• Jili2012

Hur ska vi göra med festen??

Jag och min sambo ska gifta oss i kyrkan med bara våra familjer närvarande. En eller ett par dagar senare ska vi åka utomlands. Men vi vill ändå fira bröllopet med våra vänner och tänkte därför ha en fest när vi kommer hem. Det vi funderar på är hur mycket "bröllop" festen ska vara? Ska vi duka fint, ha blomserarrangemang på borden, brudklänning på mm mm?? Vår tanke är att hyra en lokal, ha lite buffé med pajer, kallskuret, sallad och vin/öl och beställd tårta. Hur låter detta? Hur skulle ni ha gjort/lagt upp det hela? Vi vill att det ska vara en lättsam stämmning, mycket dans och glädje - en kväll/natt att minnas!

Förslag på lekar/underhållning för gästerna?

Alla förslag och synpunkter mottages :)

• Svar på tråden Hur ska vi göra med festen??
  • MyWeddingday

Hej! Vi gifte oss utomlands med lite vänner och familj närvarande och hade ett "after wedding party" hemma senare med resten av vännerna och familjen...

Vi hade våra bröllpsbilder i bakrunden som ett bildspel på väggen, catering, bröllopskläderna på och dansade även bröllopsvalsen "igen", jag gjorde egna festprogram och olika musik listor i spotify (fördrink/middag/fest)

Hoppas ni får ett underbart bröllop/bröllopsresa!

• Krila

Vi gifter oss utomlands och kommer ha fest när vi kommit hem. Kommer ha en enklare vit klänning. En knälång tyll lutar det åt. kommer ha den både under vigseln och festen. Kommer duka fint och ha middag, "tårta" (Cupcakes) och sen fest med fri bar.

Kommer grilla, så det blir ingen fin trerätters. Utan vill ha lite mer avslappnat.

Blir ca 50 pers, men många försvinner nog efter fikat då det är en del barn (Våra egna får mormor, farmor osv ta hand om=P ) Från min sida blir det mest släkt, hans har bara sin mamma och styvpappa men har destomer vänner att bjuda.

Jag tycker att ni ska göra precis vad ni känner för. Vill du ha brudklänning och fint å bröllopsstämning så kör på det, vill du ha jeans å tröja och engångstallrikar så kör på det=)

• aurum

Själv hade jag kört på en fin vit klänning, men ingen gräddbakelse till en fest som denna. Eventuellt knäkort eller vad som känns bra, men inte hellång o inte jättepampig.
    Sen hade jag kört på buffé som TS nämner och tårta, men inte något jätteavancerat utan kanske mer "vanliga" tårtor. Dukningen hade jag hållit enkel, men snygg. Vita dukar, riktigt porslin och bestick. That's it. Kanske lite blomblad strödda över borden och tända ljus, men inte mer än man hade gjort vid en födelsedagsfest eller liknande.

• daniiel
    aurum skrev 2012-04-01 17:55:09 följande:
    Själv hade jag kört på en fin vit klänning, men ingen gräddbakelse till en fest som denna. Eventuellt knäkort eller vad som känns bra, men inte hellång o inte jättepampig.
    Sen hade jag kört på buffé som TS nämner och tårta, men inte något jätteavancerat utan kanske mer "vanliga" tårtor. Dukningen hade jag hållit enkel, men snygg. Vita dukar, riktigt porslin och bestick. That's it. Kanske lite blomblad strödda över borden och tända ljus, men inte mer än man hade gjort vid en födelsedagsfest eller liknande.
    Jag håller nog med dig här, en fin vit klänning, men ingen stor typ "gräddbakelse" med långt släp och grejor.

Men jag tycker dock ni kan köra på en ordentlig bröllopstårta om ni vill ha det, för det är något som för mig verkligen skulle sätta pricken över i:et så att säga, något som verkligen skulle markera att det var en bröllopsfest och inte "bara" en tex födelsedagsfest.

Angående dukning så finns det ju så många fina alternativ med plastbestick och tallrikar nu att riktigt porslin inte behövs. Klart man kan ha det om man vill och har möjligt (och orkar diska ;P), men jag tycker inte det är absolut nödvändigt. I övrigt kan man ju duka som man vill, det finns väl ingen specifik typ av dukning som är mer "bröllopig" än andra, alla vill ju ha det lite olika. Plocka lite fina sommarblommor och sätt i ett par vaser, tänd lite ljus.. ja, duka som du tycker det är fint :)
  • JuliBrud89

Vi ska ha skoleken :)) Bruden och gummen sitter på varsin stol med ryggen mot varandra. Sen frågar någon frågor som "vem damsuger mest hemma" (dåligt exempel.. :P). Då har du en av din sko och en av gummens sko i en hand var (han likaså). Om du tycker du damsuger mest, håller du upp din sko, om du tycker han damsuger mest, håller du upp hans sko, samtidigt som han håller upp en sko som visar vilken åsikt han har :)) Superkul!!

• daniiel
    JuliBrud89 skrev 2012-04-01 18:13:22 följande:
    Vi ska ha skoleken :)) Bruden och gummen sitter på varsin stol med ryggen mot varandra. Sen frågar någon frågor som "vem damsuger mest hemma" (dåligt exempel.. :P). Då har du en av din sko och en av gummens sko i en hand var (han likaså). Om du tycker du damsuger mest, håller du upp din sko, om du tycker han damsuger mest, håller du upp hans sko, samtidigt som han håller upp en sko som visar vilken åsikt han har :)) Superkul!! 
    Ja, det är ju som en traditionell bröllopslek. Vi hade den och jag tycker faktiskt den är rolig :)
Svar på tråden Hur ska vi göra med festen??