Kul tråd! Nu är jag gift och kan berätta hur vi hade det på vårt bröllop.
Jag är kurd och min man kommer från Italien och vi gifte oss i Stockholm.
Det var också mycket funderingar kring hur själva vigseln, bröllopet skulle vara. Men det fixade sig till slut även om min man inte talar så bra svenska och jag då inte pratar särskilt bra italienska (vi pratar engelska med varandra). Han var nämligen i Sverige för att doktorera så han hann aldrig lära sig svenska och vi möttes på Universitetet. Så vigseln var borgerligt då ingen av oss är troende, men på engelska. Haha
Vi hade gäster från hela världen, ända från Japan så det var ganska internationellt bröllop. Det mesta blev då på engelska. Vi hade 60 göster då jag inte ville ha et stort bröllop som annars är ganska ovanligt hos kurder.
Vi hade brudskål med olika snittar, trerättersmiddag med tal och tårta.
Det kurdiska var musiken och dansen och jag kan säga att alla började dansa då. Helt galet, även italienare och japaner hahaha. Så jag kan varmt rekommendera det!
Det italienska var då vi skulle skära tårtan och några av hans släktingar började sjunga på italienska och sen var det lite italinsk musik också. Dock så hade vi band också som spelade på engelska.
Sen blev det lite salsa då ett par på bröllopet bjöd på. Så dagen var en mix av allt. Svenskt, kurdiskt, italienskt, engelsk, ja allt.
Stike, vet inte hur man får tag på männen som spelar instrumenten men skulle varmt rekommendera om ni ville ha något kurdiskt. Ångrar att jag inte hade de. Annat kurdiskt är att bruden har rött på sig men det händer sällan nuförtiden, det är mest en gammal tradition. Men du kanske kan ha något rött med din klänning?
Något annat är då henna-natten/kvällen dagen innan själva bröllopet. Det är en fest med tårta/kakor osv och henna självklart som både bruden pch brudgummen får på händerna/fingrarna. Det är på henna-natten de flesta brudar har rött på sig istället nuförtiden. I videon kan du också se "krukan" som är oftast fylld med pengar och godis.
Dessa är traditioner från min del av Kurdistan och jag har ingen aning hur det brukar vara på den iranska delen, men skulle tro liknande. Dock kan det skilja sig. Du kan alltid fråga livande svärmor eller några av hans släktingar. Hoppas detta hjälper. Lycka till