• daniiel

Avmaska katt, tips och råd?

Jag vet, detta är ett bröllopsforum, men jag har ställt denna frågan i andra forum och inte fått något svar, så jag försöker här också eftersom det är många aktiva inne här. Vissa kanske har erfarenhet av katter.

Vi har två katter och en hund. Hunden har spolmask, så vi vill avmaska hunden och katterna. Hunden och ena katten var inga problem, men den andra katten är ett h-vete och har alltid varit. Det går inte att få i honom tabletten! Såndär pasta/salva eller vad det nu är, är ännu värre. Det går inte att gömma tabletten i något ätbart (han tycker ändå nästa inte om något) och det går inte att lirka ner den i halsen på honom, trots att vi är två personer. Vi har en sådan "tång" som man fyller med vatten som ska hjälpa till att få ner tabletten, funkar ändå inte.

Vad kan vi göra? Vad mer kan vi pröva?

• Svar på tråden Avmaska katt, tips och råd?
  • Sara 120707

Har själv aldrig haft nåt problem med mina egna sötnosar när det gäller tabletter(de vet att det inte är utan konsekvenser att trotsa matte :-P) men mina tips för en vildare katt är ngt liknande. Kräver dock två personer..

Ta en tjock tröja du inte är rädd om och knyt igen ärmarna(så att det blir som en påse), sen dra åt den där uppe så bara kattens huvudet sticker upp.

Ta sen ett riktigt rejält grepp om nackskinnet, inget försiktigt litet tag utan en rejäl grabbnäve och håll en liten stund(tar man ordentligt så fungerar det på samma sätt som en brems på en häst).

Efter en liten stund blir katten groggy, bänd upp käken och lägg in tabletten riktigt djupt(ev vatten oxå eftersom det kan vara svårt att få in den tillräckligt djupt).

Det brukar funka bra på utekatter.

Tricket är att hålla nackskinns grepet tillräckligt hårt och tillräckligt länge, endorfinerna strömmar då till och katten blir som sagt groggy.

• daniiel
    Sara - Tack för tipset :) Haha låter lite läskigt dock om katten blir groggy, men för vår katts del behövs det nog.

Chicita - Tack, precis den tråden jag letade :) Nej, han äter tyvärr bara en sorts torrfoder och vi prövade göra så med torrfodret, men han vägrade äta ändå.
  • Sara 120707
    daniiel skrev 2012-03-20 20:28:38 följande:
    Sara - Tack för tipset :) Haha låter lite läskigt dock om katten blir groggy, men för vår katts del behövs det nog.

Chicita - Tack, precis den tråden jag letade :) Nej, han äter tyvärr bara en sorts torrfoder och vi prövade göra så med torrfodret, men han vägrade äta ändå.

Jo mat tekniken är ju att föredra men när man har katter som inte är så matgalna så får man ju göra vad man kan.

Det är egentligen inte så hemskt, man utnyttjar samma teknik som kattmamman gör när hon bär omkring dem i nackskinnet, det gör oxå att deras minne av upplevelsen blir lite foggy. I slutändan minimrar det skaderisk för både människa och katt, det viktiga är att inte vara för försiktig med nackskinnet, katter tål en del :)

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-03-20 20:37:33 följande:

Jo mat tekniken är ju att föredra men när man har katter som inte är så matgalna så får man ju göra vad man kan.

Det är egentligen inte så hemskt, man utnyttjar samma teknik som kattmamman gör när hon bär omkring dem i nackskinnet, det gör oxå att deras minne av upplevelsen blir lite foggy. I slutändan minimrar det skaderisk för både människa och katt, det viktiga är att inte vara för försiktig med nackskinnet, katter tål en del :)

Ja katter tål mer än man tror. Helt klart Glad
    Men det är lätt att backa när man inte vet hur hårt man faktiskt kan ta i dom. För man känner sig som en djurplågare och tycker synd om katten...

