• Jane

Hårförlängning? Tipsa

Jag är skitless på att ha världens tunnaste hår som man inte kan göra någonting med. Det är axellångt och blir lätt fett efter 1 dag pga det är så tunnt. Min dröm har alltid varit att ha långt hår och det känns som att håret inte skulle bli lka fett om jag hade tjockare hår, dvs om jag skaffar löshår.

Jag vill ju också se fin ut och kunna göra den frisyren jag vill ha på bröllopsdagen så jag har bestämt mig för att skaffa löshår ögonaböj! MEN, jag är inte särskilt insatt i ämnet.

Vilken sort är bäst? Vilken sort håller längst? Det finns ju så kallade nail hair extensions, med vax, gummiband, hår man syr fast, hår man tejpar fast osv. Det viktiga för mig är att det ska se naturligt ut.

Jag har tänkt att sätta dit löshår så snart som möjligt och då ska det hålla fram till augusti och helst längre.

Så vilken sort tipsar ni om? Har ni någon nätbutik att tipsa om där man kan köpa hår?
    Hur väljer man färg? Längd? Hur sköter man håret sen? 

Tack!

• Svar på tråden Hårförlängning? Tipsa
  • augustesen

Jag har inte gjort hair extensions själv då det är så dyrt, vad jag sett på min ort kostar det ca 5000:- och de håller ca 3 månader. Men man har ju hört om Rapunzel och dom har egen salong i Umeå och Stockholm så dom skulle jag nog välja först och främst, där kostar det bara 2500-3000:- + borttag.

Men sen finns det ju maaasssor av märken och många vanliga frisörer sätter också i det. Men jag skulle kolla upp bra frisörer i ditt område och försöka hitta en som är vana att sätta i extensions..om du inte vill göra det själv och det skulle jag inte rekommendera första gången.

Jag kommer köpa clip-ins från Luxy Hair, mkt billigare än Rapunzel :)

• Lipan

Jag har, med hjälp av en kompis, satt i nail-extensions själv. Det var första gången för oss båda, så det blev lite på vinst eller förlust. Då hade jag väldigt kort hår, typ till öronen, så innan jag klippt det så såg det lite tokigt ut. Men det är inte särskilt svårt att sätta i det, bara man youtubar ordentligt innan för att se hur man gör. Glad

Jag hade i mina extensions i ca 3 månader och sen kändes det som att det började bli risigt, så om du vill ha håret fint till augusti så tycker jag att du ska räkna med att göra om det en gång innan.
    Om ditt hår är väldigt tunt och skört så finns det ju dessutom en risk att löshåret kommer att slita en del på ditt vanliga hår. Jag har normaltjockt hår och tyckte inte alls att det kändes slitet när jag tagit ut dom, och då våldade jag verkligen när dom skulle bort. Men det är säkert individuellt, så ta med det i beräkningen.

Till mitt bröllop i sommar har jag köpt extensions med clips. Sådana ska man inte använda för ofta för själva clipsen sliter otroligt mycket på ditt eget hår! Så jag kommer bara att använda dom någon gång då och då när jag vill vara långhårig, innan mitt eget hår växt ut.

Men det bästa är så klart att gå till en erfaren frisör och rådfråga. Jag snålade lite och chansade med att göra det själv hemma (köpte alla grejer på nätet) och det funkade för mig.

Så här såg jag ut precis innan jag tog ut dom:

• Jane
    augustesen skrev 2012-04-13 10:33:46 följande:
    Jag har inte gjort hair extensions själv då det är så dyrt, vad jag sett på min ort kostar det ca 5000:- och de håller ca 3 månader. Men man har ju hört om Rapunzel och dom har egen salong i Umeå och Stockholm så dom skulle jag nog välja först och främst, där kostar det bara 2500-3000:- + borttag.

Men sen finns det ju maaasssor av märken och många vanliga frisörer sätter också i det. Men jag skulle kolla upp bra frisörer i ditt område och försöka hitta en som är vana att sätta i extensions..om du inte vill göra det själv och det skulle jag inte rekommendera första gången.

Jag kommer köpa clip-ins från Luxy Hair, mkt billigare än Rapunzel :)

Hej!

rapunzel har jag stött på på nätet, jag tycker inte håret är så himla dyrt egentligen, men jag hade sen tänkt att låta en erfaren frisör sätta i det. Men nu vet jag inte hur mycket en frisör skulle ta för det. Skulle frisören köpa in håret blir det nog svindyrt, så jag antar att det blir billigare om jag köpt håret billigt på annat håll. Jag bor i Nyköping (nära stockholm) men orkar inte ta mig till Sthlm för att gå till rapunzel även om det hade varit bäst.

• Jane
    Lipan skrev 2012-04-13 13:36:37 följande:
    Jag har, med hjälp av en kompis, satt i nail-extensions själv. Det var första gången för oss båda, så det blev lite på vinst eller förlust. Då hade jag väldigt kort hår, typ till öronen, så innan jag klippt det så såg det lite tokigt ut. Men det är inte särskilt svårt att sätta i det, bara man youtubar ordentligt innan för att se hur man gör. Glad

Jag hade i mina extensions i ca 3 månader och sen kändes det som att det började bli risigt, så om du vill ha håret fint till augusti så tycker jag att du ska räkna med att göra om det en gång innan.
    Om ditt hår är väldigt tunt och skört så finns det ju dessutom en risk att löshåret kommer att slita en del på ditt vanliga hår. Jag har normaltjockt hår och tyckte inte alls att det kändes slitet när jag tagit ut dom, och då våldade jag verkligen när dom skulle bort. Men det är säkert individuellt, så ta med det i beräkningen.

