• Drifa
    Äldre 13 Apr 17:16
    2079 visningar
    6 svar
    6
    2079

    Nån som kan sy som kan hjälpa mig med tips? (Sy om brudklänning)

    Jag har precis köpt en brudklänning, men är inte helt nöjd. Det är ett väldigt avslöjande tyg, och jag är rätt stor både fram och bak, vilket gör att klänningen sitter lite tight där bak.
    Jag är inte så bra på att sy tyvärr. Men tänkte att det kanske kan gå iaf. Min plan/tanke isåfall är att dels sy fast ett lite tjockare tyg på insidan av klänningen. För att ta bort det genomskinliga. Och sen på något sätt försöka göra den lite vidare i bak. Funderar på om man kan sy in tyg där bak, som en tårtbit typ, med kanske lite släp?


    Vad tror ni om mina tankar? Kan det funka, och isåfall hur ska jag göra det på bästa sätt? Eller har ni någon bättre idé? Eller är det bara helt kört?


     


    Så här ser klänningen ut.


    Det kommer lite bilder nedan, lyckas inte lägga in fler bilder i samma inlägg.
  • Svar på tråden Nån som kan sy som kan hjälpa mig med tips? (Sy om brudklänning)
  • Drifa
    Äldre 13 Apr 17:17
    #1

    Baksidan av klänningen. Det går en söm hela vägen.


  • Drifa
    Äldre 13 Apr 17:18
    #2

    Tygerna jag har. Tänkte fodra med det mittersta. Och sen kanske göra en "tårtbit" av spetsen. Tredje bilden visar när spetsen ligger på "fodertyget".


  • Drifa
    Äldre 13 Apr 17:19
    #3

    Och det här ska då föreställa hur jag tänker mig klänningen i bak.


  • Äldre 13 Apr 17:31
    #4

    Är det inte lättare att skaffa lång underkjol eller klänning som gör att det genomskinliga försvinner och slankar till figuren lite? Verkar krångligt om du inte är fena på att sy...
     

  • Dejli
    Äldre 13 Apr 17:36
    #5

    Jag är bara glad amatör, så jag mina åsikter grundar sig utifrån det (och också utifrån vad jag hade vågat mig på att göra själv...)

    Jag tror det blir svårt att få till din "tårtbit" på ett snyggt sätt... Det ser ut att vara ett mjukt och lite stretchigt tyg i klänningen, och spetsen ser oelastisk ut. Om du är ovan att sy tror jag det blir svårt att få det snyggt, och tygerna kommer få olika fall. Dessutom tror jag risken blir att du bara ser ännu större ut eftersom det ser ut att vara en klänningstyp som ska hänga "rakt ner" med sitt ganska tunga tyg.

    Vad ska du ha under spetsen? Bara fodertyget? Är de tre tygerna i precis samma färg? Annars tror jag det kan se lite knepigt ut med olika nyanser i vitt, och särskilt när fodertyget är så glansigt.

    Jag hade nog dessutom låtit bli att fodra den och köpt en tajt, hudfärgad underklänning istället. Om du köper en som är lite formande så tror jag inte du behöver oroa dig så mkt över att du ser stor ut, som du beskriver.

    Menar inte att helt dissa din idé (och jag kanske har helt fel :P) men jag hade själv inte gett mig på det med den klänningen. Men om det inte är en så väldigt dyr klänning kan det kanske vara värt ett försökt trots allt. Om den ändå har en söm bak, och du är försiktig, så går det kanske att återställa den igen om det inte blir bra.

  • Äldre 13 Apr 17:46
    #6

    Jag håller med ovanstående.
    Om det finns stretch i det tyg som är i klänningen så är det väldigt svårt att få till det.
    Jag tror att tårtbiten bak inte kommer att vara lika snygg i praktiken heller när du går, som den är i teorin...

    Satsa på en bra, formande underklänning. 

Svar på tråden Nån som kan sy som kan hjälpa mig med tips? (Sy om brudklänning)