• swan

Någon som hyrt villa Vänhem på Nääs?? Lurad?

Hej!

Vi har planerat vårt bröllop i snart 2 år för att det har varit så svårt att hitta allt man vill ha.. Främst var vi ute efter en lokal som man hyrde och fixade allt själva och var inne på Vänhem på Nääs slott.
    Men hyran för lokalen var 25000:- och vi kände att det var så dyrt så vi tittade vidare. Men alla andra restauranger och ställen tar kuvertpriser och korkavgifter. Till slut kände vi att vi fick ta smällen på 25000:- eftersom vi blev kära i lokalen.

Vi får information om att det vore lättast att catera utifrån eftersom stället inte hade kök. Gällande personal var man förmodligen att ha en värdinna på plats men inget annat.
    Sen kommer ytterligare information om att man måste ha minst hälften av personalen från Nääs eftersom dom vill ha koll.

Så nu 4 månader innan bröllopet när vi anlitat ett catering företag och allt rullar på så hör dom av sig pga att dom fått höra att vi ska catera utifrån. Då måste man tydligen ta mat ifrån dom i alla fall! Och då pratar vi pengar. Billigaste 3 rätters från 395:- pp och vi kommer bli ca 110 personer. Det är bara att slå på miniräknaren. Plus hyra på 25 000:-

Uppenbarligen har dom ju inte vetat nånting. Vad hade hänt om dom inte hört på omvägar att vi skulle catera? Dom har inte ens frågat oss om mat eller nått. Borde dom inte veta på ett ungefär vad dom borde beställa in? Borde man inte börjat fråga brudparet vilken mat dom tänkt sig?

Killen vi haft kontakt med har slutat och det är otroligt rörigt. Enligt tjejen jag pratat med skulle det varit väldigt konstigt om han lovat oss att fixa mat själva men enligt vad jag kan läsa här på Bröllopstorget verkar många har fixat mat själva???
    Deras upplägg är ju då först hyra + kuvertpriser. Måste ta bröllopstårta från dom och då vill dom inte göra nattamaten..Öööö va?? Är inte det lite konstigt?

Allt är ju bokat och vi har precis i dagarna betalat hela summan på lokalen. Tidigare för att ha koll själv. Precis när allt e betalt får man detta slängt i ansiktet. Rum e bokat, kyrka, transport you name it. Suck, det ser mörkt ut.

Snälla..behöver verkligen lite insight här.

• Svar på tråden Någon som hyrt villa Vänhem på Nääs?? Lurad?
  • Fjärilen

Deras mail skickade dom i till mig alldeles ibörjan av Oktober.

Hoppas att det löser sig

• swan

Ja okej. Dock pratade jag med killen några månader innan det. Han var nog fortfarande anställd i oktober men hade inte nämnt några ändringar.

Ska ni ha erat bröllop på Nääs?

Tack iaf,

• aniara

Muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt men kan bli svårt att bevisa dock. Går det att få tag på den här killen som ni har avtalat med tidigare vore det bra, om han kan intyga hur ert avtal har sett ut. Sen skulle jag omgående ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare och be om råd. I slutändan kan det bli aktuellt att ta kontakt med Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
    http://www.arn.se/Konsument/Innan-du-anmaler/Radgivning-2/

Hoppas verkligen det löser sig för er!!!

• Fjärilen

Nej, vi ska inte ha vårt bröllop där.
    Vi kollade på lite olika lokaler och det var redan fullbokat det datumet. Tänkte bara hjälpa med vad vi hade fått för info.  

Lycka till

• swan

Ja precis! Har läst en del juridik och precis som du säger så är det lika bindande. Dock är jag rädd att eftersom han inte jobbar kvar så varför ska han bry sig? Han kan ju lika gärna säga att vi missförstått det hela.

Känns bara så tråkigt att det ska behöva bli så här... Det är inte detta man vill pyssla med så nära den stora dagen. Var stressad som det var. Skulle precis till att beställa menyerna liksom.

Det är ju inte en omöjlighet för dom att släppa på det..Det är bara att dom inte vill. Hyran av lokalen går ju till Nääs och då har restaurangen i kontraktet att dom får för maten. Så då tjänar dom inga större pengar på oss men frågan är ju vad dom förlorar mest på? Det är ju inte direkt ont om bokningar på Nääs i övrigt heller.

Har hört på omvägar att det skulle kunna gå o köpa loss sig för att slippa ta genom Nääs...Så det är ju då att dom bara inte vill.

• aniara

Det kan ju hända att den här killen inte är helt glad i sin förra arbetsgivare och därför kan ställa upp och hjälpa er ;) Skadar inte att försöka i alla fall! Samma sak med konsumentrådgivningen, använd den hjälp ni kan få.

