• Stike

Vi med utländsk bakgrund!!

Hej alla! Jag läser massor med trådar här men känner mig inte så hemma överallt med vissa traditioner osv. Själv har jag inte varit på bröllop sedan jag var 13 år så det mesta är ju främmande. Men jag skulle vilja höra lite andra traditioner som ni har från andra kulturer! Jag är själv serb/makedon och ska gifta mig med min kurdiska prins ;) Vi kommer ha lite olika inslag från olika kulturer, vi blandar lite och tar med det vi gillar och vad som passar oss. Känns jätte spännande! Kan vi inte alla inspireras här med tips&ideer, traditioner, hur kommer ni göra, hur har ni gjort osv :)

• Svar på tråden Vi med utländsk bakgrund!!
  • Love Story

Jag är född här i Sverige men båda mina föräldrar är kineser. Min fästman är svensk och jag kände mig först lite vilsen när vi började planera bröllopet eftersom jag aldrig har varit på ett bröllop där båda bruden och brudgummen är svensk. Hade aldrig heller varit på en kyrklig vigsel förrän för två år, tyckte att det var en rätt speciell upplevelse i sig!

Vi förlovade oss 2010 så vi har haft gott om tid på oss att fundera på hur vi vill göra med bröllopet och vilka traditioner som vi vill blanda. Det blir en borgerlig vigsel, mest eftersom jag inte kan se mig själv genomgå en kyrklig vigsel även om min fästman hade föredragit att gifta sig i en kyrka. Middagen blir mer av en svensk variant med tre rätters och tårta, dock kommer vi ha en hel del röda dekorationer och kinesiska lyktor stående på bordet (Rött är den färg som används mest vid kinesisk bröllop). Vi kommer att ha en kinesisk teceremoni och servera små månkakor för min släkt och fästmannens närmsta familj (skulle vi ta hela hans släkt skulle vi bli för många) innan det är dags för vigseln.

Min klänning är huvudsakligen vit men med asiatiska influenser med kragen, knapparna och det röda skärpet.

• Fästmön
    Love Story skrev 2012-04-18 06:55:10 följande:
    Min klänning är huvudsakligen vit men med asiatiska influenser med kragen, knapparna och det röda skärpet.

Love Story - Wow! Vad vacker klänning och så häftigt du har lyckats "blanda" kinesiskt med västerländskt. 

Jag är från Syrien och ska gifta mej men en svensk  man så vi försöker också kompromissa! Men det är väldigt svårt...
  • Karina1307

Konstigt texten försvann!

Hur som helst. Jag är chilenska och min fästman är svensk/norsk. Vi ska ha en ganska svensk bröllopsmiddag med (så som det ser ut nu) en chilensk touch i form av viner från Chile. Vickningen ska vi dock försöka göra så att det blir chilensk/svensk och norsk. Vi gifter oss i kyrka och det som jag egentligen är mest orolig för är att prästen inte ska gå med på att pappa för mig till altaret vilket är viktigt för oss eftersom det egentligen är den enda chilenska traditionen som vi har med...

Love Story- Vilken fin klänning du har valt! :)

• Pagnie

Nu är ju jag svensk men jag gifter mig med en iran/kurd så vi försöker få ihop lite av allt i vårt bröllop. Vi kommer ha den svenska ceremonin i kyrkan följt av den persiska ceremonin med sofre aghd. Vi kommer att ha persisk mat och mycket persisk musik. Sen ska vi helt enkelt få det vi känner passar oss från de olika kulturerna.
    Dock har varken han eller jag en blekaste aning om vad det finns för kurdiska traditioner när det gäller bröllop så har någon några ideer där så är det jättebra.

• VanAbo

Både jag och min fästman är från armenien så för oss har planeringen inför vårt bröllop varit relativt lätt då vi båda delar samma kultur och traditioner. Det vill säga själva upplägget på vigsel och fest.

Vi gifter oss i en ortodox kyrka och har sedan fest med ca 200 gäster. Bröllopet är 4 augusti så det är inte lång tid kvar. Känns som att tiden har gått jättefort! Och den kommer bara flyga iväg och än är det mycket kvar att göra.

Vi bjuder på libanesisk meze och sen har vi persisk varmrätt på fat på respektive bord. Fri alkohol och läsk. 
    I princip dans hela kvällen utan någon "strikt" middag. Maten finns kontinuerligt på borden så man kan äta hela tiden.. =)

Sen har vi en hel del armeniska traditioner innan självaste vigseln som både jag och m2b vill inkludera i vår stora dag. Behöver inte gå in på detalj med i det stora hela kommer hans familj+nära släkt hem till min familj+nära släkt på dagen och ber att få sätta på mig brudklänningen. Även hemma är det massa mat och dans och spex innan man åker vidare til kyrkan.

Pagnie: har tyvärr ingen aning om kurdiska traditioner. Men har däremot varit på ett antal persiska bröllop, sofre aghden är ju givetvis den största delen men sen har många även "knivdansen" när de ska skära tårtan. Har ni funderat något om att eventuellt inkludera det? 

När har ni alla satt datum för bröllopet?

• Jane

Ååå, vad roligt nu känner jag mig hemma..Både jag och min man är makedoner och vi kommer gifta oss kyrkligt där den 4 augusti. Vi kommer bara att köra med makedonska traditioner men ha med lite svenska saker. TS, behöver du tips på makedonska traditioner så har jag skrivit om de vanligaste på min blogg.

• Pagnie
    VanAbo skrev 2012-04-20 22:58:19 följande:
    Pagnie: har tyvärr ingen aning om kurdiska traditioner. Men har däremot varit på ett antal persiska bröllop, sofre aghden är ju givetvis den största delen men sen har många även "knivdansen" när de ska skära tårtan. Har ni funderat något om att eventuellt inkludera det? 

När har ni alla satt datum för bröllopet?
    Jo men knivdansen hade vi tänkt att ha faktiskt. Det är väl dom två större sakerna som vi har. Sen kommer det ju små grejer också. Men det är faktiskt inte så mycket som man kan tro. Men i det stora hela blir det ju persiskt. Jag vill ha med så mycket persiskt som jag kan för om jag ska vara helt ärlig så är den svenska kulturen rätt tråkig när det kommer till bröllop. Stelt och inte alls lika avslappnat som andra kulturers bröllop.

Vi har inte förän nästa sommar 13 juli 2013 för att vara exakt.
Svar på tråden Vi med utländsk bakgrund!!