• Anonym

Fel tid för barn?

Vill ha era tankar angående detta.. Jag och min M2b ska gifta oss i sommar och i höst har jag tänkt börja plugga till socionom, utbildningen tar 3,5 år. 
    Grejen är att vi vill mer än gärna skaffa barn innan dessa 3,5 åren.. Är det dumt att ens tänka tanken? Min m2b har ett fast heltidajobb.

Är otroligt tacksam för någons annans tankar, positivt eller negativt! 

• Svar på tråden Fel tid för barn?
  • wiii

Hur tänkte ni hinna med att skaffa barn innan dina studier börjar? Eller menar du att studierna ska skjutas upp?

Jag tror inte att det finns rätt och fel med det där, tidpunkten är nog aldrig perfekt så att säga. Man får gå på magkänsla! 

• ECO wedding

Tidpunken för barn är aldrig helt rätt, det är alltid nått som inte klaffar. Men jag kan ge dig ett tips, kom in på utbildningen först och bli gravid sen, för då har du i alla fall en säkerhet att få komma tillbaka och en helt annan motivation som driver dig, det var vad min studievägledare rekommendera mig att göra.

• Pyttsan

Det går absolut att studera och ha småbarn. Vill man så går det, visst måste man prioritera, men det är inte så att man lever på svältgränsen om den ena har ett jobb. Förhoppnignsvis får du må bra och kan ta alla studiepoäng du planerat under graviditeten och sedan fortsätta när amningen kommit igång och ni hunnit landa hemma. Jag hade inte klarat att ta kurser de första månaderna, men sen går det bra igen, när man fått lite självförtroende och minsta pyttebebis-tiden är förbi.

Dessutom är det ju så att man inte kan beställa barn. Mitt råd är att inte planera FÖR mycket. Självklart ska det inte vara ogenomtänk, men det är helt normalt att bli gravid 1mån-1år efter att man skippat p-medel.  

mvh 

• sofi 88

Det du bör tänka på om du nu väljer att skaffa barn efter studierna är att bara för att utbildningen är klar så känns det kanske inte som rätt tid. Då känner man kanske istället att barn får vänta tills man har fast jobb osv... Bara en liten tanke som sagt. För jag sa också sådär, efter mina 3 år så kan vi skaffa barn... Nu har 3 år snart gått men inte kan jag skaffa bebis innan jag fått jobb, så känner jag i alla fall. Studieuppehåll kan man alltid ta för mammaledighet annars under studierna. Men det är ju olika för olika par!

• Pagnie

Jag hade också sådana tankar men nu är jag glad att jag väntade. Jag är nu klar med min utbildning till sommaren och jag är glad över mitt val, det är så sjukt mycket att göra ibland och jag hann knappt med mig själv emellanåt. Satt ibland 12 timmar på en dag och pluggade. Men det är ju som alla säger det finns ingen bra tidpunkt. Jag tänkte efter utbildningen men nu vill jag inte alls för tillfället. Blir bröllop först nästa år och sedan kanske en vidareutbildning. Men gå på magkänslan.

• daniiel

Jag kan bara prata för mig själv, men hade jag varit i din situation och vi var överens om att vi ville ha barn, så skulle jag inte vänta på "rätt tidpunkt", för den enda rätta tidpunkten som finns är att ni är överens om att ni vill bli föräldrar anser jag. Det finns alltid sätt att lösa saker och ting och chansen, om ni skaffar barn före eller under studierna, att du skulle ångra det är minimal tror jag. Det finns inget heller som säger att ni kommer bli gravida på första försöket heller, eller det tionde, eller det hundrade. Vill ni ha barn, nu, så kör på :)

Vi fick vår dotter medan jag gick gymnasiet. Inget blev som vi hade kunnat föreställa oss, men jag hade inte velat ha gjort på något annat sätt! Nu, 5år senare, så verkar det som att syskon.. ja, det kommer inte bli av helt enkelt.

• Strawberry
    wiii skrev 2012-03-13 20:56:09 följande:
    Hur tänkte ni hinna med att skaffa barn innan dina studier börjar? Eller menar du att studierna ska skjutas upp?

Jag tror inte att det finns rätt och fel med det där, tidpunkten är nog aldrig perfekt så att säga. Man får gå på magkänsla! 
    Instämmer med att det inte finns något rätt eller fel tillfälle att skaffa barn, viktigast är ju att ni känner er redo i ert förhållande för ett barn och att ni har möjligheten att klara det ekonomiskt.  

