• Stike

Vi med utländsk bakgrund!!

Hej alla! Jag läser massor med trådar här men känner mig inte så hemma överallt med vissa traditioner osv. Själv har jag inte varit på bröllop sedan jag var 13 år så det mesta är ju främmande. Men jag skulle vilja höra lite andra traditioner som ni har från andra kulturer! Jag är själv serb/makedon och ska gifta mig med min kurdiska prins ;) Vi kommer ha lite olika inslag från olika kulturer, vi blandar lite och tar med det vi gillar och vad som passar oss. Känns jätte spännande! Kan vi inte alla inspireras här med tips&ideer, traditioner, hur kommer ni göra, hur har ni gjort osv :)

• Svar på tråden Vi med utländsk bakgrund!!
  • Fästmön

VanBo - kommer vigselceremonin vara på armeniska? Vet ni vad prästen kommer att säga under vigseln?

Vi ska ju ha både en svensk och en syriansk präst. Med den svenska prästen så har vi haft genomgångar och allt är välplanerat. Den syrianska delen har jag dock ingen aning om... Jag har frågat flera gånger men får inte så tydliga svar. 

• bruden2012

Kul tråd :) själv jag är kurd och min fästman är svensk. Vi kommer att försöka blanda båda traditionerna, dock har vi hoppat över kyrkan och gifter oss borgerligt istället. Sen blir det festlokalen med brudskål och trerätters middag och tårta, sen kommer vi nog ha på kurdisk musik en del och då blir det mycket dans också :). Det ska bli kul att se hur fästmannens släkt och våra vänner reagerar då vår musik är i regel lite snabbare och högre i tempot hehe men de kommer nog hänga med och försöka lära sig dansstegen. 

• Pagnie
    bruden2012 skrev 2012-04-21 15:30:12 följande:
    Kul tråd :) själv jag är kurd och min fästman är svensk. Vi kommer att försöka blanda båda traditionerna, dock har vi hoppat över kyrkan och gifter oss borgerligt istället. Sen blir det festlokalen med brudskål och trerätters middag och tårta, sen kommer vi nog ha på kurdisk musik en del och då blir det mycket dans också :). Det ska bli kul att se hur fästmannens släkt och våra vänner reagerar då vår musik är i regel lite snabbare och högre i tempot hehe men de kommer nog hänga med och försöka lära sig dansstegen. 

jag gifter mig med en kurd och jag skulle gärna vilja ha lite tips på olika traditioner. har du några tips?
  • bruden2012
    Pagnie skrev 2012-04-21 19:07:03 följande:
    jag gifter mig med en kurd och jag skulle gärna vilja ha lite tips på olika traditioner. har du några tips?
    Va kul grattis :) traditionerna beror nog mycket på vilken del man är ifrån. Själv är jag från den kurdiska delen i irak och vi har tex. ingen kniv dans vad jag vet. Själva traditionen för oss är när en muslims mulla kommer hem till en och viger med den närmaste familjen. Dock har vi valt att ta bort allt religiöst då han är kristen och jag muslim så vi skippar den cermonin. 

Jag har varit på blandbröllop innan, alltså när en är kurd och den andra är en "icke-kurd" :) det som har varit kul är den kurdiska musiken som ibland har spelats och fått alla att dansa. för även om man inte är bekant med dansen kan man försöka lära sig eller bara röra sig till musiken :D 
  • Panci

Jag är svensk men min m2b kommer från Irak, så vi kommer att ha ett mycket större bröllop än vad jag egentligen vill. För mig hade det räckt med att han och jag gifte oss på en stand någonstans. Men han envisas med ett stort bröllop, så vad gör jag inte för min kärlek. Vi gifter oss 3 aug, så det närmare sig med stormsteg.

• Pagnie
    bruden2012 skrev 2012-04-21 19:44:05 följande:
    Va kul grattis :) traditionerna beror nog mycket på vilken del man är ifrån. Själv är jag från den kurdiska delen i irak och vi har tex. ingen kniv dans vad jag vet. Själva traditionen för oss är när en muslims mulla kommer hem till en och viger med den närmaste familjen. Dock har vi valt att ta bort allt religiöst då han är kristen och jag muslim så vi skippar den cermonin. 

