• johanna anders

Köpa diamantring på nätet från USA billigt

Har sett en hel del äldre trådar som tar upp ämnet men vill ha lite feedback från er som tagit steget och köpt era vigsel och förlovningsringar från USA. Främst tänkte jag på James Allen som har ett helt underbart sortiment på websidan och verkar vara mest rekommenderad. Har bara sett positiva inlägg här på bröllopsliv från er som köpt därifrån.

Vill veta vad jag bör tänka på och så vill jag gärna höra från er som köpt diamantringar från James Allen hur ni valde er diamant.
    Dollarn är ju rätt låg nu så det är stora pengar att tjäna genom att köpa därifrån!!
    Hittat en svensk sida som har mycket bra info om vad man ska tänka på utifrån de 4 c.na vid köp av diamanter. Även filmsnuttar på färgskillnader på diamanter. mycket intressant och jag tror jag nu vet vad jag ska välja för diamant i min ring!

http://bröllopscoachen.hemsida24.se/

Är det något mer jag behöver tänka på?
    Vet att många som köpt från James Allen åkt till USA och hämtade dem för att slippa tull och moms. Hur gick det i tullen? Har ni värderat ringen i Sverige senare och vad blev resultatet??

Många frågor men jag tänkte verkligen ta steget och köpa från USA och hoppas någon av er som handlat därifrån vill sammanfatta erfarenheten ni har av köpet!

• Svar på tråden Köpa diamantring på nätet från USA billigt
  • sofieolausson

Jag köpte min diamant på Bluenile, fungerade utmärkt!! Jag ville dock ha en handsmidd ring och inte en gjuten så min sten är inlämnad hos guldsmed här för tillverkning. Sedan ville jag inte ha nickel i legeringen vilket var ytterligare en anledning till att tillverka ringen här i Sverige.

• KhiraLii
    sofieolausson skrev 2012-03-07 20:27:43 följande:
    Jag köpte min diamant på Bluenile, fungerade utmärkt!! Jag ville dock ha en handsmidd ring och inte en gjuten så min sten är inlämnad hos guldsmed här för tillverkning. Sedan ville jag inte ha nickel i legeringen vilket var ytterligare en anledning till att tillverka ringen här i Sverige.
    Det här är en viktig aspekt om man är ute efter en vitguldsring. I USA legerar man i stort sett allt vitguld med nickel. Det Bluenile vi svenskar får handla ifrån finns ju i England (finns en Amerikansk del också) och då måste de följa EUs regler om låg nickelhalt. Jag frågade dem någon gång hur mkt nickel de använde då jag tror EUs regler säger att det får vara pyttelite men fick ett halvluddigt svar. Ifrån JA kan man ju dock alltid välja platina om man vill ha en vit ring men blir dyrare såklart.
  • sofieolausson

Ett litet tips.. Jag frågade helt enkelt guldsmeden här om de kunde göra en kopia på en Tacoriring jag vill ha och det var inga problem (jag ville ha den något modifierad så det underlättade kanske något). Vi pratade med flera guldsmeder häromkring och det var inga problem någonstans att göra väääldigt snarlika ringar som de jag visade upp bilder på. Då får man modellen man vill ha men kommer runt det här med nickel. Priset blir väl dock något högre.

• johanna anders

Nu börjar det närma sig. Jag ska beställa en ring från James Allen! Ska bara höra med dem om de kan göra en tiffany setting jag sett på whiteflash som är såå fin.

KhiraLii du som är expert på diamanter och hänger här en del, vilken av diamanterna på Jamesan skulle du rekommendera? (0,65-0,75 i carat storlek, bästa slipning, kan gå ner i J colour och vsi1-si1) Tycker det är så svårt med inneslutningarna och känner mig mesig som överväger att skippa si1 men vet ju att det är där man kan fynda...
    Give me som länks!Solig

• KhiraLii
    johanna anders skrev 2012-03-12 20:18:25 följande:
    Nu börjar det närma sig. Jag ska beställa en ring från James Allen! Ska bara höra med dem om de kan göra en tiffany setting jag sett på whiteflash som är såå fin.

KhiraLii du som är expert på diamanter och hänger här en del, vilken av diamanterna på Jamesan skulle du rekommendera? (0,65-0,75 i carat storlek, bästa slipning, kan gå ner i J colour och vsi1-si1) Tycker det är så svårt med inneslutningarna och känner mig mesig som överväger att skippa si1 men vet ju att det är där man kan fynda...
    Give me som länks!Solig
    Budget ? Skrattande
  • johanna anders
    KhiraLii skrev 2012-03-12 21:10:07 följande:
    Budget ? Skrattande
    Åh så roligt att du ville kika!
    Settingen jag kikat på kostar 1300 dollar (blir säkert mer omo jag ska specialbeställa tiffany style) så för diamanten hade jag tänkt lägga ca 2500 dollar på.
  • johanna anders

2500 är väl önsketänkande men kan gå upp till 3000 med Drömmer Blingbling!