• swan

Fick precis ett samtal. Tydligen står inte killen vid sitt ord =(

Tycker det är intressant att inte bara 1 person utan 2 personer i sånt fall har missuppfattat det så kolosalt.
    Om vi nu hade velat lura dom så hade det ju inte skett på vår bekostnad.

Då har ju uppenbarligen inte dom skött sitt jobb i att informera och ta hand om sina bokningar. Vet inte hur många människor man varit i kontakt med nu.

Även om det blir en back-up plan så känns det ju inte kul att börja kolla sig runt efter annat. Finns ju inte så många lokaler så nära bröllopet...

Bara gråter inombords nu...Fy va jobbigt detta blev! Så många lokaler man tittat på där önskemålen inte gått ihop med verkligen eller budgeten. Gått på knäna för att spara i flera år och vid ett tillfälle skjutit upp det för att få det som man vill och så händer detta!

• swan

Åhhhh va skönt det är när man kommer på saker som gör att man är heeeeelt säker på sin sak.Glad

Vet nu med säkerhet att denna killen har glömt vad vi pratat om.
    Vacklade ett tag,,att man kanske själv hade gjort fel men nu kommer det fram mer o mer grejer som säger emot dom.

När vi först pratade med honom var för ett år sen exakt och det måste varit innan alla ändringar och det var ju där det mesta bestämdes så jag hoppas dom ger sig.

Sen har vi även luskat ut olika catering företag som har caterat till Vänhem under den perioden då dom påstår sig inte ha gjort det. Tack till dessa människor som gärna hjälper =)

Idag e dagen då man får vänta på det jobbiga samtalet från Nääs...Nu håller vi tummarna att allt går bra och det förhoppningsvis inte blir för många sura miner från något håll!

• BlomAnna

Usch vår dröm var att ha vårt bröllop i den lokalen men tyckte det var aför mycket pengar för bara lokalhyra. När jag läser detta blir jag ju glad att vi inte bokad.

Hoppas det löser sig för er. Det kan ju itne kännas helt bra att ha festen där även om de ger er rätt så att säga.

Om det inte blir bra med Vänhem kanske Överås kunde vara nåt för er? http://www.overas.nu/ där tar man med egen mat och dryck och väljer själva vilka av rummen man vill hyra.

• swan

Nej det är ju tyvärr lite förstört redan men men...Tror iofs att bröllopet blir grymt i vilket fall som helst men man kommer ju alltid minnas detta.

Eftersom vi redan betalat 25000:- och om vi skulle avboka får vi bara tillbaka typ 9000:- så det är ju inte precis som att man har råd att förlora dom pga av ett misstag som man inte själv gjort.

Det värsta är att det finns människor som vill tjäna pengar på andra männickors olycka. Dom vill gå med vinst och vi går tomhänta ur det. Hur kan man som person inte ha någon medkänsla?

Återigen,, Varför skulle vi försöka gå bakom ryggen på någon och försöka chansa på en sån sak när så mkt står på spel. Det är inget man ljuger om när det blir på ens egen bekostnad.

Det ser väl ljusare och ljusare ut för tillfället men det är en bit kvar..

Tack BlomAnna... Men hade man haft pengarna för att vara på Nääs och det inte blev massa konstigheter tror jag nog att ni blivit supernöjda. Det är ju verkligen dröm lokalen Glad

• swan

Alla vill ju ha sin bit av kakan så det som ligger på bordet nu är att vi måste "köpa" ut oss för 100:- pp så det är ju inte det roligaste om man blir 110 personer.
    Då stressar dom oss också om att dom vill veta snart då dom har ett sällskap på 90 personer som vill in det datumet.

Jag skriver när jag vet den slutliga dealen...men man är ju liksom lite intryckt i ett hörn eftersom alla har pratat ihop sig och vi framstår som 2 bedragare.

• skaraborg2012
    swan skrev 2012-03-09 14:09:20 följande:
    Alla vill ju ha sin bit av kakan så det som ligger på bordet nu är att vi måste "köpa" ut oss för 100:- pp så det är ju inte det roligaste om man blir 110 personer.
    Då stressar dom oss också om att dom vill veta snart då dom har ett sällskap på 90 personer som vill in det datumet.

