• Jane

Hårförlängning? Tipsa

Jag är skitless på att ha världens tunnaste hår som man inte kan göra någonting med. Det är axellångt och blir lätt fett efter 1 dag pga det är så tunnt. Min dröm har alltid varit att ha långt hår och det känns som att håret inte skulle bli lka fett om jag hade tjockare hår, dvs om jag skaffar löshår.

Jag vill ju också se fin ut och kunna göra den frisyren jag vill ha på bröllopsdagen så jag har bestämt mig för att skaffa löshår ögonaböj! MEN, jag är inte särskilt insatt i ämnet.

Vilken sort är bäst? Vilken sort håller längst? Det finns ju så kallade nail hair extensions, med vax, gummiband, hår man syr fast, hår man tejpar fast osv. Det viktiga för mig är att det ska se naturligt ut.

Jag har tänkt att sätta dit löshår så snart som möjligt och då ska det hålla fram till augusti och helst längre.

Så vilken sort tipsar ni om? Har ni någon nätbutik att tipsa om där man kan köpa hår?
    Hur väljer man färg? Längd? Hur sköter man håret sen? 

Tack!

• Svar på tråden Hårförlängning? Tipsa
  • JuliBrud89

Så kul att du bestæmt dig før løshår :) Jag sjælv jobbar på frisørsalong och har hållt på lite med løshår.

Som någon redan sagt så ær det lite jobb med løshår før att hålla det bra.

Det du behøver ær:
    Naturborste
    Shampo och balsam som återfuktar mycket.
    och gærna ett serum med keratin du har i løshåret.

Keratin finns naturligt i håret, men inte i løshår eftersom håret ær avklippt och inte får næring från hårbotten.
    Att du behøver "speciellt" shampo och balsam och gærna keratinserum  ær før att håret inte ska trassla sig och bli torrt. Om du inte anvænder detta så kommer du sækert uppleva att håret trasslar sig och kænns torrt. Det ær också jættebra om du har i en hårinpackning en gång/varannan vecka!

Nær du køper løshår från salong med isættning av någon som kan det så ær ju det såklart ett plus! Men då blir håret ofta dyrare. Du kan ringa runt till olika salonger och fråga om dom sætter i løshår som du sjælv har med dig! En del gør det också! 

Om du ska køpa håret på internet så ær det viktigt att du køper så kallat "remy hår". Det ær hår dær alla hårstrån ligger åt samma håll. Alltså, hårroten ær upp, topparna ner. Och INTE køpa syntetiskt. Det ær sådant hår som finns på t.ex barbie dockor. =værdeløst! 

Det finns många metoder att førlænga håret med, det jag sjælv føredrar ær nailhair eller stickhair. Det ser mest naturligt ut. Det ær slingor (som på bilden) som man fæster i en liten del av sitt eget hår. De festena ær lagat av keratinvax och sitter længe. (Beror såklart på om det ær ordentligt isatt.) Men jag rekomenderar inte att du sætter i løshåret nu, och har det tills du ska gifta dig. Før mest troligt kommer du tappa några slingor (det gør man oftast) och håret ser helt enkelt inte lika bra ut om det sitter i så många månader! Och så ska du vara medveten om att nær man sætter i løshår på denna metoden så tappar du inte det hår du annars skulle tappa dagligen. Man tappar ca 100 hårstrån per dag, och nær du då tar ut håret så kænns det som att håret bara rammlar av! Men det ær massa av det håret du skulle tappat egentligen men som istællet sitter i festena du har från førlængningen. Och risken ær också att om du har håret i så många månader att ditt egna hår (som festena sitter i går av, av slitage!) Och det kan bli jobbigt. Spec før dig som har så tunnt hår från børjan. Så jag brukar ha mitt hår ca 2-3 mån. Efter længre tid ser det inte så bra ut. Men om man tar hand om håret så kan man anvænda det om igen flera gånger!

