• Guanac­a
    Äldre 4 Apr 21:22
    4112 visningar
    8 svar
    8
    4112

    Egna löften (kyrklig vigsel)

    Läste vigselordningen på Svenska kyrkans hemsida och om jag inte missuppfattat det helt så kan man byta ut löften/lägga till med sin egna löften. Stämmer det?

    Skulle gärna vilja lägga till något personligt, inget långt utan bara några ord som relaterar just till oss och vår känsla...

    Någon som gjort detta? Går man igenom det med prästen etc o får godkännande?

    Vi kommer först att vigas borgerligt här hemma och sedan välsignas av en svensk präst utomlandspå vårt resmål.

  • Svar på tråden Egna löften (kyrklig vigsel)
  • Äldre 5 Apr 00:24
    #1

    Apropå din trådstarts formulering, måste jag bara klargöra att er vigsel inte kommer att vara kyrklig. Ni gifter er borgerligt,det är det som är bröllopet och det kanbara göras en gång. Det är alltså hur löftesritualen i det fallet är utformad som ska kollas upp. Det är alltså er vigselförrättare i rådhuset ni checkar av med.
    Välsignelsen över ert äktenskap som prästen kommer att be om, är inte en vigsel och har ingen löftesdel. Men, om ni vill säga något till varandra under den stunden, så är det säkert inga problem att bestämma det ihop med prästen.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Guanac­a
    Äldre 5 Apr 06:58
    #2

    Hej passionsblomman! Medveten om att vår vigsel inte är kyrklig ;) formulerade det så med tanke på kyrklig vigsel i allmänhet! Angående vigselordningen så står det på kyrkans hemsida att den är likadan för välsignelsen som för vigseln dvs innehåller löftena. Skillnaden är ju att vår kyrkliga välsignelse inte är ett juridiskt giftermål och vi behöver inga vittnen. Ska givetvis kolla med kyrkan. Men löften kan man ju förnya flera gånger, så då måste ju ceremonin innehålla löftena eller hur? ;)

  • Äldre 5 Apr 08:05
    #3

    Passionsblomman har (som alltid) rätt. I kyrkohandboken, dvs vår handbok över ordningen i olika gudstjänster, står följande:

    En gudstjänst med kyrklig välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap utformas som en vigselgudstjänst med undantag av Frågorna, Löftena och ringväxlingen och Tillkännagivandet. Gudstjänsten innehåller alltså följande huvudmoment: 1)Lovprisning 2) Inledningsord 3)Bibelläsning 4) Bön över ringarna/ringen 5) Förbön 6) Herrens bön 7) Välsignelsen

    Löftena ingår alltså inte, enligt ordningen. När det gäller löftena i en vigsel i allmänhet så går det alltså bra att själv utforma dem, men de måste innehålla samma sak som de "färdiga" löftena, dvs uttrycka brudparets vilja att leva tillsammans livet ut. Och det ska vara löften, inte allmänna kärleksförklaringar.

  • Guanac­a
    Äldre 5 Apr 08:15
    #4
    Kjell Präst skrev 2012-04-05 08:05:28 följande:
    Passionsblomman har (som alltid) rätt. I kyrkohandboken, dvs vår handbok över ordningen i olika gudstjänster, står följande:

    En gudstjänst med kyrklig välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap utformas som en vigselgudstjänst med undantag av Frågorna, Löftena och ringväxlingen och Tillkännagivandet. Gudstjänsten innehåller alltså följande huvudmoment: 1)Lovprisning 2) Inledningsord 3)Bibelläsning 4) Bön över ringarna/ringen 5) Förbön 6) Herrens bön 7) Välsignelsen

    Löftena ingår alltså inte, enligt ordningen. När det gäller löftena i en vigsel i allmänhet så går det alltså bra att själv utforma dem, men de måste innehålla samma sak som de "färdiga" löftena, dvs uttrycka brudparets vilja att leva tillsammans livet ut. Och det ska vara löften, inte allmänna kärleksförklaringar.
    Ja, jag insåg det nu när jag letade lite mer och hittade mer info än på den sidan jag först läst Rynkar på näsan