Till mitt bröllop i sommar har jag köpt extensions med clips. Sådana ska man inte använda för ofta för själva clipsen sliter otroligt mycket på ditt eget hår! Så jag kommer bara att använda dom någon gång då och då när jag vill vara långhårig, innan mitt eget hår växt ut.

Men det bästa är så klart att gå till en erfaren frisör och rådfråga. Jag snålade lite och chansade med att göra det själv hemma (köpte alla grejer på nätet) och det funkade för mig.

Så här såg jag ut precis innan jag tog ut dom:

Hej!

Jag tror egentligen att löshåret man syr dit i sitt eget hår egentligen borde hålla längre...då man fäster det på en fläta man gjort av sitt eget hår (då tänker jag att det inte blir en stor utväxt eftersom flätan är i vägen?). Men det är ändå nail-extensions jag tror jag kommer välja, just för att det ser lätt ut att fästa på rätt ställen osv. Och det känns som att löshåret man syr fast är för tungt i och med att det är ett helt träns som ska upp.

Du säger att man måste ta ut dom när dom blir risiga....man kan väl använda samma extensions igen sen? Bara att man lägger på lite nytt vax? Det får gärna bli risigt bara det inte gör att jag tappar mer hår..... *hoppas inte*

men jag tror inte mitt hår är så skört, det har varit med om en heeeel del, permanenta hårfärger varje månad i 11 år, permanentade lockar, blekning och blondering osv osv. och nu är håret i bra kvalité även efter det. Så jag tror det skulle klara av löshår ett tag.

Men jag tänkte om vaxet och fästena vid löshåret syns ibland? Jag har väldigt tunnt hår precis i virveln längst upp på huvudet och jag tänkte om man sätter dit extensions där det är lite glest på mitt egna hår...syns extensionens fästen då?

sorry för lite krångligt inlägg :)

vart köpte du dit hår ifrån?

• Jonkne

jag köpte clips in på ebay, köpte riktigt hår så att jag kan färga och locka det Skrattande super nöjd! mycket finare än det jag tidigare köp på happy hair!

• Beccastina

Jag har haft förlängning som satt fast med kreatin vax.

min upplevelse är detta:
    - jag är sjukt ömhårad vilket resulterade i 2 timmars pina med isättningen och 2 timmar när de skulle bort.
    - Det var svårt att borsta ordentligt(du använder en svinborste) i hårbotten vilket i sig resulterade i mängder med tovor!!
    - du får inte blöta ner håret i havsvatten eller klorvatten för det försämrar kvaliten
    - du måste föna håret torrt varje gång det blivit blött + att du måste använda värmeskydd och massa balsam/inpackning när du duschar.
    -  sätter du fast håret via fläta ska du vara uppmärksam på om det börjar mögla i hårbotten då det är svårt att få flätorna torra.
    när du ska såva så ska håret borstas ordentligt och sän gärna flätas för att det inte ska tova sig i sömnen.

prova först med klips och se om det är något du kan tänka dig att ta hand om, för det kostar sjukt mycket för 2-3 mån via salong med fläta eller kreatinvax + att det tar mycket tid att ta hand om det ordentligt. ska du ändå sattsa på att göra det ordentligt så låt en frisör gå igenom det varje månad så det ser bra ut

• Jane
    Beccastina skrev 2012-04-13 18:28:11 följande:
    Jag har haft förlängning som satt fast med kreatin vax.

min upplevelse är detta:
    - jag är sjukt ömhårad vilket resulterade i 2 timmars pina med isättningen och 2 timmar när de skulle bort.
    - Det var svårt att borsta ordentligt(du använder en svinborste) i hårbotten vilket i sig resulterade i mängder med tovor!!
    - du får inte blöta ner håret i havsvatten eller klorvatten för det försämrar kvaliten
    - du måste föna håret torrt varje gång det blivit blött + att du måste använda värmeskydd och massa balsam/inpackning när du duschar.
    - sätter du fast håret via fläta ska du vara uppmärksam på om det börjar mögla i hårbotten då det är svårt att få flätorna torra.
    när du ska såva så ska håret borstas ordentligt och sän gärna flätas för att det inte ska tova sig i sömnen.

prova först med klips och se om det är något du kan tänka dig att ta hand om, för det kostar sjukt mycket för 2-3 mån via salong med fläta eller kreatinvax + att det tar mycket tid att ta hand om det ordentligt. ska du ändå sattsa på att göra det ordentligt så låt en frisör gå igenom det varje månad så det ser bra ut

Jag är inte alls hårömm så det blir nog inget problem, och allt annat du räknade upp gör jag annars i vanliga fall också så det skulle inte bli något problem för mig. Clips kan jag faktiskt inte tänka mig då jag vill att det ska vara "permanent" och så sliter det nog mer på håret om jag bär dem varje dag.

Hur mycket kostar det att fixa det i en salong? tack för dina tips!

• Beccastina

salongspriser varierar, men en första insättning brukar ligga på runt 3.000 sen varierar det MYCKET så ring runt!! vet vissa ställen som tar 2.500 för 100slingor medans andra tar runt 4000 för samma mängd slingor

• Jane
    Beccastina skrev 2012-04-13 21:32:30 följande:
    salongspriser varierar, men en första insättning brukar ligga på runt 3.000 sen varierar det MYCKET så ring runt!! vet vissa ställen som tar 2.500 för 100slingor medans andra tar runt 4000 för samma mängd slingor
    vaaa??? Förvånad så dyrt visste jag inte att det var.....
  • Beccastina

å sen måate du klippa in håret med så det inte ser onaturligt ut, för vissa salonger ingår detta i priset och för andra ej, det bästa du kan göra är att surfa runt på frisörsidorna nära dig eller ringa och fråga

Svar på tråden Hårförlängning? Tipsa