• johanna anders

Köpa diamantring på nätet från USA billigt

Har sett en hel del äldre trådar som tar upp ämnet men vill ha lite feedback från er som tagit steget och köpt era vigsel och förlovningsringar från USA. Främst tänkte jag på James Allen som har ett helt underbart sortiment på websidan och verkar vara mest rekommenderad. Har bara sett positiva inlägg här på bröllopsliv från er som köpt därifrån.

Vill veta vad jag bör tänka på och så vill jag gärna höra från er som köpt diamantringar från James Allen hur ni valde er diamant.
    Dollarn är ju rätt låg nu så det är stora pengar att tjäna genom att köpa därifrån!!
    Hittat en svensk sida som har mycket bra info om vad man ska tänka på utifrån de 4 c.na vid köp av diamanter. Även filmsnuttar på färgskillnader på diamanter. mycket intressant och jag tror jag nu vet vad jag ska välja för diamant i min ring!

http://bröllopscoachen.hemsida24.se/

Är det något mer jag behöver tänka på?
    Vet att många som köpt från James Allen åkt till USA och hämtade dem för att slippa tull och moms. Hur gick det i tullen? Har ni värderat ringen i Sverige senare och vad blev resultatet??

Många frågor men jag tänkte verkligen ta steget och köpa från USA och hoppas någon av er som handlat därifrån vill sammanfatta erfarenheten ni har av köpet!

• Svar på tråden Köpa diamantring på nätet från USA billigt
  • Willow

Om du ska till London nanting sa kan det vara vart att besoka Hatton Gardens och i sa fall kopa pa plats och fa service och fa se stenen innan du koper den sa att saga. Och sa vitt jag vet sa ligger val pundet relativt lagt fortfarande. Och det ar val ingen tullavgift fran UK heller... Nar vi letade efter min forlovningsring sa tittade jamforde jag priser online med JA och Blunile, men det vart inte nat billigare faktiskt an i butiken dar vi kopte den. Plus att vi fick bestamma designen helt sjalva, se stenen och fick ju prova jatte mycket olika ringar dessutom - bara det ar ju en upplevelse! Hatton Gardens ar diamant distriktet och pa markniva har du hur manga olika butiker som helst, manga familjeagda och bakom, under eller over dem finns hur manga guldsmeder som helst som gor alla smycken at dem! Fast jag forstar ju att det kanske blir en dyr ring om du ska resa hit for den, men tankte bara tipsa om det ifall du anda funderat pa att resa for att kopa ring! Hojta om du vill ha tips pa butiker!

• KhiraLii
    johanna anders skrev 2012-03-05 15:42:30 följande:
    Ja dina inlägg i tidigare trådar har jag slukat i min utbildning av diamantkvalitet =)
    Tack för all din utförliga info! Du är en av dem som verkligen fått mig att överväga James Allen!
    Som du skriver så har även jag bara tittat på GIA ex ex ex pga att jag vill ha högsta kvalitet på cut.
    Av någon anledning så finns det knappt några diamanter från AGS på James Allen längre? Såg många tidigare men de kanske är lite mer prisvärda än GIA och säljs fortare?
    Färgmässigt så funderar jag faktiskt på att gå ner i färg till J för att tjäna in en stor peng! Har du youtubat: diamond colour comparison? Jag själv kan omöjligt se skillnaden när de jämför en G H I och J färgad diamant!
    Jag tror det går lite i perioder vad de har inne eller rättare sagt vad som finns på marknaden. JA har bara vissa av stenarna i fysiskt lager, de andra är hos sliparen.

Mina favoritvideos kommer ifrån Jonathan på Good old gold www.youtube.com/user/DiamondInfoMan/feed Jonathan är riktigt känd i diamantvärlden och han gör jättebra filmsnuttar där han jämför färg, slipning osv. Jag har själv fått ett päron handplockat av good old gold och någonstans bland alla deras klipp finns en utvärdering av mitt päron.

Jag har ägt både högre och lägre färger. I nuläget har jag en toppslipad AGS 000 I VS2 briljant som jag absolut inte ser någon färg i när jag kikar uppifrån. Jag har ägt en J cushioncut och den hade en varm nyans men den var också ganska dåligt slipad och fancy shapes visar alltid mer färg än en briljant. Dock var det ingen ful gul nyans utan stenen hade en svag svag citronnyans.