    Men är det möjligt att utforma välsigneceremonin så att vi kan ge varandra löften? Det känns viktigt för oss att lova varandra trohet etc inför prästen och skulle gärna vilja att prästen frågar oss, om än inte samma ord eftersom vi redan är makar, m, men något liknande.
    Är det möjligt/acceptabelt?
    Bön över ringarna ingår men inte ringväxling - hur går det till då? Vi hade tänkt växla ringarna under välsignelseceremonin, kan vi göra det?

    Hmm nu blev det andra frågor här än det urspruingliga (löftena)! Startar en ny tråd tror jag Flört
  • Äldre 5 Apr 08:23
    #5
    Guanaca skrev 2012-04-05 08:15:06 följande:
    Ja, jag insåg det nu när jag letade lite mer och hittade mer info än på den sidan jag först läst Rynkar på näsan

    Men är det möjligt att utforma välsigneceremonin så att vi kan ge varandra löften? Det känns viktigt för oss att lova varandra trohet etc inför prästen och skulle gärna vilja att prästen frågar oss, om än inte samma ord eftersom vi redan är makar, m, men något liknande.
    Är det möjligt/acceptabelt?
    Bön över ringarna ingår men inte ringväxling - hur går det till då? Vi hade tänkt växla ringarna under välsignelseceremonin, kan vi göra det?

    Hmm nu blev det andra frågor här än det urspruingliga (löftena)! Startar en ny tråd tror jag Flört
    Det är möjligt att ha ett "löftesliknade" moment i välsignelsegudstjänsten. När det gäller ringarna vet jag faktiskt inte hur man brukar göra, men jag tänker mig att det egentligen inte ska vara omöjligt att ge varandra ringarna igen,  om man inte gör samma ritual som under vigseln.
  • Äldre 5 Apr 10:21
    #6

    Guanaca, du vet att det finns en alldeles förträfflig "långkörartråd" som passar att ställa alla frågor som kan dyka upp www.brollopstorget.se/Forum-1-123/m3865023.html
    I "Fråga Prästen-tråden" finns Kjell Präst och flera kollegor och lär ut allt möjligt man har nytta av att veta. Det är dessutom, utöver det, en mycket trevlig tråd.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Guanac­a
    Äldre 5 Apr 11:49
    #7
    passionsblomman skrev 2012-04-05 10:21:37 följande:
    Guanaca, du vet att det finns en alldeles förträfflig "långkörartråd" som passar att ställa alla frågor som kan dyka upp www.brollopstorget.se/Forum-1-123/m3865023.ht...
    I "Fråga Prästen-tråden" finns Kjell Präst och flera kollegor och lär ut allt möjligt man har nytta av att veta. Det är dessutom, utöver det, en mycket trevlig tråd.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Åh tack! Den har jag inte sett tidigare, är ny här! Nu ska jag ställa en massa kluriga frågor Glad
  • Äldre 5 Apr 12:21
    #8
    Guanaca skrev 2012-04-05 11:49:50 följande:
    Åh tack! Den har jag inte sett tidigare, är ny här! Nu ska jag ställa en massa kluriga frågor Glad
    Varmt välkommen! Här finns sätt att fastna man inte trodde var möjligt. Jag har hängt här nästan pinsamt länge-fast numera kanske mest för att jag har hittat kompisar som fortsatt följas åt i rena "umgängestrådar". Men så finns gamla goda trådar som Prästtråden också. Och rätt som det är, kan man inte låta bli att hänga med i lite diskussioner igen, fast många av ämnena verkligen blir som repriser på varandra igen och igen.

    Så, häng med, skratta, förvånas och tyck till vettja! Skrattande
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Egna löften (kyrklig vigsel)