Jag pluggar just nu tredje året på en liknande utbildning och jag har flera klasskamrater som har barn, en del hade de redan innan vi började och ett par har pausat sin utbildning för att skaffa barn under tiden. Det har funkat ganska bra för de flesta, några tycker det är jobbigt med att hinna med skolan och att avstätta den tid som krävs för att klara alla tentor osv när det finns så mycket annat som de hellre vill och måste göra, som att vara med barnen... Det kan vara lättare med ett arbete där de finns fasta tider då man börjar och slutar dagen. Men de flesta verkar tycka att det är lättare att ha små barn när man pluggar än i arbetslivet då det är friare och mer flexibla tider som gör att de får mer tid tillsammans med barnen när de är små och kortare tider på förskolan. Finns fördelar och nackdelar med allt och bara ni kan veta vad som är rätt för er.
  • Pyttsan

Tyckte det var klokt som ECO sade, kom in på utbildningen först. Då vet du hur dina dagar ser ut och hur tuff utbildningen är. Kanske du finner nya intressen och bilr helt uppslukad? Kanske det känns som om det är bara att köra på med bebisverkstad. 

• Aniara4

Jag tycker det beror lite på hur gammal du är. Är du ung och har gott om tid kanske det är bra att utbilda dig och jobba en liten tid först. Men är du 30+ är det nog klokare att satsa på barn först.

Tänk på att föräldrapenningen blir riktigt genomusel om man är student! Du kan som några har föreslagit börja på utbildningen och sen ta uppehåll efter 1-2 terminer, då har du din plats kvar (under förutsättning att kursen inte är helt full på den termin du vill hoppa tillbaka in på). Om du arbetar nu och får barn inom en viss tid efter att du börjat studera (kan det vara ett år?) baserar föräldrapenningen på den inkomsten, har det gått längre tid får du bara det allra lägsta, och det är inte mycket.

Jag känner en tjej som hade en väldigt bra inkomst innan hon började studera, och planerade för att vara barnledig inom den avgörande tiden. Men hon fick missfall, och när hon till slut blev gravid igen beräknades barnet komma en månad för sent. Hon var jättefrustrerad och undrade om hon borde hoppas på att barnet skulle födas för tidigt. Så det finns fällor att se upp med!

• Anonym (TS)

Tack allihopa!!

Aniara4- Jag är närmare 20 än 30 men drömmen är att bli mamma tidigt, sen om det tar 1 år eller 5 år det vet ingen människa men jag ville se lite hur ni tyckte.

De flesta i min närhet tycker inte om idéen att skaffa barn under tiden man studerar så jag behövde lite back-up från er här :)

Känns som om jag har lite mer "kött på benen" och min dröm om en liten är kanske inte så långt bort! :D

• Dejli

Jag hade nog sagt att du ska skaffa barn innan eller efter utbildningen... jag tycker det är en dålig idé att avbryta en längre utbildning. Det är jättesvårt att avbryta en utbildning och tro att man ska kunna återuppta den utan vidare, den kanske inte ens finns kvar på skolan eller så har de gjort om den så att dina kurser inte gäller längre eller läses i en helt annan ordning.

Då hade jag hellre valt att läsa några fristående kurser som ingår i programmet, och börja programmet från början sen när man är färdig med föräldraledigheter. Då kan man ju räkna bort dem sen om de fortfarande ingår i programmet och kanske hinna jobba lite istället, eller läsa andra kurser man är intresserad av, när resten av klassen läser kurserna du redan läst.

Själv tycker jag det är UNDERBART att ha skolan avslutad sedan ett år nu när vi ska ha barn i vår. Jag har inte självdisciplinen till att plugga på bestämda tider eller anpassa mig efter andra, så jag tror inte jag hade fixat min utbildning med små barn som man måste anpassa sig för mkt efter.

