• hsmamma

    Vad för favors har/hade ni?

    Jag fick iden idag att ta ett blockljus å göra som bordsplacering+favor i ett...men vet inte

  • Svar på tråden Vad för favors har/hade ni?
  • Dazzle

    Ann Li > Jag tycker det är trevligt med lite smågodis i en ask eller liknande för ibland kan det bli långt mellan ens tur / tal utan att man planerat så. Så vi ska ha en ask med smågodis i. Kanske peps-bollar.

    Mrs S > Hej igen! Vi ska oxå ha askar. vita. Har funderat på det här med band och rosett på men då vi inte ska ha dem som placeringskort tycker jag bara det blir kostnad av allt snöre! För det går åt mycket med rosett å allt!

  • Mrs S 2012
    Dazzle skrev 2012-03-14 17:01:50 följande:

    Mrs S > Hej igen! Vi ska oxå ha askar. vita. Har funderat på det här med band och rosett på men då vi inte ska ha dem som placeringskort tycker jag bara det blir kostnad av allt snöre! För det går åt mycket med rosett å allt!


    Jag funderar isåfall bara att knyta någon liten rosett upptill, bara så vi får med våra namn och datum, men jag har inte askar än så jag kan inte prova! Då borde det inte bli så dyrt!
  • finallyithpn

    Vi hade små askar med fem dragerade mandlar i varje.
    Vi lade oxå i en liten lapp där det stod vad mandlarna symboliserade "De fem mandlarna symboliserar välstånd, lycka, fertilitet, hälsa och ett långt liv".I festhäftet beskrev vi traditionen med mandlarna.

    Om askarna hade vi sidenband och fäste bordsplaceringen.

    Askar, mandlar,  sidenband, namnlappar gick i bröllopets färger. 

  • Findus

    Vi ska ha äpplen. Vårt färgtema är lila och grönt. Det kommer vara Granny Smith äpplen och sen fäster vi namnlappen med ett lila hampasnöre i pinnen.
    Vi kommer inte ha någon annan bordsdekoration än äpplena och våra programblad.

  • Chicita
    Findus skrev 2012-03-14 22:20:31 följande:
    Vi ska ha äpplen. Vårt färgtema är lila och grönt. Det kommer vara Granny Smith äpplen och sen fäster vi namnlappen med ett lila hampasnöre i pinnen.
    Vi kommer inte ha någon annan bordsdekoration än äpplena och våra programblad.
    Vilken underbar idé Skrattande
  • Dazzle

    Mrs S. Jag köpte fyra av varje sort jag funderade på så jag kunde kolla färgerna mot duken å resten av dekoren. Sen har calligraphen just nu 20% på askar så jag chansade å beställde vad jag tror kommer behövas i den sort jag valt.

  • Fiaa

    Vi har kommer att ha hemmagjorda lavendeltvålar som vi sedan har slagit in i silkespapper med sidenband runt om, på etiketten står sedan namnet på gästen (till bordsplaceringen) och på baksidan tänkte vi att vi skriver lavendeltvål. Då kanske man slipper att gästerna blir för nyfikna och börjar slita upp dom små paketen vid borden :) hehe!

  • Mariem

    Jag håller på och gör cremefärgade rosor av silkespapper. Sen ska jag skriva namnettiketter som jag knyter fast runt skaftet på rosen med ett sidenband. Tänkte att det ska ligga en ros på varje tallrik så blir det bordsplacering och gåva i ett.


    Jag ska även ställa in en gåvokorg på varje hotellrum med en liten flaska bubbel och två champangeglas, ev något mer, det blir ju också en gåva som man kan välja att ta hem om man vill.

  • Chicita
    Mariem skrev 2012-03-15 11:44:46 följande:

    Jag håller på och gör cremefärgade rosor av silkespapper. Sen ska jag skriva namnettiketter som jag knyter fast runt skaftet på rosen med ett sidenband. Tänkte att det ska ligga en ros på varje tallrik så blir det bordsplacering och gåva i ett.


    Jag ska även ställa in en gåvokorg på varje hotellrum med en liten flaska bubbel och två champangeglas, ev något mer, det blir ju också en gåva som man kan välja att ta hem om man vill.


