• Pagnie

    Hur gick min lilla förlovning till detta?

    hur gick min lilla förlovningsfest med bara min och min blivandes familj till att bli ett litet bröllop. Svärmor gick först med på något litet för vi berättade det för henne för några dagar sen och nu har hon ångrat sig och vill ha stort. Ja litet bröllop helt enkelt. 30-40 gäster, tårta, klädkod osv. Ja ni fattar poängen.
    Visst det ska bli jättekul men nu blev det lite stressigt då festen är 9 juni. bara att köra igång med planeringen. Nu måste jag helt enkelt hitta en klänning då. Som passar klädkoden så klart.

    Hur firade ni er förlovning?

  • Svar på tråden Hur gick min lilla förlovning till detta?
  • Green

    Väldigt konstigt det här?!
    Man är ju förlovad från det ögonblick man bestämt sig för att gifta sig. Inte när man får en ring på fingret!

  • Fannyterez
    Pagnie skrev 2012-04-26 21:46:38 följande:
    nej gud presenter förväntar vi oss inte alls. vi vill bara att dom ska komma och ha det trevligt med oss. Och klädkoden är också lite för deras kultur. dom gör en väldigt big deal av sådana här fester så därför det är lite speciellt.
    Anledningen till att vi planerar detta så långt innan är som jag skrev i tidigare inlägg på grund av att vi behöver mer än ett år för att få ihop allt då vi har gäster från: iran, sverige, norge, england, australien, kanada och USA.
    Vi behöver fixa med väldigt mycket praktiskt och så. Så vi har planerat sen i höstas.
    Och då den andra anledningen var att jag vägrade vara förlovad mer än ett år. och som sagt det blir ju max 1 år och 2 månader nu så jag tummar ytterst lite på det. Så det har inget med hans kultur och göra att vi inte förlovat oss än utan det är på grund av att jag håller väldigt hårt på sådana här saker då jag anser att alldeles för många förlovar sig utan ett bröllop planerat nästa år. Jag kanske är gammalmodig eller rent av knäpp men det är så jag känner. Och förlovningsfesten började vi planera tidigare då det är samma sak där. En del saker som ska klaffa och så. nästan ingen bor i samma stad som vi så det måste planeras lite före det med. inte lika som bröllopet men ja du förstår.
    Jag tycker det låter roligt med två fester (förlovning och själva bröllopet) men bara om ni två tycker det. Förstår att det blir en liten stressfaktor kanske då det verkar bli större än du tänkt dig men som du säger, alltid kul att fira nåt och ställa till med fest
    Bara ni inte kör all in på förlovningsfesten och sen blir besvikna att ni redan gjort det en gång i och med förlovningsfesten! Men bröllopet verkar ju inte vara förrän om ett år så då har ni ju tid på er.  Lycka till!!
  • snowstars

    Tycker det låter kul med en förlovningsfest och det verkar ju vara något som du också vill ha. Så länge det känns rätt för er så är det väl bara att köra på.

  • Fannyterez
    Green skrev 2012-04-27 11:37:28 följande:
    Väldigt konstigt det här?!
    Man är ju förlovad från det ögonblick man bestämt sig för att gifta sig. Inte när man får en ring på fingret!
    Fast är det så verkligen? Isåfall skulle jag varit förlovad i flera år (fick ring på fingret för två veckor sen) för jag och min sambo kände direkt att det "klickade". 
  • Green

    Nja, sanning med modifikation från min sida.
    Planerar man bröllop på allvar så anser jag att man är förlovade.
    Tycker inte att man planerar att förlova sig för att det ska passa med när man planerar att gifta sig.

    Sen får jag väl erkänna att jag också gjort fel, fast på andra hållet.
    Har haft ring på fingret sen -05 men vi skulle inte gifta oss alls. Nu ändrade vi oss så vi gifter oss i Juli. Bestämde oss i Februari.
    Så förlovad "på riktigt" har jag bara varit i två månader.....

  • Annamolly
    Pagnie skrev 2012-04-25 22:01:51 följande:
    hur gick min lilla förlovningsfest med bara min och min blivandes familj till att bli ett litet bröllop. Svärmor gick först med på något litet för vi berättade det för henne för några dagar sen och nu har hon ångrat sig och vill ha stort. Ja litet bröllop helt enkelt. 30-40 gäster, tårta, klädkod osv. Ja ni fattar poängen.
    Visst det ska bli jättekul men nu blev det lite stressigt då festen är 9 juni. bara att köra igång med planeringen. Nu måste jag helt enkelt hitta en klänning då. Som passar klädkoden så klart.

    Hur firade ni er förlovning?
    Min fastman friade pa min fodelsedag (en overraskning). Sedan akte vi till en spa den helgen och stannade pa hotell. 

    Arligt talat... Om det ar din svarmor som har bestamt att hon vill fixa en forlovningsfest till er... Da kan val hon planera den, tycker du inte det? Hon verkar ju vara den typen som gillar sant. Och da slipper du! :) 
  • Pagnie
    Annamolly skrev 2012-04-27 12:27:07 följande:
    Min fastman friade pa min fodelsedag (en overraskning). Sedan akte vi till en spa den helgen och stannade pa hotell. 

