• daniiel

Avmaska katt, tips och råd?

Jag vet, detta är ett bröllopsforum, men jag har ställt denna frågan i andra forum och inte fått något svar, så jag försöker här också eftersom det är många aktiva inne här. Vissa kanske har erfarenhet av katter.

Vi har två katter och en hund. Hunden har spolmask, så vi vill avmaska hunden och katterna. Hunden och ena katten var inga problem, men den andra katten är ett h-vete och har alltid varit. Det går inte att få i honom tabletten! Såndär pasta/salva eller vad det nu är, är ännu värre. Det går inte att gömma tabletten i något ätbart (han tycker ändå nästa inte om något) och det går inte att lirka ner den i halsen på honom, trots att vi är två personer. Vi har en sådan "tång" som man fyller med vatten som ska hjälpa till att få ner tabletten, funkar ändå inte.

Vad kan vi göra? Vad mer kan vi pröva?

• Svar på tråden Avmaska katt, tips och råd?
  • annapanna88

Här kommer några tips från en nästan färdig leg. djursjukskötare :)

Om man tycker att det är helt omöjligt att få i katten hela tabletter (min katt är likadan) så är det bästa att krossa den.
    Sedan har man några alternativ:

Blanda den krossade tabletten med något gott som katten frivilligt äter.

Blanda den krossade tabletten med något gott och stryk på tassarna - katten vill hålla sig ren och slickar därför upp det.

Blanda den krossade tabletten med vatten och sug upp i en spruta och tvinga i katten blandningen. Spruta kan man få på apoteket eller hos sin veterinär.
    Bra om man är två! Även bra att linda in katten i en handduk om den gärna klöser omkring sig när den blir tvingad eller om man inte känner sig helt säker på att hålla!

Om inget av detta fungerar så kan jag leta efter fler tips och fråga klasskamraterna!

Lycka till! :D

• annapanna88

Kom på en sak till!

Man kan också boka tid hos veterinären för att få hjälp med detta.
    Antingen tar man med sig avmaskningstablett och så gör sköterskorna ett ärligt försök ;)
    Alternativt kan man ge en injektion med avmaskningmedel.

Dock kostar det ju en liten slant och tar lite tid då man måste åka till djurkliniken, ev väntetider mm.
    Dessutom blir katter ofta stressade av att vara på djurkliniken/åka bil o.s.v så det är inte alltid så lätt att få i dem tabletter (även för oss som gör det varje dag :)).

• daniiel

Åh, tack så mycket för svar! :D

Vi har prövat krossa och blanda med något, men han är inte tillräckligt förtjust i något för att mumsa i sig det tyvärr. Han är extremt kräsen med vad han stoppar i sig. Vi prövade denna gången med en sådan spruta (har försökt förut också), men inte ens om jag krossar tabletten får han i sig det. Inte slickar han i sig det som kommer på tassar eller liknande heller, han bara sprätter runt här hemma då. Han är likadant oavsett vad det är han får på tassar eller i pälsen.

Skulle verkligen uppskatta fler tips, om det finns. Känns som vår underbara katt är helt hopplös :P haha

• Chicita

Har också haft katter som är sådana... 
    Och det som funkat bäst är helt enkelt att tvinga ner det. Ett stadigt tag i nackskinnet (linda gärna in katten ändå för att minimera klösrisken). Pressa ner tabletten och ta ett stadigt tag runt nosen så den inte kan spotta ut.
    Ha gärna en spruta med lite vatten i närheten och spruta in lite i mungipan medans ni håller igen munnen. Det tvingar fram en sväljreflex.
    Ja det kräver fler än 2 händer att både hålla i nackskinnet, hålla igen munnen och spruta vatten. Så teamwork gäller...
    Och ni måste hålla igen länge. Vi pratar om kanske en kvart... Stryk gärna lätt under hakan (struphuvudet) också för att stimulera sväljreflexen.

Katten kommer att undvika dig i flera dagar efteråt efter att ha utsatt den för sådan "tortyr". 

Jag har provat krossad tablett i vatten och spruta in i smådoser. Men det är så svårt att veta om katten fått i sig allt eller inte eftersom det brukar stänka överallt 

• Juni 2012

Usch så jobbigt!
    Tänk så praktiskt om alla hade varit som min vovve som just nu äter medicin. Man tar tabletterna, lägger dem i handen och säger varsågod. Glufs, så är de borta.

• annapanna88

Haha jag känner igen mig. Min katt är totalt hopplös (hon är Bengal så det ligger väl i generna ;))!

Det enda som fungerar på henne är att krossa tabletten och blanda med vatten. Sedan får jag sitta på henne och hålla fast frambenen med ena handen för att kunna få i henne vätskan med andra. Det var inte så roligt med antibiotika två ggr/dag i 10 dagar :)

Så det är faktiskt mitt bästa tips.
    Linda in den i en handduk om det är svårt att hålla. Vinkla sedan huvudet något uppåt med ena handen. Håll sprutan i den andra och lirka in den i mungipan tills katten öppnar munnen (så man får in sprutan mellan kindtänderna liksom). Sen sprutar man in vätskan, inte för fort så den sätter i halsen, och lite i taget. Om den ändå inte vill svälja kan man massera vid struphuvudet, det utlöser sväljreflexen. Gör gärna om med flera små klunkar än en stor, det är behagligare för katten!

Är man två och har en hyfsat lugn katt kan det knappt gå fel...

Men jag ska snoka vidare efter tips :)

Har en så bra bild i en bok som jag skulle vilja bifoga... får leta efter något sådant senare, ska iväg och träna nu :)

• daniiel
    Chicita - Det är precis så (bland annat) vi prövat göra, flera gånger, men den där jäklarns tabletten kommer upp ändå! Hade en honkatt förut som var hopplös på sina p-piller och på henne funkade det om man, precis som du säger, håller igen i typ 15min och stryker på halsen. Denna katten - nej.

Juni - Haha jamenvisst, det hade varit helt underbart om det var så :)

annapanna - Åh, har du en sådan fin :D Våra är vanliga huskatter, den som är hopplös med stora portioner norsk skogis och en personlighet som är allt annat än katt :P

Tack för att ni tar er tid att svara :) Jag är så less på att det ska vara så himla besvärligt att få i honom något.
  • Chicita

Låter ju som att det lär bli en spruta hos veterinären då...

hmm... det där lät lite illa känner jag nu när jag läser igenom meningen Tungan ute 
    Alltså en avmaskningsspruta... 

• daniiel

Hahaha ja, som tur var så tolkade jag det helt rätt :P Mjo, jag lutar mer och mer åt att det kanske inte finns något annat alternativ.

Har du någon koll på den där språktråden Chicita? Jag har en bild jag skulle vilja dela med mig av, men hittar inte åt tråden.

Svar på tråden Avmaska katt, tips och råd?