• Esterphilia

Hemligt bröllop i all enkelhet?

Jag och min blivande man ska gifta oss utan att någon av våra närmaste vet om det.
    De kommer att få veta det efteråt.
    Finns det fler som planerar att gifta sig i hemlighet?

• Svar på tråden Hemligt bröllop i all enkelhet?
  • fayefaye

Min bästa kompis gifte sig i hemlighet. Väldigt romantiskt, men man blev allt lite snopen..

• fayefaye

Skulle det va nån som blir sur så går det nog över fort ändå. Man gifter ju sig för sin egen och sin partners skull och inte för nån annan ;)

• Guanaca

Ja!
    Vi kommer att gifta oss borgerligt i maj (i kommunhuset), och direkt efter vigseln åka till flygplatsen för en resa! Det är bara min allra bästa kompis som vet något, ingen annan. Vi har bara sagt till familj mfl att vi bokat en semesterresa Flört

Vi ville gifta oss ganska så snabbt efter att han friat och har ingen ekonomi just nu för ett stort bröllop, inte ens ett litet om det ändå involverar klänning, mat etc. Och vi kände också att det är vi två och vår kärlek som är det viktigaste. En massa planering, pengar, stress och jobbiga släktingar skulle kanske bara förstöra romantiken!? 

Tanken är att vi ska ha ett till bröllop om några år när vi förhoppningsvis har bättre ekonomi, gärna då i kyrkan. Men är lite orolig för att det inte blir samma sak när man redan varit gift i flera år. Gästerna kanske inte ens tycker det är någon idé att komma?

Har varit gift en gång tidigare och då var det också en budgetvariant men ändå en fest för familjerna med god mat etc. Hade velat gjort det riktigt stort denna gång eftersom det är "på riktigt", förra äktenskapet var bara ett enda stort misstag Död

Känner lite sorg över att det inte blir storslaget och att alla får se hur mycket vi älskar varandra... Men samtidigt känns det bra att vi gör det på vårt sätt, kul att överraska alla, och såklart framförallt helt UNDERBART att mitt livs kärlek bett mig bli hans fru Hjärta
    Så jag är tydligen lite kluven Flört men gifter mig hellre så snart som möjligt än att vänta flera år för att spara ihop pengar. Nu lägger vi pengar på resan istället.

Har du funderat något på hur ni ska berätta nyheten efteråt?
    Jag funderade på att tagga oss på Facebook på flygplatsen och skriva nåt i stil med "herr och Fru Xxxxx på väg mot Xxxx" He he hur Facebook har tagit över våra liv!  Flört En annan idé är att skicka vykort från resmålet och bjuda in till en efterfest, kanske ha en grillfest i vår trädgård i sommar?

• fayefaye
    Guanaca skrev 2012-03-26 09:07:31 följande:

Ja!
    Vi kommer att gifta oss borgerligt i maj (i kommunhuset), och direkt efter vigseln åka till flygplatsen för en resa! Det är bara min allra bästa kompis som vet något, ingen annan. Vi har bara sagt till familj mfl att vi bokat en semesterresa Flört

Vi ville gifta oss ganska så snabbt efter att han friat och har ingen ekonomi just nu för ett stort bröllop, inte ens ett litet om det ändå involverar klänning, mat etc. Och vi kände också att det är vi två och vår kärlek som är det viktigaste. En massa planering, pengar, stress och jobbiga släktingar skulle kanske bara förstöra romantiken!? 

Tanken är att vi ska ha ett till bröllop om några år när vi förhoppningsvis har bättre ekonomi, gärna då i kyrkan. Men är lite orolig för att det inte blir samma sak när man redan varit gift i flera år. Gästerna kanske inte ens tycker det är någon idé att komma?

Har varit gift en gång tidigare och då var det också en budgetvariant men ändå en fest för familjerna med god mat etc. Hade velat gjort det riktigt stort denna gång eftersom det är "på riktigt", förra äktenskapet var bara ett enda stort misstag Död

Känner lite sorg över att det inte blir storslaget och att alla får se hur mycket vi älskar varandra... Men samtidigt känns det bra att vi gör det på vårt sätt, kul att överraska alla, och såklart framförallt helt UNDERBART att mitt livs kärlek bett mig bli hans fru Hjärta
    Så jag är tydligen lite kluven Flört men gifter mig hellre så snart som möjligt än att vänta flera år för att spara ihop pengar. Nu lägger vi pengar på resan istället.

Jag funderade på att tagga oss på Facebook på flygplatsen och skriva nåt i stil med "herr och Fru Xxxxx på väg mot Xxxx" He he hur Facebook har tagit över våra liv!  Flört En annan idé är att skicka vykort från resmålet och bjuda in till en efterfest, kanske ha en grillfest i vår trädgård i sommar?