    Arligt talat... Om det ar din svarmor som har bestamt att hon vill fixa en forlovningsfest till er... Da kan val hon planera den, tycker du inte det? Hon verkar ju vara den typen som gillar sant. Och da slipper du! :) 
    nej förlovningsfesten planerade vi att vi skulle ha men hon ville bara ha den lite större eftersom det är en mycket större grej för dom i deras kultur än vad det är för mig som är svensk. Jag har ju aldrig haft någon sådan tidigare och som jag sagt tidigare har jag en jätte bra relation med min svärmor och jag vill ha med henne i nästan alla delar vad det gäller planeringen så jag har inget emot om hon bestämmer en del saker för jag vet att jag kan säga ifrån. Det har jag gjort några gånger.
  • daniiel
    Green skrev 2012-04-27 12:00:00 följande:
    Nja, sanning med modifikation från min sida.
    Planerar man bröllop på allvar så anser jag att man är förlovade.
    Tycker inte att man planerar att förlova sig för att det ska passa med när man planerar att gifta sig.
    Precis vad jag tycker och tänker också. När man börjar planera bröllop, så är man definitivt förlovad. Egentligen från det ögonblick man gemensamt bestämmer sig för att gifta sig, även om man inte börjar planera redan då. Inte från när man får en ring på fingret. Ringen är bara en symbol för förlovningen som man kan använda sig av om man vill.

    Vi var då förlovade utan ringar, så om förlovningen hänger på ringen, så var vi väl inte förlovad alls.
  • Pagnie
    daniiel skrev 2012-04-27 14:10:00 följande:
    Precis vad jag tycker och tänker också. När man börjar planera bröllop, så är man definitivt förlovad. Egentligen från det ögonblick man gemensamt bestämmer sig för att gifta sig, även om man inte börjar planera redan då. Inte från när man får en ring på fingret. Ringen är bara en symbol för förlovningen som man kan använda sig av om man vill.

    Vi var då förlovade utan ringar, så om förlovningen hänger på ringen, så var vi väl inte förlovad alls.
    då säger jag så här. vi började planera tidigt på grund av orsaker jag tagit upp tidigare och jag vill som sagt inte förlova mig mer än ett år innan. Jag anser att man är förlovad från det att ens man har ja i mina ögon i alla fall gått ner på knä och friat och oftast får man då även en ring i samma veva.
    Så jag ser inte mig själv som förlovad bara för att vi planerar bröllop.
  • purpleflower
    Pagnie skrev 2012-04-26 21:14:04 följande:
    Anledningen till att vi inte är förlovade än är att jag vill hålla på traditionerna då jag tycker att var och varannan människa springer iväg och förlovar sig alldeles för tidigt i sitt förhållande och sedan är dom förlovade i flera år innan det blir tal om något bröllop och det ens blir tal om det innan man gör slut. Så jag vill inte vara förlovad mer än ett år då. Okej vi kommer vara förlovade 1 år och max 2 månader så det är okej. Men sen har jag valt ut min egen ring för jag och sambon är av den åsikten att jag ska ha den resten av livet och då ska jag vara nöjd med den. Så jag fick välja den själv. Han vill fortfarande ha kvar traditonerna han också så ringen är i hans ägo och han kommer att fria. Jag vet inte exakt när men det kommer ske innan förlovningsfesten den 9 juni. Så när han friar kommer han och jag fira vår förlovning tillsammans. Bara vi två. Sedan har vi ju som sagt den här förlovningsfesten för att det är vanligt att man gör så inom hans kultur.
    Hoppas du fick lite svar på dina frågor nu. 
    Håller helt med angående det där med att folk springer och förlovar sig alldeles för tidigt, efter nån månad tillsammans eller så.. Och dessutom ser ut som ett frågetecken när man undrar när bröllopet kommer att vara. Förstår inte tanken med att förlova sig då, det är ju det en förlovning betyder = att man lovar att gifta sig med den personen.

    Min sambo ville egentligen inte heller vara förlovad mer än ett år, men nu blir det också 1 år och 2 månader för oss. Förstår hur ni tänker angående ringen, vi är av samma åsikt. Men min sambo ville överraska mig med ett frieri med en ring, så då köpte han en enklare ring och gav mig som en present i samband med frieriet. Sen när vi kom hem från semestern så gick vi och köpte likadana ringar, som jag fick vara med och bestämma. Och vi ser oss som förlovade från och med då han friade till mig och jag svarade ja, inte när vi tog på oss likadana ringar. För jag anser att man är förlovad från och med då man tar ett gemensamt beslut om att man ska gifta sig.

    Och för att svara på din fråga om hur vi firade så var det bara vi två, lite champagne och gott att äta på altanen utanför lägenheten som vi bodde i på semestern i Rom. Ett par dagar senare firade vi lite grann med sambons familj när vi kom till dem i Kroatien. Inte så stort som en fest men lagom för mig Glad 
    Lycka till med planeringen och hoppas att det blir en rolig fest!
Svar på tråden Hur gick min lilla förlovning till detta?