• Anonym (Frågetecken)

Måste man bjuda gifta par?

Vi har ett stort frågetecken gällande vår bröllopsdag.

Min blivande har grälat ett tag eller flera år med sin syster, men vi känner att vi kommer bjuda henne till vårt bröllop i alla fall.

Men problemet är hennes man , han vill inte veta av oss och vi inte honom. Jag har fruktansvärt svårt för honom eftersom han kränker folk hit och dit, folk tar också avstånd från dom eftersom de ofta (han ) startar gräl. Han kränker även min blivandes syster och föredetta vän. Jag sa rakt ut till henne att hon är värd så mycket bättre. Och då var vår kontakt borta, trots att hon något år tidigare sagt att hon ville lämna honom för just detta.

Vi vill inte bjuda honom men eftersom de är gifta så verkar seden sådan att vi MÅSTE bjuda honom. I alla fall enligt min syster och mamma... Vad hade ni gjort ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 20:11
    Hans syster är min före detta vän ska det stå. Hennes man har även kränkt mig och henne framför mig.
  • Svar på tråden Måste man bjuda gifta par?
  • Emmisenn

Hej!

Vi har precis varit i en likadan situation.

Min svärmors man har vi varit "ovänner" med i tre år nu så nu när det var dax att skicka inbjudningarna till vårat stundande bröllop så skrev vi endast hennes namn på inbjudan. Folk får tycka precis vad F*N dem vill men vi vill omges av människor som vi tycker om och som tycker om oss på våran så viktiga dag ;)

Så jag säger bara stå på dig/er och gör vad NI tycker känns bäst för er och skit i vett och etikett och vad alla ndra tycker :D

• ClaraH

Ja, generellt sett så bjuder man alltid gifta par eller etablerade förhållanden, men är det speciella förhållande så tycker jag att man kan göra undantag (bråkstakar t.ex.). Om det är så att ni tror att han skulle orsaka problem under bröllopet så hade jag inte bjudit honom.

• daniiel
    ClaraH skrev 2012-03-08 20:15:57 följande:
    Ja, generellt sett så bjuder man alltid gifta par eller etablerade förhållanden, men är det speciella förhållande så tycker jag att man kan göra undantag (bråkstakar t.ex.). Om det är så att ni tror att han skulle orsaka problem under bröllopet så hade jag inte bjudit honom.
    Jag håller med.
  • Anonym (Frågetecken)

Vi tror att han kan ställa till Scener på vår fest. Då han tidigare ställt till en scen på ett dop.

Det känns inte alls bekvämt. Men frågan är hur man skriver inbjudan bara till henne.

För skriver man Inbjudan till XX enbart kan det tolkas som att det är XX:s familj inräknat.

Kan man skriva Personlig inbjudan till .....xx ????

• ClaraH
    Anonym (Frågetecken) skrev 2012-03-08 20:43:45 följande:

Vi tror att han kan ställa till Scener på vår fest. Då han tidigare ställt till en scen på ett dop.

Det känns inte alls bekvämt. Men frågan är hur man skriver inbjudan bara till henne.

För skriver man Inbjudan till XX enbart kan det tolkas som att det är XX:s familj inräknat.

Vi skrev namnen på varje inbjuden person på själva inbjudningskortet (förnamnen), då kan det inte bli några tolkningssvårigheter. Men jag tycker att du ska prata med henne innan du skickar inbjudan och förklara varför ni valt att bara bjuda henne.
  • Hullda

Hej.
    Jag anser också att ni bara kan bjuda henne MEN prata med henne om det då så det inte blir så att han blir arg på henne för det! I så fall är det kanske lika bra att hon inte bjuds heller? För hennes husfrids skull. Å andra sidan verkar det vara synd om henne så hon behöver komma på en rolig fest alt gå i parsamtal med mannen!!

• Nikkita
    Anonym (Frågetecken) skrev 2012-03-08 20:43:45 följande:

Vi har en liknande situation med min kusin. Vi bjuder min faster & hennes man, men inte min kusin (som bor hemma & är "vuxen"). Detta för att han inte har någon som helst koll på hur man är i sociala samanhang utan kan vräka ur sig vad som helst. Dessutom träffar vi honom väldigt sällan & vi har bara bjudit nära släkt & vänner.

Jag skrev hennes & mannen förnamn på inbjudan & pratade med henne innan & sa att det enbart gällde dem! Har inte hört något negativt från henne eller kusinen om att han inte blivit bjuden...

• Chicita

Det finns bara två "måsten" när det gäller bröllop:
    1: Godkänd hindersprövning
    2: Någon med vigselrätt som viger er

Sen finns det vedertagna "regler"  för vilka man ska bjuda, vad man ska bjuda på, hur man ska placera gästerna, klädkoder osv osv.
    Detta väljer ni att göra som ni vill med. Om man frångår dessa "regler" så får man vara beredd på att det kan bli klagomål. Men å andra sidan kan det bli klagomål ändå...

