• Krila

Vilken typ av klänning till min kropp?

Jag är 160 lång. Överviktig, men ska försöka gå ner i vikt. Men har stor byst och breda höfter. Vill inte ha klänning utan axelband. Gärna halterneck.

Tror ni hellång eller precis nedanför knäna ser bäst ut?

Gifter mig nästa sommar

• Svar på tråden Vilken typ av klänning till min kropp?
  • daniiel

Låter ungefär som min kroppsform också. Är samma längd, har X-antal extrakilon och relativt stor byst samt höfter/rumpa. Jag tycker faktiskt att klänningen jag bar var väldigt smickrande för min kroppsform. A-linje med som veckad överdel, samt lite spets och paljetter över bysten. Kjol som börjar just ovanför höften och precis som Odium skriver, förlänger midjan, men döljer höfter/rumpa på rätt sätt. Jag hade dock en svart spetsbolero till med 3/4 ärm och jag tycker verkligen att den slimmade ner mina armar, inte tvärtom. Den bidrog också till att jag kände mig bekväm och det är något som jag tycker är viktigt - att man ska känna sig bekväm.

• Odium

Svart spetsbolero låter som en fullträff. Kan bli en sån för mig också.. =)

• Chicita
    say yes skrev 2012-03-15 19:34:05 följande:
    2. om man har off-shoulder så menas det inte alls att man bara har båtringning. Det finns flera off shoulder klänningar i v-ringat. Man balanserar ofta ut höfterna med en off-shoulder modell.

Man o andra sidan, vad vet jag - jag har ju bara jobbat i bröllopsbutik i 1,5 år innan jag började plugga.... 
    Nu skrev jag "någon form av båtringning".
    En off the shoulder med V-ringning är fortfarande ett väldigt platt V.
    Alla ringningar som är bredare än vad dom är djupa räknas till båtringningar. Oavsett om du sen har sjalkrage, måsvingeformad eller vad det nu är för modell. 

Om man inte är så bred annars så är det ett bra val med off the shoulder. Men om man är lite rund så vill man inte se bredare ut, då väljer man hellre en skärning som är slankande över höfterna istället för att bredda sig på andra ställen också. TS ville ju dessutom ha halterneck eller axelband. Off the shoulder ger inte samma trygghet som axelband gör även om det inte direkt är axelbandslöst.

Vi är överens om att TS bör gå och prova. För det är omöjligt att säga att "det här passar dig" utifrån ett par meningar på internet.

Men den där sista meningen hade du kunnat bespara dig. För det lät väldigt spydigt.
    1,5 år gör dig inte till någon expert. Man kan dessutom sälja klänningar utan att veta ett smack om kropsformer och liknande. 
  • say yes
    Chicita skrev 2012-03-15 20:52:35 följande:

Men den där sista meningen hade du kunnat bespara dig. För det lät väldigt spydigt. 1,5 år gör dig inte till någon expert. Man kan dessutom sälja klänningar utan att veta ett smack om kropsformer och liknande. 
    Chicita, nu får du ta o lugna ner dig. Jag vet mer om kroppsformer än de flesta eftersom det krävs en hel del att sälja brudklänningar, iallafall i Stockholm. Det är mer eller mindre omöjligt att sälja brudklänningar utan kunskap eller upplärning, det är inte HM direkt. 1,5år gör mig inte till en expert men det ger mig en hel del kunskap.
  • Chicita
    say yes skrev 2012-03-15 21:12:53 följande:
    Chicita, nu får du ta o lugna ner dig. Jag vet mer om kroppsformer än de flesta eftersom det krävs en hel del att sälja brudklänningar, iallafall i Stockholm. Det är mer eller mindre omöjligt att sälja brudklänningar utan kunskap eller upplärning, det är inte HM direkt. 1,5år gör mig inte till en expert men det ger mig en hel del kunskap.
    Jag är lugn som en filbunke.
    Din kommentar lät ändå spydig och var onödig. 
  • say yes

chicita, enligt dig var den det och inte enligt mig..

• Krila

Tack för alla svar!

Jag trivs inte med mina överarar och vill gärna dölja dessa lite. Så en bolero ska i alla fall testas, allternativt en klänning med ärm.

Men som sagt, jag får helt enkelt åka och prova ut någon klänning.

• TheD
    say yes skrev 2012-03-15 19:34:05 följande:
    Man o andra sidan, vad vet jag - jag har ju bara jobbat i bröllopsbutik i 1,5 år innan jag började plugga....
    jadu...det märks...
  • say yes
    TheD skrev 2012-03-16 16:38:49 följande:
    jadu...det märks...
    Vad skall hon ha på sig då?
  • JuliBrud89

På "say yes to the dress" säger dom att man ser mindre ut om man har åtsittande klänningar med drapering över magen. Och inte största klänningen för att "dölja" kroppen. Och det är sant! :)

• Odium
    JuliBrud89 skrev 2012-03-16 21:21:35 följande:
    På "say yes to the dress" säger dom att man ser mindre ut om man har åtsittande klänningar med drapering över magen. Och inte största klänningen för att "dölja" kroppen. Och det är sant! :)
    Woop woop!
  • Chicita
    Jepp...
    Speciellt om man har en markerad midja Glad 
  • TheD
    Japp
  • SnuttisSessan

Om du har stor byst så skulle jag villja säga, våga axelbandslöst =) Jag hade sagt hela tiden innan att jag skulle ha axelband men när jag fick på mig min klänning satt den som ett smäck och jag drar storlek 50 =)

• Krila

Anledningen att jag vill ha axelband eller halterneck är för att jag vill kunna ha en bh med axelband. Har inte jättestor byst. D när jag väger mindre, vilket jag hoppas att jag gör till bröllopet=P Men dom är hängiga och ingen axelbandslös bh jag testat hittills har hållt dom uppe. Har bara testat billigare varianter dock.

Svar på tråden Vilken typ av klänning till min kropp?