Illrarna (som jag födde upp ett tag) fick man verkligen ta hårda tag med.
    Trixet är nog att man ska ta "en grabbnäve skinn" och så hålla taget rejält. Man behöver inte klämma skinnet mellan fingrarna så att säga,  men man ska hålla i. Ungefär som man tänker sig att man tar tag i en jacka på någon som muckar. Glad
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-03-20 20:44:01 följande:
    Ja katter tål mer än man tror. Helt klart Glad
    Men det är lätt att backa när man inte vet hur hårt man faktiskt kan ta i dom. För man känner sig som en djurplågare och tycker synd om katten...

Illrarna (som jag födde upp ett tag) fick man verkligen ta hårda tag med.
    Trixet är nog att man ska ta "en grabbnäve skinn" och så hålla taget rejält. Man behöver inte klämma skinnet mellan fingrarna så att säga, men man ska hålla i. Ungefär som man tänker sig att man tar tag i en jacka på någon som muckar. Glad

Precis! Det är ganska svårt att förklara, lättare att visa.

Man märker att det är rätt när katten lugnar sig.

Appropå att man faktiskt kan ta ganska hårt i dem så brukar det hjälpa att titta på hur hårdhänta de är med varandra även när de bara leker.

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-03-20 21:02:48 följande:

Precis! Det är ganska svårt att förklara, lättare att visa.

Man märker att det är rätt när katten lugnar sig.

Appropå att man faktiskt kan ta ganska hårt i dem så brukar det hjälpa att titta på hur hårdhänta de är med varandra även när de bara leker.

Ja man kan lära sig mycket bara av att studera djuren när dom interagerar med varandra Glad
    Kunde sitta i timmar i hagen förut när jag jobbade med hästar. Bara för att studera deras eget beteende.
    Det hade man stor nytta av sen när man skulle rida in eller utbilda dom Glad 
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-03-20 21:49:50 följande:
    Ja man kan lära sig mycket bara av att studera djuren när dom interagerar med varandra Glad
    Kunde sitta i timmar i hagen förut när jag jobbade med hästar. Bara för att studera deras eget beteende.
    Det hade man stor nytta av sen när man skulle rida in eller utbilda dom Glad

Håller med, sen blir det en fråga om erfarenhet och känsla, både med katter och hästar (och naturligtvis andra djur).

Tillslut gör man saker utan att tänka och när man ska förklara så blir det bara luddigt, eftersom det blir en så naturlig del att läsa av hur djuret känner sig och handla därefter.

• daniiel

Jag tycker dock att saker kan se läskigt ut och kännas obehagligt, även om man vet att de inte är farliga. Tex dotterns feberkramper, de är helt ofarliga, men de ser ju jättehemska ut och jag blir rädd ändå varje gång.

• hjgs

Rulla runt tabletten i smör så att den får ett lager smör runt hela. Stoppa den sen i frysen tills smöret stelnar. Ta och linda in katten i en handduk låt maken hålla tvinga i katten tabletten, håll igen munnen och luta huvudet bakåt smöret smälter och hjälper tabletten att glida ner.

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-03-21 00:37:22 följande:

Håller med, sen blir det en fråga om erfarenhet och känsla, både med katter och hästar (och naturligtvis andra djur).

Tillslut gör man saker utan att tänka och när man ska förklara så blir det bara luddigt, eftersom det blir en så naturlig del att läsa av hur djuret känner sig och handla därefter

Ja precis, hur förklarar man hur det känns?
    Det är som att förklara hur man andas...
    daniiel skrev 2012-03-21 00:43:27 följande:
    Jag tycker dock att saker kan se läskigt ut och kännas obehagligt, även om man vet att de inte är farliga. Tex dotterns feberkramper, de är helt ofarliga, men de ser ju jättehemska ut och jag blir rädd ändå varje gång.
    Självklart kan det vara otäckt ändå även om man vet vad det är...
    Jag får kramper i hjärtat. Jag vet att det inte är farligt, jag har blivit testad både på längden och tvären för det. Det är mitt lilla blåsljud som spökar. Hjärtat hoppar över ett slag ibland och då kan det komma i otakt när det ska börja slå igen. Vilket känns som kramp. Men bara jag sätter mig ner, koncentrerar mig på att andas lugnt och försöker slappna av så går det över rätt snabbt. Dock kan det vara väldigt otäckt när det händer och speciellt för omgivningen.

