt att göra detta på när själva tråden helt enkelt gick ut på att jag ville höra hur NI firade er förlovning. Jag bad inte om några åsikter om hurvida det vi gör är bakvänt eller framvänt eller ut och in eller vad det nu kan vara.
    Ja jag hoppas ni får ut någor utav detta för det får då verkligen inte jag. Vi kommer ha förlovningsfest, han kommer gå ner på knä och vi kommer ha bröllop. Och det spelar ingen roll vad alla säger det är så det kommer se ut.
  • Pagnie
    miamibeat skrev 2012-04-30 15:00:29 följande:
    Hej Pagnie och grattis till er fölovning!

    Jag är mest nyfiken över vad det är som måste planeras så långt mycket tidigare i och med att ni har gäster från andra delar av världen? Jag undrar mest eftersom jag själv bor i Australien sedan många år & ska gifta mig med en aussie i Sverige, och således kommer ha en hel del gäster härifrån (gifter mig för övrigt på samma datum som du!)

    Jag förstår inte riktigt vad det kan tänkas vara som måste planeras så mycket längre i förväg enbart för att ni har långväga gäster? (Jag menar, sedan i höstas - det är ju nästan 2 år?) Flygbiljetter kan inte bokas förrän max ett år i förväg, och hotellboende kan knappast vara någon större brådska det heller så långt i förväg. Vad är det mer som skiljer mellan enbart svenska och utländska gäster undrar jag?

    Det enda jag skulle kunna tänka mig är att man kanske vill ge 'heads up' till släktingar och vänner så de kan börja spara pengar en tid i förväg om de vill komma. Men det skulle för min del kännas lite pinsamt att göra allt det utan att först ha annonserat för dessa personer att man faktiskt har förlovat sig?

    Sedan skulle jag nog också känna att all denna bröllopsplanering i förväg skulle ta udden av själva frieriet, eftersom det inte skulle kännas som något nytt och spännande längre. Som om det bara var ett väntat steg på vägen, om du förstår? Men som sagt, alla är vi olika.
    Nej egentligen är det väl inget som MÅSTE planeras så. Men det är dels för vår egen skull också. Många utav hans släktingar måste ju som du skrev hinna spara pengar och få en heads up. Samt att vi måste fixa med boende och så till dom. Det är ju så klart inget vi måste göra två år innan. Men det allvarliga planeringen har börjat detta år. I höstas var det mer budget och fräger och sånt. Sen vill jag har lite extra tid för att få alla saker att klicka. Det är en hel del olika seder och traditioner som måste gå ihop och det känns redan nu som att det är alldeles för lite tid. Jag vet faktiskt inte alls hur detta ska gå till. Så ja om vi säger så det mesta hänger ju inte på de utländska gästerna utan mer på kombinationen av olika kulturer och att jag inte vill stressa. Ett år hade nog varit för lite.
    Har massor att göra nu med att hitta vigselförättare och planera för kristen vigsel och persisk vigsel och ta reda på massa praktiskt om huruvida jag måste konvertera eller inte har också varit ett problem då jag gärna vill kunna åka till hans land. Ja så kort sagt det hade räckt med ett år men jag hade stressat ihjäl mig då tror jag.
Svar på tråden Hur gick min lilla förlovning till detta?