M o J 2012 skrev 2012-03-15 20:03:55 följande:
Jag läser min sista termin nu och har två barn, en på 2 och en på 5 år. Jag har fått dem båda under min studie tid.
Första barnet va inte planerat och blev till trots preventivmedel. När vi upptäckte att jag va gravid hade jag precis fått veta att jag kommit in på min utbildning. Precis innan mina studier arbetade jag sen en längre tid tillbaks, så min sgi (som föräldraledighetsersättningen baseras på) va inte på lägsta nivå. Vet inte hur det är i ditt fall, men ring FK innan så ni har lite koll på den ekonomiska biten.
Jag han knappt läsa en termin innan det va dags för mig att föda, men det va inga som helst problem på min utbildning att ansöka om studieuppehåll pga föräldraledighet. Jag va hemmaa lite drygt ett år, och sen hoppade jag på igen. Att komma igång med själva studierna i sig va inte något problem för mig på min utbildning, men det som va jobbigt va att det nu va en ny "grupp" studenter, och de hade ju redan hunnit lära känna varandra och "grupperat" sig, så jag kände mig ganska utanför.... men efter en tid så kom jag in i ett gäng, så det löste sig bra!
Då jag va i ett så tidigt skede av min utbildning och vi kände att vi vill få ett barn till, tyckte vi att det kunde vara lika bra att skaffa ett till under studie tiden. Vi kände att skulle vi vänta till jag blev färdig och hunnit jobba några år och etablera mig på arbetsmarknade, så skulle de ta alldeles för mycket tid.
Då jag efter första föräldraledigheten återgått till heltidsstudier så behöll jag min tidigare sgi också.
Så blev jag gravid igen! Mådde pyton pga graviditeten, hade svårt att klara av skolan en tid, så jag haamnade lite efter med några tentor. Men de tog jag igen under min föräldraledighet sen, lite tungt med omtentor men det funkade.
Sen när jag kom tillbaks igen va det ju naturligtvis en ny "grupp" studenter, fast denna gång va det mer ok då jag läste valbara kurser och det fanns studenter med från olika program.
Måste dock säga att denna sista termin känns lite tuff då jag skriver uppsats och MÅSTE skriva med någon. Svårt när jag inte känner några sedan tidigare, fast de har ju i och för sig löst sig, jag har någon att skriva med, men det är väl inte min dröm medförfattare.
Fast å andra sidan så är det ju så det ser ut i arbetslivet också, att man blir tvungen att arbeta med folk man inte trivs helt hundra med....
Det ska bli fantastiskt skönt att bli klar med studierna och förhoppningsvis få jobb (och pengar!!!!)
Men på det stora hela har det funkat bra. En fördel är ju att jag många dagar kan lägga upp min dag och tid som det passar, vilket har underlätta för kortare dagar på dagis och annat jox som har med barn att göra. Som t ex. att boka in tandläkarbesök för barnen på en eftermiddag när jag ändå inte har någon föreläsning, ingen som behöver ta ledigt från jobb eller så. Kanon!
Men så visst är det jobbigt ibland, svårt att prioritera och orka med vissa dagar. Fast det tror jag man kan känna med sina studier även om man inte har små söta troll hemma.
Att det ändå har funkat ok för mig med barn och studier har mycket att göra med att min sambo har tagit ett större (hela...) las vad det gäller barn och hem när jag har haft mer intensiva perioder.
Jag tycker ni ska göra det som känns bäst och rätt för er! Det är ingen omöjlighet att göra det. LYCKA TILL!!!
Jag är så tacksam att du skriver detta, Nu ser jag vilka möjligheter jag har. Jag har ganska bra självdisiplin och TROR jag skulle klara av det :)
Det är så skönt att höra att andra tror att det går eller vet att det går. Jag vill bilda familj men trivs inte riktigt med mitt jobb och vill gärna studera på socionom linjen. Om jag bara kommer in nu så får vi se hur det blir :D