Skillnaden mellan att man vet vad det är och första gången man upplever en sak är ju ändå rätt stor. För även om det ser otäckt ut så är det mycket lättare att hantera det när man vet vad det är Glad
  • Lilique

Om du kör på något av tipsen ovan om att hålla i katten/katt-i-påse-grejen och lyckas få in tabletten, glöm inte att dra/smeka/stryka katten längs halsen för att trigga sväljreflexen. Vill kisse inte svälja så låter han/hon gärna bli annars, och det kan bli lite jobbigt.

Jag har en bråkig kisse som hatar att bada men som kladdar ner sig något förskräckligt ibland. Har försökt att ta honom ordentligt i nackskinnet, men jag måste hålla i skinnet rakt över skulderbladen på honom. En hel handfull och ett ordentligt grepp = kisse bli en påse nötter. Funkade även på mina föräldrars katter. Värt att prova och se om du hittar kissens akilles häl (:

Om du vill köra svältmetoden så kanske det känns urtaskigt, men efter att du låtit kisse svälta en dag och sedan hällt upp torrfodret tillsammans med "äcklet" och han inte vill äta... låt honom gå hungrig då. "Passar inte maten så får det väl vara då" ungefär. Förr eller senare blir han ändå hungrig, sväljer stoltheten och äter upp det. De klarar sig dock längre än man tror på ren envishet eftersom att de vet att husse eller matte byter ut maten till något bättre om man bara väntar tillräckligt länge.

• ammya

du kan ju smälta tabletten i lite vatten sen dra upp det i en 5 ml. spruta och spruta in det i munnen på kattn :) de funkar men vill den inte äre bara att en håller i nackskinnet och den andra ger katten medicin och håller upp munnen så gåre nog galant skarru se :)

• daniiel
    ammya skrev 2012-05-03 00:34:35 följande:
    du kan ju smälta tabletten i lite vatten sen dra upp det i en 5 ml. spruta och spruta in det i munnen på kattn :) de funkar men vill den inte äre bara att en håller i nackskinnet och den andra ger katten medicin och håller upp munnen så gåre nog galant skarru se :)
    Vi har prövat allt det, flera gånger, men det går ändå inte. Nåja, nu har det gått ett bra tag och katten har inte mask, så just nu är det lugna puckar :)
  • Dejli

Vår ena katt, som vi fått av en kompis, skulle vara helt omöjlig att avmaska... själv har jag aldrig haft problem med det, men det gäller att få tabletten LÅNGT ner i halsen och inte vara rädd för att bli biten under tiden :P

Felet man ofta gör är att man petar in den i munnen så de kan mecka omkring med den på tungan, trycka upp den i gommen etc... trycker man ner den långt ner får han inte upp den, och det är lättare att svälja den än att spotta.

Tycker själv inte det har någon betydelse om man stryker under hakan eller inte, så länge tabletten är tillräckligt långt bak i munnen. Ordentligt inlindad i en handduk, hålla honom tätt mot kroppen med huvudet i ett stadigt grepp och så ner med tabletten så långt bak det bara går.

• söt nöt

jag kan starkt rekommendera att kleta in pasta på kattens tassar. Katter är renliga djur som hatar att vara smutsiga. Det funka i 99 av 100 fall. Jag har jobbat ett tag som djurskötare på bla ett katt- ch hundstall så jag vet vad du menar med katter som är svåra att få i tabletter. Så det är mitt tips. Lycka till!

Svar på tråden Avmaska katt, tips och råd?