    Om glasen är en gåva (eller tja om hela korgen är en gåva) så sätt med en lapp där det står att det är så. Typ "denna korg och dess innehåll är en gåva till dig/ er från oss - blivande makarna XX"

    Jag jobbar i hotellbranchen, och när vi ställer upp en VIP-korg så vågar många inte ta något ur korgen för dom är rädda att dom måste betala för det.
    Dessutom så är det ju sällan som man får ta med sig innehållet så att säga, man får gärna dricka ur vinet och äta upp godiset, men man ska lämna resten.
    Så det är bra att förtydliga Solig 
  • Mariem
    Chicita skrev 2012-03-15 12:48:24 följande:
    Om glasen är en gåva (eller tja om hela korgen är en gåva) så sätt med en lapp där det står att det är så. Typ "denna korg och dess innehåll är en gåva till dig/ er från oss - blivande makarna XX"

    Jag jobbar i hotellbranchen, och när vi ställer upp en VIP-korg så vågar många inte ta något ur korgen för dom är rädda att dom måste betala för det.
    Dessutom så är det ju sällan som man får ta med sig innehållet så att säga, man får gärna dricka ur vinet och äta upp godiset, men man ska lämna resten.
    Så det är bra att förtydliga Solig

    Ja det var en bra idé! En personlig hälsning blir säkert också uppskattat av gästera.


    Ska lägga upp en bild sen på rosorna så ni får se hur dom blir...

  • Chicita
    Mariem skrev 2012-03-15 13:18:22 följande:

    Ja det var en bra idé! En personlig hälsning blir säkert också uppskattat av gästera.


    Ska lägga upp en bild sen på rosorna så ni får se hur dom blir...


  • NilsKpyssling

    Lite OT, förväntar sig gästerna att få någon gåva? Jag för min del förväntar mig inte alls att få något  när jag är bjuden på bröllop förutom då kanske mat  eller fika. Jag har dock inte varit på bröllop sen 2003 (alla mina kompisar är lite tråkiga och bara förlovar sig och skaffar barn, men struntar i att gifta sig :)) och då fick vi inga presenter, men det kanske har blivit vanligare på senare år? Nu ska jag själv gifta mig i sommar, ett ganska litet bröllop på 25 personer. Vi har inte tänkt ha några gåvor till gästerna, men det kanske är en miss? Åsikter någon?

  • Nudax
    NilsKpyssling skrev 2012-03-15 15:09:18 följande:
    Lite OT, förväntar sig gästerna att få någon gåva? Jag för min del förväntar mig inte alls att få något när jag är bjuden på bröllop förutom då kanske mat eller fika. Jag har dock inte varit på bröllop sen 2003 (alla mina kompisar är lite tråkiga och bara förlovar sig och skaffar barn, men struntar i att gifta sig :)) och då fick vi inga presenter, men det kanske har blivit vanligare på senare år? Nu ska jag själv gifta mig i sommar, ett ganska litet bröllop på 25 personer. Vi har inte tänkt ha några gåvor till gästerna, men det kanske är en miss? Åsikter någon?
    Jag tänker att det är en sådan där fråga såsom allt annat "Barn / inte barn på bröllopet", "ledas av sin pappa/gå med sin man" etc etc. Vi kommer inte heller att ha några favors, har aldrig tänkt tanken och jag tänker att det är ytterligare en amerikansk tradition som smygit sig in i Sverige. DOCK, vill jag tillägga, har jag inga som helst tankar om de som väljer att ha favors, alla gör ju precis som de vill. Vi väljer att lägga mycket tanke och planering bakom övrig dekoration etc istället =)
  • Emma84
    NilsKpyssling skrev 2012-03-15 15:09:18 följande:
    Lite OT, förväntar sig gästerna att få någon gåva? Jag för min del förväntar mig inte alls att få något när jag är bjuden på bröllop förutom då kanske mat eller fika. Jag har dock inte varit på bröllop sen 2003 (alla mina kompisar är lite tråkiga och bara förlovar sig och skaffar barn, men struntar i att gifta sig :)) och då fick vi inga presenter, men det kanske har blivit vanligare på senare år? Nu ska jag själv gifta mig i sommar, ett ganska litet bröllop på 25 personer. Vi har inte tänkt ha några gåvor till gästerna, men det kanske är en miss? Åsikter någon?
    Jag hade absolut inte heller förväntat mej att få något om jag gick på bröllop!
    Jag gifter mej i sommar. Har köpt små brud/frack askar och ska lägga i Puss och Kram-plopp. Bara för en rolig grej, men som sagt; jag hade själv inte förväntat mej att få något.
    Jag gör det bara för skoj skull, medan m2b tycker att det är ganska onödigt Å jag håller med, det är onödiga "pengar" absolut. Men JAG tycker det är skoj.
    Dock har jag tänkt att skriva gästernas namn på askarna, så man kan ju se det som ett lite roligare placeringskort
  • Chicita
    NilsKpyssling:
    Det är absolut inget måste att ha favours, det är "importerat från amerika"... Eller tja det är säkert vanligt i andra länder också, men det är en sån där sak man kan se på inspirationsbilder därifrån eller i vissa hollywoodfilmer osv...