En sak du kan gøra ær att om du bestæller løshår på internet kan du bestælla hem en færgring (en slinga av alla færger dom har) før att se vilken færg du har. Den kostar inte mycket! Sen nær du vet så kan du bestælla håret i din færg :) En vanlig længd på løshår ær 50 cm. Det tycker jag ær en jættefin længd :) Sen finns det 70 cm på många sidor också, men det ær ganska långt :P du kan ju mæta med måttband och se hur långt du kunde tænkt dig :) Mæt från hårfæstet (længst ner) och ta længden dærifrån. Dær kommer håret vara længst!

Om jag vore du så skulle jag vænta till ett par (kanske 2-3 veckor) innan brøllopet och sætta i håret då. Men du måste ha i håret på din provtimme om du ska gøra din brudfrisyr hos en frisør. Om du anvænder nail eller ringhair så kommer du bli ganska øm i hårbotten den førsta och andra dagen. Men det går øver! 

Sen nær du duschar så ha inte balsam i festena till løshåret. Då kan festena glida ner.

En tjej har skrivit att du ska føna håret torrt, det ær fel. Ju mer værme du anvænder på håret ju torrare blir det. Det bæsta du kan gøra ær att låta håret lufttorka! Men du kan absolut anvænda hårføn, plattång m.m. Men anvænd gærna værmeskydd då. Och inte "skrubba" håret torrt med en handduk nær du dushat. du kan krama førsiktigt, men inte gøra "tusen ålar" :) Och sov med flæta så du inte lægger dig på håret och råkar slita bort det i sømnen :)

Wops, skrev næstan en hel bok! Men jag kan lova att detta ær bæsta tipsen før løshår :)

En sida jag kommer bestælla løshår från ær http://www.delightfulhair.com/sv/
    Jag har aldrig køpt hår dærifrån men tror det ær bra hår :) Før en fullstændig førlængning behøver du ca 100 slingor. Om du har jættetunnt hår kan du anvænda mindre så det inte ser "fejk" ut med tunnt hår på toppen och tjockt i længderna :) Men det dær hjælper frisøren dig med :)

Och på delightful hair står det tips och råd før hur du ska skøta det, men jag har nog redan tagit med allt och mer æn det också :P Lycka till! :D 

• Jane
    JuliBrud89 skrev 2012-04-15 15:25:18 följande:
    Och på delightful hair står det tips och råd før hur du ska skøta det, men jag har nog redan tagit med allt och mer æn det också :P Lycka till! :D 

Ojj Tack så mycket för all info, det var precis allt det jag typ undrade över. Glad Men då lutar jag nu mer åt nailhair, men problemet för mig är att jag ska gifta mig i mitt hemland den 4/8 och jag kommer åka dit redan den 15/6 så jag vet inte om jag vågar göra hårförlängning där, eller tror du att jag skulle kunna klara av att sätta i det själv? Vad bra att det går att återanvända håret och sätta i det igen efter att man redan tagit ur det en gång.

men du som är frisör....hur mycket tar du för att sätta dit en hårförlängning?
  • AnnL

Jag har haft löshår i ca 3 år, satt i nytt eftersom förutom uppehåll under vintern ca 3månader. Jag gör det alltid på salong hos en duktig frisör, kan ha mitt i ett halvår innan jag byter ut det. Det ser äkta ut och det sliter absolut inte på mitt eget hår annars hade jag inte kunnat ha det så ofta. Hon limmar fast håret. Visst det kostar lite mer, men då ser det äkta ut och skadar inte mitt eget hår.