Jag håller med Hullda om att det kan vara bra att prata med henne innan på något sätt så att hon är förberedd och kanske kan välja att ni inte skickar något inbjudningskort om hon är rädd att det kan utlösa mer bråk med maken... 

• Fästmön
    Chicita skrev 2012-03-19 16:02:31 följande:
    Det finns bara två "måsten" när det gäller bröllop:
    1: Godkänd hindersprövning
    2: Någon med vigselrätt som viger er

Sen finns det vedertagna "regler"  för vilka man ska bjuda, vad man ska bjuda på, hur man ska placera gästerna, klädkoder osv osv.
    Detta väljer ni att göra som ni vill med. Om man frångår dessa "regler" så får man vara beredd på att det kan bli klagomål. Men å andra sidan kan det bli klagomål ändå...

Jag håller med Hullda om att det kan vara bra att prata med henne innan på något sätt så att hon är förberedd och kanske kan välja att ni inte skickar något inbjudningskort om hon är rädd att det kan utlösa mer bråk med maken... 
    Bra skrivet =)
  • Anonym

Men om han inte gillar er heller kanske han tackar nej när inbjudan kommer?

Hur tror du att din syster gillar att gå på bröllopet utan sin make förresten?

• Anonym
    ClaraH skrev 2012-03-08 20:47:00 följande:
    Vi skrev namnen på varje inbjuden person på själva inbjudningskortet (förnamnen), då kan det inte bli några tolkningssvårigheter. Men jag tycker att du ska prata med henne innan du skickar inbjudan och förklara varför ni valt att bara bjuda henne.
    Eftersom regeln är att gifta par bjuds tillsammans kan man faktiskt tolka det som att man är bjuden trots att ens namn inte finns på inbjudan. Skriv "Personlig inbjudan till X" och PRATA MED DIN SYSTER.
  • Dejli

Jag tycker inte att man delar på etablerade par. Nästan någonsin. Men i detta fallet handlar det ju om en person som ni starkt misstänker kommer vålla er problem på festen då han gjort det tidigare, och det är aldrig okej.

Jag tycker ni ska prata med systern om detta. Hur ser hon på problemet? Upplever hon också att det finns ett problem, och förstår hon er? Skulle hon komma på bröllopet utan sin man?

Jag tror att det är det bästa sättet, att prata med henne först och sedan kanske överlämna inbjudan personligen och förklara att den enbart är riktad till henne. Det är nog stor risk att ni stöter bort henne ytterligare annars.

• Anonym (Frågetecken)

Ja det är ju sant att han kanske tackar nej. Intressant har du läst trådens inlägg? Det handlar om min sambos syster. Så förstod inte riktigt " Hur tror du att din syster gillar att gå på bröllopet utan sin make föresten ?"

Anonym skrev 2012-03-20 09:02:52 följande:
    Men om han inte gillar er heller kanske han tackar nej när inbjudan kommer?

Hur tror du att din syster gillar att gå på bröllopet utan sin make förresten?
  • Dejli
    Anonym (Frågetecken) skrev 2012-03-20 13:59:06 följande:

Ja det är ju sant att han kanske tackar nej. Intressant har du läst trådens inlägg? Det handlar om min sambos syster. Så förstod inte riktigt " Hur tror du att din syster gillar att gå på bröllopet utan sin make föresten ?"

Det var förmodligen din blivande makes syster som menades eftersom det är den enda syster tråden handlade om. Det är många som inte vill gå på bröllop/fester där endast den ena i paret är bjuden, så frågan gällde nog hur din sambos syster ställer sig till att gå på bröllopet utan sin man.
  • Anonym (Frågetecken)

SÅ sant så det var nog så. Hade det varit jag som var i hennes sits, eftersom vi inte pratat med henne på flera månader,snart ett halvår. Så hade jag inte haft mage att komma dit men i och för sig hade jag gillat de personerna i fråga hade jag kunnat gå själv. Men som sagt jag hade nog tackat nej om jag var hon,,Varför ska jag komma till en glädjefest när jag inte har pratat med dom på ett halvår.. Nu är det visserligen 10 månader kvar och mycket hinner hända, Mannen i fråga kommer dock inte bli bjuden oavsett. Vi vill inte att han ställer till en scen där han gapar på folk, som han gjort på flera tillställningar innan. Ropar könsord , svär och gormar över folk som han inte tycker om.Kränker även sin fru, vilket jag sa till henne att det här får hon inte ta. MEN hon bröt vänskapen istället.

Dejli skrev 2012-03-20 17:27:52 följande:
    Det var förmodligen din blivande makes syster som menades eftersom det är den enda syster tråden handlade om. Det är många som inte vill gå på bröllop/fester där endast den ena i paret är bjuden, så frågan gällde nog hur din sambos syster ställer sig till att gå på bröllopet utan sin man.
Svar på tråden Måste man bjuda gifta par?