• Esterphilia

Hemligt bröllop i all enkelhet?

Jag och min blivande man ska gifta oss utan att någon av våra närmaste vet om det.
    De kommer att få veta det efteråt.
    Finns det fler som planerar att gifta sig i hemlighet?

• Svar på tråden Hemligt bröllop i all enkelhet?
  • lovingyou

Vi gifter oss också i hemlighet.VI åker på semester och gifter oss i Helsingfors 7/7.

Min bästa vän kommer vara med som vittne, måste ha ett vittne till men vet inte vem.. kanske går att fixa från kyrkan i värsta fall. Är verkligen så svårt att inte berätta för någon om det, tycker ni inte det??

Vår präst behöver någon vigsel blankett från vår församling här, och åkte nästan fast idag när jag skulle hämta den, då en bekant skulle till samma ställe! hihi vill verkligen att vi ska gifta oss hemligt, men inte det lättaste att hålla det så

• Guanaca

Ja verkligen svårt att hålla det hemligt! Var tvungen att berätta för en vän, annars hade jag spruckit. Man måste ju ha nån att prata med. Känns som att förväntan och planeringen är "half the fun" så roligt att diskutera med en tjejkompis (nu har jag inte så jättemycket planering men ändå Flört)

Vi ville först också viga oss utomlands men det verkade bara krångligt, inte alla ambassader som gör det och dit vi gärna ville åka gjorde de det inte, mycket papperskrångel också.

Jag kommer inte att gå till frisör eller nåt sånt, men vi kommer ju sätta oss på flyget direkt efter. Skulle vilja ha foto från själva vigseln, men det får väl bli nåt från foto från semestern. Kanske kan hitta nån fotograf där som kan ta fina bilder... JAA! Nu fick jag en idé Glad Hoppas någon personal på hotellet känner till (är släkt med) en fotograf och så kan man ordna någonting, det vore ju super. Eller så träffar vi på en trevlig familjeresturang i nån liten by som ställer till med spontan fest för oss när berättar att vi just gift oss. Ha ha bygger jag upp för höga förväntningar nu!? Men gillar att "beblanda" mig med lokalbefolkningen när jag reser, och nåt sånt vore jätteskoj...

Åter till frågan: Hur ska ni berätta efteråt? Ringa de närmaste direkt efter? Inte säga nåt utan sätta annons i tidiningen?
    Jag funderar ju på vykorten... eller Facebook (men det blir nog lite senare när alla de närmaste redan informerats)
    Men hur ska jag göra med jobbet? Skicka vykort dit med? Eller bara gå in till chefen när jag kommer tillbaka för att be att få användarnamn, e-post och passerkort ändrade till mitt nya efternamn?

• Guanaca

Glömde ju det viktigaste! Beställde ringarna idag! Tungan ute Äntligen! drygt en månad kvar så började bli tight. Två veckors leveranstid så hoppas att de inte blir försenade! Har tittat och funderat och funderat, men så till slut bestämde vi oss för släta, raka, blanka titanringar. Hans 9mm bred och min 4 (min förlovningsring är 7 mm, han har ingen ring nu).
    Nu känns det som det verkligen kommer att ske! Lyckofjärilar i magen Hjärta

• annapanna88
    Guanaca skrev 2012-03-27 22:17:05 följande:
    Åter till frågan: Hur ska ni berätta efteråt? Ringa de närmaste direkt efter? Inte säga nåt utan sätta annons i tidiningen?
    Jag funderar ju på vykorten... eller Facebook (men det blir nog lite senare när alla de närmaste redan informerats)
    Men hur ska jag göra med jobbet? Skicka vykort dit med? Eller bara gå in till chefen när jag kommer tillbaka för att be att få användarnamn, e-post och passerkort ändrade till mitt nya efternamn?
    Min bror och hans fru gifte sig i hemlighet och åkte sedan utomlands. Jag var medbjuden på resan som födelsedagspresent så jag fick veta först :)
    Sen skrev vi i vykorten vi skickade att de hade gift sig (detta var före facebook så det var inget alternativ). Problemet var att vi bara var borta en vecka, så vi kom hem innan vykorten kom fram!  Man fick ju passa sig noga för att inte försäga sig ;)
  • lovingyou

Vi kommer nog framkalla bilder på oss och skicka, tar nog två dagar för dom att komma fram. Sen om några får senare än andra vet man inte, jag hoppas bara dom kommer fram samtidigt! Sen efter efn vecka skriver vi nog på FB :)

• Guanaca

Det var en bra idé! Roligare att få ettfoto i posten än tex ett sms. Man kanske kan fixa personliga vykort också med bröllopsfoto på?

• Anneli256

vist är facebook ett helt underbart forum.. har själv samma historia vi var tillsammans i högstadiet och fick ny kontakt via facebook efter 29 år. Vi har också varit gifta tidigare båda två och nu ska vi snart gifta oss igen. Jag förstår din tanke/symboliken med att lägga ut nyheten på facebook. Men jag tror att just dom närmsta hade uppskattat att få informationen på ett lite mer personligt sätt.. Varför inte ringa efter vigseln till föräldrar tex och säga.. Vet du vad vi gjort?? Så att ni kanske har tre sätt.. dom allra närmsta-tel samtal typ föräldrar, vykort till närma, och fb övriga vänner och bekanta? Att förnya bröllopslöftena är väll en fin ide, tror säkert att vänner och bekanta hade velat "fira" er lycka tillsammans med er vid ett senare tillfälle.. Lycka till

Esterphilia skrev 2012-03-26 17:51:10 följande:
    Det roliga är att vi umgicks för 23 år sen och sen fick kontakt med varandra via facebook...
    Vi har liksom ni, planerat att gifta oss i maj och sen åka till Amsterdam på bröllopsresa och funderar faktiskt på att sätta in en annons i tidningen och att skriva något på just facebook...
  • filibustern

alltså, att gifta sig i hemlighet känns lockande.. särskilt med all stress och press det är att planera bröllop, och förväntningar och shit.. ibland känner jag att "ääsch! ja skiter i allt, vi gift oss hemligt!" men samtidigt.. mamma och pappa kommer bli förbannad. och min fästman är enda barnet, vore ju för taskigt att stjäla upplevelsen, av att se sitt enda barn gifta sig, från hans föräldrar... och man vill ju stå i centrum lite.. :P 

• Lommila1

Spännade med Helsingfors! Vi hade funderat på köpenhamn, men det blev ju till inget..
    Är ni från Finland? Eller funkar det att gifta sig kyrkligt med en "vanlig" finsk präst?

Jag skulle också vilja ha foton från själva vigseln, får se om vigselförrättaren kan ta nått foto efteråt.

Känner den pressen du talar om Filibustern.. alltid då man pratar med nån slälkting så är de "då ni gifter er" "på bröllop" osv. MIn morsa har bestämt vad hon skall ha på sig osv... Därför är jag nervös för tillkännagivandet

• lovingyou

Lommila1: Vi är födda i Sverige men våra föräldrar är födda i Finland. Vi ska gifta oss i Svenska kyrkan i Finland, så vi har en svensk präst. Hade fungerar med finsk med eftersom vi pratar flytande men vet inte om det blir mer pappersjobb då. Enklast med Svenska kyrkan! :)

Igår gick jag förbi mitt jobb och så tänkte jag att när jag ska jobba nästa gång heter jag inte samma, och ville så gärna berätta det till alla,-.. men det går ju inte ! Frustrerande! :)

Svar på tråden Hemligt bröllop i all enkelhet?