• swan

Någon som hyrt villa Vänhem på Nääs?? Lurad?

Hej!

Vi har planerat vårt bröllop i snart 2 år för att det har varit så svårt att hitta allt man vill ha.. Främst var vi ute efter en lokal som man hyrde och fixade allt själva och var inne på Vänhem på Nääs slott.
    Men hyran för lokalen var 25000:- och vi kände att det var så dyrt så vi tittade vidare. Men alla andra restauranger och ställen tar kuvertpriser och korkavgifter. Till slut kände vi att vi fick ta smällen på 25000:- eftersom vi blev kära i lokalen.

Vi får information om att det vore lättast att catera utifrån eftersom stället inte hade kök. Gällande personal var man förmodligen att ha en värdinna på plats men inget annat.
    Sen kommer ytterligare information om att man måste ha minst hälften av personalen från Nääs eftersom dom vill ha koll.

Så nu 4 månader innan bröllopet när vi anlitat ett catering företag och allt rullar på så hör dom av sig pga att dom fått höra att vi ska catera utifrån. Då måste man tydligen ta mat ifrån dom i alla fall! Och då pratar vi pengar. Billigaste 3 rätters från 395:- pp och vi kommer bli ca 110 personer. Det är bara att slå på miniräknaren. Plus hyra på 25 000:-

Uppenbarligen har dom ju inte vetat nånting. Vad hade hänt om dom inte hört på omvägar att vi skulle catera? Dom har inte ens frågat oss om mat eller nått. Borde dom inte veta på ett ungefär vad dom borde beställa in? Borde man inte börjat fråga brudparet vilken mat dom tänkt sig?

Killen vi haft kontakt med har slutat och det är otroligt rörigt. Enligt tjejen jag pratat med skulle det varit väldigt konstigt om han lovat oss att fixa mat själva men enligt vad jag kan läsa här på Bröllopstorget verkar många har fixat mat själva???
    Deras upplägg är ju då först hyra + kuvertpriser. Måste ta bröllopstårta från dom och då vill dom inte göra nattamaten..Öööö va?? Är inte det lite konstigt?

Allt är ju bokat och vi har precis i dagarna betalat hela summan på lokalen. Tidigare för att ha koll själv. Precis när allt e betalt får man detta slängt i ansiktet. Rum e bokat, kyrka, transport you name it. Suck, det ser mörkt ut.

Snälla..behöver verkligen lite insight här.

• Svar på tråden Någon som hyrt villa Vänhem på Nääs?? Lurad?
  • FilipMarilise

Fy va hemskt! Känner verkligen med er.

Men det jag undrar, har ni inget kontrakt eller liknande från början? Inga mail eller nåt där det framgår vad som ingrå och inte, vilka regler och krav som ställs osv? När vi bokade vår lokal fick vi ett mail med allt som gällde, regler, kostnader och allt sånt.

• swan

Eftersom det varit så rörigt i deras organisation med ägarbyte och grejer så hade vi bara tagit allt muntligt. (Året innan alla ändringar)

Så för att sammanfatta:

Först fick vi all information om att vi bara skulle hyra lokalen och fixa allt själva. Några månader senare skickade dom kontraktet varav vi inte anmärkte att dom hade ensamrätt. (Vilket personen i fråga inte sagt) Enligt denne kunde man ta allt själva.

Sen hörde vi inget mer i stort sett förrän allt var betalt. Med 6 dagars marginal. Då dom ringde och sa att vi måste ta mat genom dom. Vilket dom ALDRIG tidigare nämnt för oss. Personen vi pratat med innan visste mycket väl varför vi valde Vänhem och att vi var tvungna att fixa allt själva(Pga pengar). Nu jobbar inte denna personen kvar och mer vet jag för tillfället inte..

Men hur många ställen tar betalt såpass mycket i hyra utöver hela middagen med kuvertpriser? Aldrig hört talas om det innan. Det vanligaste är ju att man bokar ett ställe där dom tar kuvert och korkavgift. Ingen faktiskt kostnad för hyra. Eller att dom bara har en bråkdel av hyran om man tar mat genom dom.

• swan

Just det,

Dom har "tydligen" mailat menyer till oss som vi mystiskt inte fått. Detta i januari.

• Emil01

Vi var det sista brudparet som hyrde Vänhem inna de bytte ägare. Vi kunde då fixa mat/dricka själva och hyra lokalen för "bara" 17000 (tror jag det var). Så vi kom ner en del i pris. Tror vi lade max 15k för mat/dryck till 80 gäster (ca 200/gäst). Tycker det är trist att fler och fler ställen kör "paketdeals" där man inte får utrymme att påverka själv så mycket. Dock gillade vi Vänhem skarpt och även killen som hjälpte oss! Han köpte dessutom de vita tygerna av oss som jag tror fortfarande hänger som dekoration i taket :).