Jag skriver när jag vet den slutliga dealen...men man är ju liksom lite intryckt i ett hörn eftersom alla har pratat ihop sig och vi framstår som 2 bedragare.
    Jag förstår nog inte riktigt vad det är som hänt de sista vändorna här. Varför skulle ni ses som "bedragare" av vem då? Vilka är alla som pratat ihop sig? Jag förstår verkligen inte varför ni skulle behöva köpa ut er? Det låter verkligen jättekonstigt. Köpa ut er från att ta mat från dom och köra på egen catering eller hur är det du menar?
  • swan

Dom påstår ju att dom aldrig har sagt till oss att vi får ta egen catering. Att vi då ljuger. (Inte sagt rakt ut)

Där är ju så många olika parter inblandade med olika roller. Stiftelsen, bokningen, restaurangen och f.d anställde som vi har pratat med. Dom har ju alla ringt runt till varandra för att se vem som har sagt vad.

Så nu måste vi göra en deal med restaurangen för att köpa ut oss från kontrakten om man så säger.  Det är jätte konstigt och vad som är ännu mer konstigt är att det är lagligt att begära pengar för att INTE utföra en tjänst.
    Eftersom vi vill ha vår egen catering så vill restaurangen ha pengar för att låta oss göra det kort sagt.

• skaraborg2012
    swan skrev 2012-03-12 11:03:34 följande:
    Dom påstår ju att dom aldrig har sagt till oss att vi får ta egen catering. Att vi då ljuger. (Inte sagt rakt ut)

Där är ju så många olika parter inblandade med olika roller. Stiftelsen, bokningen, restaurangen och f.d anställde som vi har pratat med. Dom har ju alla ringt runt till varandra för att se vem som har sagt vad.

Så nu måste vi göra en deal med restaurangen för att köpa ut oss från kontrakten om man så säger.  Det är jätte konstigt och vad som är ännu mer konstigt är att det är lagligt att begära pengar för att INTE utföra en tjänst.
    Eftersom vi vill ha vår egen catering så vill restaurangen ha pengar för att låta oss göra det kort sagt.
    Men alltså, Herregud rent ut sagt! Har ni inte redan betalat 25 000kr i hyra för det?!?
    Jag förstår att det är svårt, särskilt när ni verkligen vill ha bröllopet där.
    Jag förstå faktiskt inte att de kan få gå till på de sättet!?
  • yavanna81

Jag tycker också att det låter oerhört konstigt att ni inte kan få tillbaka mer än 9000 kr av de 25 000 kr in betalt in. Stället vi har bokat får man avboka fram till en månad innan utan straffavgifter. Jag blev förvånad över att det var så sent men killen jag pratade med sa att det var någonslags standard i hotell- och restaurangbranchen. Minns tyvärr inte om det var något lagstadgat eller bara en policy. Det kan ju vara värt för er att kolla upp. Jag hade också kollat med konsumentombudsmannen vad de säger att ni har för rättigheter. Om ni orkar/vågar kan ni också hota med att gå till tidningen eller tv, tex Plus. Sådanna här ställen måste ju vara rädda om sitt rykte. Konsumentombudsmannen rekommenderade mig att göra det en gång när jag hade problem med ett företag och det räckte att jag nämnde det för att de skulle byta attityd helt.

Jag tycker verkligen synd om er.

• swan

Tack så mycket för alla tips och råd!

Ja alltså det är inte alla ens som skulle betala 25.000kr i endast hyra heller. Det är ju inte det billigaste och nu ska man inte kunna få ta med egen mat. Den hyran var ju långt över vår budget men vi kände att vi hellre snålar in på annat eftersom vi inte kunde ta nån annan lokal efter vi varit på Vänhem.

Eftersom vi ändå ska vara på Vänhem nu har man varken tid,ork eller lust att röra till det för mycket.
    Vi hoppas ju på att stiftelsen kan gå in med en del av pengarna men annars får vi bara ta den smällen. Men det klart att ingen vill ha dålig publicitet, dock så jobbar jag vädigt mkt med kundkontakt och reklamationer och hot är inte alltid den bästa vägen. Det kan också gå åt helt andra hållet och då måste vi istället ta mat ifrån dom och då blir det ännu mer pengar.

Men dom kommande veckorna ska bli mkt intressanta.. Vi ska höra av oss till restaurangen igen och förhoppningsvis komma undan billigare än 100 p

• swan

Nu är allt klart i alla fall...Vi har pratat med restaurangen och vi får helt enkelt betala mer....Det är som det är men man har ju inte så mycket val så här nära inpå.

Har mailat Nääs med en förfrågan på om dom inte kunde bjuda på stolsöverdrag,dukar och servetter. Personligen tycker jag att det är det minsta dom kan göra efter allt strul... Om inte så kommer jag definitivt inte lägga mer pengar på att hyra saker ifrån dom.
    Det är ju så himla dyrt med överdrag och sånt. Och nu när budgeten föll har man ju lite begränsat med köputrymme för såna saker.

Nån som har tips på billiga dukar, överdrag och servetter?

Svar på tråden Någon som hyrt villa Vänhem på Nääs?? Lurad?