• AnnL
    Beccastina skrev 2012-04-13 18:28:11 följande:
    Jag har haft förlängning som satt fast med kreatin vax.

min upplevelse är detta:
    - jag är sjukt ömhårad vilket resulterade i 2 timmars pina med isättningen och 2 timmar när de skulle bort.
    - Det var svårt att borsta ordentligt(du använder en svinborste) i hårbotten vilket i sig resulterade i mängder med tovor!!
    - du får inte blöta ner håret i havsvatten eller klorvatten för det försämrar kvaliten
    - du måste föna håret torrt varje gång det blivit blött + att du måste använda värmeskydd och massa balsam/inpackning när du duschar.
    -  sätter du fast håret via fläta ska du vara uppmärksam på om det börjar mögla i hårbotten då det är svårt att få flätorna torra.
    när du ska såva så ska håret borstas ordentligt och sän gärna flätas för att det inte ska tova sig i sömnen.

prova först med klips och se om det är något du kan tänka dig att ta hand om, för det kostar sjukt mycket för 2-3 mån via salong med fläta eller kreatinvax + att det tar mycket tid att ta hand om det ordentligt. ska du ändå sattsa på att göra det ordentligt så låt en frisör gå igenom det varje månad så det ser bra ut
    Vill tillägga att det beror nog på kvalitén på löshåret samt ditt eget hår samt vem som gör det för jag har inte varit så noga, sovit med blött hår, fönat håret max en gång och enligt min frisör bl a det som gjort att det hållt så bra. Varit utomlands och badat massor i saltvatten och inte fått tovor, man lär sig eftersom man har det. Sedan kändes det absolut inte när hon satte i det, lite ömt när man tar ut. Men det är väl olika för alla Solig
  • Jane
    AnnL skrev 2012-04-16 12:07:48 följande:
    Jag har haft löshår i ca 3 år, satt i nytt eftersom förutom uppehåll under vintern ca 3månader. Jag gör det alltid på salong hos en duktig frisör, kan ha mitt i ett halvår innan jag byter ut det. Det ser äkta ut och det sliter absolut inte på mitt eget hår annars hade jag inte kunnat ha det så ofta. Hon limmar fast håret. Visst det kostar lite mer, men då ser det äkta ut och skadar inte mitt eget hår.
    3 år i streck med bara ett uppehåll på 3 månader? Det låter ju jättebra och det är så jag har tänkt mig att använda löshöret också. Jag är bara rädd för salongspriserna...jag har verkligen inte råd att betala 2000 kr och uppåt för att de ska sätta dit det. Jag vet inte hur jag ska lösa det.
  • Jane
    AnnL skrev 2012-04-16 12:07:48 följande:
    Förresten, förstog jag dig rätt om att du köper nytt hår varje halvår? Hur ofta får du gå till salongen och rätta till det (jag menar när dit eget hår har växt ut och löshået måste flyttas upp).
  • sabz

JAg kör med clips från rapunzelrapunzel i england. Beställer du en måndag får du håret på onsdagen. Bästa kvalitén jag hittat och jag har testat en del hår.

Jag har testat både att sy in och med keratin vax, och jag känner att clips är det bästa för mig. Jag hade det varje dag förut och jag tycker inte att det slet något på håret.

• AnnL
    Jane skrev 2012-04-16 12:48:22 följande:
    Förresten, förstog jag dig rätt om att du köper nytt hår varje halvår? Hur ofta får du gå till salongen och rätta till det (jag menar när dit eget hår har växt ut och löshået måste flyttas upp).
    1gg/halvår har jag bytt det men haft det i tre år hela tiden med undantag för 3 månader en vinter Glad sen får man gå oftare om man tex vill färga om det om man har gjort det men jag gick tillbaka först efter 6 månader.
  • Jane
    AnnL skrev 2012-04-16 15:26:47 följande:
    1gg/halvår har jag bytt det men haft det i tre år hela tiden med undantag för 3 månader en vinter Glad sen får man gå oftare om man tex vill färga om det om man har gjort det men jag gick tillbaka först efter 6 månader.
    Men det är ju skitbra! Jag ska försöka leta upp några billiga frisörer här i min stad och se vad de säger. Glad
  • Pagnie

Förlåt om jag inkräktar lite på tråden här men är det någon som vet något om hur Socap hår är. Dom säger att det är europeiskt hår och det verkar jättebra. Har hittat en salong här i örebro som gör detta men det är lite dyrare. 45 kr per slinga. Men det är det kanske värt. Dom har jätte bra tips på sin sida också om hur man gör med allt vad gäller skötsel och så.
    Men som sagt, socap är det bra hår och är det värt att göra detta?

