• Anonym (tveksam!)

Hur hade du gjort?

Jag har hängt här från och till under flera år, har dock inte lyckats få min sambo till att komma till den punkten då vi går vidare och gifter oss. Men över till mitt inlägg. Kanske min syster rent av också är här och skriver ibland!

I lördags träffade jag min yngsta syster (vi är 5 totalt) på en fika. Vi bor ett par mil från varandra, så det är inte varje vecka vi ses, men jag tycker ändå att vi har bra kontakt. Eller jag trodde det i alla fall. Hon talade om att hon hade något att disskutera med mig, och självklart blev jag nyfiken. En stund efter det att vi satt oss talade hon om att hon skulle frångå ett av sina starkaste principer, att aldrig göra skillnad på syskon. Jag tittade på henne lite frågande när hon fortsatte. Hon talade om att det jag skulle få inte var det samma som våra systrar skulle få (min yngsta syster har nästan ingen kontakt med våra övriga systrar), och så plockade hon fram en inbjudan till sitt bröllop. Jag har tydligen blivit inbjuden till både kyrkan och festen efteråt. När jag frågade hur hon menade att göra skillnad mellan oss systrar, svarade hon med att ta upp tre vykort. På dessa stod det datum, tid, plats och deras namn. Alltså våra övriga systrar få enbart information om att vigslen kommer att vara, ingen inbjudan till varken kyrkan eller festen. Två av våra systrar bor i Frankrike, så det är inte så troligt att de kommer hem bara för att titta på vigslen. De har inte fått sina vykort än, men troligen kommer de imorgon.

Jag ställer mig frågan, vad skall jag göra? Skall jag gå på min systers bröllop utan att bry mig om att våra andra systrar inte är bjudna (våra föräldrar är döda sedan några år tillbaka)? Vet att mina andra systrar kommer knorra om de får veta att jag och mina barn är inbjudna!

vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur hade du gjort?
  • Chicita

Om du vill gå på bröllopet så ska du göra det. 
    Det är inte du som valt att inte bjuda in dom andra och du ska inte heller ha dåligt samvete över det.
    Om dina andra systrar blir arga så får dom bli arga på hon som ska gifta sig... 

• sagoprinsessa
    Chicita skrev 2012-03-05 16:01:43 följande:
    Om du vill gå på bröllopet så ska du göra det. 
    Det är inte du som valt att inte bjuda in dom andra och du ska inte heller ha dåligt samvete över det.
    Om dina andra systrar blir arga så får dom bli arga på hon som ska gifta sig... 
  • Lovajsing

Jag tycker du ska gå på bröllopet, det är inte ditt fel att din syster har valt som hon har gjort. Ska dina systrar bli arg på någon är det ju på hon som gifter sig som valt bort dem, inte på dej!

• daniiel

Jag kan inte annat än instämma med de övriga. Vill du gå, så ska du gå. Det är inte du som valt att göra skillnad på syskonen och inte bjuda in de andra, så jag tycker inte att du på något sätt ska känna dig ansvarig eller skyldig över den saken. Jag förstår dock att det kanske känns lite konstigt och olustigt, men du skriver ju att du tycker att ni, du och yngsta systern, har ganska bra kontakt, medan hon knappt har någon kontakt med de övriga systrarna.

Svar på tråden Hur hade du gjort?