Andra saker som spelar roll är om du fattar diamanten i gult eller vitt guld. Diamanten kommer fånga upp färgen i guldet och även en D-färgad diamant kommer se gul ut i gult guld. Generellt tror jag folk tycker att just färg är det klurigaste att välja. Slipning är enkelt, köp det bästa. Clarity, så lågt som möjligt så länge det inte syns med blotta ögat. Färg är mycket mer subjektivt.
  • sofieolausson

Det skiljer sig mellan olika typer av inneslutningar och det är värt att läsa på innan man köper diamant, ex feather låter ju inte så farligt men det är en spricka och kan påverka stenens hållbarhet beroende av var den sitter.

En bra sida http://www.diamondsourceva.com/Education/Clarity/diamonds-inclusions-blemishes.asp

Det som sällan tas upp är också ifall diamanten flourenscerar och det är också bra att läsa på innan man köper.

• KhiraLii
    johanna anders skrev 2012-03-05 15:48:19 följande:
    KhiraLii föresten; har du gjort en svensk värdering på något av dina smycken?
    Japp. Jag vill inte gå ut med några siffror med tanke på att forumet är öppet för allmänheten. I svenska mått mätt har jag betalat väldigt mycket för min ring och den har värderats till tre gånger så mycket. Kommer bli en dyr försäkring. (Det är inte ringen på bilden)
  • KhiraLii
    sofieolausson skrev 2012-03-05 16:05:31 följande:

Det skiljer sig mellan olika typer av inneslutningar och det är värt att läsa på innan man köper diamant, ex feather låter ju inte så farligt men det är en spricka och kan påverka stenens hållbarhet beroende av var den sitter.

En bra sida www.diamondsourceva.com/Education/Clarity/dia...

Det som sällan tas upp är också ifall diamanten flourenscerar och det är också bra att läsa på innan man köper.

Helt korrekt. Generellt sett vill man inte ha en inneslutning som når ytan på diamanten och absolut inte till "the girdle" (minns inte den svenska termen på rak arm). Just feathers är långa innslutningar (syns som ett streck på certifikatet) och kan därav lätt nå kanten. Oftast försöker sliparen såklart undvika detta då det ger en sämre hållbar diamant. Du kan hitta sådana fall i SI-kategorin. Det existerar i VS men betydligt mer sällan. Det finns även olika färger på inneslutningarna, svarta, vita tex. Clouds är tex massa små vita punkter som ger en mjölkig effekt i området om de är många.

Fluorescens är ett kapitel i sig. Blå fluorescens är positivt i lägre färgade diamanter men har man riktigt stark fluorescens så sägs det att vissa diamanter kan se mjölkiga ut i solljus. Vissa hävdar att det är vanligt, GIA säger att de undersökt 20 000 diamanter med stark fluorescens och inte hittat en enda som var mjölkig. Köper du en väldigt fluroescerande sten så be en gemolog på JA utvärdera den först.
  • johanna anders

Någon mer som köpt ring från USA?
    Whiteflash har också så fina settings till diamantringar men jag har knappt hörttalas om dem? Någon som varit i kontakt med dem alt köpt ring därifrån?

• Goabullen

Jag har köpt min diamant från USA en rund 0,30 carat - från James Allen - med cert och är supernöjd! Min guldsmed satte sedan in stenen i en platinaring. För mina två ringar (en platina med diamanten och en slät platina 3m.m.) gick på totalt ca 20 tkr. Om jag köpt en vitguldsring med samma karat fast i vitt guld hos exempelvis Stjärnringen (som min ring inspirerats av) hade bara denna gått på 28 tkr.. Nu blev det ju väldigt mycket billigare - med enligt mitt tycke ett bättre material och en diamant av mycket bra kvalitet.

• johanna anders
    KhiraLii skrev 2012-03-05 16:09:51 följande:
    Japp. Jag vill inte gå ut med några siffror med tanke på att forumet är öppet för allmänheten. I svenska mått mätt har jag betalat väldigt mycket för min ring och den har värderats till tre gånger så mycket. Kommer bli en dyr försäkring. (Det är inte ringen på bilden)
    Svaret var tillräckligt i alla fall =)

Det verkar verkligen vara såå mycket billigare från Usa trots tull och moms!
    Den diamanten på 0.70 carat jag kikat på skulle gå på ungefär 2400 dollar + setting på 1300 dollar = 3700 dollar. Den blev ju så klart köpt mitt framför nosen på mig men jag kollar vidare.
    Deras lilla ruta som räknar ut tull o moms är supersmidig! med moms o tull 30436 svenska kronor.