• Lipan

Nu kanske du redan fått de svar du vill ha, men jag skriver lite i alla fall.

Jag fick också höra från flera håll att man skulle föna det efter varje gång man duschat, att man inte fick bada med det osv, men jag struntade faktiskt i det. Jag lät det lufttorka, jag har sovit med blött hår, jag flätade det inte alls varje natt och visst efter tre månader så blev topparna lite slitna, men egentligen hade jag säkert kunnat ha det längre än vad jag hade. Jag är lite ombytlig. Flört

Du behöver inte oroa dig för att fästena ska synas i dina virvlar högst upp, för där sätter du nämligen inga extensions! I resten av håret beror det ju helt på hur många slingor du sätter och hur tunt ditt hår är, så det är svårt att veta hur stor risken är att de syns.

Jag köpte mitt hår på Tradera, minns inte av vilken säljare, men i deras beskrivning stod det att det var äkta remy hår i alla fall och jag har inte upplevt att mitt löshår varit av dålig kvalitet eller tovat sig särskilt mycket. Jag köpte en svinhårsborste och borsta det ganska noggrannt i början.
    Det som är viktigt om du sätter i det själv är att se till att du klipper av en del av vaxfästet, annars blir det som långa korvar i hårbotten (inte snyggt!), och att du ser till att de hårstrån du fäster löshåret i sitter tätt. Alltså att det inte fastnar nåt hårstrå från en bit ifrån. Så svårt att förklara, men om det fastnar hårstrån lite kors och tvärs så kommer du 1. att få jäkligt ont i hårbotten och behöva slita lös dessa hårstrån, 2. mycket lättare få tovor i hårbotten.

Vi gjorde så klart en del missar med mitt hår, så som små hårstrån kors och tvärs och några för långa fästen, så du kan hoppa över den delen. Glad
    Men nästa gång det är dags för löshår i mitt hår så kommer jag absolut att göra det själv!
    Och jag tror absolut att du kan sätta i det innan du reser iväg, om du inte bara tar med dig grejerna och har någon där på plats som hjälper dig. Men gör det inte dagarna innan bröllopet i fall det inte blir bra, för då hinner du knappt ta ut det! 

• Jane
    Lipan skrev 2012-05-01 12:54:30 följande:

Tack  för tipsen. Jag har hittills frågat runt efter frisörer, men jag hittar ingen som verkar bra på hårförlängningar. Jag frstog vad du menade med hårstrån kors och tvärs :) joo det skulle nog göra ont. Men jag tror inte jag kan klara av att sätta dit extensions själv.  Men om jag skulle göra det, vet du om man kan använda en plattäng för att värma vaxet eller måste det vara en siktig extensions-värmare? Glad
  • Lipan

Jag köpte en speciell tång på Tradera, kostade 199:- + några kronor i frakt (finns skitdyra också), och dom har en väldigt smal del där du värmer vaxet. Visst går det ju med en plattång, men jag skulle nog inte rekommendera det då det blir ganska kladdigt.
    Och nej, helt själv skulle jag inte rekommendera dig att sätta dit dina extensions, du bör så klart ha en kompis som hjälper dig!

Jag tror att min hårförlängning kostade ca 850:- totalt. Och då köpte jag jättemycket hår, har kvar oanvänt än, och tång. En smart sak är att köpa sådana plattor som man sätter runt varje slinga när man gör den, så slipper man problemet med småhår kors och tvärs. Glad 

• Jane

ååå vad billigt du kom undan :) okej plattång är inte att rekommendera alltså. Vi får se hur jag kommer att göra....

• Lipan

Well, jag skulle inte vilja förstöra min dyra plattång. Flört

Och ja, jag kom verkligen billigt undan!

Svar på tråden Hårförlängning? Tipsa