• Forumvärd

Förnyade löften

Jag och min älskade make har snart varit gifta i 10 år. Tiden går fort när man har roligt brukar det ju heta Solig

Vi satt och slötittade på något tv-program för ett tag sedan. Där var det ett par som skulle förnya sina löften.
    De planerade så det stod härliga till och i slutändan blev det som ett helt nytt bröllop.
    Det ledde till en diskussion oss emellan om det var något som man borde göra.
    Vad tycker ni?
    Är detta något som ni skulle kunna tänka er att göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förnyade löften
  • Pyttsan

Jag är inte ens gift än, men för mig känns det galet. Jag tänker att jag väljer varje dag. Jag förnyar mitt val varje dag. När som helst kan jag gå och göra nåt annat, byta jobb, flytta, göra slut, men varje dag väljer jag att leva med honom. Det är ett aktivt val som gör att vi håller ihop också de dåliga dagarna. 

• 120509

Vi kan absolut tänka oss att göra det, har pratat om det! Jag tror att det blir en fin upplevelse av ytterligare innerlighet sinsemellan!

• baby freeze

Nej, inte riktigt min grej. Däremot jubileumsfest, det skulle vara jätteskoj!

• JochD

Jag var höggravid när vi gifte oss och vi prioriterade annat än en stor fest med fina klänningar och så just då och det är något jag kan gräma mig lite för så här i efterhand så ja, jag skulle jättegärna förnya våra löften när vi firar 5-10år som gifta och ha en stor fest med allt det där vi missade förra gången

• Aniara4

Jag skulle kunna tänka mig att göra det någon gång i framtiden, men inte efter en viss tidsperiod (då är det ju bara att fira 10-årsdag eller vad det är med en stor fest), utan om det skulle kännas rätt i vårt förhållande, t.ex. om vi hade gått igenom någon kris eller prövning, eller om det av någon annan anledning skulle uppstå en känsla av att vi ville manifestera att vi fortfarande står för våra löften.

• Strawberry

Vi har ännu en månad kvar tills vi gifter oss och har valt att ha ett traditionellt och för oss ganska stort bröllop, strax över 50 gäster. Vi funderade först på att ha något för bara de allra närmsta (dels pga ekonomin) och då om 10 år ställa till med stort typiskt bröllop/förnya löftena. Men nu blev det inte så men jag förstår att man kan vilja ha en stor fest "nytt bröllop" efter en period när man kanske har större möjligheter till det rent ekonomiskt eller för att man helt enkelt inte riktigt gjorde det man ville första gången, eller kanske för att man vill ge varandra den bekräftelsen efter en stor prövning i förhållandet. Jag kan tänka mig att förnya löftena om 10 år på en strand någonstans bara jag och min man och våra framtida barn. Dels för att det är så vi nog hade velat gifta oss första gången men även för att det kan vara en romantisk och rolig grej för hela familjen. Och en stor fest när vi firar 50 år som gifta räknar jag med! :D

• Sebastiána

Vi kommer nog att förnya våra löften, men inte med något nytt bröllop.

• Sebastiána
    daniiel skrev 2012-04-12 13:58:38 följande:
    Vi har inte ens varit gifta i ett år ännu, men vi vet redan att vi vill förnya våra löften om X-antal år. Vi vill då göra det i kyrkan, sedan äta middag med närmsta familjen och efteråt ha en brakfest för våra vänner :) Jag tänker ha brudklänning igen och vi kommer bjuda in alla till själva "vigseln". Och självklart skulle vi absolut inte vilja ha några presenter och det skulle isåfall göras väldigt klart för gästerna.

Man kan absolut göra det i kyrkan inför präst :)
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=648084
    Man kan ju försöka hålla sig i form så att man kan ha samma klänning som när man gifte sig
  • durrasflikka

Min mamma har sagt att hon vill göra det. Hon skulle vilja göra det i Las Vegas av Elvis. =) De har varit gifta i 23 år i år. Fråga min pappa om han ville göra det och han var inte så pigg på det förrän jag berätta hur mamma skulle vilja ha det och då sa han bara att om hon vill det får hon väl dra iväg med mig och göra det då.

• daniiel
    Sebastiána skrev 2012-04-18 08:53:32 följande:
    Man kan ju försöka hålla sig i form så att man kan ha samma klänning som när man gifte sig
    Klart man kan, men det är då inget jag vill. Hålla mig i form kanske, men ha samma klänning - nej tack.
  • sollan

Jag skulle absolut kunna tänka mig att förnya våra löften och ha en fest i samband med detta.

Gifte oss i lördags och det vart så roligt och underbart så skulle mer än gärna ställa till me fest igen ;)

Fru Olsson sedan 120414 <3
Svar på tråden Förnyade löften