• KhiraLii

Gå först till detta forum och klicka på den första länken. Då kommer du därefter få pricescoperabatt

Jag hittade inte så många jag gillade som hade bild men här har du en lista

www.jamesallen.com/diamonds/J-SI1-Ideal-Cut-Round-Diamond-1471111.asp
    www.jamesallen.com/diamonds/J-VS1-Ideal-Cut-Round-Diamond-1469614.asp
    www.jamesallen.com/diamonds/J-VS1-Ideal-Cut-Round-Diamond-1469562.asp
    www.jamesallen.com/diamonds/I-VS1-Ideal-Cut-Round-Diamond-1469578.asp
    www.jamesallen.com/diamonds/I-VS1-Ideal-Cut-Round-Diamond-1469553.asp

Välj tre och be James allen utvärdera dem åt dig och ta bilder. Be dem kolla efter vilken som har bäst briljans, vilken som har minst synliga inneslutningar och vilken som visar minst färg. De jämför bara tre.

• johanna anders
    KhiraLii skrev 2012-03-12 23:01:17 följande:
    Gå först till detta forum och klicka på den första länken. Då kommer du därefter få pricescoperabatt

Jag hittade inte så många jag gillade som hade bild men här har du en lista

www.jamesallen.com/diamonds/J-SI1-Ideal-Cut-R...
    www.jamesallen.com/diamonds/J-VS1-Ideal-Cut-R...
    www.jamesallen.com/diamonds/J-VS1-Ideal-Cut-R...
    www.jamesallen.com/diamonds/I-VS1-Ideal-Cut-R...
    www.jamesallen.com/diamonds/I-VS1-Ideal-Cut-R...

Välj tre och be James allen utvärdera dem åt dig och ta bilder. Be dem kolla efter vilken som har bäst briljans, vilken som har minst synliga inneslutningar och vilken som visar minst färg. De jämför bara tre.
    Tack!! Ja just nu verkar de ha såld väldigt många diamanter för när jag började kika för några månader sen så fanns det jättemånga att välja på. Hoppas på att de fyller på lagret snart för nu är jag taggad!

Jag får uppdatera i tråden om vilken det blir till slut och lägga in bild när den äntligen är hemma...!

Såg du diamant färgjämförelse filmerna på http://bröllopscoachen.hemsida24.se/ Under rubriken ringarna låg det några mycket intressanta filmer som verkligen hjälpt mig i färgvalet. Tror det var där jag såg filmen där de gå runt med en G färgad och en J färgad ring på fingret på stan och frågade kvinnor vilken de trodde var dyrast och vilken de tyckte var finast. Ingen kunde se skillnad och många trodde J coloured var den dyraste!
    Som du sagt tidigare i några trådar, jag kan inte heller förstå att man ska välja en D coloured diamant när E F G H I och även J är snarlika i färgen!
  • sofieolausson

Jag skulle inte betala för en EDF om jag inte skulle sätta den i en platinaring. Det här med färgfixeringen i Sverige är lite rolig eftersom många väljer ringar med gult/rött guld och sedan petar i små tw diamanter.. (jag hade lite svårt att släppa färgfixeringen också, erkänner, så jag köpte en tw).

• sofieolausson

(önskar dock att jag hade vågat gå lite lägre på färgskalan, så jag tycker att du gör helt rätt!)

• johanna anders

En annan sak jag funderat på tjejer. Vad tycker ni om 77diamonds?? Jag personligen skulle inte handla därifrån efter att ha sett deras diamantutbud och deras Diamond search... Skrämmande att något så otroligt viktigt som cut, polish och symmetry inte ens är sökbart när man letar efter sin diamant. Det känns som hela söksidan är byggd för att medvetet lura nybörjare att köpa en dåligt slipad diamant och tro att man fyndat.... Det ser ju vid första anblicken ut som de har bra priser men huga vad många diamanter med Bara fair och good cut de har. Jag fick leta ihjäl mig efter en excellent cut sten men då när jag kikade i gia certifikatet så var polish och symmetry bara good! När jag efter ännu mer letande hittade en sten med ex ex ex så hade den STRONG flourescence!? När jag till slut hittade en bra diamant så var den mycket dyrare med VAT än en liknande sten från USA med både tull och moms... Säljer ens James Allen och goodoldgold sådana dåligt slipade diamanter??? Överdriver jag eller har jag blivit bortskämd med James Allens söksida där man enkelt kan rensa bort alla skitstenar från början... :) (eller missade jag någon sökfunktion hos dem....)

• johanna anders

Sorry för ihopklumpad text... Dumma iPad!

• sofieolausson

Du måste klicka på "Advanced" för att få upp de sökalternativ du efterfrågar

• johanna anders
    sofieolausson skrev 2012-03-15 17:53:12 följande:
    Du måste klicka på "Advanced" för att få upp de sökalternativ du efterfrågar
    Nä fyyy vad pinsamt av mig... Sitter på vanliga datorn nu, min ipad tyckte helt enkelt inte att den behövde visa de alternativen när jag klickade i advanced...
    Måste nästan anmäla mitt eget inlägg för där slängde jag lite väl mycket skit över 77diamonds...
Svar på tråden Köpa diamantring på nätet från USA billigt