Vykort känns mer personligt än FB tycker jag :)
  • Guanaca
    fayefaye skrev 2012-03-26 09:25:48 följande:
    Vykort känns mer personligt än FB tycker jag :)
    Problemet kan ju vara postgången. Tänk om pappas kusin får sitt vykort innan morsan och ringer upp och ”skvallrar”, då förstörs ju effekten med det trevliga vykortet! Förvånad

Får väl posta vykorten till närmaste familjen två tre dagar innan  ha ha!
  • Esterphilia
    Guanaca skrev 2012-03-26 09:07:31 följande:

Ja!

Det roliga är att vi umgicks för 23 år sen och sen fick kontakt med varandra via facebook...
    Vi har liksom ni, planerat att gifta oss i maj och sen åka till Amsterdam på bröllopsresa och funderar faktiskt på att sätta in en annons i tidningen och att skriva något på just facebook...

Vi vill ha ett enkelt bröllop i kyrkan med bara kyrkovärden och någon till som vittnen.
    Enkel vit klänning, vita blommor i håret och en bukett liljenkonvaljer.
    För oss står vår kärlek i centrum den dagen, inte en massa andra människor.
    Vi har inte träffats så länge, men känner båda att det är helt rätt.
    Kanske är det ännu en anledning till att det blir "vår grej".

Vi har också funderat på att kanske ha en liten utomhusfest i sommar för våra vänner.

Vart ska ni åka efteråt? 

Just nu är det en massa planerande och funderande med val av kyrka, ringar, kläder osv...
    Men det är kul!
  • Lommila1

jag ( ja eller vi då..) gifter oss hemligt den 1.6! I rådhuset med vittnen därifrån.
    Vi är rel unga, 27&29 å det är först agången för oss båda. Men vi vill verkligen inte ha en storfest som kostar massor.. sen är inte alal familjeförhållanden helt ok heller, så då blev en enkel vigsel alternativet... Vi har dock varit tillsammans i 7 år så de är ju inte något nytt, och det är länge sen det kom krav på bröllop från släkten ... Men jag är lite rädd hur reaktionerna blir:S Eller snarare nervös...
    Hur tänker ni tala om att ni gift er? och när? direkt efter eller senare?

Jag tycker också det är en massa att fixa ( iaf pedanten i mig)! Vet inte alls hur jag skulle orka ordna en fest, skulle ju få en burnout:D

Hur har ni lagt upp er dag?

• Guanaca

Hej esterphilia och lommila1! Kul att det finns fler hemliga brudar ;) Det vi har planerat är: vigsel i kommunhuset kl 9.00, med tjänstemän som vittnen. Har pratat med vigselförrättaren och bokat. Vet ännu el om vi ska ha den korta eller långa texten (de har iallafall ändrat texten sen förra gången jag gifte mig, skönt!) Efter vigseln ska vi åka direkt till Arlanda. Får se om vi åker hem först och byter till reskläder. Vi kommer nog att ta vår bil dit, så blir ingen champagne då, får väl bli en drink på flygplatsen! Tänkte köpa en ballong som det står Just Married på att hänga ut genom fönstret gå bilen och sätta på bagagevagnen :D Vet inte vilka kläder vi ska ha :s Ringarna kommer vi att ge varandra på nån fin strand eller på nåt mysigt torg eller slottsruinpå Mallorca. Ja, det är dit vi ska! Hittade en resa till ett mycket bra pris. Fyrstjärnigt hotell i en liten by därtydligen inte massturismen påverkat det genuina alltför mycket. Ska hyra bil och åka runt på landsbygden och leta efter små pärlor, äta gott och bara njuta av solen :) Så vigseln i kommunhuset är egentligen bara en formalitet. Sen lovar vi varandra evig kärlek och växlar ringar vid en spontan romantisk stund på resan. Vill dock gärna ha foton på oss båda, ett bröllopsfoto. Om de är trevliga på hotellet kanske man kan ordna nån liten "ceremoni" där Och de tar några kort. Typ att vi får champagne vid middagen, klär upp oss, tända ljus och ber hotellet om lite uppvaktning och fotografering. Verkar vara jättefint på och runt hotellet allafall, är ett gammalt slott och vackra trädgårdar! Vi har lärt oss att det vi gör spontant och där med i rätt ögonblick blir mer lyckat :) Jag skulle inte heller klara av att planera ett stort bröllop, skulle bli så stressad :p

• Lommila1

Mallorca låter jätte mysigt! Vi funderade på att viga oss utomlands men pga orsak 1 ,2 och 10 så blev det inte av
    Vilket datum gäller?

vi har vigsel bokad kl 14.00 sen borde jag kanske boka frissa o smink snart... vet inte hur invecklat jag skall göra det... känns lite bortkastat med 2000 spänn på det.. får se hur jag gör
    kl 19.00 skall vi äta på resutang( enskillt kabinett) och däremellan skall vi fotas av en fotograf
    ja efter middagen åker vi väl hem o sova då:)

Svar på tråden Hemligt bröllop i all enkelhet?