• Sofi K

    Vad har mannen på sig?

    Sitter och försöker desperat komma ihåg vad männen haft på sig i brudföljena jag har sett de senaste åren... Och om det var så att jag kom ihåg, så hade jag ändå inte kommit ihåg vad det heter...


    Vad har männen på sig när dom gifter sig? och jag vet redan att det är "upp till varje par", men jag vill ha konkreta förslag.


    Har de väst över lag eller bara "jacka" och fluga? slips? Beror deras klädsler på standarden på bröllopet? Dresscoden på de övriga gästerna?


    hjälp!!

  • Svar på tråden Vad har mannen på sig?
  • hemajo13

    Min man kommer ha smoking, sen kommer hans marsalk ha svart kostym med fluga som matchar tärnans klädsel... Det är lite upp till varje par att bestämma.. men enligt någon bok jag läst ska väl marsalken egentligen vara lika klädd som brudgummen..=) 

  • Sofi K

    jahaja, är det sånna regler att lyssna på också? haha. jag blir inte klok på nått. eller jo, lite kanske, men alla säger att det är upp till varje par att bestämma, samtidigt som det finns tusen och åter tusen små gropar att falla i när det väl kommer till kritan.


    Men smooking är en kostym fast "silkig" va? har jag rätt :)

  • Pyttsan

    En smoking är en aftondräkt, används inte på dagen. Den har "silkiga" slag, alltså "kragen". Smoking har man traditionellt inte burit på bröllop, men de senaste 10åren har det blivit vanligare. Smoking är inte lika fint som frack (="pingvindräkt"=det finaste graden) eller jaquette(dagklädsel, en ljusare rock än fracken och lite annorlunda stjärt), men smoking är finare än mörk kostym. 

    Det klassiska är väl att brudgummen bär frack eller mörk kostym, lite beroende av vilken karaktär festen har. Men har man en mer avspänd fest (vi har fest i en ladugård) så kan brudgummen ha ljus kostym, byxor+väst eller vad som helst. Men då har man inte "mörk kostym" som klädkod för gästerna heller, utan "kavaj".

    Många bär nuförtiden också frockcoat, en längre kavaj som ofta bärs med väst och plastrong=en sorts slipsvariant.

    Ord att googla för att komma igång:

    Fockcoat
    Frack
    Smoking 
    "klädkod bröllop" 

    mvh Glad 

  • Sofi K

    ska flika in att en av få saker jag har tänkt med mitt bröllop sedan innan är att min man ska ha vit kostym. När jag träffade honom och efter ett tag när bröllopsfrågan kom upp säger han att han vill ha vit kostym på bröllopet! Härligt att inte behöva snacka till sig det :)


    Sen är vi inga fancy personer på det sättet, så när vi säger kostym så vet vi nog inte riktigt vad vi menar eller vad det egentligen innebär heller för den delen. Ska googla bilder och förklaring så får vi väl försöka utgå från det :)


    Tack för hjälpen!

  • JuliBrud89

    Min man kommer ha en kostym med skjorta från en norsk klædkedja som heter Mood Of Norway, den ær jættestort hær :) Precis denna som på bilden. Med en vit skjorta under. Det ær endast kravatten han ska ha som inte ær køpt dær. Den har vi køpt på sweeties.se, den ær ivory scroll. :)



  • Sofi K

    Västen i den översta bilden och kravatten är ju SÅÅ snygga med mönstret! det är ju sådant mönster jag skulle vilja att han har, mest av allt! Var det det mönstret du menar som kallas ivory scroll?

  • Sofi K

    Daniiel- hade dom samma färg på kostymerna då? även kravatten och slipsarna? Vi lutar antingen åt en mer lättsam klädkod a ´la "sommarfint" eller kavaj också.

  • daniiel
    Sofi K skrev 2012-04-10 22:55:38 följande:
    Daniiel- hade dom samma färg på kostymerna då? även kravatten och slipsarna? Vi lutar antingen åt en mer lättsam klädkod a ´la "sommarfint" eller kavaj också.
    Ja, alla hade svarta kostymer och vita skjortor, maken hade ljusrosa väst + kravatt och marskalkerna hade ljusrosa slipsar :) Det finns bilder i min blogg under "Vårat bröllop" om du vill se bilder. Vi valde klädkoden kavaj för att det är den lägsta, så inte just någon av gästerna skulle känna sig tvungen att klä upp sig massor och tex köpa nya kläder, men också för att ha en etablerad klädkod så det inte blev någon förvirring bland gästerna. Vi hade tjejer som hade allt från långa sommarklänningar till mer korta "partyklänningar" samt de som hade byxdress, tunika + byxor/leggings, killar som hade jeans + kavaj och fluga, chinos + skjorta/väst samt de som hade hel mörk kostym. Alla var jättefina och hade kläder som de var bekväma i, vilket var viktigast för oss :)
  • Amejuli

    Detta hade min make på sif när vi gifte oss i somras. Kanske inte jättetraditionella färgval eller helt enligt etiketten men fint tycker jag! :)


    Mörkbrun kostym, vit skjorta plastrong och servett i turkost med biega löv på, ljusbruna skor, Acsessoarer: corsage (blomma på krage), fickklocka med kedja och manshetteknappar.


     



Svar på tråden Vad har mannen på sig?