• Anonym

Hej. Jag ar själv gått utbildningen och jobbar i dag som soc.sek. skulle säga vänta en termin innan. första terminen är väldigt intensiv, plus att du hinner komma in i det hela. sedan går det att kombinera barn och studierna det gjorde flera kursare till mig. Tänk också på att mkt inom socionom är "färskvara" så att skaffa barn efter studierna innebär kanske att det blir ett glapp mellan arbete och studier och man kan tyvärr bli mindre intressant på jobbmarknaden. ja lite luddigt svar men mitt tips är vänta tills efter första terminen och kör sedan på

• M o J 2012

Jag läser min sista termin nu och har två barn, en på 2 och en på 5 år. Jag har fått dem båda under min studie tid.
    Första barnet va inte planerat och blev till trots preventivmedel. När vi upptäckte att jag va gravid hade jag precis fått veta att jag kommit in på min utbildning. Precis innan mina studier arbetade jag sen en längre tid tillbaks, så min sgi (som föräldraledighetsersättningen baseras på) va inte på lägsta nivå. Vet inte hur det är i ditt fall, men ring FK innan så ni har lite koll på den ekonomiska biten.
    Jag han knappt läsa en termin innan det va dags för mig att föda, men det va inga som helst problem på min utbildning att ansöka om studieuppehåll pga föräldraledighet. Jag va hemmaa lite drygt ett år, och sen hoppade jag på igen. Att komma igång med själva studierna i sig va inte något problem för mig på min utbildning, men det som va jobbigt va att det nu va en ny "grupp" studenter, och de hade ju redan hunnit lära känna varandra och "grupperat" sig, så jag kände mig ganska utanför.... men efter en tid så kom jag in i ett gäng, så det löste sig bra!
    Då jag va i ett så tidigt skede av min utbildning och vi kände att vi vill få ett barn till, tyckte vi att det kunde vara lika bra att skaffa ett till under studie tiden. Vi kände att skulle vi vänta till jag blev färdig och hunnit jobba några år och etablera mig på arbetsmarknade, så skulle de ta alldeles för mycket tid.
    Då jag efter första föräldraledigheten återgått till heltidsstudier så behöll jag min tidigare sgi också.
    Så blev jag gravid igen! Mådde pyton pga graviditeten, hade svårt att klara av skolan en tid, så jag haamnade lite efter med några tentor. Men de tog jag igen under min föräldraledighet sen, lite tungt med omtentor men det funkade.
    Sen när jag kom tillbaks igen va det ju naturligtvis en ny "grupp" studenter, fast denna gång va det mer ok då jag läste valbara kurser och det fanns studenter med från olika program.
    Måste dock säga att denna sista termin känns lite tuff då jag skriver uppsats och MÅSTE skriva med någon. Svårt när jag inte känner några sedan tidigare, fast de har ju i och för sig löst sig, jag har någon att skriva med, men det är väl inte min dröm medförfattare.
    Fast å andra sidan så är det ju så det ser ut i arbetslivet också, att man blir tvungen att arbeta med folk man inte trivs helt hundra med....

Det ska bli fantastiskt skönt att bli klar med studierna och förhoppningsvis få jobb (och pengar!!!!)

Men på det stora hela har det funkat bra. En fördel är ju att jag många dagar kan lägga upp min dag och tid som det passar, vilket har underlätta för kortare dagar på dagis och annat jox som har med barn att göra. Som t ex. att boka in tandläkarbesök för barnen på en eftermiddag när jag ändå inte har någon föreläsning, ingen som behöver ta ledigt från jobb eller så. Kanon!
    Men så visst är det jobbigt ibland, svårt att prioritera och orka med vissa dagar. Fast det tror jag man kan  känna med sina studier även om man inte har små söta troll hemma.

Att det ändå har funkat ok för mig med barn och studier har mycket att göra med att min sambo har tagit ett större (hela...) las vad det gäller barn och hem när jag har haft mer intensiva perioder.

Jag tycker ni ska göra det som känns bäst och rätt för er! Det är ingen omöjlighet att göra det. LYCKA TILL!!!