• swan

Hej Emil,

Ja det är verkligen trist. Dom flesta har ju inte den sortens pengar.

Jag tyckte jätte bra om killen vi pratade med men det verkar som han lovat för mycket. Ja du fick ju till en jätte bra deal då juh =)

Går bara och hoppas på att detta löser sig. Har redan börjat kolla på andra möjligheter. Det värsta var att dom mitt upp i allt säger att vi måste höra av oss så snart som möjligt om vi vill avboka så dom kan meddela nästa brudpar! Stilfullt!

• skaraborg2012

Jag tycker det är väldigt märkligt att de tar ut en hyra och att ni sedan måste ta mat genom dom. Det är ju som att betala två gånger för samma sak. Det är ju precis som om en restaurang skulle ut både en hyra och ett kuvärtpris. Det skulle väl aldrig hända?!!
    Har dom serveringstillstånd? Om ni är osäkra kan ni enkelt kolla upp detta genom kommunen. Det låter ärligt talat som att de är giriga och försöker blåsa er på pengar.

• swan

Exakt!

Jag är uppvuxen inom restaurang och har aldrig hört liknande. Min far är krögare och han sa precis samma. Antingen tar man kuvert och då ingår lokalen så att säga eller så betalar man endast för lokalen.

Allt som skrivs här ger mig ytterligare en liten boost. Jag är tyvärr en sån människa som är lätt att köra över och därför gjorde jag inlägget från första början. Så tack alla hittils för information och input!

• Fjärilen

När jag kontaktade dem så fick jag det här svaret via mail:

Man hyr från fredag-söndag, hela huset inkl 12 bäddar, bord, stolar och fullständiga kuvert för 100 personer finns. (ev kommer det att finnas en minimigräns på 75-80 personer för att hyra) Vi efterstädar. Kostar 25 000:-
    Catering från värdshuset på Nääs men egen dryck är okey.
    Vi har precis inlett med att skriva kontrakt till intresserade

När ni betalade hyran, vad stod det i kontraktet?

• swan

Det är ju det dom säger nu men så var det inte innan årsskiftet.

I vilket fall som helst så har dom skött det dåligt. Jag är INTE en person som klagar i första taget. Det ska mycket till men nu handlar det också om den största dagen i mitt liv. Det är inte en tröja jag reklamerar det är mitt bröllop!

Får väl veta mer imorrn när dom ska ha möte...Håller tummarna!

• swan
    Maj2008 skrev 2007-10-04 13:22:04 följande:
    Vill bara informera dig som funderar/bokat på Vänhem, Nääs slott.

Hade preliminärbokat Vänhem till vår fest till våren. Efter att vi pratat med bokningsansvariga i telefon ett par gånger och därefter varit där på visning, bestämde vi oss för att det var på Vänhem vi ville vara. När jag skulle ringa och bekräfta bokningen fick jag reda på att de höjt priset, från 15000 till 18000 kr. Vilket inte vi har räknat in i vår budget. 15000 kr är redan det en massa pengar och när det plötsligt blev 3000 kr till blev vi väldigt tveksamma.

Det tråkiga var att vi frågat efter priset när vi preliminärbokade samt att vi pratade om priset när vi fick visningen. Det har hela tiden varit 15000 kr, och inte någongång varit tal om en höjning av priset. Trots detta säger de nu i efterhand att de visst berättat det för mig redan tidigare.

Vi har pratat med konsumentombudmannen och han säger att en preliminärbokning med ett uttalat pris ska fungera som ett muntligt avtal. Alltså bör vi få hyra Vänhem till det pris vi fått. Vänhem håller dock inte med och säger om och om igen att de visst berättat om en prishöjning för mig. De insinuerar alltså att jag ljuger om detta.

Vi beslutade oss för att avboka vår preliminärbokning då det inte längre känns så roligt att vara där samt att vi tycker en prishöjning på 3000 kr på en gång är heltokigt.

Jag avråder inte er att ha er bröllopsfest på Vänhem, dock tycker jag att man bör se upp vid bokning och vidare kontakter med bokningsansvariga. Jag tycker själv att jag blivit väldigt dåligt behandlad och är nu tvungen att leta efter någon annan lokal.
    swan skrev 2012-03-05 16:26:03 följande:

I vilket fall som helst så har dom skött det dåligt. Jag är INTE en person som klagar i första taget. Det ska mycket till men nu handlar det också om den största dagen i mitt liv. Det är inte en tröja jag reklamerar det är mitt bröllop!

swan skrev 2012-03-05 16:26:03 följande:

Svar på tråden Någon som hyrt villa Vänhem på Nääs?? Lurad?