    Jag tycker att om man ska göra det så ska man göra det av rätt anledning.
    Typ att det passar väldigt bra i temat (vi gav halsband med smidda hängen i enlighet med vårt medeltidstema, smeden stod utanför och smidde i samband med den medeltida femkamp som några av gästerna fick prova på).
    Eller av omtänksamhet - exempelvis några mintpastiller att tugga på i pauser.
    Eller hemgjorda saker...

    Att ha favours "bara för att ha" (för att alla andra har?) går helt bort för min del, oavsett om det är som gäst eller värd jag besöker bröllopet / festen.
    Jag vill se tanken bakom om du förstår hur jag menar Solig 
    Att göra något extra för sina gäster är ju bara trevligt, men vissa saker är nog bara bra på pappret, inte i verkligheten 
  • Willow
     
    Haller med dig Chicita, att ha favors bara for 'att ha dem' ar val inte poangen, tycker ocksa att det ska vara nat som knyter samman med temat, nat som ar lite personligt och omtanksamt. Jag tror att dem Svenskar som har 'adopterat' idén (som manga tror kommer fran Amerika for att dem sett det pa film etc. som med sa manga andra brollopsrelaterade 'icke Svenska traditioner'...) for att dem gillar att pyssla - det ar i alla fall min anledning till att gora det. Men det absolut inget jag forvantar mig for nar jag gar pa brollop! 
  • thean

    Jag ska godisfavors i vita organzapåsar, eg från början för att jag tyckte det såg snyggt ut att dekorera med och att godiset ska gå i våra färger (rosa o vitt, orginelt va! )

    Tycker det är trevligt med en sötsak som gåva eftersom jag själv älskar godis och gästerna kan ha nåt att prata om/pyssla med osv =) En trevlig grej helt enkel... jag skulle dock inte lägga ner massor av pengar på favors!

  • Emma84
    thean skrev 2012-03-15 18:18:05 följande:
    Jag ska godisfavors i vita organzapåsar, eg från början för att jag tyckte det såg snyggt ut att dekorera med och att godiset ska gå i våra färger (rosa o vitt, orginelt va! )

    Tycker det är trevligt med en sötsak som gåva eftersom jag själv älskar godis och gästerna kan ha nåt att prata om/pyssla med osv =) En trevlig grej helt enkel... jag skulle dock inte lägga ner massor av pengar på favors!
    Får jag bara fråga vad för slags godis du ska ha i? (Har samma temafärger nämligen)
  • Nina9
    AnnLi skrev 2012-03-14 15:55:19 följande:

    Vad är tanken med dessa favors? Jag har inte varit på så många bröllop och inget av dem hade såna grejer. Jag skulle tycka det var lite märkligt att gå på fest och få en burk lingonsylt... Och godsaker kommer ju serveras hela dagen så de behöver väl ingen personlig liten påse?


    Upplys mig :D


     


    Jag har varit på bröllop både med och utan favours. För mig är det en rolig, personlig detalj som gästen kan använda sen eller behålla som minne.  Jag skulle definitivt uppskatta en burk med hemmgjord lingonsylt och man behöver ju inte ta med sig favouren om man inte vill =)
  • Nina9

    Vill oxå bara tillägga att jag inte heller dömer dem som inte har favours. Det bara råkar vara så att jag är väldigt pysslig och tycker det är roligt att göra .... Skrattande

Svar på tråden Vad för favors har/hade ni?