mimi00 skrev 2012-05-02 17:31:05 följande:
De ortodoxa är svåra att ändra i cermonin.. vi gifter oss svenskt men kommer ha lite språk och traditions ändingar i kyrkan. Min är ortodox-serb och svenska kyrka är mer öppna för att lägga till saker så som serbisk vers/dikt eller liknande. Vi tänkte gifta oss ortodox men jag är inte villig att döpas om och faktiskt byta religion. :) festen kommer vara svensk/engelsk/serbisk så det blir nog roligt :))
Vad kul med lite blandning i ceremonin. Later som att ni har lost det dar valdigt bra men som du sager, Ortodoxa kyrkan ar ju valdigt... ortodox! Svenska kyrkan ar ju mycket mera liberal. Vi har ju till och med 'avskaffat' helvetet sedan 80-talet!
Jag ska dopas eller konfirmeras i sommar men som jag ser det sa det eg. inte en annan religion. Det ar ju bara en annan sorts kristendom... Jag har redan ett 'Ortodoxt' namn, annars hade det nog inte gatt! Jag kommer inte att se mig sjalv som nagot annat an kristen, samma som nu. (Och en valdigt sporadiskt utovande dessutom).
Men det ar nog vart allt krangel. Jag vill inte ha en icke-religios ceremoni, och jag vill gifta mig i Grekland for jag ar en san dar extrem sommar-alskare som tycker att solsken och varme ar det basta som finns. :)