Förresten är True heart cut diamonds bättre än ideal cut eller är det bara för dem som vill betala extra för exakta hjärtmönster??  När jag klickar i vilken diamant jag letar efter så väljer jag advanced options och tar excellent på polish och symm. Flour tar jag none - faint. Ideal på cut (klickar även i true heart)
    H-J på colour, clarity vs1 - si1, gia och ags som lab, shape har jag rund om inte det framkommit tidigare och så undrar jag över dept och table? Vad är idealet på det? Jag har låtit de rutorna vara so far.

Hur hade du valt på james allens diamant search?? Känner mig inte så tuff med valet att gå ner och kika på si1 stenar... men det är ju där man kan få tag i en perfekt sten som är eyeclean!
  • KhiraLii
    johanna anders skrev 2012-03-06 12:46:47 följande:
    Svaret var tillräckligt i alla fall =)

Det verkar verkligen vara såå mycket billigare från Usa trots tull och moms!
    Den diamanten på 0.70 carat jag kikat på skulle gå på ungefär 2400 dollar + setting på 1300 dollar = 3700 dollar. Den blev ju så klart köpt mitt framför nosen på mig men jag kollar vidare.
    Deras lilla ruta som räknar ut tull o moms är supersmidig! med moms o tull 30436 svenska kronor.

Förresten är True heart cut diamonds bättre än ideal cut eller är det bara för dem som vill betala extra för exakta hjärtmönster??  När jag klickar i vilken diamant jag letar efter så väljer jag advanced options och tar excellent på polish och symm. Flour tar jag none - faint. Ideal på cut (klickar även i true heart)
    H-J på colour, clarity vs1 - si1, gia och ags som lab, shape har jag rund om inte det framkommit tidigare och så undrar jag över dept och table? Vad är idealet på det? Jag har låtit de rutorna vara so far.

Hur hade du valt på james allens diamant search?? Känner mig inte så tuff med valet att gå ner och kika på si1 stenar... men det är ju där man kan få tag i en perfekt sten som är eyeclean!
    Jag skulle leta både bland true hearts och ideal. Man kan se pilar även i en idealslipad diamant men inte riktigt sådär superskarpt.

Det finns ytterligare verktyg för att sålla bland de ideala diamanterna. Här har du ett beräkningsverktyg som kikar på de olika vinklarna osv. Diamanten skall helst få ett värde under 2 www.pricescope.com/tools/hca
    Om du har flera diamanter som du väljer mellan kan JA utvärdera tre åt dig och kolla på inneslutningar osv. Det man helst skall få dem att göra är att ta en så kallad ASET bild. Då får du en färgkarta över hur väl diamanten reflekterar ljus.

Jag ser att nuförtiden verkar gia inte märka ut inneslutningarna i certifikaten. När jag letade så var det väldigt vanligt och det underlättar enormt att få en schematisk bild över hur många och vart inneslutningarna sitter. Att bara kika med luppen är oftast lite förvirrande och svårt att avgöra. Du kan ju alltid be dem utvärdera 3 Si1 stenar och kanske ha en VS2 som reserv om inte någon utav dem är eye clean.
  • KhiraLii
    johanna anders skrev 2012-03-06 12:26:20 följande:
    Någon mer som köpt ring från USA?
    Whiteflash har också så fina settings till diamantringar men jag har knappt hörttalas om dem? Någon som varit i kontakt med dem alt köpt ring därifrån?
    Whiteflash är ett lika välkänt företag som JA men aningens dyrare. I deras "a cut above" kategori så handplockar de de allra bästa diamanterna bland de idealt slipade.
    The A CUT ABOVE® is the most carefully crafted, comprehensively analyzed and thoroughly reviewed diamond in the world. It starts with the selection of high quality rough diamond crystals, and world-class skill and attention to detail
    by master cutters working with state-of-the-art technology in ultra-modern facilities. The polished diamonds are then transported to the AGS Laboratory for complete gemological review and certification and must pass their multi-level quality control process. Diamonds that attain the grade of AGS Ideal are then analyzed by the Whiteflash review panel consisting of at least two staff graduate gemologists. The Whiteflash review involves additional light performance tests such as Ideal Scope, ASET Scope, and Hearts and Arrows Scope as well as verification that the diamond meets dozens of additional parameters eliminating diamonds with any cut quality or light performance defects. A final intensive visual inspection ensures that only the very finest cut diamonds in the world, and only those of extraordinary beauty, achieve the distinction of A CUT ABOVE®.
Svar på tråden Köpa diamantring på nätet från USA billigt