• Anonym (TS)
    M o J 2012 skrev 2012-03-15 20:03:55 följande:
    Jag läser min sista termin nu och har två barn, en på 2 och en på 5 år. Jag har fått dem båda under min studie tid.
    Första barnet va inte planerat och blev till trots preventivmedel. När vi upptäckte att jag va gravid hade jag precis fått veta att jag kommit in på min utbildning. Precis innan mina studier arbetade jag sen en längre tid tillbaks, så min sgi (som föräldraledighetsersättningen baseras på) va inte på lägsta nivå. Vet inte hur det är i ditt fall, men ring FK innan så ni har lite koll på den ekonomiska biten.
    Jag han knappt läsa en termin innan det va dags för mig att föda, men det va inga som helst problem på min utbildning att ansöka om studieuppehåll pga föräldraledighet. Jag va hemmaa lite drygt ett år, och sen hoppade jag på igen. Att komma igång med själva studierna i sig va inte något problem för mig på min utbildning, men det som va jobbigt va att det nu va en ny "grupp" studenter, och de hade ju redan hunnit lära känna varandra och "grupperat" sig, så jag kände mig ganska utanför.... men efter en tid så kom jag in i ett gäng, så det löste sig bra!
    Då jag va i ett så tidigt skede av min utbildning och vi kände att vi vill få ett barn till, tyckte vi att det kunde vara lika bra att skaffa ett till under studie tiden. Vi kände att skulle vi vänta till jag blev färdig och hunnit jobba några år och etablera mig på arbetsmarknade, så skulle de ta alldeles för mycket tid.
    Då jag efter första föräldraledigheten återgått till heltidsstudier så behöll jag min tidigare sgi också.
    Så blev jag gravid igen! Mådde pyton pga graviditeten, hade svårt att klara av skolan en tid, så jag haamnade lite efter med några tentor. Men de tog jag igen under min föräldraledighet sen, lite tungt med omtentor men det funkade.
    Sen när jag kom tillbaks igen va det ju naturligtvis en ny "grupp" studenter, fast denna gång va det mer ok då jag läste valbara kurser och det fanns studenter med från olika program.
    Måste dock säga att denna sista termin känns lite tuff då jag skriver uppsats och MÅSTE skriva med någon. Svårt när jag inte känner några sedan tidigare, fast de har ju i och för sig löst sig, jag har någon att skriva med, men det är väl inte min dröm medförfattare.
    Fast å andra sidan så är det ju så det ser ut i arbetslivet också, att man blir tvungen att arbeta med folk man inte trivs helt hundra med....

Det ska bli fantastiskt skönt att bli klar med studierna och förhoppningsvis få jobb (och pengar!!!!)

Men på det stora hela har det funkat bra. En fördel är ju att jag många dagar kan lägga upp min dag och tid som det passar, vilket har underlätta för kortare dagar på dagis och annat jox som har med barn att göra. Som t ex. att boka in tandläkarbesök för barnen på en eftermiddag när jag ändå inte har någon föreläsning, ingen som behöver ta ledigt från jobb eller så. Kanon!
    Men så visst är det jobbigt ibland, svårt att prioritera och orka med vissa dagar. Fast det tror jag man kan  känna med sina studier även om man inte har små söta troll hemma.

Att det ändå har funkat ok för mig med barn och studier har mycket att göra med att min sambo har tagit ett större (hela...) las vad det gäller barn och hem när jag har haft mer intensiva perioder.

Jag tycker ni ska göra det som känns bäst och rätt för er! Det är ingen omöjlighet att göra det. LYCKA TILL!!!
    Jag är så tacksam att du skriver detta, Nu ser jag vilka möjligheter jag har. Jag har ganska bra självdisiplin och TROR jag skulle klara av det :)

Det är så skönt att höra att andra tror att det går eller vet att det går. Jag vill bilda familj men trivs inte riktigt med mitt jobb och vill gärna studera på socionom linjen. Om jag bara kommer in nu så får vi se hur det blir :D 
  • aniara
    Anonym skrev 2012-03-15 19:17:59 följande:
    Tänk också på att mkt inom socionom är "färskvara" så att skaffa barn efter studierna innebär kanske att det blir ett glapp mellan arbete och studier och man kan tyvärr bli mindre intressant på jobbmarknaden.
    Det skulle jag säga gäller ALLA utbildningar, kanske inte för att ämnena förändras utan för att man glömmer. Det är inte klokt vad snabbt man glömmer bort saker när man inte jobbat med dem på ett tag. Om man dessutom inte hunnit ut i "verkligheten" och hunnit omsätta den teori man lärt sig till praktik så kan det bli extra svårt.
  • M o J 2012
    Anonym (TS) skrev 2012-03-16 10:50:10 följande:
    Jag är så tacksam att du skriver detta, Nu ser jag vilka möjligheter jag har. Jag har ganska bra självdisiplin och TROR jag skulle klara av det :)

Det är så skönt att höra att andra tror att det går eller vet att det går. Jag vill bilda familj men trivs inte riktigt med mitt jobb och vill gärna studera på socionom linjen. Om jag bara kommer in nu så får vi se hur det blir :D 
    Roligt att kunna vara till hjälp!
Svar på tråden Fel tid för barn?