• elli84

När tar man bröllopsfoton?

Jag tänkte fråga när man tar bröllopsfotona? Jag och min blivande kommer att vigas på kvällen, vilket gör att vi kommer ev ta bröllopsfoton under dagen, alltså  INNAN vigseln. Är det konstigt? Dock är det ju under sommaren, så man kanske hinner göra det efter vigseln, men tror inte det funkar med vårt tidschema.

Jag hade ett samtal med en som sa att man inte kan ta bröllopsfoton INNAN man är gift. Jag hade då inte sagt att vi kommer ta foton innan, eftersom det var oklart då.

tack för all hjälp!

www.elliwoww.blogg.se
    Skrattande

• Svar på tråden När tar man bröllopsfoton?
  • passionsblomman

Det kan man visst! Och jag skulle dessutom vilja påstå att det, åtminstone förr, var det absolut vanligaste. Då åkte man till studion och tog den där klassiska bildserien och sedan for man till kyrkan och gifte sig.
    Numera, har ju fotodelen förändrats en del, med en mycket högre grad av dokumentation och mer fritt utformade "studios", vilket innebär att det ofta tar längre tid att få sina bilder tagna. -Desto större anledning egentligen att få det undanstökat före vigseln, så att ens gäster slipper vänta så himla länge medan man själva är på fotograferingen.

Smink som inte gråtits bort, hår fottfarande perfekt fixat och allt annat, med oskrynklade kläder osv, är ju andra klara fördelar med "innan" vs "efter"

För somliga är det väldigt viktigt att man de facto svarat ja och alltså är formellt gifta på bilderna, och vissa vägrar att ha sett varandra innan också, men det är väl ungefär de enda invändningarna mot att fotas i förväg.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniiel

Vi fotades efter, av ett par anledningar. Dels för att vi hade ganska tidig vigsel, kl.13.00 och dels för att det var vad vi helst ville. Jag är mer än nöjd med det upplägget, för det passade oss och vårt tidsschema väldigt bra.

Det där är ju dock väldigt olika och det finns inget rätt eller fel, inget som är allmänt bättre eller sämre. Man måste anpassa efter varje bröllop och brudpar :)

• annapanna88

Jag tycker att det beror på vilket upplägg man för övrig på dagen.
    Vi kommer t.ex vigas klockan 16.00 på samma plats som festen sedan ska vara. Alltså skulle det kännas jättekonstigt att lämna gästerna för att fotas efteråt, dels för att de inte behöver ta sig någonstans och dels för att middagen blir himla sen då, så för oss var det naturligt att ta fotograferingen innan.
    Gifter man sig tidigare på dagen kanske fotografering efter är smidigare..

Men jag tror det är ungeför lika vanligt med innan som efter faktiskt.... så gör det som passar bäst med dagen för övrigt!

• teddy

Vi som ska gifta oss på vintern nästan "måste" fota innan vigseln för att hinna fånga dagsljuset! Så de e ju inte alls något konstigt me det! :)
    Dock tänker vi även fota lite efteråt för att få bilder i både ljus och mörker, hihi... ;) 

• Victoria

Klart det inte är något konstigt med att fotas före!! Vi kommer dock fotas både före och efter. Före för att jag vill se min blivande (annars vet jag att jag kommer börja böla i altargången) andas ut lite och fotas i vår lokal. Eftersom den är så fin ville vi ta lite porträttbilder där och eftersom det inte ritkigt kommer bli så bra när gästerna väl är på plats väljer vi att fotas där före och sen efter vigseln blir det utomhusfotograferingen (om nu vädret tillåter det!!) och den har vi för att vi så gärna ville ha en lite stund efter vigseln med varandra innan vi möter våra gäster i loklen och vad passar inte bättre då är fotograferingen.

• eosinmimmi

Vi kommer fotas efteråt, jag vill ha all spänning med att se min blivande först i kyrkan. Dessutom tror jag att jag kommer vara mer avslappnad efteråt och framförallt vill jag ha vigselringen på (som jag inte kommer att få se försen på vårt bröllop) O vara gift. Men alla är olika, och visst är det väntetid för våra gäster. Men jag tycker att det är vår dag och vi kommer bjuda på en fin fest sen, så då får man stå ut med den väntetiden! :P

• ClaraH

Jag tror att det vanligaste är att fotas före. Nu för tiden verkar dock en del fotas efteråt men det var nog mycket ovanligt förr (t.ex. när jag gicke mig första gången för 20 år sedan), och jag hade ville inte att vi skulle göra det. Jag hade inte velat att gästerna skulle vänta på oss mellan vigsel och fest. Jag tror att det bara hade känts stressat för oss. Jag har aldrig varit på ett bröllops där man har fotas efteråt.

• sollan

Vi gifte oss igår :) KL 15.00. Vi valde att fotas innan vigseln mest för att kunna känna lugnat av att kunna ta sig tiden ett par timmar att fotas utan att känna stress av att veta att gästerna väntar. Jag hade iallafall känt så. Passade oss och vår planering perfekt att ta fotona innan. Blev lite efter ochså ;) Men då sysselsatte sig gästerna med välkomstdrink och tilltugg typ 1 timme.För vi skulle skjutsas runt i en fin bil ochså en stund i stan så vi kunde visas upp...haha

Vår kyrka och lokal låg på samma ställe.

Äntligen Fru Olsson <3
  • passionsblomman
    eosinmimmi skrev 2012-04-15 22:07:36 följande:
    och visst är det väntetid för våra gäster. Men jag tycker att det är vår dag och vi kommer bjuda på en fin fest sen, så då får man stå ut med den väntetiden! :P
    Det beror, i högsta grad på, i vilken mån ni som värdpar tänkt ut något bra sätt att hålla era gästers behov och trivsel tillräckligt högt medan de väntar på er på er dag. Det är ju meningen att de ska ha det festligt och trevligt, mer än att de ska stå ut, menar jag. Det antar jag att du tänker dig också, men ibland har brudpar en otroligt egoistisk och självupptagen syn på det här med bröllop.

Nu tänker jag på sådant som att det inte får bli för lång tid mellan att de åt innan de åkte till er vigsel, till att de får något i magen igen, kan gå på toa osv. Jag har varit med om att vänta i svettig värme med mest bara alkohol att svalka sig med, inget att äta alls och heller ingen som styrde upp något slags mingel eller annat. En stekhet grusplan framför stället middagen skulle vara på, och en väldigt lång väntan. Tillråga på allt var jag gravid, så jag hade verkligen behövt sätta mig ner någonstans och få i mig något lätt att äta. Lite frukt och och även vatten hade verkligen höjt både blodsockret och det allmänna välmåendet.

Värt att ta med som tips om man tänker sig fotografering mellan vigsel och middag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • gbg2012

Tycker det beror på när vigseln börjar. Våran börjar 14:00 och vi fotas innan med brudfölje och toastmastrarna. Vi har avsatt 1:30 för det. Vi fotas vid våran lokal innan vigsel och inne i lokalen. Efter vigsel ska vi fotas med släkt och vänner utanför kyrkan. Sedan åker vi iväg till botaniska och fotas ensamma. Gästerna kommer få vänta på oss men vi har ordnat med bål och frukt och tipspromenad(där de kommer gå lagvis efter bordsplacering) Sedan kommer gästerna fotas med en stor tavelram och sen är vi tillbaka. 

• elli84

Tusen tack för alla era svar!!

Känns mycket bättre av att läsa era tips, och svar!

Vet ni någon bra fotograf i stockholms området, som inte är alltför dyr ? :)

Svar på tråden När tar man bröllopsfoton?