• Anonym (fröke­n spara)
    Äldre 18 Mar 22:40
    14429 visningar
    101 svar
    101
    14429

    Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)

    Jag och min m2b vill gifta oss. Vi kommer ha en väldigt liten budget, dels pga renoveringar och livets övriga kostnader men också för att vi gärna vill vara gifta men ingen av oss har haft en väldans dröm om ett stort bröllop.


    Vi kommer ha en utomhusvigsel under sommaren. Efter själva vigseln blir det grillbuffé och tårta/kaffe, dans och lekar tills gästerna själva väljer att avsluta vårt grill-party-picknick-style-bröllop. Än är inte förberedelserna helt och hållet färdiga och budgeten inte 100% spikad men så här ser vårt ut än så länge:


    Antal gäster: 30-35 varav 7-8 barn under 4 år (Vi har väldigt liten släkt, så därför får vi både plats med släkt och vänner i dessa siffror. Litet men mysigt. Ingen av dom dricker speciellt mycket alkohol då alla föredrar läsk och att köra bil)


    Klänning: 1500:- inkl frakt, enklare kinaklänning
    Skor, smycken: 0:-Tar jag hemifrån, ingen kostnad
    M2bs kläder: 0;. Samma som ovan, hans kläder har vi hemma
    Brudbukett: 0:-, tar från svägerskans trädgård
    Hår+ smink 1000:-
    Naglar: 390:-
    Ringar: 4000:-
    Övriga blommor: 0:-, det bjuder en släkting på (florist)


    Pastasallad: 300:-
    Fläskfilé, kycklingklubbor, grönsaksspett och korv med bröd till barnen: 1500:- inkl ketchup, senap, marinad mm
    Baguetter, smör, bröd: 150:-
    Kaffe/te: 100:-
    Tårtor (princesstårtor med utseende efter vårt önskemål): 1500:-
    Alkohol: 350:- (2 baginbox, en av varje, 10-15 öl, snaps och avec tar vi hemifrån)
    Övrig dryck: 350:- (3 coca-cola, 3 hallonsoda, 3 sockerdricka, 3 ramlösa, ev nåt mer)
    Fotograf: 0:-

    Musik: 0:- (vi har ett bra system hemma som vi utan problem kan göra mobilt, brända skivor eller spotify haha)
    Inbjudningskort: 300:- inkl porto, jag gör korten själv så jag får dom precis som jag vill ha dom
    Vigsel och vigselförrättare: 1000:-
    Lokal: 0:-, vi är utomhus i en offentlig park
    Porslin: 0:- min mormor har ett paket hemma med tallrikar, assietter, vinglas och kaffemuggar till större fester som vi lånar
    Bröllopsresa: 4500:-, 2 nätter på spa i polen, inkl helpension och 5 st par-behandlingar
    Övrigt: 300:-, värmeljus, blockljus, servetter, socker till kaffet och andra övriga kostnader som alltid kommer!


    =
    Ca 16.000 om man räknar in allt, lite drygt 8500:- om man räknar bort ringar och bröllopsresa (av någon konstig anledning gör vi det då vi anser att det inte räknas in i bröllopsbudgeten men klart det är galet)


    Vad tror ni? Låter det helt galet? Vad bör ändras på och finns det något som låter uppåt väggarna fel? Vad har ni för budget? Hur gör ni för att hålla? Varför liten budget? Jag vill supergärna se bilder, höra historier och få tips och idéer!

  • Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)
  • mariaj­ernber­g
    Äldre 19 Mar 00:39
    #1

    vart köper du din klänning?


    Vi har också liten budget så jag skulle vilja komma över en snygg men billig klänning. Har funderat på att hyra men endel säger att det är skit dyrt å endel säger att det är billigare. själv har jag inte kikat upp det än.


     

  • Äldre 19 Mar 07:51
    #2

    ah. äntligen en grupp med "rätt" prisklass :P 

    vi har oxå en liten budget. försöker dra ner så mycket som möjligt. det började med ca 20 000, men sen har jag (de e jag som håller koll...) fixat och trixat, så om vi har tur hamnar vi under 10 000..

  • Cosy
    Äldre 19 Mar 08:10
    #3
    filibustern skrev 2012-03-19 07:51:45 följande:
    ah. äntligen en grupp med "rätt" prisklass :P 

    vi har oxå en liten budget. försöker dra ner så mycket som möjligt. det började med ca 20 000, men sen har jag (de e jag som håller koll...) fixat och trixat, så om vi har tur hamnar vi under 10 000..
    hur lyckades du trolla bort 10.000kr?

     
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • mariaj­ernber­g
    Äldre 19 Mar 08:14
    #4

    filibustern: Kan inte du lägga upp en lista du också på vad du har tänkt för priser på allt.


    Skulle vara skönt å se hur folk tänker så man får lite tips. Vi ska också gärna hamna under 10000. Men har köpt och skickat iväg inbjudningskort å bara de gick på ca 800.


    Vi har väldigt många gäster (om alla skulle komma)


    Vi har 4 barn varav en av dem ska döpas samtidigt så det ska ju till kläder till alla barnen.


    Blommor funderar jag på att sätta ihop själv eller att någon vän som är duktig får göra det.


    fotografera får eventuellt min karls syster göra. Jag känner att jag inte behöver nå värsting kort.


    Kläder till oss själva kommer väl kosta känner jag.


    Ringar har vi inte tittat på än. Några tips?


