• Krila

Kall buffé eller grilla. Vilket blir billigast?

Vill inte lägga en förmögenhet på bröllopsfesten och har funderat över maten.

Har ingen möjlighet att servera varm mat så det är kall buffé eller grillat som gäller.

Med kall buffé menar jag kallskuret som rostbiff, skinka, korvar, ostar, sallader, potatissallad, pastasallad osv.

Och grilla tror jag blir lättast med grillspett blandat med grönsaker. typ nöt, fläsk och kyckling. Och såklart tillbehör som potatissallad, grönsallad osv.

Vi kommer vara ca 50 personer. Vilket blir billigast tror ni?

• Svar på tråden Kall buffé eller grilla. Vilket blir billigast?
  • Pyttsan

Jag tror att grilla blir billigare. Kallskuret är ju ofta rökt, gravat eller förädlat på något sätt och därför dyrare än om man köper rått och tillagar själv. Men det beror givetvis påå vad man gillar.

• 123ost

Jag är också nyfiken på kostnaden!

Vår tanke är att ha grillat och kallbuffé, men vad för rätter har jag ingen aning om.

• MarieTherese05

Jag tror på grillat! 

• Krila

Om vi kör på grillat, vilket det lutar åt. Hur många gram kött per person ska man räkna med då tror ni?

• Dejli

Jag tror på grillat, och får man bara ihop logistiken så det inte blir för mkt väntetid så tror jag folk uppskattar det mer också. Tycker det är svårt att variera kallskuret "on a budget" så mkt att det känns som rolig mat, det blir gärna samma gamla vanliga... grillat kan man ju göra lite roligare utan att ruinera sig.

• Dolly P

Vi kommer köra på grillar. Vi ska ha fläskytterfilé, kycklingfile, hamburgare och sen köttbulllar. Till det blir serveras potatissallad, grönsallad och pastasallad, bröd m tillbehör. Vi har köpt fläskytterfilé, kycklingfilé och färs till köttbullarna, det har gått på ca 700 tror jag det var. Och då är det mat till 45 personer. Resten som behöver köpas, kommer ju inte bil så jätte dyrt.  Så jag tror absolut att grillat är billigast.

• Anneli256

om ni kör grillat så måste ni ha någon som ansvarar för matlagningen.. vän eller släkting. För ni vill väll inte stå och göra det själv.

Har du funderat på tjälknöl..väldigt gott och köttet kan du passa på att köpa när dom säljer ut ox eller kanske från en lokal bonde. Det är en rätt som görs iordning innan och är godare än rostbiff..

Ska du däremot ha grillat och då tror jag kanske inte ni satsar på korv osv så gäller det kanske grishals eller vanliga kotletter..fläskytterfile och kycklingfile dessa kan du också få till nedsatt pris.. men som sagt var jag tror det blir bökigare.

Fläskytterfile kan köpas billigt och tillagas i ugn för att sedan skäras i tunna skivor

Och kassler i tunna skivor.

Att det skulle bli billigare med grillat tror jag inte utan det kan nog hamna på samma kostnad beroende på vad man har i buffen.

Tillbehören är ju desamma.. jag tror snarare att frågan du ska ställa dig är Vilket arbete vill vi lägga ner på själva bröllopsdagen? finns det någon som kan hjälpa till att fixa maten? osv.. som sagt var kallbuffe kan det mesta förberedas innan..

Lycka till

• Dolly P
    Anneli256 skrev 2012-04-08 19:54:17 följande:

om ni kör grillat så måste ni ha någon som ansvarar för matlagningen.. vän eller släkting. För ni vill väll inte stå och göra det själv.

Har du funderat på tjälknöl..väldigt gott och köttet kan du passa på att köpa när dom säljer ut ox eller kanske från en lokal bonde. Det är en rätt som görs iordning innan och är godare än rostbiff..

Ska du däremot ha grillat och då tror jag kanske inte ni satsar på korv osv så gäller det kanske grishals eller vanliga kotletter..fläskytterfile och kycklingfile dessa kan du också få till nedsatt pris.. men som sagt var jag tror det blir bökigare.

Fläskytterfile kan köpas billigt och tillagas i ugn för att sedan skäras i tunna skivor

Och kassler i tunna skivor.

Att det skulle bli billigare med grillat tror jag inte utan det kan nog hamna på samma kostnad beroende på vad man har i buffen.

Tillbehören är ju desamma.. jag tror snarare att frågan du ska ställa dig är Vilket arbete vill vi lägga ner på själva bröllopsdagen? finns det någon som kan hjälpa till att fixa maten? osv.. som sagt var kallbuffe kan det mesta förberedas innan..

Lycka till

Vi kommer ha olika "arbetslag", så alla kommer hjälpa till med maten. Min faster var på ett bröllop där dom hade så och det var väldigt uppskattat. Mkt mer avslappnat. Men alla är vi olika hur man vill ha det på sitt bröllopetSkrattande
  • Krila

Ja, min pappa och låtsaspappa får sköta grillarna.

• lolliepopsie

Min svärmor gör buffer

Och till en 80-års fest var det c:a 70 gäster

Och då gick buffen på c:a 3000 kr

Och då fanns det en massa smaskiga alternativ och hon fick både då och vid tidigare buffer beröm!!

Hon kommer göra buffen till vårat bröllop och vi kommer också ha c:a 50 gäster.

Vi räknar stort utifrån hennes egna uträkning och har lagt budget på 5000 kr

Men det är för att vi inte sparar in

Så jag tror om ni väljer bra & billiga alternativ till buffen att ni inte hamnar på mer än max 3000 kr

Buffe är ett bra val tycker jag! :)

Vi för alltid
  • Brud 121212

du kan ju ha kallmarinerat kött?

det ska vi ha på vårt bröllop..

du tillagar fläskfile, kyckling, karrékött tills de e klart..
    Låter det svalna, sedan marinerar du det över natten i påsar med marinad..
    Sen skär du bara upp det lagom till serveringen

• masz

Sååå nu ! Ursäkta mitt tomma inlägg, har inte kunnat skriva något i inlägget förs nu.

Vi ska ha grillat. Typ flintastek eller något slags kött, kyckling, fisk och sen tänkte vi ha grillspett med korv på. Klyftpotatis och potatissallad. Och sen tzatziki och diverse brevid..

Vi ska hjälpas åt med att grilla.

• Krila

Nu har vi börat tänka om. Om vi ska ha buffe istället för att gästerna ska slippa vänta på maten. Och sen bara grilla korv på kvällen/natten.

Tänkte då göra så mycket som möjligt i buffen själv med hjälp av familjen. Tänkte ha mest kalla rätter. som kallmarinerat kött, rostbiff, pastasallad mm. men även lite pajer.

Svar på tråden Kall buffé eller grilla. Vilket blir billigast?