Jag har varit på blandbröllop innan, alltså när en är kurd och den andra är en "icke-kurd" :) det som har varit kul är den kurdiska musiken som ibland har spelats och fått alla att dansa. för även om man inte är bekant med dansen kan man försöka lära sig eller bara röra sig till musiken :D 
    okej ja men då kan det kanske vara lite svårt. han är kurd ifrån iran. Så knivdansen är ju en persisk tradition.
  • VanAbo
    Fästmön skrev 2012-04-21 12:02:12 följande:
    VanBo - kommer vigselceremonin vara på armeniska? Vet ni vad prästen kommer att säga under vigseln?

Vi ska ju ha både en svensk och en syriansk präst. Med den svenska prästen så har vi haft genomgångar och allt är välplanerat. Den syrianska delen har jag dock ingen aning om... Jag har frågat flera gånger men får inte så tydliga svar. 
    Vi kommer vigas av en armenisk präst och allt kommer ske på armeniska. Jag vet dock inte vad han kommer säga ordagrannt men i det stora hela tar han upp fem olika punkter. Utbyte av löften, utbyte av ringarna, Kröningen, Vin ur bägaren och Fader vår. Vi har inte pratat ihop oss med prästen utan det där är delar som förekommer i alla armeniska vigslar. Kan tänka mig att den syrianska prästen har ungefär samma upplägg. Googla vetja =)

• brideo

Jag är svensk och min m2b likaså så jag har inte jättemycket att bidra med angående utländska inslag men ville bara säga att din klänning är helt fantastisk! Verkligen jättejättevacker! Det låter som om ni kommer få ett fantastiskt bröllop!

Lycka till!  

• Stike

Vad roligt att fler hittat hit =)

Jag har börjat kolla lite musik och jag undrar om någon kan tipsa om något i den här stilen:

(alltså de två som spelar instrument)

var kan man få tag på de som spelar så och vad kostar det på ett ungefär?

• Bruden 01

Kul tråd! Nu är jag gift och kan berätta hur vi hade det på vårt bröllop.

Jag är kurd och min man kommer från Italien och vi gifte oss i Stockholm.
    Det var också mycket funderingar kring hur själva vigseln, bröllopet skulle vara. Men det fixade sig till slut även om min man inte talar så bra svenska och jag då inte pratar särskilt bra italienska (vi pratar engelska med varandra). Han var nämligen i Sverige för att doktorera så han hann aldrig lära sig svenska och vi möttes på Universitetet. Så vigseln var borgerligt då ingen av oss är troende, men på engelska. Haha

Vi hade gäster från hela världen, ända från Japan så det var ganska internationellt bröllop. Det mesta blev då på engelska. Vi hade 60 göster då jag inte ville ha et stort bröllop som annars är ganska ovanligt hos kurder.
    Vi hade brudskål med olika snittar, trerättersmiddag med tal och tårta. 
    Det kurdiska var musiken och dansen och jag kan säga att alla började dansa då. Helt galet, även italienare och japaner hahaha. Så jag kan varmt rekommendera det!

Det italienska var då vi skulle skära tårtan och några av hans släktingar började sjunga på italienska och sen var det lite italinsk musik också. Dock så hade vi band också som spelade på engelska. 
    Sen blev det lite salsa då ett par på bröllopet bjöd på. Så dagen var en mix av allt. Svenskt, kurdiskt, italienskt, engelsk, ja allt.

Stike, vet inte hur man får tag på männen som spelar instrumenten men skulle varmt rekommendera om ni ville ha något kurdiskt. Ångrar att jag inte hade de. Annat kurdiskt är att bruden har rött på sig men det händer sällan nuförtiden, det är mest en gammal tradition. Men du kanske kan ha något rött med din klänning?

Något annat är då henna-natten/kvällen dagen innan själva bröllopet. Det är en fest med tårta/kakor osv och henna självklart som både bruden pch brudgummen får på händerna/fingrarna. Det är på henna-natten de flesta brudar har rött på sig istället nuförtiden. I videon kan du också se "krukan" som är oftast fylld med pengar och godis. 

Dessa är traditioner från min del av Kurdistan och jag har ingen aning hur det brukar vara på den iranska delen, men skulle tro liknande. Dock kan det skilja sig. Du kan alltid fråga livande svärmor eller några av hans släktingar. Hoppas detta hjälper. Lycka till

Svar på tråden Vi med utländsk bakgrund!!