• Syllis 2012

Hur skålar man?

Hej!
    Kan vi som brudpar utanför kyrkan skåla med med varandra men gästerna får inget att skåla med?Gör man så?Vi tänkte när vi kommer till lokalen där vi ska ha festen så bjuder vi på bubbel och skålar med alla då.Hur har ni gjort som gift er?Hur ska ni göra ni som ska gifter er?

• Svar på tråden Hur skålar man?
  • daniiel

Jag skulle nog både som brudpar och gäst tycka att det var lite märkligt om brudparet skålar utanför kyrkan. Det är inte något som jag någonsin varit med om. Att brudparet ger varandra en kyss och gästerna kommer fram och kramar och gratulerar samt kastar ris eller annat är väl vad som vanligtvis brukar hända utanför kyrkan. Dessutom är det ju ofta flera brudpar som ska vigas i kyrkan och därför kan man inte alltid heller stå kvar utanför kyrkan så länge, för inte skulle jag vilja vara kvar där när gästerna till nästa vigsel (eller vad det nu kan vara) anländer.

Men som i så mkt annat, så finns det tid till det och ni absolut vill skåla, så är det väl helt fritt fram att göra det?

• Chicita

Jag skulle nog som gäst tycka att det kändes lite konstigt...
    Och vem har hand om glasen, korkar upp flaskan och serverar? Inget stort logistikproblem men jag tror att det kan bli en stämningsdödare när gästerna ska vänta på något som ska hända (det är ju så jag uppfattar det som gäst om det blir en paus och lite smussel/pyssel) och så dricker brudparet champagne helt plötsligt - utan att bjuda... Det är ju snarare gästerna som skulle skåla för brudparet i så fall känner jag.

Men jag håller med daniiel
    Om det känns viktigt för er så kör på det så länge ni inte blir ivägen för nästa bröllopsfölje... 

• Syllis 2012

Vi får tänka på det här med skålen.Nu har jag fått lite synpunkter hur ni andra tycker Glad

Svar på tråden Hur skålar man?