    Festen kommer vi att ha hemma då vi bor väldigt stort.


    Förhoppningsvis kan man få tag i bord och stolar gratis eller till ett bra pris


    Eventuellt måste vi hyra ett tält.


    Vi kommer att vara ute på våran gård. Är det viktigt att man har musik?? i så fall får vi fixa det.

  • Anonym (strum­pan)
    Äldre 19 Mar 08:52
    #5

    vi har en låg budet vi med och har fördelat de följande..

    inbjudningskort med kuvert samt frimärken 350:- kr för 80 st kort
    klänning 2000:-
    smink 500:-
    håruppsättning plus färg och klipp 1400:-
    partytält 500:-
    duk och engångsuppsättning av tallrikar samt glas 500:-
    Blommor 500:-
    M2B kläder 1500:-
    näbbkläder:250

    Summa: 6600:-

    Sen får vi all bröllopsmat utav en vän, dryck utav mina föräldrar, fotografering utav en vän som är fotograf, transport av min pappa, bröllopsresa för hoppningsvis av mina föräldrar.

  • mariaj­ernber­g
    Äldre 19 Mar 09:17
    #6

    Hur gjorde ni då med korten. köpte färdiga eller gjorde själva?


    Jag känner att jag borde kollat upp saker och ting lite mer . Vi köpte typ 40 kort med kuvert och 11 frimärken å det blev typ 800 kr.

  • Anonym (poor studen­t)
    Äldre 19 Mar 09:42
    #7
    Anonym (strumpan) skrev 2012-03-19 08:52:54 följande:
    vi har en låg budet vi med och har fördelat de följande..

    inbjudningskort med kuvert samt frimärken 350:- kr för 80 st kort
    klänning 2000:-
    smink 500:-
    håruppsättning plus färg och klipp 1400:-
    partytält 500:-
    duk och engångsuppsättning av tallrikar samt glas 500:-
    Blommor 500:-
    M2B kläder 1500:-
    näbbkläder:250

    Summa: 6600:-

    Sen får vi all bröllopsmat utav en vän, dryck utav mina föräldrar, fotografering utav en vän som är fotograf, transport av min pappa, bröllopsresa för hoppningsvis av mina föräldrar.
    vad trevligt att ni lyckas få ner budgeten så låg fast jag och många andra är inte intreserade av hur mycket hjälp som mman fått med vissa saker utan hur man får ut så mycket som möjligt från varje krona. dvs hur mycket allt kostar
     
  • Äldre 19 Mar 09:42
    #8
    Cosy skrev 2012-03-19 08:10:12 följande:
    hur lyckades du trolla bort 10.000kr?

     
    We did it on DreamHack. Geeky love
    haha! ja.. de undra jag med. ne men vi hade tänkt anlita ett säckpipeband för 5 000, men det tog vi bort. sen har vi ändrat maten, så det for några 1000-lappar på det. 

    såhär ser planen ut. (fast vi har inte satt datum än) 
    klänning, med skor och jacka - 1300 (inköpt blocket)
    ring 3000 (diamanter i min förlovningsring)
    inbjudningskort, tackkort etc ca 400 (gör egna) 
    kostym har gubben
    tårta 2000
    bukett  gratis - 600kr (beroende på om min gubbes kusin vill göra min bukett) 
    hår 1000
    smycken och smink gratis
    fotografering - gratis genom min tänkta brudtärna
    kläder tärna/bestman - få dom skaffa själv :P vi är inte så kräsen
    lokal: 100kr ev. 
    musik - har två bröder som kan de där.. 
    gästantal: ca 30 kanske

    dukning kan jag inte ens gissa, beror på vilken årstid det bli, hur avancerad "middagen" ska vara etc. 
    maten är vi osäker på, vi vet inte om vi ska ha billig middag eller bara en lunch eller t.o.m bara tårta och kaffe. 

    men ungefär såhär ser det ut just nu. men p.g.a annat som hänt i livet har vi varit tvungna att lägga ämnet lite på hyllan. (ne är inte gravid :P) 
  • Äldre 19 Mar 09:48
    #9

    dessutom kanske vi har tur och kan anlita vår nuvarande dragspelslärare som spelare på ex fest och ingångsmarsch gratis ;) kan ju be han om en tjänst. ;P bland de bästa. och så kan ju jag och min karl lite oxå^^

  • Green
    Äldre 19 Mar 10:05
    #10

    Får se vad det slutar på men från början var det tänkt en budget på 10 000:-
    Den kan vi nog redan glömma men 15 000:- ska vi klara oss på!

    Catering (buffe) 6000-7000:-
    Tårta 600:-
    Dryck (öl, vin, läsk och övrig alkohol) 2 500:-
    Klänning 1000:-
    Inbjudningskort 230:-
    Bord och stolar hyrs ev från en lokal 200:-
    Ring 3000:-

    Vigselförrättare är gratis i vår kommun.
    Partytält har svärföräldrarna.
    Blommor finns i trädgården.
    Blivande maken ska ev köpa ny skjorta men kostym finns.
    Glas, porslin och dukar finns+lånas av mamma.
    Ljus och de flesta dekorationer har jag på lager.
    Gel-naglar har jag redan så det ska bara planeras in i lagom tid men det blir ingen extrakostnad.

    Hår och smink är det jag funderar på mest nu. Om jag ska försöka fixa det själv eller om jag ska betala för det och hur mycket i så fall?

    Har bröllop 28/7 så än kan jag vela lite till Flört

Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)