• Forumvärd

Förnyade löften

Jag och min älskade make har snart varit gifta i 10 år. Tiden går fort när man har roligt brukar det ju heta Solig

Vi satt och slötittade på något tv-program för ett tag sedan. Där var det ett par som skulle förnya sina löften.
    De planerade så det stod härliga till och i slutändan blev det som ett helt nytt bröllop.
    Det ledde till en diskussion oss emellan om det var något som man borde göra.
    Vad tycker ni?
    Är detta något som ni skulle kunna tänka er att göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förnyade löften
  • Sörön10

Kanske vore mysigt, för vår egen skull isf. Tror inte vi skulle bjuda in till stort kalas, kanske närmaste bara och vara jättetydliga med att det inte finns något outtalat "krav" på presenter.

Skulle skämmas ögonen ur mig om folk det minsta lilla tog det som att de IGEN skulle ge oss en gåva. (Det var något vi avböjde oss förra gången också, men det är ju inte säkert att folk kommer ihåg sånt!)

Jag, min man och våra ev. barn på en strand nånstans. Det vore fint!  

• Forumvärd
    Sörön10 skrev 2012-04-12 13:31:12 följande:
    Kanske vore mysigt, för vår egen skull isf. Tror inte vi skulle bjuda in till stort kalas, kanske närmaste bara och vara jättetydliga med att det inte finns något outtalat "krav" på presenter.

Skulle skämmas ögonen ur mig om folk det minsta lilla tog det som att de IGEN skulle ge oss en gåva. (Det var något vi avböjde oss förra gången också, men det är ju inte säkert att folk kommer ihåg sånt!)

Jag, min man och våra ev. barn på en strand nånstans. Det vore fint!  
    Jag tänker lite i samma banor. Jag skulle gärna vilja ha något så där litet inofficiellt. Bara jag, maken och resten av familjen.
    Inga presenter, inget storslaget men god mat och en trevlig fest.

Det här paret förnyade sina löften inför en präst men jag vet inte om det är vanligt eller ens möjligt i Sverige?
  • daniiel

Vi har inte ens varit gifta i ett år ännu, men vi vet redan att vi vill förnya våra löften om X-antal år. Vi vill då göra det i kyrkan, sedan äta middag med närmsta familjen och efteråt ha en brakfest för våra vänner :) Jag tänker ha brudklänning igen och vi kommer bjuda in alla till själva "vigseln". Och självklart skulle vi absolut inte vilja ha några presenter och det skulle isåfall göras väldigt klart för gästerna.

Man kan absolut göra det i kyrkan inför präst :)
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx

• Forumvärd
    daniiel skrev 2012-04-12 13:58:38 följande:
    Vi har inte ens varit gifta i ett år ännu, men vi vet redan att vi vill förnya våra löften om X-antal år. Vi vill då göra det i kyrkan, sedan äta middag med närmsta familjen och efteråt ha en brakfest för våra vänner :) Jag tänker ha brudklänning igen och vi kommer bjuda in alla till själva "vigseln". Och självklart skulle vi absolut inte vilja ha några presenter och det skulle isåfall göras väldigt klart för gästerna.

Man kan absolut göra det i kyrkan inför präst :)
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=648084
    Vad kul att ni har planerat in det!
    Tack för länken då ska jag kika på den.

Ungefär efter hur många år funderar ni på att förnya era löften?
  • Koloratur

Jag skulle nog inte vilja förnya löften, däremot gärna ha en fest där man firar bara 10-årsdagen! Bjuda in vänner och släkt för att fira att man nått 10 år - tennbröllop tillsammans? 

• daniiel
    Forumvärd skrev 2012-04-12 14:00:05 följande:
    Vad kul att ni har planerat in det!
    Tack för länken då ska jag kika på den.

Ungefär efter hur många år funderar ni på att förnya era löften?
    Haha ja, vi pratade om det redan innan vi gifte oss, men för oss är det viktigt eftersom man utvecklas och går igenom prövningar hela tiden - både individuellt och som par. Därför tänker vi att det kan vara nästan nyttigt för oss att uppdatera och påminnas om löftena och den saken att vi väljer att leva tillsammans :) Jag tycker att efter 10år är väldigt lämpligt och det är väl det vi har som mål :) Jag skulle kunna tänka mig att göra det vart tionde år resten av livet faktiskt. Kärlek är något underbart som jag tycker att man kan fira och hylla hur många gånger som helst :)
  • Irma82

Jag fick inte riktigt det bröllop (jag) önskade mig då jag var gravid i vecka 35 men nu tänker vi förnya våra löften efter 3 år och göra det precis som det var tänkt från början! :)

• NilsKpyssling

Jag är en av dom som nog inte skulle vilja förnya löftena, för man lovar väl i alla fall i kyrkan till "döden skiljer åt? Jag ser inte riktigt poängen, men om det känns rätt ska man ju givetvis göra det. Sen som Daniiel skriver så finns det ju såklart alltid anledning att fira kärleken och att man hittat rätt och det kan man ju göra på många olika sätt. Men vem vet, jag kanske sitter och 10 år och förnyar mina löften :)

• sofiasmamma

Vi har pratat om att göra det. Vi gifter oss i juni i år.

Vi kanske förnyar efter 5 år, blir i så fall i samband med min 40-årsdag (jag fyller år dagen innan vi gifter oss).

Som daniiel säger är kärleken värd att firas, hur mkt som helst!

• Odium

Jag vill absolut förnya löftena efter ett antal år ihop. Men vi kommer göra det utomlands då, förmodligen i Thailand och göra det som en välsignelse på stranden.

Svar på tråden Förnyade löften